Verschil Realtek AC 97 en HD Audio 2.70

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Wil deze week weer eens een cleane install doen van Win7 aangezien ik sinds kort last heb van 'freezes' en al wat langere tijd van 'stuttering' bij 1 van mijn 2 geluidskaarten.
Vermoed dat e.e.a een driver-probleem is dus ik wil alles zo clean mogelijk krijgen.

Ben een beetje uit de materie en waar ik nu niet uitkom is het verschil tussen deze 2 drivers.
Ik heb een Asus 5PK SE/EPU moederbord met een Realtek ALC883.

Zowel de Realtek AC 97 als de HD Audio 2.70 ondersteunen deze geluidskaart. Ik kom er alleen niet achter wat nou het verschil is. Is de HD de opvolger van de AC en hoef ik dus alleen de HD 2.70 te installeren of dienen ze beiden een ander doel en kan ik ze naast elkaar installeren?

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt hier te maken met een audio chipset die door beide drivers ondersteund wordt. Dat betekend dat 't een dual-mode kaartje is. Je installeert dus 1 van de 2 beschikbare drivers en de kaart zal op die modus werken.
Als je echt twijfelt welke je moet hebben, is het redelijk eenvoudig. Aan de binnenkant van je kast zit een stekker die naar het moederbord toe gaat voor je koptelefoon en microfoonaansluiting van de behuizing. Veel behuizingen hebben een stekkertje voor AC'97 en HD Audio. Check welke is aangesloten, dan moet je die driver hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Volgens mij is het zo dat de chip voor het geluid AC97 heet en de driver Realtek HD-audio-driver versie 2.xx de driver is voor elke Realtek kaart / chip op de markt. Kijk hier voor een overzicht van de drivers: http://www.guru3d.com/fil...drivers_media_codecs.html

overigens zijn de drivers op de site van bv Asus vaak verouderd en is het eigelijk beter om hem direct van de fabrikant te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 91626 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:44:
Volgens mij is het zo dat de chip voor het geluid AC97 heet en de driver Realtek HD-audio-driver versie 2.xx de driver is voor elke Realtek kaart / chip op de markt.
Fout! Zie Wikipedia: AC'97 voor informatie over AC'97. Er staat het volgende over HD Audio:
In 2004, Intel released the successor Intel High Definition Audio (HD Audio) which is not backward compatible with AC'97. HD Audio has the capability to define many more than AC'97's six output channels, but in practice most motherboards provide no more than 8 channels.
AC'97 != HD Audio. Het zijn twee aparte standaarden en dus aparte drivers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Het verschil tussen AC'97 en HD Audio zou theoretisch de hogere bitrate voor HD Audio zijn. Of de geluidschip dat haalt is weer wat anders. Daarbij ondersteunt HD Audio jack detection, dat die doorheeft dat je iets hebt ingeplugd.
In mijn geval (voordat windows 7 er was), als je de setting in de bios veranderde van de ene naar de andere, kwam de driver in windows met de melding dat je de correcte versie moest installeren. Ik weet niet of dat nu anders is. Ik heb zelf wat Asus moederborden met Realtek chips gehad die een beetje brak waren. Dat zal nu wel anders zijn.
Het hoeft ook niet je geluidschip/driver te zijn.
Misschien ligt het aan de EPU implementatie. Ik heb zelf destijds EPU uitgezet om wat van die vage problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Ik ben er inmiddels achter. Ik moet de AC'97 hebben,

@Hero Of Time: N.a.v. jouw tip om naar het stekkertje te kijken realiseerde ik mij ineens dat ik 'gewoon' bij Geluidsapparaten kon kijken. Hier stond dat de Realtek luidsprekers niet waren aangesloten.
Wél staat de Realtek Digital Output als gereed maar als ik deze selecteer en test krijg ik geen geluid.

Ik maak gebruik van een simpel Easycall luidsprekertje wat via USB is aangesloten en hierin plug ik eventueel mijn headset (en maak dus ook geen gebruik van de aansluiting op mijn PC zelf).

Daarnaast heb ik een externe Edirol UA-25 for het werken met DAW's en het afspelen van muziek via mijn PC naar mijn stereo. Hiervoor gebruik ik de specifieke Edirol win7-driver.

