12 Volt transformator defect/gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
De 12 volt LED verlichting in de keuken alhier is opeens gestopt met branden. Vlak hiervoor was er een rookluchtje te ontwaren. Wat blijkt: in de transformator behuizing is 1 van de draden ná de trafo gaan smeulen.

Het gaat om 5 LED spotjes gemonteerd tussen twee draden. Door de draden loopt 12 volt. Gekocht bij de Karwei of Gamma, bon is helaas kwijt. Nog geen jaar oud.

Oververhitting door kortsluiting? Teveel vermogen geleverd door de transformator?
De 220V zekering voor de trafo is niet gesprongen (getest). Had dat niet moeten gebeuren?

Ik denk dat de boel wel weer te repareren is door het draadwerk rond de trafo weer te fixen, maar vraag me nu even af of deze transformator nog wel deugt. Heeft iemand advies voor me?

Bij het bruine kroonsteentje ging er iets mis:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J9mQZMv.jpg

Maar slechts bij één van de draden, dus binnen in het kroonsteentje geen kortsluiting lijkt mij?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zVYzQ77.jpg

De rookmelder hangt gelukkig een halve meter verder :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Lijkt op slecht contact in het kroonsteentje of een kabelbreuk door de scherpe vouw in de kabel rechts. Bij een kortsluiting zouden beide kabels aangetast zijn.
Trafo is zeer waarschijnlijk nog in orde, vervang de kabel door eentje met veel beter contact en klaar ben je weer. Gebruik kabel en stekers voor in een auto, die zijn berekend op de 12V spanningen met bijbehorende stroom.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
DeBolle schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:27:
Lijkt op slecht contact in het kroonsteentje of een kabelbreuk door de scherpe vouw in de kabel rechts. Bij een kortsluiting zouden beide kabels aangetast zijn.

Trafo is zeer waarschijnlijk nog in orde, vervang de kabel door eentje met veel beter contact en klaar ben je weer. Gebruik kabel en stekers voor in een auto, die zijn berekend op de 12V spanningen met bijbehorende stroom.
Ok, goed om te horen dat ik de trafo nog een kans kan geven.

De gebruikte bedrading werd geleverd bij het hele verlichtingspakket. Lekker spul dan...

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
idd, het lijkt op slecht contact. boel vervangen en hopelijk is het dan weer goed :)

Er wordt veel spul verkocht dat iig niet helemaal lekker is (en niet alleen elektrisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Elektronica waar slechte draden inzit kom je wel vaker tegen bij een bouwmarkt of zo'n pallet-actie van een supermarkt. Een vouw in de kabel is dan voldoende om de aders te doen breken, waardoor de kabel hier een hoge weerstand krijgt, wat de warmte veroorzaakt... Wel vreemd dat de draadbreuk in deze situatie dit gevolg heeft, 5 LED-spotjes trekken nou niet echt een grote hoeveelheid stroom.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Heb laatst iets vergelijkbaars gehad, stekker van 1 (!) spotje gesmolten in de aansluiting van de trafo.. Gewoon slecht contact dat dit soort smeltgevallen veroorzaakt.. En ja, dat gebeurt, vroeger brandde dan je hele huis af, tegenwoordig is het plastic in ieder geval zelfdovend, dus op n gegeven moment is het gesmolten, en stuk, maar zonder dat je huis afbrand.
Oplossing: verbrande gedeelte weghalen en opnieuw aansluiten met beter aansluitmateriaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:51
Zorg dat je het kroonsteentje ook vervangt. Het plastic is behoorlijk gesmolten, en dat is wel zijn isolator :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Idd, gewoon beide kabels inkorten tot waar het weer mooie kabel is, strippen, adereindhulsjes erop en een nieuw kroonsteentje en het is weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Om het verhaal dan ook maar even af te maken:

Kabels ingekort, kroonsteentje vervangen en hij doet het weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Heb je ook adereindhulzen erop gezet?

Anders heb je bijna een garantie dat dit nog een keer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Topicstarter
Eerlijk gezegd: nee, die heb ik er niet opgezet. Misschien dat ik dat toch nog maar even ga doen. Thnx.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03
Tenzij je kroonsteentjes met drukplaattjes hebt gebruikt natuurlijk want dan zijn adereindhulsjes niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste,

ik zie dat deze topic al van lang geleden dateert, ik was even aan het googlen en kwam op net dezelfde foto's uit die ik heb gemaakt van onze 12v transfo aan een lamp met spankabels.

bij mij gaat het om een lamp met 6 spotjes aan. In de lamp zit net het zelfde bruine blokje om de kabels te verbinden en is ook op dezelfde manier door gebrand.

is het oké als ik deze kabels gewoon in kort en met een 'wago klem' deftig verbind?

Afbeeldingslocatie: https://www.gelders.org/index.php?item=wago-lasklem-3-draadse-klem-met-hendel-doos-50-stuks&action=article&aid=59340&lang=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:03:
beste,

ik zie dat deze topic al van lang geleden dateert, ik was even aan het googlen en kwam op net dezelfde foto's uit die ik heb gemaakt van onze 12v transfo aan een lamp met spankabels.

bij mij gaat het om een lamp met 6 spotjes aan. In de lamp zit net het zelfde bruine blokje om de kabels te verbinden en is ook op dezelfde manier door gebrand.

is het oké als ik deze kabels gewoon in kort en met een 'wago klem' deftig verbind?

[afbeelding]
Die klemmen zijn voor massieve draad, als de aders in jouw snoeren uit meerdere draden bestaan is die klem niet geschikt. thx DuDePrOdUcTiOnS, dacht dat het gewone lasdoppen waren. Ben wrs ouderwets, maar voor kleinere diameters zou ik toch voor kroonsteentjes kiezen, dan heb ik tenminste het gevoel dat ik zelf bepaal hoe stevig de connectie wordt.
Qua kroonsteentjes is er ook echt bagger op de markt btw; laatst een setje van een aantal strips voor weinig bij de kassa van een bouwmarkt meegenomen, draaiden meteen door, heb ze allemaal meteen maar weer gedumpt. :(

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 13-09-2016 10:33 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Tens schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:12:
[...]

Die klemmen zijn voor massieve draad, als de aders in jouw snoeren uit meerdere draden bestaan is die klem niet geschikt.
De klemmen waar hij naar linkt zijn juist bedoeld voor zowel massief als flexibel.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:17:
[...]

De klemmen waar hij naar linkt zijn juist bedoeld voor zowel massief als flexibel.
Ah sorry, my bad.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke bedankt!
Pagina: 1