Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb de scythe katana 4 geinstalleerd en daar is thermal grease bijgeleverd( van goede kwaliteit).
Naar mijn gevoel was het niet heel verstandig om 2/3 van het zakje erop te doen, er liep redelijk wat koelpasta van de zijkant af maar gelukkig niet onder mijn processor bij de pins.

Mijn vraag is:

Als er te veel koelpasta tussen de koeler en de processor zit gaat dat problemen geven?
En als het er naast zou komen? op de pins of moederbord bijvoorbeeld.

Met vriendelijke groet,

Benqo

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17
Ja, te veel pasta is niet goed. Teveel heeft namelijk een isolerend effect en dat wil je dus niet.
Als het op de pins of het moederbord terechtkomt kan het kortsluiting veroorzaken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• y_boonstra
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-01 15:04
Sommige koelpasta's zijn elektrisch geleidend. als deze dan bij elektronica komen is dat niet zo best..

over het algemeen zijn witte koelpasta's (vaak keramische basis) niet geleidend.
Je zal het even moeten nakijken..

Teveel koelpasta heeft idd nadelige gevolgen op warmte geleiding.. je hebt echt maar een aantal kleine puntjes nodig die je vervolgens uitsmeert met bijvoorbeeld een creditcard om een mooie egale laag te krijgen

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
koelpasta is enkel gemaakt om kleine onregelmatigheden in de oppervlaktes van de cpu en het koelblok op te vullen. Anders zou daar lucht zitten en dat geleid de warmte slecht.

Maar koelpasta geleid alsnog slechter dan de metalen, te veel pasta zorgt dus voor slechtere warmtegeleiding. Daarom niet doen. Je processor wordt dan warmer dan nodig.

Max een druppeltje ter formaat van een rijstkorrel. Meer dan zat.

Als het elektrisch geleidende pasta is is het natuurlijk heel slecht als het op je moederbord enzo komt. Bij niet geleidende is dit niet zo erg. Maar dan nog zou ik het gewoon even schoonmaken. Als je de juiste hoeveelheid gebruikt komt er misschien een heel klein beetje langs, dat veeg je zo weg

edit:
In plaats van uitsmeren heb ik begrepen dat je beter de pasta op het midden kan plaatsen en dan de koeler erop. Al wiebelend/schuivend/draaiend aandrukken totdat het langs de randen begint te komen. Dan zou het beter gaan en zou er minder snel lucht tussen komen.
Maar uitsmeren heeft tot nu toe ook altijd prima gewerkt bij mij

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 06-02-2013 23:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Zo te horen heb ik echte dikke druppel(s) gedaan als jullie al een aantal druppeltjes al genoeg vinden.
Dat ga ik dan maar even nakijken en verminderen.

Nog suggesties hoe ik het best kan doen?
Sowieso gebruik maken van bijvoorbeeld een creditcard om het uit te smeren las ik.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:32

Ultrapc

Anyone steak?

Er zijn vele discussies over of uitsmeren, of uitduwen.
Het is de bedoeling dat er over de hele cpu een zo dun mogelijk laagje komt, en het is dus net zo dat een rijstkorrel ongeveer groot genoeg is om de hele cpu met een dun laagje te bedekken.
Aangezien u het uitsmeert, is het vrij makkelijk, gewoon een rijstkorrel erop, uitsmeren en is er teveel: haal het eraf, en is er te weinig (gebeurt niet snel hoor) doe er nog een HEEEEL klein beetje bij.

Succes!

Allround.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Mijn ervaring is dat een druppeltje (rijstkorrel) het beste werkt en vooral ook het minst bewerkelijk is. Zelf uitsmeren zorgt alleen maar voor onregelmatigheid en rotzooi. Laat de druk van de koeler en het oppervlak van de IHS van je proc nou maar bepalen waar die koelpasta moet blijven zitten en waar de druk te groot is (dus wordt weggedrukt) is de aansluiting met het koelblok altijd beter dan jij met pasta zal gaan halen.

Dat er te weinig pasta tussen zou zitten heb ik eigenlijk nog nooit iemand horen zeggen. Spaarzaam met dat spul zijn dus, scheelt je een boel geremount en gedoe.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zowel uitsmeren als uitpersen/drukken wordt gebruikt, met allebei de nadelen:

Uitsmeren:
- kans dat je luchtbelletjes in je pasta trekt
- kans dat je stof of rotzooi meesmeert
- kost meer werk

Uitdrukken:
- niet te verifiëren of de spreiding goed is (je kunt een schatting maken door de koeler er af te halen, kijken, schoon te maken en weer opnieuw pasta aan te brengen)
- als de koeler niet al te hard klemt, druk je de pasta ook niet goed uit elkaar, met als gevolg een te dikke laag pasta

Ik ben zelf een drukker, simpelweg omdat het me minder moeite kost en ik wel ongeveer weet hoeveel pasta genoeg is om het grootste deel van de heatspreader te bedekken.
Ik gebruik op een heatspreader meestal een blobje pasta ter grootte van 1 of 2 rijstkorrels, en op blote chips (chipsets e.d.) een miniblobje van een millimeter doorsnee oid.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:39

Fordox

00101010

zie mijn sig ;) die link zal je alles wel uitleggen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
De grootte die je qua koelpasta moet aanhouden, heeft de grootte van een rijstkorrel. Dan koeler er rustig opplaatsen, aandrukken en klaar is kees.
Pagina: 1