Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alopex
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03-2018
niveau : beginnende ESXi-er

Ik heb een oude dell poweredge 1750 en daar heb ik ESXi 3.5 op staan. Die ESXi staat erop om wat te experimenteren met andere VM's zonder de hoofdVM (CentOS webserver) te schaden.
De server zal in een datacenter geplaatst worden met een firewall. Ik moet dus een lijstje doorgeven van welke poorten open gesteld moeten worden.

Nu wil ik eerst weten, voordat ik alle poorten ga opschrijven, of het mogelijk is om zowel management van ESXi te doen (met VMware Infrastructure Client) als een webserver met http, ftp, ... services en dit allemaal via 1 ip-adres (ik krijg maar 1 ip van 'de provider').

Op het internet ben ik al diverse topics tegengekomen maar echt wijzer wordt ik er niet uit. Meestal wordt afgeraden de server over het internet rechtstreeks te benaderen met de VIClient maar bij mij zal het toch niet anders gaan. Een andere vraag is : nu kom ik als ik surf naar het (statische) ip van de server op de webpagina van ESXi om de VIClient te downloaden, is het mogelijk om poort 80 (default http poort) te forwarden naar de CentOS webserver, zo ja hoe?

Dank bij voorbaat

Come to the dark side.... we have cookies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Ik zou persoonlijk de VMWare server niet direct op het internet hangen maar op 1 van de virtuele servers een VPN verbinding opzetten zodat je deel word van het netwerk. Van daaruit kun je de VMWare schil benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alopex
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03-2018
Ja inderdaad zo kan je het ook doen, van die invalshoek had ik het nog niet bekeken. Maar hoe zorg je er dan voor dat poort 80 naar een bepaalde VM gaat (om http content te serveren), of regelt ESXi dat standaard?

Come to the dark side.... we have cookies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:08
Zet een vm op met iets als pfSense (aanrader) die het publieke ip op zich neemt en dan virtueel alle routering/portforwarding doet naar de afzonderlijke VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
ItsValium schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:09:
Zet een vm op met iets als pfSense (aanrader) die het publieke ip op zich neemt en dan virtueel alle routering/portforwarding doet naar de afzonderlijke VM's.
+1: Zo doe ik het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is met 1 publiek IP ook de enige mooie oplossing. Mooie aan pfSense is dat ze een VMWare Appliance al aanbieden; template dus laden (voor configuratie) en image importeren en klaar. Installatie hoeft dus niet. Je boot de virtuele machine en vervolgens rol je gelijk de configuratie eigenlijk in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:54

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Vergeet niet de vmRouter op autostart te zetten voor je de machine in het DC plaatst :P .

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:51
Wellicht even handig dat je ook de DRAC even configureerd. Ding kan van pas komen aangezien een 1750 niet echt een modern dingetje meer is.

U+

Pagina: 1