Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 15:27

André

Analytics dude

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/47611_117455941758764_60795559_n.jpg

Meer info:

http://www.dearchimedes.nl/
http://www.dearchimedes.n...pe_wind_turbine_blade.pdf
http://www.greenyield.nl/nl/Windenergie

Ik kwam vandaag ergens dit bovenstaande concept tegen. Het zou gaan om een kleine windmolen van max 1,5 meter hoog voor ongeveer €2500 per stuk (ergens gelezen in een comment van de ontwikkelende partij).

Best een interessant concept op het eerste gezicht. Alleen lees ik ook terecht reacties als "niet iedereen woont in Noord Holland" of "dit gaat nooit werken". De vraag is dus of dit inderdaad iets zou zijn wat zou kunnen werken. En als het werkt, waarom zijn de andere windmolens dan niet volgens deze vorm (de wokkel)?

Ik was benieuwd wat de immer kritische tweaker van dit concept vindt.

/edit:
Ik weet al waar ik hem tegenkwam, op twitter werd hij genoemd in een uitzending van Kassa Groen:
http://kassa.vara.nl/tv/a...dmolen-op-je-dak/speel/1/

[ Voor 9% gewijzigd door André op 06-02-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb geen verstand van windmolens, maar reageer toch even :)

http://www.olino.org/arti...taten-kleine-windturbines
Conclusie

De opbrengsten gevonden in de eerste meetresultaten van de kleine windturbines zijn teleurstellend. Een vergelijking met een PV installatie laat zien dat dit goedkoper is qua prijs/kWh ten opzichte van een kleine windturbine. Opvallend is de lage gemiddelde windsnelheid op de testlocatie van slechts 3,7 m/s. Een KNMI meetstation op slechts 14 km afstand in Vlissingen laat in dezelfde periode een gemiddelde windsnelheid van 6,0 m/s zien.
Fabrikanten van die kleine pruts molentjes rekenen altijd met een veel te hoge gemiddelde windsnelheid die niet reëel zijn in Nederland. Ik heb nog nooit een kleine windmolen gezien die in de buurt kwam van de prestaties die de fabrikant verkoopt. Ik geloof er niet in

antonboonstra in "De Duurzame Kroeg"

Hoog in de lucht en gigantische diameters leveren wat op:
Afbeeldingslocatie: http://hetkanwel.net/wp-content/uploads/2012/07/PN201204-06e_300dpi.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Even uit mijn hoofd en m.b.v. wikipedia, want ik kan het bijbehorende dictaat niet terugvinden, maar wat ik me herinner uit een college is dat er bij de grote windmolens in elk geval theoretisch weinig rendement te winnen valt. Probleem bij de windmolen is dat je nooit 100 procent van de windsnelheid af kunt tappen, de vertraagde wind moet tenslotte nog wel 'wegwaaien' en zich niet ophopen achter je windmolen. Toprendementen liggen daardoor rond de 45-50 procent, waar het theoretisch maximum op 59 procent zou liggen. Nu claimt de Archimedes een principe te gebruiken waarin de richting van de wind wordt afgebogen i.p.v. de snelheid verlaagd, in hoeverre het theoretisch maximum dan verandert kan ik niet beoordelen. Waarom kleine windmolens (volgens de mensen achter Archimedes) op een efficiëntie van slechts 15 procent zouden blijven steken weet ik zo snel niet, mogelijk is dit bij flink lagere windsnelheden dan waar het systeem op is ontworpen. Zonder die data weet je ook niet of de 34 procent van de Archimedes daarmee op deze schaalgrootte revolutionair is. Het klinkt in elk geval niet alsof de grote driebladige windturbines met deze techniek eenvoudig zijn te verdringen, al was het maar omdat de constructie me lastig op te schalen lijkt.
De rendementen die nu genoemd worden lijken allemaal gebaseerd op windtunneltesten en zijn dus niet makkelijk te vergelijken met bijvoorbeeld de resultaten in open veld van concurrenten bij de test op olino.org. In een artikel over toepassing op jachten lijken ze ('voorzichtigheidshalve') uit te gaan van vergelijkbare opbrengsten als van een reguliere kleine windturbine, zo revolutionair durven ze zichzelf voorlopig dus niet te rekenen.
Belangrijk bij het oogsten van windenergie is dat het vermogen tot de derde macht van de windsnelheid afhangt. Een factor 2,2 lagere windsnelheid betekent dus nog maar een tiende van je energieopbrengst. Juist in de bebouwde omgeving en laag bij de grond is door grenslaageffecten (windsnelheid direct langs de grond is 0) de windsnelheid bijzonder laag. Tweemaal hoger rendement uit een minimaal windvermogen halen zet nog altijd geen zoden aan de dijk en een mast van 1,5 meter vind ik dan ook wel erg laag.
De enige manier om te bepalen of het zinnig is deze windmolen te plaatsen, is door gedurende een aantal maanden de windsnelheden op de locatie meten en een uitgebreide performance curve zien te krijgen waarin het rendement bij verschillende windsnelheden gegeven is. Pas dan is er een zinnig woord te zeggen over de werkelijke rendabiliteit op de beoogde locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verticale windmolens schijnen het hoogste rendement te hebben. Weinig ruimte nodig, weinig wind nodig en makkelijker te bouwen dan de grote windturbines.

