Arduino aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvano97
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05-2021
Beste tweakeeers,

na het lezen van het arduino topic, ben ik toch redelijk geprikkeld en ben ik aan het twijfelen of het zin voor mij heeft om zo'n bordje te kopen.

Ik ben nu 16 jaar oud en ben van plan om hbo mechatronica te volgen. Technische dingen zoals robotica en pcb's vind ik erg leuk om te bestuderen.

Nu zou ik me er toch aan willen wagen om zo'n bordje te kopen, maar ik heb een paar vraagjes:

Is het erg moeilijk om dit bordje uit te breiden (sensoren, ledjes etc.)

Hoe zit het met programmeren? Ik ben nu op school (havo 4) het vak informatica aan het volgen en hier zijn we vooral bezig met html en css taal. Toch wil ik me wagen aan een programmeertaal zoals C++. Is het verstandig om hier i.s.m een boek aan te beginnen?

Is de arduino een goeie keuze? of zijn er andere (betere) bordjes?

En mijn laatste vraag, zijn er fora/walkthrougs die gaan over projecten/ideeën voor beginners?

Sorry voor mijn gebrekkige post, maar ik kon niet heel veel vinden en heb toch mijn inzet willen tonen.
Hopelijk krijg ik een post terug :)

Met vriendelijke groet,

Roy van Oeteren

[ Voor 8% gewijzigd door Royvano97 op 05-02-2013 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Het heeft zeker zin om alvast enige ervaring op te doen met het elektronisch aansturen van machines. Zeker omdat je al aangeeft dat dit soort dingen je wel interesseren.

Een arduino-bordje is niet echt uit te breiden. Je koopt een bepaald type arduino die dan een aantal in en uitgangen heeft. Aan deze in en uitgangen kan je vrij simpel elektronica hangen die je vervolgens aanstuurt.

Een boek voor c++ aanschaffen moet je alleen doen als je het leuk vind om er mee bezig te gaan. De afkorting i.s.m. betekent toch in samenwerking met? Geen idee wat je daar mee bedoeld.

Arduino is een goede keuze omdat je heel simpel uitgangen kan aansturen. Ook staat het internet vol met projecten met arduino's waarbij code en schema's beschikbaar zijn gesteld. Met bijvoorbeeld de rasberry pi kan je op softwaregebied weer veel meer mee, alleen is minder makkelijk voor het simpele i/o-werk

Alstublieft, heb jij een post terug ;)

En we doen niet aan groetjes op tweakers

[ Voor 9% gewijzigd door boazkl0p op 05-02-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 08:53
Gewoon doen :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 00:35
Een arduino is zeker een goede keuze. Er zijn veel fora en voorbeelden te vinden. Voor de eerste tutorials biedt arduino zelf al een hoop aan.

Verder is een arduino met allerlei spul uit te breiden. Zij het speciaal gemaakt voor arduino of gewoon standaard sensors. Voor de meeste hardware zijn er ook tutorials beschikbaar en anders wordt het wel in een of ander forum beschreven.

Inderdaad gewoon doen.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvano97
En is het slimmer om al direct te beginnen met een rasberry pi en hier veel van te leren? of toch eerst de arduino aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 08:23
Volgens mij is een RaspPi meer een mini pc. Daar kun je volgens mij geen ledjes en sensoren mee aansturen. Dat is meer om te experimenteren met Android en xbmc enzo.

Ik heb het vroeger wel eens gedaan met een K8055 van velleman... Leds, ldr's, temperatuursensoren en relais schakelen. Maar die arduino's tegenwoordig kunnen denk ik meer :-)

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 11:37

Eagle Creek

Breathing security

Ga vooral spelen. Het is niet bijzonder kostbaar en in de praktijk leer je het meest. Feitelijk is het een hobby en prutsen met hobby's is leuk en leerzaam :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvano97
dan ga ik denk ik een arduino halen..

