Verhouding intake/outtake case ventilatoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-06 16:59

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Topicstarter
Na wat zoekwerk op internet kom je toch verschillende meningen voor de vraag naar de beste verhouding van intake/outtake ventilatoren voor de pc kast.

Ik heb een Corsair Carbide 200R met een enkele Club3D 7870 XT Jokercard in gebruik (inclusief één SSD en één HDD). De Corsair kast heeft standaard een 120 mm intake fan aan de voorkant en een 120 mm outtake fan aan de achterkant. Echter, de 7870 XT videokaart wordt redelijk warm. Om die kaart iets koeler en stiller te krijgen, en daarmee ook de algehele koeling van de kast iets te verbeteren, overweeg ik om minimaal één side intake fan ter hoogte van de grafische kaart in te bouwen (de Corsair behuizing heeft plaats voor twee side fans, en overigens ook plek voor twee top fans).

Dan komt de verhouding dus op 2 intake en 1 outtake. Of kan ik naast die side intake fan dan beter ook meteen een 2e outtake fan installeren aan de bovenkant van de kast, zodat de verhouding weer 2/2 wordt?

Meer intake dan outtake levert een positieve druk op en dat werkt tegen stof; maar je leest ook meningen die precies het tegenovergestelde beweren, namelijk dat je beter meer outtake fans kan hebben of dat die verhouding het beste 2/2 of 3/3 etc kan zijn.

Any ideas van mensen met ervaring op koelergebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 19:23

Axon

Dikke tetten

De verhouding intake>outtake kan je het beste zo gelijk mogelijk houden. Ik raad je aan om aan de voorkant van de behuizing een fan bij te plaatsen, en eentje aan de bovenkant (zo ver mogelijk naar achteren) :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
1 intake in je side panel. en boven achter een extra outtake. al zou je de bovenste ook met natuurlijke convectie laten plaatsvinden. maar dan moet er wel overdruk in de kast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-02 21:35
Om de warmte van je GraKa terug te dringen kun je eens kijken hoe je voeding is gemonteerd. Deze zou met de ventilator naar beneden gericht moeten zijn. De onderkant van je kast bevat een stof filter.

Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/en/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/200r_detail_dustfilter_1.png

Ik denk dat een extra intake voorin maken, aan de onderkant. Koude lucht daalt, dus daar wil je het je kast in trekken. Hier ongeveer:

Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/en/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/200r_detail_install_ssd_1.png

Een fan in het zijpaneel is nuttig. Realiseer je wel dat als je geen stof filter hebt dat het een beste stofzuiger is (niet qua geluid hoor). Ik merk dit zelf met mijn 500R waarbij deze fan (200mm) standaard gemonteerd is zonder stof filter. Ik twijfel zelf of ik deze fan misschien moet omdraaien of een stof filter moet kopen (any suggestions?). In jouw geval zijn de koelgaten wat kleiner dan in mijn kast dus wellicht valt dit mee.

Mocht je bovenin je kast 1 of 2 fans willen monteren dan kan ik je aanraden om deze op een laag toerental te laten draaien. Ze zouden alleen moeten dienen als afvoer van de overtollige warme lucht die naar bovenkant van je kast zal gaan. Draaien ze te hard, dan trekken ze wellicht alle koude lucht die onderin je kast zit er ook uit.

Om dit alles netjes te testen kun je gebruik maken van (sigaretten) rook. Hiermee kun je zien hoe de airflow in je kast is ;)

(EDIT)
Ik heb een Carbide 500R en deze bevat standaard al 4 koelers. Twee intake aan de voorkant onderin (120mm), één intake in het zijpaneel (200mm) en één outtake bovenin (120mm) vlak achter de processor. Boven in de kast is nog plaats voor twee fans, maar het is niet nodig daar extra fans te plaatsen. Door de overdruk zal de warmte (die omhoog wil) door deze twee gaten zijn weg naar buiten vinden.
Gezien het feit dat dit door de fabrikant zo gedaan is, lijkt het mij dat dit de beste airflow oplevert.

Ik hoop dat ik je hiermee help ;)

[ Voor 22% gewijzigd door fungho op 07-02-2013 09:46 ]

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Topicstarter
Thanks voor de reacties, en vooral fungho voor je uitgebreide reactie :-)

Klopt, mijn voeding heeft standaard een filter en is netjes met vent naar beneden gemonteerd.

Aan de voorkant van de 200R past volgens mij maar één vent en die zat er al standaard in.

Ik zou dus nog een extra intake kunnen plaatsen op het zijpaneel (2 plekken), of helemaal aan de onderkant. Het onderste zijpaneel lijkt me dan beter, ook aangezien die recht naar de videokaart zit te blazen. Je tip voor een stoffilter zal ik ter harte nemen.

Waarschijnlijk ga ik nu bovenop de twee standaard fans nog een intake plaatsen bij de onderste mount op het zijpaneel en een exhaust op de achterste top mount.

Ik zou jouw 200 mm side fan niet omdraaien. Dan maak je het tot een exhaust, en dat zal je airflow nogal beïnvloeden, ook al kom je dan wel op een 2/2 verhouding qua intake exhaust, maar het zijpaneel lijkt me geen logische plek voor een exhaust. Top of backside worden daar meer voor gebruikt.
Je hebt nu dus standaard 3 x intake fans en 1 x outtake. Van Gerwen raadde hierboven aan om die verhouding zoveel mogelijk gelijk te houden en dat lees je toch ook wel het meest online. Zeker met je 200 mm side intake zal je behoorlijk wat overdruk hebben, en dat schijnt er ook voor te kunnen zorgen dat warme lucht te lang in je kast blijft hangen. Het zou door die openingen inderdaad wel zijn weg naar buiten moeten vinden, maar als die 500R kast nog een fan mount aan de achterkant heeft, zou ik daar een exhaust plaatsen.

