Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste tweakers,

Onlangs mijn i5 2500k weer wat peper in reet gestopt. (i.c.m. een p8p67 oude revisie en 8 gb 1600mhz ram)

Naar (bijna) volle tevredenheid draai ik nu op stock-settings een multi van 42 op core 0 en 1
Core 2-3 hebben een multi van 37. (omdat mijn games zelden gebruik maken van 4 cores, meestal 1 a 2)
Nu switch de waarde in CPU-z tussen de 3700 en 4200, wat natuurlijk niet gek is. Echter wat ik ook doe, ik krijg geen waarde van 1600 in het CPU-z scherm.
Het lijkt er dus op dat EIST en C1e uitstaan. Ik heb deze echter in het bios weer aangezet (+ C3 en C6) maar nog steeds laat CPU-z geen 1600 mhz zien.

Iemand die me verder kan helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 06-02-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je een vaste multiplier of turbo multiplier ingesteld..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
AFAIK turboMP per core. Volgens mij is de enige andere optie die ik heb : by all cores (wat ik voor een OC voor 4,5 ghz met voltage verhoging deed).
Voor de rest staat alles op enabled/auto. M.u.v. limit CPUID maximum (oid) en EIST op maximum power saving.

Overigens geeft Core tEMP wel verbruikscijfers vanm 6 a 9 watt (60 a 70 watt onder gameload) in rust, dus wellicht werkt het wel, maar leest CPU-z het fout?

Ander frapant weetje, Core-temp geeft een VID van 1.23 a 1.27 (afgerond) v en CPU-z een core voltage van 0,99 tot 1,07 (afgerond)

[ Voor 42% gewijzigd door eL_Jay op 06-02-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Probeer anders HWinfo eens, gezien de verbruikerscijfers kloppen, lijkt het een miss read.

Ik had ook eens met het energieschema lopen kloten, waardoor hij op full performance stond, en hij mijn 2600K continue op 3,8ghz knalde, met bijbehorende idle temps, deze weer op default gezet (energieschema) en hij clockte weer netjes terug.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
sain onez schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 17:36:
Probeer anders HWinfo eens, gezien de verbruikerscijfers kloppen, lijkt het een miss read.

Ik had ook eens met het energieschema lopen kloten, waardoor hij op full performance stond, en hij mijn 2600K continue op 3,8ghz knalde, met bijbehorende idle temps, deze weer op default gezet (energieschema) en hij clockte weer netjes terug.
HWI leest het heel raar uit:
Alle cores fluctueren tussen de waardes 1600, 3700 en 4200. (en soms 1599,3699 en 4199).
Deze fluctuaties vinden letterlijk elke seconde plaats :S

Daarnaast zijn de fluctuaties (via HWI) in het VID navent sterk (tussen de 0,98 en 1,27)

Dit is overigens in de system summary waar het zo sterk fluctueert.
Wanneer ik IntelburnTest laat draaien zijn volgens HWI summary alle cores op 3700 :S met 1,34 V :/

Ergens gaat er bljkbaar iets goed mis

Systeem is overigens zo goed als rock-solid. anderhalve maand 3 keer een bsod gehad, de MP verandert (van 42,42,42,42 naar 42,42,37,37) en sindsdien weer rock-solid 24/7

Offtopic:
Ik zie nu dankzij HWI dat oa de
Intel Cougar Point PCH -SATA AHCI 6-Port Controller [B3]
De toevoeging B3 heeft. Betekend dat bij een RMA (voor iets anders) het bordje is omgetovert in een B3 revisie bordje? (met dus allemaal goede sata poorten)

[ Voor 37% gewijzigd door eL_Jay op 06-02-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

eL_Jay schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 17:41:
[...]

Alle cores fluctueren tussen de waardes 1600, 3700 en 4200. (en soms 1599,3699 en 4199).

Daarnaast zijn de fluctuaties (via HWI) in het VID navent sterk (tussen de 0,98 en 1,27)

...
Hier haal ik niets vreemds uit, mss hoort hij niet zo te fluctueren, dus iets triggert hem om naar de OC te gaan en weer terug naar Eist instelling, , en je hebt het over 1mhz afwijking tussen de ingestelde waardes en die afwijking..

Wat gebeurt er alles fail safe laadt in het bios?! (eventueel dat je deze settings savet in een profiel ofzo, just in case..)

Zie het nut van die verschillende turbo instellingen niet zo in en verwacht zelfs dat het em daar ergens in zit...

