Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07-2023
Hello tweakers,

Ik heb een 7870XT videokaart gekocht en de minimale voedings eisen is 500W.
Maar wat als ik over 1-2 jaar over ga naar crossfire, moet ik dan meer watt hebben dan 500?
Zo ja hoeveel dan.

Ik wil een modular voeding.
Modular omdat de airflow wel erg belangrijk is toch (kheb een kleine normale hp case).

Ik had een Corsair TX 650M op het oog maar die heeft maar 2xPCI aansluitingen.

Dus hoeveel Watt zou ik nodig hebben en wat is de beste keuze ?:)

[ Voor 27% gewijzigd door firevlam90 op 06-02-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:49
.

[ Voor 142% gewijzigd door Mosin op 23-07-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:37

D4NG3R

kiwi

:)

De 7870XT heeft een TDP van ~190W. Nou ga je dit nevernooitniet halen, maar ga er toch zeker van uit dat je 350W kan trekken uit een CFX opstelling. Samen met een average CPU etc kom je waarschijnlijk net aan de 500W. Bovenstaande corsair voeding moet voldoende zijn, maar het is een beter idee om over 2 jaar nog eens te kijken naar een voeding.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je het precies wilt weten dan haal je je componten door een reken module.

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

daar krijg je een idee wat verschillende onderdelen (kunnen) gebruiken. En dan moet je ook eigenlijk nog naar de lijnen kijken. Waarschijnlijk zitten er 2 12 volt lijnen in.

Kijk over 1 a 2 jaar wel HEEL goed of een crossfire wel sneller is dan 1 GPU die DAN recent is. Want crossfireX is niet over heel veel generaties compatible als ik het zo bekijk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Als je die kaart ooit in crossfire wilt zetten, doe het dan nu. Mijn tip: bespaar je het geld voor de tweede kaart en hou het bij om over 2 jaar een nieuwe kaart te kopen. Je betaald dubbel zoveel maar de performance gaat echt niet x2. Ik heb ooit twee Nvidia kaartjes in SLI gezet en heb er al veel spijt van gehad. De kostprijs is het gewoon niet waard ten opzichte van de verbetering in performance. Tenzij geld niet het probleem is, en die kostprijs over hebt voor een beetje meer performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
...Ziet er naar uit dat wanneer ik overstap naar 2 videokaarten beter een adnere voeding kan kopen.
Oke dan..
En hoezo is 650W TX versie net genoeg?
Mensen adviseren meestal de XFX 550W bij een 7870 versie :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Hier kun je ongeveer uitrekenen hoeveel watt je nodig hebt. Als niet alles geheel duidelijk is, kun je best je specs even posten, dan zal ik het berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
zou een corsair TX 750w modular wel voldoen dan of zal ik echt een nieuwe moeten kopen in de toekomst.

En mijn vraag is eigenlijk niet beantwoord :p -> hoeveel Watt moet je meer hebben met crossfire ( redelijke voeding met bronze/silver 80plus) of is er niet meer nodig?

Ik had die link niet gezien effe mijn dingen invullen :p

[ Voor 9% gewijzigd door firevlam90 op 06-02-2013 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
firevlam90 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 18:18:
zou een corsair TX 750w modular wel voldoen dan of zal ik echt een nieuwe moeten kopen in de toekomst.

En mijn vraag is eigenlijk niet beantwoord :p -> hoeveel Watt moet je meer hebben met crossfire ( redelijke voeding met bronze/silver 80plus) of is er niet meer nodig?
De zwaardere Corsairs zou ik persoonlijk lekker op de plank in de winkel laten liggen, meerdere keren meegemaakt dat die last hadden van coil whine (en volgens google is dat geen uitzondering).

En waarom moeten wij uitrekenen hoeveel meer Watt je nodig hebt als je dat ook prima zelf kunt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Kzou het niet vragen als ik niks wist over voedingen etc :p
Maar volgens jou zou ik gewoon een iets betere kopen dan een 500W zoals de XFX 550?