De archimedes is ook horizontaal, en daar gaat een boel energie in verloren om de boel in de wind te draaien en om de boel draaiende te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

sypie schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 21:36:
Verticale windmolens schijnen het hoogste rendement te hebben. Weinig ruimte nodig, weinig wind nodig en makkelijker te bouwen dan de grote windturbines.

De archimedes is ook horizontaal, en daar gaat een boel energie in verloren om de boel in de wind te draaien en om de boel draaiende te houden.
Stukje rondom schijnen: is dat volgens de theorie, volgens de verkoper, of volgens de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:11
Opzich lijkt een goedkoop windmolentje mij een mooie aanvulling op pv panelen. Een klein nadeel vidn ik dat deze molen wel een heel onrustig beeld geeft.

Ernstiger is dat er nog geen generator op is aangesloten. Het is nu een uit de klauwen gegroeid kinder windmolentje, dat inderdaad gaat draaien als er wind komt.

De werkelijke opbrengst is dan ook nog geheel onbekend (men heeft wat oude windsnelheid data genomen, een verwacht rendement en hoepla, daar is de opbrengst)

Bij het aansluiten wordt gemeld dat het allemaal niets voorstelt, alleen de stroom is iets voor professionals. Bij windmolens lijkt het mij juist het belangrijkste dat deze goed vast staan. Ze zijn bedoeld om wind te vangen. De losse slee constructie die er nu onder zit zal toch echt ergens aan moeten worden vastgemaakt.

Al met al lijkt het idee pas in de kinderschoenen te staan, maar met de groeisnelheid van de afgelopen jaren betwijfel ik of het ooit volwassen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb van de week lopen kletsen met een van de personen achter deze windmolen.
Binnen 3 maanden worden er op verschillende locaties in nederland een werkende molen neergezet om stroom op te wekken en testen.
Er nu al een paar systemen zijn besteld en die ook dus "binnenkort" worden geplaatst.
Als ik het goed heb begrepen komt op het klusjerijk huis in rotterdam ook zo'n molen.
Dus ik ben zeer benieuwd wat daar allemaal uit gaat komen.

