Probleem met Asus 7950DC2T

Pagina: 1
Acties:

• sknk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09-2025
Hallo allemaal,

Al enige tijd heb ik een Asus 7950DC2T v2.
Wat me nu opvalt is dat als ik Furmark draai, de GPU niet constant gebruikt wordt.
Deze gaat steeds van 100/99% naar 63% en weer terug.
Ook de Gpu clock is zeer wisselvallig. (voor beiden zie onderstaande screenshots)

Stock:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2a0exj5.png

Met GPU overclock:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/4uyjhl.png

Daarnaast is het zo dat ik de gpu stabiel tot 1100Mhz kan kon overclocken. Wat in Furmark geen enkel effect heeft. Het aantal fps is bij 900Mhz gelijk aan het aantal fps bij 1100Mhz.
Zodra ik het geheugen van 5000Mhz naar 5050Mhz overclock gaat het aantal fps meteen aanzienlijk omhoog, maar wordt het beeld ontzettend schokkerig. Is dit normaal?

Waar ik meteen aan dacht is de voeding. Ik heb namelijk vorige week mijn Recom Powerengine 600+ vervangen door een XFX Pro 550. Zou het probleem hierin kunnen zitten?

Ik hoop dat iemand me de goede richting in kan helpen.

Overige Specs:

-Intel Core I5 2400
-Asrock Z68 Pro3
-8gb Corsair Vengeance LP
-256gb Samsung 830
-3x 3tb Seagate Barracuda
-5x 140mm casefan

mvg.
Stefan

• bumtroll
  • Laatst online: 06-02 22:23
Ik denk dat het Inderdaad de voeding zal zijn aangezien de 7950 Met een overclock Best aardig Kan verbruiken onder load De doos van mijn 7950 Geeft aan dat het tot wel 300 watt kan zijn onder full laod

Ik heb weinig ervaring Met jou Proc Maar mogelijk Cpu bottleneck

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik zou zelf niet zo snel de voeding verdenken, maar je kan natuurlijk altijd een DOA hebben. Kan de oude voeding eens proberen om te kijken of het verschil maakt of de kaart in een andere pc testen.

i5 2400 bottleneckt die kaart niet lijkt me, die komt nog prima mee.

Wat gebeurt er in andere benchmarks en games?

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Ik zie dat je fan speed op "userdefine" staat, je kan proberen deze eens hoger te zetten, dat de fans onder lagere temperaturen beginnen met koelen. Je kan hem ook op Auto zetten, ik heb er in ieder geval geen problemen met twee asus HD7950 DC2T op 750watt.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is het niet gewoon powertune?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 18:56

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb dezelfde kaart (iets overclocked met MSI afterburner). Zelf heb ik een 2500K op 4Ghz lopen maar ik heb niet het idee dat de CPU een bottleneck kan zijn.

Voor het testen heb ik wel eens gebruik gemaakt van MSI afterburner + Kombustor maar toen bleef de load op 100% zonder enige dips hangen. Ik kan vanavond wel even kijken of ik dezelfde issues met FM ervaar. Wat betreft de fanprofiles, ik maak gewoon gebruik van het automatische profiel in MSI afterburner. De fanspeed komt zelden boven de 30% uit tijdens het gamen.

Strava

• sknk
Op jullie advies heb ik een aantal andere benchmark tools gebruikt;

-Unigine Heaven:
constant 100% load en gpu clock (met en zonder OC)

-Just Cause 2 Benchmark:
constant 100% load en gpu clock (met en zonder OC)

-MSI Kombustor:
Bij alle 3D Tests constant 100% load en gpu clock (met en zonder OC)
Bij alle GPU Burn in's vanaf het begin GPU load schommelend van 99% naar 63% en Clock zakt ook steeds terug. (dus hetzelfde als bij furmark) Ook is er geen verschil tussen OpenGL en Direct3D.

-Furmark:
Blijft hetzelfde als voorheen.

Iemand enig idee waar het verschil tussen deze benchmarks in kan zitten?
Het lijkt mij dat dit de voeding in ieder geval uitsluit als probleem.
Ook lijkt mij de cpu zeker bij deze benchmarks geen bottleneck.

• Burlok86
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-01 11:41
Probeer het eens met een normale MSI Afterburner? Ik had zelf namelijk wanneer ik een hoge overclock had, en de Power Limit niet hoog genoeg had staan, dat hij net zoals jij laat zien gaat throttlen.
Mogelijk wil hij meer power vragen dan 'mag', in ieder geval het proberen waard :)

• sknk
Je bedoelt afterburner in plaats van GPUtweak?
Ik zal het eens proberen, maar het maakt vooralsnog geen verschil of hij wel of niet is overgeclockt.

Update:

Het probleem bij Furmark en Kombustor lijkt te worden opgelost door de Power Limit in MSI Afterburner te verhogen.
Dit leidt ook automatisch tot aanzienlijk meer FPS in bijvoorbeeld Furmark. (Ook tot een aanzienlijke verhoging in temperatuur :P )

Betekent dit nu dat de videokaart op stock settings in sommige situaties een te laag voltage krijgt om de beloofde stock core clocks te halen?

Een ander ding dat opvalt is dat een overclock in Furmark geen enkel resultaat oplevert, maar het verhogen van de Power Limit wel. Terwijl bij de Just Cause 2 Benchmark het verhogen van de power limit geen effect heeft en een overclock juist wel.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

En Burlok86, bedankt voor de gouden tip om MSI Afterburner te proberen _/-\o_

[ Voor 72% gewijzigd door sknk op 07-02-2013 00:08 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Misschien een temperatuur probleem? Je zou niet de enige/eerste zijn.
http://www.behardware.com...ctcu-ii-fault-report.html

• sknk
Dit artikel heb ik ook gelezen voordat ik de kaart heb aangeschaft. Bij mijn weten doet dit probleem zich alleen voor bij de eerste versie van de 7950 DC2. Juist daarom heb ik de V2 gekocht, welke een heel ander design heeft qua koeler.
Helaas heb ik geen warmtecamera om het te testen, maar ik zal hem komend weekend eens flink stressen en kijken of hij dan uitvalt.

Welke temperatuur zou hij veilig aan moeten kunnen?

Zou iemand met dezelfde kaart evt. een wat langere benchmark kunnen doen met één van deze programma's, bijvoorbeeld de Burn-in Benchmark van 15 minuten in Furmark, met standaard auto fanprofiel in MSI Afterburner.

Ik zou dit zeer op prijs stellen. Dan kan ik de temps en fps vergelijken om een beeld te krijgen of alles wel goed functioneert.

[ Voor 29% gewijzigd door sknk op 07-02-2013 12:54 ]

Pagina: 1