Wat is coil whine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Ik heb een:

-Club 3D
-i5 760
-1GB hardeschijf
-1 cpu koeling
-1 fan
-1 dvd-brander
-15 in 1 cardreader
-LGA 1156 moederboord
-3 latjes ddrm3 (6gb samen)

als je het kan uitrekenen zou fijn zijn:) kweet niet echt wat wat is op die site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Af en toe zelf iets opzoeken kan helpen :)
Wikipedia: Coil noise

Ik heb met de PSU calculator berekend dat een extra kaart 96W meer vraagt van de voeding. Of dit exact juist is, waarschijnlijk niet. Maar het zal wel ergens tussen 90-110W liggen. Tenzij je ons je huidig verbruik of je specificaties van je pc niet geeft, kunnen wij jou ook geen voeding aanraden.

edit: bedankt voor de specs, net te laat gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan5000 op 06-02-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:19

Aganim

I have a cunning plan..

Coil whine is resonantie van de spoelen in je (in dit geval) voeding. Het klinkt als een hoog gezoem, wat vrij irritant kan zijn. Overigens geen last van met mijn Corsair voeding (AX860i).

Edit: en dan net weer te laat zijn. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Aganim op 06-02-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Op basis van je opgegeven specificaties kom ik uit op ongeveer 368W recommended. Aangezien ik niet alle specs heb kunnen we dit best afronden op 390W. Met een tweede kaart in crossfire kom ik uit op 465W recommended. Laten we dit best afronden op 500W. Je huidige voeding zou (tenzij er nog onvermelde externe devices zijn) juist voldoende moeten zijn. Erg veel speling heb je echter niet.

Ik zou er toch niet volledig gerust over zijn. Ik zou een 550W+ voeding aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan5000 op 06-02-2013 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
externe devices zijn gewoon mijn muis, toetsenbord, headset... de kleine dingen gebruikt volgens mij niet zo veel.
Maar bedankt voor jullie tijd en reacties :) ik weet nu genoeg.

haha aganim Daan5000 is sneller dan de Daan4000 denk dat je is meot upgraden x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
http://h10025.www1.hp.com...=nl&lc=nl&product=4119591

Mensen als ik nog effe vragen mag :) ik heb deze moederboord maar hebben de voedingen van nu wel de 4 pin connector die naast mijn cpu moet?

Zo ja is dat dan de 4 Pin Peripheral Connector of een andere (based op de http://www.corsair.com/en...-supply-2013-edition.html)
Modbreak:Aub niet meermaals onder elkaar posten. Heb je iets toe te voegen? Gebruik de wijzig-knop

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 09-02-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
Ik begrijp je vraag niet echt goed. Waarschijnlijk had je dat wel al door maar op dat moederbord ga je geen twee videokaarten kunnen plaatsen. Ik vind het vreemd dat je gebruik wilt maken van twee high-end videokaarten terwijl de rest van je PC niet echt high-end is om het licht uit te drukken. Ik weet niet hoe serieus je er over nadenkt om crossfire te gaan maar je gaat je huidig systeem onmogelijk kunnen ombouwen in een game-PC. Als je ooit crossfire wilt ga je je moederbord moeten vervangen door een high-end model en daarbij waarschijnlijk ook de CPU. Aangezien je huidige case te klein is zal daar ook een nieuwe case voor in de plaats voor moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Is dit niet meer iets voor het voedingen topic? (Heb je daar uberhaupt wel gekeken?)

Verder sluit ik me aan bij Daan. Ik zou je met je huidige kennis sterk afraden zelf te gaan sleutelen. Je wilde een tweede GPU plaatsen op een moederbord en in een PC die er totaal niet voor gemaakt is. Bovendien is er dan een reeks bottlenecks en heeft dus de tweede GPU vrij weinig nut.

Wat betreft voeding. Met twee 7870XTs zou ik voor voldoende levensduur gaan kijken naar 650 watt. Het is nooit prettig om een voeding 100% te belasten, je belasting bij normaal gebruik zou bij voorkeur rond de 66-75% van het max van de voeding moeten zitten (bijvoorbeeld bij gamen), dan is de efficientie doorgaans het hoogst. Ook verliezen voeding over tijd wat vermogen, waarbij een afschrijving van 20% op de lange termijn helemaal niet gek is.

