Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500880

Topicstarter
Als mijn laptop hard moet werken schakelt hij zichzelf vaak uit. Volgens mij komt dat omdat hij te heet wordt want als hij zichzelf uitschakelt brand ik aan de linkerkant bij het scherm bijna mijn handen, zo heet.
Na wat googelen blijkt dat het inderdaad zo kan zijn dat dat ding zichzelf uitschakelt als hij te warm wordt. Ik hoor wel zo nu ventilatoren maar ik wilde toch even checken of ze het doen met SpeedFan, een programma waarmee je de tempraturen van je CPU kan bekijken en de activiteit van je Fans. Want misschien draaien ze op een constant niveau terwijl ze juist harder zouden moeten gaan koelen als de CPU's hard werken.
Anyway SpeedFan detecteert bij mij geen ventilatoren terwijl er bij apparaatbeheer twee keer ACPI-ventilator staat. Dit was tevens de grens van mijn computerkennis :P

Iemand een idee hoe ik kan checken of die ventilatoren naar behoren werken? Misschien in BIOS (als dat niet erg ingewikkeld is, heb daar geen ervaring mee) of is het misschien een goed idee om de stuurprogramma's van die ventilatoren onder apparaatbeheer bij te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

De ventilator is niet direct belangrijk wat belangrijk is dat je voelt dat hij bijna smelt en het dus logisch is dat hij afslaat. Mogelijk zijn door de maanden / jaren alle ventilator gaten volgelopen met stof en vuil dat weg moet om hem weer correct te laten functioneren. Als het niet door het vuil komt kan je nog het hele koelblok verwijderen en nieuwe koelpasta aanbrengen anders moet de fan gewoon vervangen worden en werkt het zeker weer zoals het hoort zolang ook de ventilator gaten niet afgeschermd zijn tijdens gebruik want dan gaat hij ten alle tijden koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké bedankt, dat klinkt logisch.
Ik heb mijn laptop nog nooit opengemaakt. Is het stofvrij maken een klusje wat ik opzich ook zou kunnen of zal ik hem beter toch even wegbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Even de specs van je laptop...dan kan je beter worden geholpen...

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
samsung r580 js05nl
4GB RAM
Intel i5 M520 (4 kernen)
NVIDIA GeForce GT330M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Specs hoef je niet te weten. Schroef de achterkant of de rooster eruit en dan de filter stofvrij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 15:24

Qon

Met perslucht, te kopen bij de plaatselijke pc boer. Niet gaan blazen, dan komt er vocht in je componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net langs de mediamarkt geweest maar daar was het (perslucht) uitverkocht, morgen even ergens anders kijken. Maar in principe kan die stof er toch niet voor zorgen dat Speedfan mijn ventilatoren niet vindt? En ik heb mijn laptop nog nooit opengemaakt dus zal ik hem hiervoor wegbrengen of kan ik dat zelf ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Zelf zou ik het niet bij de MM kopen, die kopje was bij mij zeer snel kapot gegaan. En ze zijn ook nog eens €10 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 19:23

Axon

Dikke tetten

SpeedFan vindt in mijn normale desktop systeem ook niet alle fans. Deze zullen het probleem ook niet zijn. Ik weet bijna 100% zeker dat de hoge temperatuur komt doordat er een flinke stoflaag op de heatsinks zit. Ik raad je inderdaad aan om de notebook open te schroeven en deze vervolgens met perslucht schoon te blazen :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 21:25
Had laastst ook een oververhitte samsung te pakken. Die dingen moet je bijna helemaal uit elkaar slopen om bij de fan te kunnen. Vanaf de onderkant kan je er net bij zoals mijn bij mijn ouwe acer 7520. Heb dus met perslucht (hele korte bursts) via de inlaat het stof dat voor het rooster zat weggeblazen. Het is niet de ideale langetermijnoplossing maar je kan het ff proberen. (YouTube: Ноутбук Samsung R710. Разборка, сборка, чистка, смазка.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 04:39

auto660

1991 240 GL Brick

Meestal moet dan inderdaad de laptop helemaal uit elkaar. Dit heb ik laatst bij een Samsung r620 gedaan, maar doordat dit al mijn 5e laptop was ging het heel makkelijk.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Als je het aandurft kan je ook meteen je koelpasta vervangen van je CPU en je grafische kaart. Bv Artic silver 5, MX2 of MX4. Natuurlijk zijn er nog veel meer soorten koelpasta en de meningen verdeeld, deze drie hebben bewezen dat ze top zijn.

De oude pasta kan je verwijderen met alcohol of echte spuitverf ontvetter en een doekje. De spuitverf ontvetter kan je halen in een auto matrialen zaak. (ook hierover zijn meningen verdeelt maar werkt prima voor mij)

Bij Highflow kan je pads, Tim en tim resten verwijder spul kopen...Met google lukt het wel om een tutorial te vinden hoe dat moet...
Veel plezier....

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 21:25
undeepdiver schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 10:38:
Als je het aandurft kan je ook meteen je koelpasta vervangen van je CPU en je grafische kaart.
Als je hem toch helemaal los moet (laten) halen zou ik dat altijd doen. Vind trouwens dat Samsung dit wel wat eleganter had kunnen oplossen. Een soort bay waarbij je het rooster simpel kunt verwijderen en schoonmaken.
Pagina: 1