thanks voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02

WouterG

Dit is geen ondertitel

Je zou ook een netduino kunnen overwegen, deze is te programmeren in .Net (C#, VB.net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou gewoon met een normale arduino (uno) te beginnen. Ze zijn best uitbreidbaar, en je code is goed portable naar andere arduino varianten als dat nodig is. Later kan je dan alsnog met andere dingen beginnen zoals ARM microcontrollers. Voordeel van Arduino is dat het in nagenoeg C++ wordt geprogrammeerd, en ARMs kan je ook altijd in C, soms C++ programmeren, en die twee lijken genoeg op elkaar. Als je iets van .Net doet is dat niet bruikbaar voor andere platformen, en raak je dan uberhaupt niet hele hoop performance kwijt?

Met boeken zou ik niet moeilijk doen, staangenoeg tutorials online, en als je iets niet weet google je het. Voor mezelf heb ik iig meerdere programmeervakken gehad, en ben het pas gaan begrijpen en ook daadwerkelijk gebruiken toen ik zelf genoeg bezig was met microcontrollers, dat werkt een stuk beter dan boeken imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom niet beide: een Raspberry Pi én een Arduino? http://raspberrypi.homelabs.org.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvano97
ik denk dat ik begin met arduino en als het me bevalt kijk ik verder naar bv een rasberry pi.

Als ik de arduino aanschaf, wat is handig om nog extra erbij te kopen?
sowieso een ledje maar wat zijn nog onderdelen die leuk zijn om gebruiken samen met de arduino?

En trouwens welk programma is fijn om c++ te schrijven? ik gebruik nu notepad++

Zit er een handleiding bij de arduino? of is dit allemaal eigen speurwerk?
Zou zo'n breadboard handig zijn denken jullie?

En de laatste vraag, de uno of de nano versie?

[ Voor 20% gewijzigd door Royvano97 op 05-02-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Hangt er vanaf wat je ermee wilt doen, ik raad voor jouw toepassing een uno aan omdat je dan wat makkelijker ermee kan werken. Een breadboard en wat onderdelen is ook niet weg. Op eBay kan je een hoop spul goedkoop krijgen.

Goede video tutorial: http://www.youtube.com/re.....0.0...1ac.1.QlEXVz9EmnE

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnnos
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
http://www.cooking-hacks....shields-connection-bridge

Voor nog een oplossing van Raspberry Pi én een Arduino ineen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Voor een compleet starterkitje, hoef je geen 6 weken te wachten op ebay

http://arduino.cc/en/Main/Products

Bovenstaande pagina wordt volgens mij het meeste gebruikt met arduino-voorbeelden en ladyada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:05
kitao schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 07:43:
Voor een compleet starterkitje, hoef je geen 6 weken te wachten op ebay

http://arduino.cc/en/Main/Products

Bovenstaande pagina wordt volgens mij het meeste gebruikt met arduino-voorbeelden en ladyada
Die starterset lijkt me een goed begin inderdaad.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoStarterKit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Toevallig vorige week zelf bezig geweest met de aanschaf van een extra arduino, en ik kwam deze tegen:
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=1023
Geen "echte" arduino, maar wel erg goedkoop.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 20:31
Arduino is een heel leuk apparaat, heeeééél veel informatie over te vinden op internet (voor als je problemen oid. hebt)

Zelf ook paar maanden geleden een gekocht, enige minpunt is dat je op gegeven moment door je ideeën bent.
Arduino heeft zelf een programma waar je de code in kan schrijven.

Het is zeker handig om extra sensoren,schermpjes en shields bij te kopen. (een ethernet shield is leuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-11-2024
Indien je toch graag een boek erbij zou willen nemen kan je eens kijken naar 'Making Things Talk' van O'Reilly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:27
We gebruiken op mijn hbo Mechatronica Arduino's voor van alles. We leren er op programmeren en gebruiken ze voor onze robots en andere ontwerpen.

Ik vind het echt geweldige dingen. Ik zou er gewoon 1 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en programmeren kan tegenwoordig ook visueel: http://td-er.nl/2011/12/0...programmeren-van-arduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow please niet. Laat hem nou iets leren...
Pagina: 1