Oh en ik rook niet, maar misschien dat wierook ook wel werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Ik houd meestal met luchtkoeling het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.ruptureradio.com/wp-content/uploads/2012/06/airflow.jpg

Koud van voor naar achter / van onder naar boven.
Uitbreiding mogenlijk met fans als intake in het zijscherm en/of extra fan in de bodem.
Meer intake als out

[ Voor 12% gewijzigd door mukkel op 07-02-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Meestal wordt vergeten dat bij een flink koelblok op de cpu er ook al (eigenlijk) een intake fan op de CPU zit.

Meer intake als outtake is nooit een goed idee imo, je kunt beter meer outtakes hebben omdat warmte in de kast geproduceerd wordt. Die wil je eruit hebben. Warmte afvoeren is altijd nog makkelijker dan koude lucht aanvoeren. Door snel af te voeren zorg je eigenlijk dat je kast binnenin zo dicht mogelijk bij kamertemps zal blijven. Ik heb niet 1 intake fan op de hele kast momenteel. Alleen een 120mm push op het cpu koelblok en een pull op het standaard plekje boven-achter. Als ik mijn hand aan de voorkant van de kast houd, voel ik dat er veel koude lucht aangetrokken wordt. *Zonder* intake aan de voorkant zorgt de push/pull combinatie rond de CPU dus al voor voldoende airflow.

Hetzelfde principe gebeurt rond mijn GPU's. Omdat die hete lucht buiten de kast blazen en binnen de kast die lucht aanzuigen, is er ook daar onderdruk en wordt vanuit het rooster onderin en voor in de kast ook koele lucht aangezogen. Saillant detail: met een front intake fan voor de HDD bays was het systeem 3 graden warmer na lange sessies. OOK de CPU, terwijl je zou zeggen dat dat een redelijk gesloten airflow zou moeten zijn - maar die ene front intake had dus negatieve impact op mijn temps voor alle onderdelen.

Dus of overdruk nou zo geweldig is... ik heb een kast met onderdruk en 1 outtake, zo standaard als maar kan... en de intake regelt zichzelf. Gratis en geruisloos.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Principe is het zelfde.
Je kunt ook alleen intake nemen, de warme licht wordt dan boven / achterkant naar buiten gedrukt..
Gratis en geruisloos :) Zelfde als 2 auto's vergelijken met voorwiel aandrijving en achterwielaandrijving.
Trekken of duwen, ieder heeft z'n eigen voordeel / nadeel. maar het principe is hetzelfde.

Voordeel van intake is dat het actief naar binnen gedrukt wordt, flow kan je geforceerd op je (gewenste) componenten laten komen. Bij onderdruk zuigt het koude lucht / stof "overal" aan.
Bij drukken/overdruk kun je het nog aardig onder controle houden met stoffilters bij je fans.
Als je voor onder geforceerd naar binnen drukt (intake) heb je boven / achter in je behuizing weinig / geen fans nodig. De enige die aan te raden is, is de ene achter de CPU koeler.
Die trekt de warme lucht gelijk naar buiten.

Ieder z'n eigen manier, maar de richting van de flow is het zelfde.
Onderdruk is stiller / overdruk is iets meer te horen.

[ Voor 3% gewijzigd door mukkel op 07-02-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
@Koekiemonsterr: Wierook werkt ook! Ik rook namelijk ook niet! Als je bovenin een fan gaat plaatsen, zorg dan dat deze niet te hard draait.

Interessant om te zien dat er zo verschilend over gedacht wordt!

@Vayra: Hoe zou jij mijn Carbide 500R inrichten mbt de airflow?
Ik ga waarschijnlijk ook nog een extra outtake plaatsen bovenin mijn kast. Dan kom ik op 2/3 verhouding.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Topicstarter
Kleine update. Ik heb de Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan 120mm als onderste side intake besteld en de Fractal Design Silent R2 140mm als achterste top exhaust. Zodra ze geïnstalleerd zijn zal ik weer een update plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Klinkt goed koekiemonsterr! Hebben ze 4pins connectors? Zorg anders dat je een fancontrol hebt waarmee je de snelheid kunt regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-12-2024
Meer intake= positieve druk in je kast, zorgt voor afstoten stofdeeltjes. En iemand hier beweer dat meer outtake beter is dan meer intake ivm dat warmte makkelijker weg te zuigen is, dan dat je koude lucht gaat aanvoeren. Ik zou hier graag hard bewijs van willen zien, want volgens mij wordt lucht vrij makkelijk weggezogen, helemaal al, als je twee tofans boven hebt en een fan achter. Meer intake is dan juist goed. Maar goed zoals gezegd, ik heb hier dan ook geen hard bewijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Topicstarter
fungho schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 09:29:
Klinkt goed koekiemonsterr! Hebben ze 4pins connectors? Zorg anders dat je een fancontrol hebt waarmee je de snelheid kunt regelen ;)
Die Nexus heeft een 4 pin aansluiting dus die snelheid is dynamisch te regelen. Die Fractal design heeft dat niet, maar dat is niet erg. Ik laat die als top exhaust gewoon via de meegeleverde low speed adapter continue op 800 rpm draaien.
Pagina: 1