Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Waar op letten bij koptelefoon kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor mijn vriend als verjaardagscadeau graag een nieuwe koptelefoon kopen.
Deze gaat voor verschillende activiteiten gebruikt worden, voornamelijk gamen en pianospelen.

Aangezien ik een beetje een nitwit ben op dit gebied is het mij niet duidelijk waar ik op moet letten.
Wat zijn specificaties waaraan een koptelefoon moet voldoen voor dit gebruik?
Kun je gamen en klassiek muziek op een piano in een koptelefoon verenigen?

(ik kan niet helemaal op geluid afgaan wegens doof zijn aan een oor, dus ik hoor niet wat hij zou horen :) )

Ik zou het fijn vinden als iemand mij wat aandachtspunten kan geven.

Alvast bedankt.

Floor

Verwijderd

Aangezien ik een beetje een nitwit ben op dit gebied is het mij niet duidelijk waar ik op moet letten.
Waar je op kan letten is dat de kop telefoon gesloten is. Dit houd in dat al het geluid binnen de schelpen blijft en dus niet gestoord word door geluid van bv de piano. Ook hoort de omgeving niet wat er afgespeeld word wat ook handig kan zijn voor de rust. Wil je vooral dingen na luisteren kan juist een open hooft telefoon weer handig zijn. Ook heeft een beetje hooft telefoon een toonhoogte van 20/50Hz tot 30.000 / 36.000KHz dit is ongeveer de range van het menselijk gehoor. Verder bepaald de kwaliteit van de headset zelf hoe goed deze tonen worden weer gegeven en kan bass of high tones per merk verschillen helaas!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 21:14
Pfoe, da's lastig, het gaat voor een heel groot deel toch over hoe het klinkt. Kun je niet op de verjaardag een soort zelfgemaakte i-owe-you-one-headphone bon geven en 'm dan zelf laten kiezen? Dan ga je gezellig mee op luistertocht en reken jij gewoon af.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-11 16:26
Wellicht handig om een budget aan te geven? Anders kunnen wij met de meest bizarre hoofdtelefoons aankomen, maar kan jij het wellicht niet betalen ;)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geluid is enorm persoonlijk. Wat de ene prachtig vind klinkt voor de ander nergens naar. Wat dat betreft kan je moeilijk een koptelefoon kopen voor iemand anders. Dan is een bon voor samen iets uitzoeken misschien toch een beter idee.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als ik heel eerlijk ben, betwijfel ik of je een gamekoptelefoon en een klassiekemuziekkoptelefoon [hell yeah, 3x woordwaarde!] met elkaar kan kruizen.

In menig game zit vooral laag. Explosies uit shooters, het gebrul van de motoren in racegames, het galopperen van paarden in RTS-games, het is allemaal vrij laag.

Terwijl in klassieke muziek ook veel hoog zit, ik ben niet bepaald een kenner van klassiek, maar, van wat ik ken, lijkt mij juist dat de lage tonen niet heel veel voorkomen en vaak ook op de achtergrond horen.

Mijn eigen ervaring is dat het ook niet lekker gaat, mijn gameheadset laat muziek met veel hoog gewoon slecht horen, terwijl het bij gamen genieten is, maar mijn Sennheiser 530 II schittert nou niet bepaald in gamen, terwijl ik hem persoonlijk erg goed vind voor mijn muziekstijlen.

People as things, that’s where it starts.

• htcfreak
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
hier wat goede koptelefoons:

prijsklasse <€50:
-Sennheiser HD 202 II
-AKG K44 Perception

<€100
-Shure SRH440
-AKG K 121

>€100
- Monster beats by Dr. Dre solo HD (echter wel on ear)
-Shure SRH840
-AKG K-271 MK II

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik wil niet onbeschoft overkomen.

Maar...

Serieus. Beats? Voor iemand die klassieke muziek luistert? Beats is leuk als je naar beats luistert, hiphop, rap, dat soort dingen. Voor klassiek is het een blamage. Kun je net zo goed action oordoppies kopen. En ja, ik ben serieus.

Sennheiser HD 500 serie staat als erg goed bekend voor muziek, zeker klassiek. Wel vrij prijzig.

