Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Computer loopt vast tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

• jaspervd
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09-2023
(jarig!)
Ik was vandaag aan het gamen toen mijn computer opeens vastliep, vermoedelijk doordat iets te warm werd.
Dit is wel vaker gebeurd waarna ik hem simpelweg even liet afkoelen, herstarte en er niets aan de hand was.

Na het vastlopen van vandaag wil hij echter niet meer opstarten, hij komt prima voorbij het boot scherm echter na 1 of 2 seconden van het opstarten van windows bevriest het gehele systeem. (geen error, gekke geluiden, de fans draaien gewoon normaal, niets verandert / geinstalleerd de afgelopen dagen)

Zou het kunnen zijn dat mijn CPU / GPU beschadigd is? (Ik dacht dat deze hiertegen beschermt waren en zichzelf uitschakelde voordat het zover kwam?)

Iemand een idee wat ik kan proberen om het probleem te vinden?
Ik heb namelijk geen extra CPU / GPU liggen om te testen + zonder GPU gaat sowieso niet omdat ik een 3350P heb (op dit soort momenten toch onhandig...)

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 151,10€ 151,10
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing€ 155,49€ 155,49
1Seagate Barracuda 7200.14 ST500DM002, 500GB€ 46,95€ 46,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,90€ 46,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,-€ 39,-
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,89

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Het is sowieso niet normaal dat je pc "oververhit" raakt, dan is er iets mis met je koeling, als er opstart problemen blijven kan je proberen je videokaart er eens uit te halen en dat te booten. Of je ram dimm's eens in een ander slot te doen, of met een slot opstarten.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:18

Quad

Doof

Ik zou eerst eens de CPU koeler eraf halen, nieuwe pasta er tussen proppen en er weer op zetten, want te warm worden mag niet.

De i5 3350p moet stock gewoon rond de 40 graden kunnen blijven..

Iets anders, wat gebeurt er als je in veilige modus boot?

[ Voor 13% gewijzigd door Quad op 06-02-2013 19:26 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
Welk OS gebruik je..?? Ik vermoed dat daar het probleem zit.
Als je processor te heet wordt tijdens opstarten schakelt hij de PC vanzelf uit en blijft dus niet hangen in een bepaald opstartscherm. (ervaring na vergeten aan te sluiten van stekkertje processorkoeler op mobo)

Seriously? Nope, not a bit...

• jaspervd
(jarig!)
Ik gebruik een oude DELL kast waardoor de koeling niet optimaal is, echter zijn de temperaturen wel te doen en het vastlopen is ook maar een enkele keer per maand. Ik ben aan het sparen voor een nieuwe kast met betere koeling :)

@Xaph: zonder GPU zie ik alleen niet of de pc opstart. Aan de ram heb ik niet gedacht, ga ik eens proberen.

@Quad: Het eerste wat ik vandaag gedaan heb is artic silver 5 besteld, komt morgen binnen en zal ik er meteen tussen doen.

@Xessive: Ik gebruik windows 7, ook tijdens startup repair loopt het systeem vast. Wel een goed punt dat de pc dan niet moet blijven hangen, maar zichzelf uitzet, dit wist ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door jaspervd op 06-02-2013 19:38 ]

• Quad

Quad

Doof

Hmm, wat handig is is een screenshot van HD Tune (SMART waarden)
Een Memtest 86+ controle.

En een screenshot van HW monitor

Ik gok niet dat de GPU defect is iig..

[ Voor 7% gewijzigd door Quad op 06-02-2013 19:41 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
Ik ervaar een zelfde soort storing, ook met Win7. Tijdens de boot komen net die gekleurde balletjes in beeld (zie er dan meestal maar 2) waarna het systeem ook freezed. Resetknop en tijdens dat scherm waar je kan kiezen voor een safemode of normale boot de timer terug laten lopen tot ca.27 of 26 seconden en dan bevestigen (normale boot). Soms gaat de 2e keer (via bovenstaande proces) wel gewoon goed.

Dit probleem heb ik met een legale serial en een gepatchte versie van win7 Ultimate op het zelfde systeem.

Ik zie de laatste tijd wel meer van dit soort storingen voorbij komen op T.net.
Zal hier binnenkort nog wel ff wat tijd insteken en een topic starten.

Misschien dat je aan bovenstaande wat hebt om evt 'normaal' op te kunnen starten na een freeze.

[ Voor 0% gewijzigd door Xessive op 06-02-2013 19:48 . Reden: typo ]

Seriously? Nope, not a bit...

• Quad

Quad

Doof

@Xessive, kan je kort en krachtig uitleggen wat er dan gebeurt? Heeft dat te maken met upgrade versies van licenties oid?

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• jaspervd
(jarig!)
Xessive schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 19:47:
Ik ervaar een zelfde soort storing, ook met Win7. Tijdens de boot komen net die gekleurde balletjes in beeld (zie er dan meestal maar 2) waarna het systeem ook freezed.
Dit is inderdaad precies wat ik ervaar, ik zal je oplossing eens proberen. Bedankt!

Eerst mijn inmiddels uit elkaar gehaalde pc weer in elkaar zetten 8)7

update: je methode werkt inderdaad, 20 seconde wachten > kiezen voor normaal opstarten en de computer start op alsof er niets aan de hand is!

Nu nog uitzoeken wat de oorzaak hiervan is.....

[ Voor 18% gewijzigd door jaspervd op 06-02-2013 20:17 ]

Pagina: 1