Busted Jamo PP 2504, wie is er beter dan google?

Pagina: 1
Acties:

• funkygraz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-01 12:37
Goedenavond,

Ik heb een aantal Jamo PP 2504 speakers op de kop getikt via marktplaats.
Afbeeldingslocatie: http://www.audiohome.ru/pict/apparatura/jammo_pp2504_1big.jpg

Helaas blijken ze niet te functioneren. Nu ben ik geen echte audiofiel maar ik wilde een projectje ervan maken om te proberen ze te repareren.

Ik hoopte dat iemand me in de goede richting kon schoppen, google wil vooral dat ik ga refoamen (dat is in een later stadium ook nog een mogelijkheid).

Ter referentie enige shots van wat ik denk dat het probleem is:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gO7lKXNl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YaMKgEil.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AXlTVq2l.jpg

Er zat een soort van stof / vezels op de printplaat en iets dat leek op een lege condensator. Elke hints / links zijn welkom. Professionele reparaties zouden een laatste out zijn gezien het budget en ik het eigenlijk wel gewoon wil proberen.

Als er informatie mist kan ik dat proberen te achterhalen dus schroom niet, zolang je niet te bruut bent ^^.

Merry men, let the quest for the holy grail begin :)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:01

Super_ik

haklust!

de foto's zijn niet heel duidelijk. Maar ik zou de lege, en eigenlijk alle, condensators vervangen door nieuwe. volgens mij zijn de orignele gegevens nog goed af te lezen.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• funkygraz
Mijn telefoon paste door de opening van de speaker die ik heb verwijderd om binnen te komen vandaar de enigzins wage fotoshoot. Je zegt alles vervangen, enige reden of gewoon uit voorzorg?

[EDIT] Nu ik toch bezig ben, heeft iemand enig idee hoe ik aan de schema's van deze bakbeesten kom?

[ Voor 21% gewijzigd door funkygraz op 06-02-2013 22:57 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je kunt gewoon op de condensator kijken, en nieuwe kopen van hetzelfde type.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 16:56
Zoals hier boven ook al aangegeven: eerst effe de condensatoren vervangen, dat zijn bijna altijd de boosdoeners. En andere mogelijkheid zou zijn dat de spreekspoelen van de speakers niet meer functioneren door bijvoorbeeld oververhitting (als de vorige eigenaar de speakers mishandeld zou hebben). Je kunt eventueel nog aan het meten gaan met een multi-meter.

Edit:
Zie trouwens nu dat er op de tweede foto van de binnenkant het lijkt alsof er een stuk weg is uit de condensator linksonder. Als dat zo is zou ik eens beginnen met die te vervangen. Succes! ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Daam op 06-02-2013 23:34 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat vezelspul heb ik wel eerder in een speaker gezien, is een soort glaswol wat werd gebruikt om bepaalde tonen te dempen.
Verder zijn compeelt niet werkende speakers vrij makkelijk te foutzoeken als het printplaatje er eenmaal uit is. :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Dat vezelspul is niet om bepaalde tonen te dempen, maar de binnenkant van een geexplodeerde condensator. Linksonder op de één na laatste foto zie je het restant van de originele condensator en op de eerste foto, vlak naast die witte blokken (weerstanden zijn dat) ligt de andere helft. Op de printplaat kun je zien hoe hij gemonteerd heeft gezeten, over die witte lijn met die 2 dwarsstreepjes, net zoals de condensator (dat zwarte cylindertje) ernaast. Daardoor komt er dus ook hoogstwaarschijnlijk totaal geen geluid uit de luidsprekers.

Defecte onderdelen vervangen en hopen dat de luidsprekersunits zelf niet kapot zijn. Refoamen is alleen nodig als de randen van de lage en\of middentonen unit afbrokkelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Killer op 07-02-2013 00:25 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Nooit geweten dat daar een soort van vezels uit komen, maar google geeft je gelijk:
http://upload.wikimedia.o...lectrolytic_Capacitor.jpg

Blijkbaar normaal bij oudere condensatoren? Bij de gesprongen condensatoren die ik ken kwam er vloeistof uit.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

job schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:54:
Nooit geweten dat daar een soort van vezels uit komen, maar google geeft je gelijk:
http://upload.wikimedia.o...lectrolytic_Capacitor.jpg

Blijkbaar normaal bij oudere condensatoren? Bij de gesprongen condensatoren die ik ken kwam er vloeistof uit.
Nou ja, het is ook eigenlijk geen vezel als het in de condensator zit. Dit is een elco en die bestaat uit lagen papier(en dat bestaat uit houtvezels uiteraard) en folie die zeer strak opgerold zijn. Als die dingen hard knappen, dan verscheurt het papier en geeft zo die vezelstructuur. Zelfde effect als een rotje in een prop krantepapier zeg maar. Dus ook nieuwe elco's die knallen geven dit effect, niet alleen oude.
Als ze 'langzaam' kapot gaan, dan loopt er inderdaad vaak een zure vloeistof uit. Daarnaast had\heb je ook nog 'papier-in-olie' condensatoren, daar komt ook vloeibare troep uit als ze kapot gaan. Maar deze zie je niet vaak in (relatief) moderne apparatuur.

Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar zijn versterker opgeblazen met deze luidsprekers en toen dat gebeurde gingen ook de Jamo's mee. Vermoedelijk heeft er gelijkspanning op de aansluiting van de luidsprekers gestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 07-02-2013 00:24 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Killer schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:49:

Defecte onderdelen vervangen en hopen dat de luidsprekersunits zelf niet kapot zijn. Refoamen is alleen nodig als de randen van de lage en\of middentonen unit afbrokkelen.
Als er werkelijk helemaal geen geluid meer uit geen enkele unit komt is het vervangen van kapotte condensatoren vrij zinloos. Aan de waarde en de plaats op de print te zien zijn de geplofte condensatoren van de tweeters of de midden/hoog speakers. Om een condensator zo te laten ploffen moet je toch erg goed je best doen. De kans dat die speakers nog goed zijn is dan wel erg klein. Bovendien zou er dan altijd nog geluid uit de lage en/of middentoners komen.
De condensator rechts onder op foto 1 en 2 ziet er ook bepaald niet fris uit.
Ik acht de kans erg groot dat de speakers geheel opgeblazen zijn, tenzij er ergens een kapotte zekering te vinden is die op oude speakers soms wel werden werden gebruikt.

De aansluitingen van de woofers zijn in ieder geval duidelijk te vinden, die kan je zonder risico even losmaken en op een versterker aansluiten om ze te testen als je geen multimeter hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2013 01:48 ]

• funkygraz
Bedankt voor de tips, ik ga even kijken of ik dit weekeind ergens een multimeter kan lenen en dan ga ik de printplaat eruithalen en kijken welke condensatoren ik nodig heb met eventueel doormeten.

Wat betreft de kans dat de speakers geheel verloren zijn, er komt uit 1 van de woofers nog wel wat gebrom dus ik ga het toch even proberen. Maar ik ben inderdaad bang dat dit meer een leerarvaring gaat zijn, en die moet je ook af en toe meemaken.

Zal proberen iets betere foto's bij te houden tijdens het geheel.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Meet met die multimeter ook gelijk de weerstand van de losse woofer/mid/tweeter (losgesoldeerd uiteraard). Daarmee kan je meestal wel een indicatie krijgen of ze opgeblazen zijn. Verder kan je de woofer voorzichtig indrukken, loopt hij aan?

Multimeters beginnen bij €4,- dus als het lenen niet lukt kan je er ook een kopen.

• funkygraz
Daar heb je gelijk in, mijn eerste stap word het loskoppelen van alle onderdelen en het vrijmaken van de printplaat. Deze zit in het hout geniet (dat is waarschijnlijk niet te zien op de wazige foto's) met een nietje of 8, dus even voorzichtig prutsen en catalogiseren van eventuele onderdelen die ik kan bestellen. De losse woofers ga ik proberen op een oude microset te testen.

De meeste comments hier gaven de richting aan waarin ik heeeel voorzichtig ook aan dacht dus dat maakt dat ik het gewoon ga proberen. Als het misgaat kan ik hier altijd nog gaan flamen op alles en iedereen dus geen risico.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij is die al eens hersteld geweest, er zit geel/groen kabel in die ze normaal niet in luidsprekers gebruiken.

Check gelijk die vdr/ntc/ptc maar eens (dat blauwe ding) als dat defect is zal er ook niet veel muziek uitkomen.

En die vezel troep dat er in zit is niet om te dempen maar om het ruimtelijke volume te vergroten. De luid sprekers "zien" een veel groter volume dan wat er is waardoor dus de kas kleiner kan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• funkygraz
Damic schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 10:01:
Volgens mij is die al eens hersteld geweest, er zit geel/groen kabel in die ze normaal niet in luidsprekers gebruiken.

Check gelijk die vdr/ntc/ptc maar eens (dat blauwe ding) als dat defect is zal er ook niet veel muziek uitkomen.

En die vezel troep dat er in zit is niet om te dempen maar om het ruimtelijke volume te vergroten. De luid sprekers "zien" een veel groter volume dan wat er is waardoor dus de kas kleiner kan.
  • Van dat draad zou kunnen, let wel dat deze waarschijnlijk uit de jaren 80 komen. Weet niet of dat nog uitmaakt. Ik heb zelf niet gekeken naar eventuele eerder reparaties
  • Enig idee hoe ik "dat blauwe ding" kan testen? gewoon doormeten op weerstand?
  • Ik weet hoe de vezels van de "speakerwol" horen te werken en die zitten er ook netjes in (heb het onderste deel van het kabinet met de push/pull woofers nog niet helemaal bekeken) zover ik kon voelen. de vezels op de printplaat zijn zoals hierboven aangegeven van een geplofte condensator. Bovenin is de wol iig nog goed op zijn plaats.
Bedankt voor het meedenken iig _/-\o_

Verwijderd

Dat blauwe ding beveiligt alleen de tweeters. Die zou een minimale weerstand moeten hebben, hooguit een paar ohm.
Ik begreep uit je post dat er helemaal geen enkel geluid meer uit de speakers kwam maar als de woofers nog wel wat doen is er nog enige hoop. De geplofte condensatoren zijn bij nader inzien waarschijnlijk van de midden/hoog units en niet van de tweeters. Een multimeter lenen of voor een paar euro kopen is altijd een handige investering.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Je geeft aan een set te hebben gekocht, is de schade bij beide hetzelfde?
Zo niet dan heb je uitstekend vergelijkingsmateriaal...

• funkygraz
Speedmaster schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 12:42:
Je geeft aan een set te hebben gekocht, is de schade bij beide hetzelfde?
Zo niet dan heb je uitstekend vergelijkingsmateriaal...
Helaas redelijk dezelfde schade, foto 1/2 zijn van de "Linker" foto 3 van de "Rechter" zoals ze nu in de ruimte staan.

Pagina: 1