Daarnaast hij je aanraad eerst een windmeter op de beoogde plek te zetten en dit dan op korte termijn te vergelijken met een plek in de buurt waar historische gegevens van bekend zijn zodat je enigszins kan voorspellen wat de hoeveelheid wind op die plek is over een langere periode.

persoonlijk heb ik ook nog steeds mijn bedenkingen over kleine windmolens, maar als je volledig zelfvoorzienend wil zijn met stroom je er waarschijnlijk toch niet zonder kunt.
Met andere woorden, een windmolen is een stuk goedkoper en efficiënter dan heel veel batterijen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 13:04
Mafketel schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:22:
...Er nu al een paar systemen zijn besteld en die ook dus "binnenkort" worden geplaatst.
Als ik het goed heb begrepen komt op het klusjerijk huis in rotterdam ook zo'n molen.
Dus ik ben zeer benieuwd wat daar allemaal uit gaat komen.
die oude politiepost in Rotterdam? tja... sponsoring?
* NielsTn heeft zo zijn bedenkingen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zie gewoon een manier om meer testgegevens inzichtelijk te maken en als het positief is meteen een hoop media aandacht.
Als hij daadwerkelijk bij de geprojecteerde 700kWh in rotterdam levert zit je op dezelfde ordergrote wat betreft investering en terugverdientijd.
Zitten ze daar niet in de buurt dan is dat ook meteen openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:11

Onbekend

...

Ze hebben al geëxperimenteerd met een verschillend aantal wieken op een windturbine.
Met één of twee wieken draaide de molen vrij snel en ving hij niet alle wind op. Met vier of meer wordt zo'n molen te zwaar en dus worden de meesten op drie wieken gehouden.

Maar volgens mij wil je bij een molen niet al het wind opvangen, maar alleen de wind waar kracht in zit.
De "open" stukken tussen de wieken zorgt er voor dat de wind weer kan aansterken naar de oorspronkelijke snelheid.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Eén wiek werkt niet, er moet een balans zijn in je rotor, anders is je windmolen als een enorme gsm-trilfunctie en in no-time overleden. Twee wieken werkt prima, draait alleen op een hoger toerental om zo het totale oppervlak voldoende te kunnen bedekken en zo'n dubbele wiek is gek genoeg voor de mens sowieso al onrustig om naar te kijken. Drie wieken werkt vrijwel even goed en zijn voor een stuk vriendelijker voor het menselijk oog. Met het oog op on-shore toepassing zijn deze daarom verder ontwikkeld. Off-shore is de 'tweewieker' weer licht in het voordeel, mogelijk dat ze daar een hernieuwde toepassing vinden, maar ik geloof dat de twee elkaar (dankzij doorontwikkeling van de driewieker) nauwelijks meer ontlopen. Meer wieken toevoegen leidt tot een lager toerental, dus hoger koppel en hogere asbelasting (door wiekmassa) zonder reële rendementsverbetering. Lager toerental betekent extra verliezen in je tandwielkast (of een grotere direct drive generator diameter). In direct mechanische toepassing zoals de klassieke (agrarische) waterpomp-molentjes is dat hogere koppel wel gewenst, daarom hebben die zoveel bladen.
De open stukken tussen de wieken zijn nodig om de afgeremde lucht af te voeren, in een stagnerende windstroom is weinig vermogen te behalen. Zie mijn post even terug over het theoretisch maximale rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:11

Onbekend

...

Anoniem: 470164 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 12:15:
Eén wiek werkt niet, er moet een balans zijn in je rotor, anders is je windmolen als een enorme gsm-trilfunctie en in no-time overleden.
Ik heb niet gezegd dat er geen contragewicht aan hing.
Zie bijvoorbeeld http://www.wind-energy-th...nology/design-styles.html

Zie ook Google.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

Het is een sierlijk ding.
Maar omdat hij klein is, zal hij weinig energie leveren.
Voor reclame is hij ongeschikt, want alles beweegt, de donqui levert ook geen energie, maar heeft tenminste nog een soort koker,waar reclame op past.

Opschalen in deze vorm zie ik niet gebeuren, omdat de vorm dan te zwaar wordt.
De als een gewone grote windmolen zijn wieken ook zo schijn naarvoren of achteren zou hebben, dan zou de middelpunt vliedende kracht ze er af scheuren. Dat gebeurt ook met deze windmolens, als hij opgeschaald zou worden.
Pagina: 1