Overigens is de 500w die in TS wordt genoemd, het totale opgenomen vermogen van het volledige systeem, niet alleen van de gpu. Niet heel onbelangrijk voor de beeldvorming ^^

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Nou zoals ik had gezegd, ' Maar wat als ik over 1-2 jaar over ga naar crossfire, moet ik dan meer watt hebben dan 500?'

Maar Vayra zal mijn systeem kapot gaan als ik alvast een psu koop van 650w voor latere upgrade of is te veel watt voor een systeem dat maar 500w gebruikt niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Nee dat kan prima. Wellicht is de voeding op een lager wattage wat minder efficient maar daar kan ie wel tegen. De enige reden dat een voeding je systeem sloopt is wanneer de voeding stuk gaat (kan meerdere redenen hebben) maar nooit door een te 'sterke' voeding.

Extremen zijn natuurlijk nooit goed, je moet niet een voeding van 1200w in een kast zetten die max 350w nodig heeft. Voedingen die niet bij het verbruik passen zullen sneller slijten - er is meer warmte af te voeren.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 17:23
Vayra schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:23:
Nee dat kan prima. Wellicht is de voeding op een lager wattage wat minder efficient maar daar kan ie wel tegen. De enige reden dat een voeding je systeem sloopt is wanneer de voeding stuk gaat (kan meerdere redenen hebben) maar nooit door een te 'sterke' voeding.

Extremen zijn natuurlijk nooit goed, je moet niet een voeding van 1200w in een kast zetten die max 350w nodig heeft. Voedingen die niet bij het verbruik passen zullen sneller slijten - er is meer warmte af te voeren.
En die warmte kost je ook nog eens energie.
De verliezen in een voeding zijn vaak uit te drukken in een % van je daarwerkelijke verbruik + een % van het maximale vermogen.

Alhoewel een goede 650Watt voeding wel weer zuiniger is dan een slechte 300W.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vayra schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:23:

Mits je een kwalitatief goede voeding erop aansluit zal er absoluut niets kapot gaan aan je moederboard of andere componenten in je systeem. Een voeding levert maar zoveel stroom als er van gevraagd word maar zoals anderen al schrijven heb je niks aan die upgrade.

Je zal inderdaad eerst een ander moederboard moeten aanschaffen want je hebt nu een Mini-ITX boardje wat op geen enkele manier geschikt is voor Crossfire of SLI. Het is ook nog maar de vraag of elke videokaart erop werkt want het is een boardje van HP en HP wil nog wel eens aangepaste biossen gebruiken.

Persoonlijk zou ik ermee wachten en naderhand zowel moederboard, cpu als voeding eerst eens gaan upgraden voor je er een nieuwe videokaart in zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
mijn huidige voeding is 150x86x140, zal een 150x86x160 wel passen? kheb et gemeten past er wel in maar of hij zeg maar wel goed vast zit, want voor de 140mm diepe voeding Zit een speciaal dingetje om het vast te maken.

http://www.dixons.nl/comp...520watt.html#.URVO16XWjng

Nee ik ga pas over naar crossfire of lsi over 2 jaar ofzo dan ga ik ook een nieuw moederboord en cpu kopen.

Kheb nu een 7870xt en i5 760 gehaald want kwil atm niet zoveel uitgeven.

[ Voor 12% gewijzigd door firevlam90 op 08-02-2013 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

Als je over '2 jaar ofzo' dan je CPU/Mobo gaat upgraden dan kan je beter dan een nieuwe videokaart kopen (en misschien een nieuwe voeding) dan nu een nieuwe voeding en videokaart.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:37

D4NG3R

kiwi

:)

Met bovenstaande (Zoals ik eerder al vermelde..). Daarnaast is CM een B merk op het gebied van voedingen. Alleen hun Gold lijn is interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 08-02-2013 22:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat heeft deze vraag in vredesnaam met Processors, Moederborden of Geheugen te maken, je noemt geen van allen in je posts. Dit is gewoon een "wat moet ik kopen?"-vraag. Daarvoor geldt:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
kheb uiteindelijk een antec HCG 520W modular gekocht, ik koop wel een hele nieuwe gaming rig later en + crossfire bedankt voor de reacties en tips peopz5
Pagina: 1