zelfbouwproject PA speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htcfreak
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
Hey tweakers,
Voor een project voor school wil ik 2 PA speaker gaan bouwen. Nu weet ik wel hoe een speaker ongeveer in elkaar zit met tweeter, luidspreker en crossover etc. maar ik ben onbekend met het ontwerpen en bouwen van een speaker.
nu zit ik dus met een aantal vragen:
- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van de losse componenten?
- Hoe bereken ik hoe groot de inhoud van de kast moet worden?
- Is het mogelijk om actieve speakers te bouwen?

En de main question:
Waarmee te beginnen?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen...

Alvast bedankt,
Gijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou eens kijken op de site van speakerstore, en dan de constructies. Staan mooie sets bij, meestal losse toppen+ subwoofers, maar ook met 15" waardoor je ze wat beter full range kunt inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:15
Tony Gee is een speakerbouwer die volgens mij internationaal ook redelijk bekend is.
http://www.humblehomemadehifi.com/download.html
http://www.humblehomemadehifi.com/history.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wil je ze echt zelf ontwerpen of alleen bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htcfreak
TBTL schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:53:
Wil je ze echt zelf ontwerpen of alleen bouwen?
Alles helemaal zelf, ontwerpen, componenten samenstellen en bouwen.
Het is een project waar ik een jaar over mag doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Misschien eens een beetje beter definiëren wat je nu eigenlijk wil.

Kostenplaatje?
Eisen van je product?:
-Hoe groot moeten ze worden?
-Is het puur ter lering of moet het een bepaald formaat feestje mee worden gedraaid?
-Wat wil je er van leren?

Wat is de mate van complexiteit? Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wil.
Wat voor opleiding doe je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok.... Dan zou ik wel een 2 of 3 weg bouwen in 1 behuizing. Losse kisten gaat heel groot en wellicht ook prijzig worden.

Dit boek is een hele goede om mee te beginnen
http://www.bol.com/nl/p/l...twerpen/1001004000020221/

Voor pa vind je hier wel eea: http://www.freespeakerplans.com/ en
http://www.dancetech.com/index.cfm?loading=pa

Het grote pa spul is meestal niet actief. Sterker nog, er zit geen filter in.
Mengpaneel > crossover > versterkers > speakers

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htcfreak
AtomicShockwave schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:15:
Misschien eens een beetje beter definiëren wat je nu eigenlijk wil.

Kostenplaatje? - €100-€150 per speaker.
Eisen van je product?:
-Hoe groot moeten ze worden? - Ik zit te denken aan het formaat van een normale 12 inch full range
-Is het puur ter lering of moet het een bepaald formaat feestje mee worden gedraaid? - Het is de bedoeling dat ze voor kleine feestjes (200-400 man) worden gebruikt.
-Wat wil je er van leren? - Waar een volwaardige PA speaker aan moet voldoen en hoe dit te verwerken in een eigen ontwerp.

Wat is de mate van complexiteit? Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wil.
Wat voor opleiding doe je? - Ik heb nog geen ervaring met het bouwen van speakers maar het mag best een beetje complex zijn aangezien ik een jaar de tijd heb voor dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
Actief of passief?

En 200 tot 400 personen. Dan vrees ik dat je met 2 speakers in de problemen gaat komen als je nog een beetje van de muziek wil horen. Tot 200 valt nog wel te redden met 2 flinke speakers.

[ Voor 84% gewijzigd door Jegapia op 10-02-2013 15:19 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
teacher schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 21:08:
Ok.... Dan zou ik wel een 2 of 3 weg bouwen in 1 behuizing. Losse kisten gaat heel groot en wellicht ook prijzig worden.
Het grote pa spul is meestal niet actief. Sterker nog, er zit geen filter in.
Mengpaneel > crossover > versterkers > speakers
Actief: scheidingsfilters voor de versterkers.
Passief: scheidingsfilter achter de versterker.