Waarom niet de gulden middenweg en alles op 39 of 40x multi?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

cpu-z is veranderd, gebruikt sinds kort een andere timer ivm. w8 , probeer eens een versie van voor 1.61.4, dan zie je het downthottlen wel weer... of een ander progsel, aida64 cpuid bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dit is overigens in de system summary waar het zo sterk fluctueert.
Wanneer ik IntelburnTest laat draaien zijn volgens HWI summary alle cores op 3700 :S met 1,34 V :/

Ergens gaat er bljkbaar iets goed mis

Systeem is overigens zo goed als rock-solid. anderhalve maand 3 keer een bsod gehad, de MP verandert (van 42,42,42,42 naar 42,42,37,37) en sindsdien weer rock-solid 24/7

Offtopic:

[...]

De toevoeging B3 heeft. Betekend dat bij een RMA (voor iets anders) het bordje is omgetovert in een B3 revisie bordje? (met dus allemaal goede sata poorten)
Dat is allemaal gewoon normaal. Als je even task manager opendoet zie je dat er weet ik hoeveel processen op de achtergrond draaien en die hebben af en toe de cpu nodig. De VID fluctueert dan natuurlijk mee want de cpu heeft meer volts nodig. VID is trouwens iets anders dan de echte vcore, meer een soort maximaal mogelijke waarde (tbh weet het ook niet precies, maar waar het om gaat is de vcore die de io chip uitleest).

Dat je met IBT op 3.7 GHz draait is ook normaal, dat heb je nl. zelf ingesteld. Alleen met single of dual core belasting krijg je 4.2GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
@Dark
Dank, CPU-z 1.60.1 ziet er herkenbaar uit qua kloksnelheid en core-voltage. (het zal dus wel allemaal kaas zijn)

@sain onez
Omdat al mijn games maar 1 of maximaal 2 cores zwaar belast. Die cores wil ik dan ook zo snel mogelijk hebben (zonder voltage tweak nog). Core 3&4 heb ik dan liever iets lager tikken zodat ik een multi extra kan geven aan de cores die er wel toe doen. En op 42 42 42 42 begon ik onlangs BSOD's te krijgen die ik niet kon verklaren. Toen heb ik de multi's gewijzigd en draait alles helemaal stabiel. (muv de VID)

Overigens verwacht ik dat HWi het fout uitleest want ik vertrouw toch eerder mijn multi in de bios-settings dan in HWi (nooit eerder gebruikt, dus past niet in mijn referentiekader van normale situatie). Daarnaast heb ik altijd mijn twijfels gehad aan de nauwkeurigheid van Core Temp voor alles behalve temperatuur. Bottom line ik verwacht dat alles naar behoren werkt.

Is er toevallig een progje dat de core eigenschappen per fysieke core uitgebreid (real-time: kloksnelheid, multi, belasting en eventueel verbruiksinfo) weergeeft?
[...]
Offtopic:

[...]

Yes, CPU-z geeft aan B3-revisie :)
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 20:42:
maal gewoon normaal. Als je even task manager opendoet zie je dat er weet ik hoeveel processen op de achtergrond draaien en die hebben af en toe de cpu nodig. De VID fluctueert dan natuurlijk mee want de cpu heeft meer volts nodig. VID is trouwens iets anders dan de echte vcore, meer een soort maximaal mogelijke waarde (tbh weet het ook niet precies, maar waar het om gaat is de vcore die de io chip uitleest).

Dat je met IBT op 3.7 GHz draait is ook normaal, dat heb je nl. zelf ingesteld. Alleen met single of dual core belasting krijg je 4.2GHz.
Dank, VID is dus een soort van TDP term?
Betekend het tweede gedeelte dat wanneer een game 2-cores gebruikt maar ik muziek op de achtergrond op de 3de/4de core heb draaien dat core 1 en 2 "slechts" op 3,7ghz tikken? Anders kan ik beter voor de multi's 41,41,41,41 gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door eL_Jay op 06-02-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HWInfo leest alles in mijn ervaring gewoon goed uit en laat dus ook de multiplier per core zien. VID hoef je verder niet zo op te letten, wat belangrijker is is de vcore die je in het sensors scherm onder je io-chip ziet, dit is dezelfde die cpu-z uitleest. Dat de multiplier en vid/vcore regelmatig variëren is ook gewoon normaal. Alleen als je echt niets met je pc doet en je echt nooit 1.6Ghz ziet draait er misschien iets op de achtergrond dat er niet hoort.

Het zou inderdaad kunnen dat programma's op de achtergrond de multi naar 37 forceren, maar meestal is dat dan maar kort, meeste muziek/torrent etc programma's gebruiken niet continue de cpu. Als je het zeker wil weten moet je HWInfo er naast houden. In ieder geval, als je de turbo core ratio's aanpast is het niet zo dat je de multiplier per core instelt. Alleen als je ze allemaal hetzelfde instelt krijg je altijd max snelheid.

Trouwens, over die bsod's, je zegt dat je auto vcore gebruikt, meestal geeft die veel meer dan nodig dus misschien liggen die crashes aan iets anders, misschien C3/C6 states of ram.
Pagina: 1