Nieuwe HDD read/seek errors

Pagina: 1
Acties:

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 15:33
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe harde schijf ontvangen (Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB). En gelijk na inbouwen via HD Tune Pro 5.00 de smart status gecheckt. Hier kwam ik vele (01) Raw Read Error Rate en (07) Seek Error Rate tegen.

Nu lees ik op internet dat dit bij grote schijven vaker voor kan komen echter bij mijn 3TB WD Green schijven heb ik dit nog nooit gezien.

Kan dit kwaad en moet ik deze schijf terug sturen voor garantie?

Bijgevoegd de screenshots van HD Tune:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d05wi09.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZjFXzVP.png

Bij voorbaat dank :)

//Edit:

Na 10 minuten de schijf gedraaid te hebben en een benchmark gedaan te hebben is het aantal errors behoorlijk gestegen. Hij geeft nu 5600 Seek Error Rate aan.

[ Voor 17% gewijzigd door realmadridsi op 06-02-2013 18:18 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Dit zie je niet bij alle schijven, omdat het door hd fabrikanten verschillend wordt weergegeven.
Daarom altijd als je denkt dat het fout is , opzoeken met google.
Hd tune zegt ook dat je schijf goed is.
Harde schijven maken constant fouten bij het lezen en schrijven, is normaal.

• realmadridsi
Bedankt voor je reactie. Ik kwam meerdere antwoorden via google tegen. Ik wou het even zeker weten, bedankt voor de bevestiging :)

Verwijderd

Niets aan de hand nee; en om deze reden mag je veel SMART-variabelen niet meer écht zien. De RAW VALUE wordt dan verborgen en je kunt alleen nog maar wat zien aan de genormaliseerde waarden; juist omdat mensen 'error' niet als normaal beschouwen. Echter, hardeschijven maken continu fouten. Hedendaags is het zelfs zo dat een hardeschijf zonder foutcorrectie eigenlijk nauwelijks nog zijn eigen gegevens kan teruglezen. Bij SSDs is dat overigens niet anders; die besteden meer dan de helft van hun ruwe opslagruimte aan foutcorrectie. Elke keer dat hardeschijven hogere datadichtheid krijgen of NAND flash op een kleiner procedé wordt gefabriceerd, is er meer foutcorrectie nodig om een werkend opslagapparaat te krijgen.

In jouw geval is er niets aan de hand; de genormaliseerde waarde staat nog steeds op 100 wat de best mogelijke waarde is. Niets aan de hand dus. :)

• realmadridsi
Bedankt voor de uitleg, zo leer je elke dag weer wat hier op tweakers :)