PA systemen zijn soms deels actief, gescheiden versterkers voor sub en rest. De top met 12 of 15 inch is dan vaak weer passief gefilterd.
Jegapia schreef op zondag 10 februari 2013 @ 15:18:
Actief of passief?

En 200 tot 400 personen. Dan vrees ik dat je met 2 speakers in de problemen gaat komen als je nog een beetje van de muziek wil horen. Tot 200 valt nog wel te redden met 2 flinke speakers.
Ja, maar niet met een budget van 300 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door jeronimo op 10-02-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htcfreak
Misschien had ik erbij moeten zeggendat dit in combinatie zal zijn met 2 subwoofers... :)

[ Voor 20% gewijzigd door htcfreak op 10-02-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-07 21:45
Actieve speakers: versterker in de speakerkast ingebouwd
passieve speakers: draadjes vanuit versterkers naar speakerkast toe

Passieve filter: Filter in gebouwd in speaker
Actief filter (crossover): filter voor versterkers

Verder moet je met 200-400 man aardig wat zooi hebben, wat misschien over het hoofd gezien gaat worden is dat je met je topkasten sowieso boven de hoofden van de mensen uit moet gaat komen (sub maakt niet zoveel uit). Geluid over de mensen heen gaat namelijk 100x zo makkelijk als dwars door de mensen heen.

Verder, tja, lastig in te schatten hoeveel je nodig gaat hebben qua geluid. Je zult in ieder geval voor aparte subwoofers moeten gaan en dan topkasten met aparte mid en tweeters. Aparte versterkers voor de subs is dan ook al snel geen overbodige luxe dus. Dan zit je al snel aan 3weg systeem met 2 aparte versterkers en een passieve filter in de topkasten... kortom wat wil je.

Edit: Owja... dat is misschien wel handig, wat voor fullrange speakers en wat voor subwoofers, want 2 subs en 2 "topkasten" kan je al een aardig zaaltje mee vullen hoor. Bedoel, 2 x 18" sub en 2x hoorn + dubbel 15" als fullrange top kan je aardig wat mensen mee doof maken.

Kortom, wat heb je nu en waarom wil je uitbreiden?

[ Voor 15% gewijzigd door Sleepkever op 10-02-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htcfreak
Even voor de duidelijkheid: ik ga twee topjes bouwen die bij feesten ondersteund zullen worden door twee subjes. Verder zullen ze bij presentaties zonder sub fungeren.

Gijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor 300e kun je beter een setje phonic, dap of behringer scoren, eventueel tweedehands. Want voor het hout ben je al gauw 50euro kwijt, dan nog filters, handgrepen, roosters etc. Dan zit je al op je streefbedrag. Oh, en dan moeten er nog drivers in. Verdubbel je bedrag, of zoek iets 2e hands. De PA markt heeft een enorme 2e hands markt, met spullen in overvloed. Voor 300e bouw je geen speakers waar je 200-400man mee doet, ook niet als je er 8 woofers bij zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htcfreak
Oke das dan duidelijk, wat is wel haalbaar om te bouwen voor het project met dit budget? En dan wel ff puur voor de leer en niet voor t gebruik bij feesten. T is natuurlijk wel leuk als ze n beetje klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Je zit voor alleen de drivers en tweeters al snel op een dergelijk bedrag. Realistischer zou zijn als je budget 300 euro pér kanaal zou zijn.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je kunt je bijvoorbeeld een Eminence 12inch woofer (50€) bestellen als ik het zo bij conrad zie. Een horngeladen tweeter (50€) en een filter (25€). Dus al 125€ aan drivers+filter (ze hebben ook wel drivers van 30€, maar das prul :P )
Dan nog aansluitstekkers+kabels, hout,verf etc.