@FlopZ2009: Het zou inderdaad aan EPU kunnen liggen maar de problemen zijn pas een paar maanden na mijn laatste clean install ontstaan. Ondertussen heb ik ook extra RAM en een nieuwe GPU in mijn PC gezet waar vooral de extra RAM vaak voor dit soort problemen kan leiden. Kortom, te veel factoren om allemaal uit te pluizen en denk dus dat het efficiënter is om gewoon met een schone lei te beginnen.

Tnx in ieder geval.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nieuwe videokaart he? Dan heb je ook een nieuwe geluidskaart, van de videokaart heeft gegarandeerd een HDMI uitgang, met daarbij dus geluid-uit opties.

Enne, als je een USB speakersetje gebruikt, maak je niet eens gebruik van de Realtek kaart. Het heeft daarom weinig zin om te kijken of er iets op aangesloten is, als je hoe dan ook niets op aan hebt gesloten. SPDIF zal altijd als actief staan, je moet 'm alleen 'activeren' als output voor je programma's.

Windows schakelt vanzelf naar een ander apparaat als standaard. Controleer dat dus eens en knal je USB speakers als default, herstart je audio programma en test dan nog eens. Gegarandeerd dat je dan wel geluid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Hmm.. zo had ik het nog niet eens bekeken (dat ik überhaupt geen gebruik maak van mijn Realtek kaart).

Dat mijn GPU HDMI gebruikt weet ik. Via HDMI bekijk ik films op mijn TV die op mijn PC is aangesloten,

Wat betreft het automatisch overschakelen van Windows: Dit is ook één van de haperingen waar ik af en toe last van heb. Wanneer ik via ATI CCC overschakel naar mijn TV om een film te kijken blijft de audio af en toe hangen op mijn USB setje. Dan moet ik via Geluidsapparaten dus handmatig de HDMI-output selecteren.

Je laatste alinea begrijp ik niet helemaal. Als ik bijvoorbeeld in Reason of Cubase werk via mijn Easycall-speakers kan ik gebruik maken van DX of MME om deze aan te spreken. Wanneer ik echter de Realtek Digital Output selecteer in Geluidsapparaten krijg ik geen enkel geluid uit Reason/Cubase, ongeacht welke driver ik hierin selecteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wanneer ik echter de Realtek Digital Output selecteer in Geluidsapparaten krijg ik geen enkel geluid uit Reason/Cubase, ongeacht welke driver ik hierin selecteer.
Sluit je überhaupt iets aan op je geluidskaart? Nee, dacht 't niet. Je hebt het alleen maar over USB apparaten, dus waarom je je Realtek kaart ter sprake brengt, snap ik niet. Je USB speakers, je Easycall speakers, allemaal USB apparaten toch? Dan zijn het allemaal op zichzelf staande geluidskaarten.
Je laatste alinea begrijp ik niet helemaal.
De meeste applicaties vragen aan Windows wat het standaard apparaat is en sturen 't geluid daar heen. Als je je standaard verandert, veranderen die applicaties niet, totdat je 'm opnieuw hebt gestart zodat 't opnieuw aan Windows vraagt wat de standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Je hebt gelijk wat je opmerking betreft van USB-apparaten. Had mij dat dus niet gerealiseerd.
Wat ik niet begreep aan je opmerking:
Hero Of Time schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 08:59:

Windows schakelt vanzelf naar een ander apparaat als standaard. Controleer dat dus eens en knal je USB speakers als default, herstart je audio programma en test dan nog eens. Gegarandeerd dat je dan wel geluid hebt.
Waar ik dan precies geluid uit zou moeten krijgen? Misschien ging je er van uit dat ik überhaupt geen geluid uit mijn DAW's kreeg.

In ieder geval, het is me nu duidelijk, dus dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat ik daarmee bedoel is dat je een afspeelapparaat als standaard zet, hier het geluid uit zal komen. Wijzig je volume in Windows met de volume slider, dan hoor je een 'PING!' geluidje. Met je USB speakers aangesloten en als standaard, hoor je daar 't uit komen.

Pagina: 1