AKG en Shure zijn ook zeker goede merken, maar, weer vooral muziek.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 19:10
Echt laag voel je meer dan je hoort en komt bij geen enkele koptelefoon lekker door. Dat geeft niet, daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Wel is het hele gebied van laag tot hoog bij een koptelefoon beter dan bij speakers simpelweg omdat er niet gecorrigeerd hoeft te worden voor akoestische invloeden van de omgeving zoals dempende werking van kasten en vloerbedekking of versterkende reflecties van muren.

Vraag in een audiowinkel of je drie goede koptelefoons mag kopen waarvan je er na beluisteren thuis er weer twee mag terugbrengen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• audiomuts
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-05-2013
@ FloorJ
Ik denk dat de oplossing van mekkieboek de beste en eleganste is.
Het luisteren, ondergaan, voelen van muziek is zo persoonlijk dat het nagenoeg onmogelijk is om voor een ander een hoofdtelefoon te kopen.
Alvast een fijne verjaardag en succes met het vinden van de juiste hoofdtelefoon.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:00:
Ook heeft een beetje hooft telefoon een toonhoogte van 20/50Hz tot 30.000 / 36.000KHz dit is ongeveer de range van het menselijk gehoor.
De range van het menselijk gehoor ligt op 20Hz-20kHz. Die overdreven specifikaties van 30kHz+ zijn leuk voor honden en vleermuizen, en doen het leuk in reclamefoldertjes, maar je hebt er niets aan dus staar je er niet blind op...

• htcfreak
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
VasZaitsev schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:27:
Ik wil niet onbeschoft overkomen.

Maar...

Serieus. Beats? Voor iemand die klassieke muziek luistert? Beats is leuk als je naar beats luistert, hiphop, rap, dat soort dingen. Voor klassiek is het een blamage. Kun je net zo goed action oordoppies kopen. En ja, ik ben serieus.

Sennheiser HD 500 serie staat als erg goed bekend voor muziek, zeker klassiek. Wel vrij prijzig.

AKG en Shure zijn ook zeker goede merken, maar, weer vooral muziek.
met de juiste eq instellingen kan je met beats ook best klassiek luisteren. maar inderdaad voor muziek is de sennheiser HD 500 een betere keus, beats is voor gaming echter weer enorm lekker!...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:48

GaMeOvEr

Is een hork.

EQ instellingen... EQ instellingen zijn voor koptelefoons die gewoon ruk klinken. Een goede koptelefoon klinkt gewoon -altijd- goed.

Mijn Sennheiser HD650 doet het net zo goed voor games, als klassiek, als rock, als dance.

Aannames zijn fataal.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Beats moet je gewoon niet serieus nemen voor muziek, tenzij je hip-hop luistert. Voor elke andere stijl, van klassiek naar metal naar jazz naar blues is het meuk en kun je beter een willekeurige koptelefoon van 20 euro kopen van Koss, Philips of Sennheiser.

Het beste is inderdaad of hem mee nemen op een luistertoer, of vragen of je de koptelefoon mag terubrengen, ook als hij gebruikt is om hem even te testen.

Verwijderd

Vergeet ook niet het draagcomfort, naast de persoonlijke voorkeur van de geluidsweergave.
Voor piano spelen wil je een gesloten hoofdtelefoon zodat niet de omgeving alles kan meehoren een open hoofdtelefoon geeft weer een veel mooier ruimtelijker geluid.

Beste tip: zelf laten experimenteren.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal. Ik had gehoopt op een simpele oplossing van die moet je kopen maar
ik denk dat ik de tip van mekkieboek ga opvolgen en dan mag hij er zelf een uitzoeken. Dan is hij altijd goed.

superbedankt voor het meedenken allemaal!

• audiomuts
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-05-2013
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 18:10:
Bedankt voor de tips allemaal. Ik had gehoopt op een simpele oplossing van die moet je kopen maar
ik denk dat ik de tip van mekkieboek ga opvolgen en dan mag hij er zelf een uitzoeken. Dan is hij altijd goed.

superbedankt voor het meedenken allemaal!
Wanneer is je vriend jarig? , komen we allemaal gebak eten :P

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aud > cea

Wise enough to play the fool

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:07

M2M

medicijnman

Eigenlijk heb je voor dit soort vragen maar 1 link nodig: link

Mocht je verstand van zake hebben heb je die link niet nodig :). Zie ook headphones topic

-_-

Pagina: 1