Of een simpel kitje:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/300291/

Voor 300€ per speaker kun je inderdaad al een stuk leukere kasten bouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 11-02-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htcfreak
Oke ja met een groter budget kan je betere speakers bouwen dat snap ik, maar mijn budget is niet hoger en ik zal toch wat moeten aanleveren voor t project dus wat kan ik dan het best bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 13:40
htcfreak schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:44:
Oke ja met een groter budget kan je betere speakers bouwen dat snap ik, maar mijn budget is niet hoger en ik zal toch wat moeten aanleveren voor t project dus wat kan ik dan het best bouwen?
Waarom moeten het dan PA-speakers zijn? Kijk dan naar een setje huiskamerspeakers.. Iets als de Needle of zoiets? Dat is makkelijk te doen voor je streefbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 10:37

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Llewy schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:46:
[...]

Waarom moeten het dan PA-speakers zijn? Kijk dan naar een setje huiskamerspeakers.. Iets als de Needle of zoiets? Dat is makkelijk te doen voor je streefbedrag.
Eens. Als ik deze reactie lees in combinatie met de eisen en toepassing dan vraag ik me dat ook af:
htcfreak schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:57:
Even voor de duidelijkheid: ik ga twee topjes bouwen die bij feesten ondersteund zullen worden door twee subjes. Verder zullen ze bij presentaties zonder sub fungeren.

Gijs
topjes en subjes... dat in de PA wereld is de vraag of het 'jes' zijn.

Het budget voor fatsoenlijk roomfilling geluid (met een 2-300 man) is erg dan wel niet te krap. Een kamer van 20x20m krijg je qua geluid vol maar als die vol met kwekkende mensen staat en veel demping inbrengen dan raak je ze al weer kwijt.

Even een zijspoor; waar gaat het spul aan gekoppeld worden? Is er al apparatuur voorhande? Lees; versterkers/panelen/crossovers etc ?

En uiteraard even meedenken, uit de losse pols dan;

2x MDF 18mm (2440 x 1220) a 60
Klein materiaal (schroeven, lijm/kit) 40
2x 12" PA modelletje a 110 euro (conrad.nl, bovenste in de rij)
2x hoorn-tweeter a 110 euro (conrad.nl)

Even snel 320 euro, zonder afwerking, terminals, crossover (als die nodig is) en interne demping.

En dan mis je nog een ontwerp en de vraag of dit wel de juiste componenten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Barreljan op 11-02-2013 17:35 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htcfreak
Llewy schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:46:
[...]

Inderdaad het hoeven nu geen PA speakers meer te zijn aangezien ik nu alleen puur om het project speakers ga bouwen. Nu was mijn vraag dus ook wat wel te bouwen als interesant project met hetzelfde budget?

Gijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:15
Goedkope zelfbouw speakers:
http://www.zaphaudio.com/BAMTM.html

Zijn wel monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:22
Hij vraagt voor PA:

http://www.mivoc.de/shop/...0MK%20III%20opt.%20B-Ware

Er was ooit ook een DIY kit van deze speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 13:40
htcfreak schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 00:29:
[...]

Inderdaad het hoeven nu geen PA speakers meer te zijn aangezien ik nu alleen puur om het project speakers ga bouwen. Nu was mijn vraag dus ook wat wel te bouwen als interesant project met hetzelfde budget?

Gijs
Registreer je eens op zelfbouwaudio.nl/forum en kijk eens naar de LowBudgetVloerStaander(LVBS) van Edo. Zijn voor 120 euro p.s. te bouwen en reeds zeer succesvol gebleken.

Verder is er nog de Mark Start van Blue Planet Audio, gaat voor iets minder over de toonbank.

Wil je echt budget, Zaph's Monitor met een TangBand driver, monitor-speakers welke je eventueel aan kunt vullen met een DIY Sub.

[ Voor 14% gewijzigd door Llewy op 12-02-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:22
Als het inderdaad geen PA hoeft te zijn is er ontzettend veel keus. Heb zelf ervaring met de MarkAudio woofer no 6 en die gaat best laag voor zijn vriendelijke prijs. Hier zijn ook nog wat betaalbare kits te vinden:

https://www.intertechnik....dient-Select/1768,de,2675
Pagina: 1