Vervolg FanController...

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-01-2014
Vervolg FanController...

Afijn, 't heeft ff geduurd, maar hier is dan een voorlopig schema. :)

Er zijn nogal wat waarden veranderd, tbv. een hoger frequentie-gebied. Bij toepassing van de oude waarden, bleek de frequentie nog net binnen het gehoor-bereik te liggen. :P Errug irritant... Er wordt nog steeds gewerkt aan een temperatuur-gestuurde versie, maar we zijn er nog niet helemaal uit of het nu traploos of thermostaat-achtig geregeld moet gaan worden. ;)

...With a touch of magic¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
zo, dan mag ik dus nu mijn Beta printjes weer uit elkaar slopen :(

PS

TRAPloos regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikarus
  • Niet online

Ikarus

Nerd 1e klas

MNM(tm) ik heb hier zelf nu net al wat onderdelen gehaald en ik ga morgen maar eens kijken waar ik die thermostaat er in kan gooien

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2663

Waarom zou je een thermostaat willen? Een thermostaat is bedoeld om de temperatuur constant te houden. Wanneer je je PC wil koelen is het natuurlijk de bedoeling om de temperatuur zo laag mogelijk te houden.

Wat doet de thermostaat als je PC te koud wordt? Verwarmen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Laatst online: 18:44

Mex

Tafkae, jij snapt het niet helemaal. In een koelkast zit ook een thermostaat.....Blond?? :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5493

Als een echt mts'er die te veel kritiek heeft gehad van de leraren moet ik toch ff iets kwijt.. ik heb je pcb gezien en zie dat je de sporen niet helemaal netjes heb getekend.. ik zie namelijk 2 x een t-splitsing... en dan zonder 45 graden hoeken.
Vat dit niet verkeerd op maar ik moest het gewoon ff kwijt..( mts-trauma :) :) :)
Zo.. en nu het positieve. :) :) :).. geweldig idee dit.... ik heb nu zelf ook 4 12v-fans in mn pc en maakt idd een teringherrie.. dus dit zal goed uitkomen... ik wacht wel nog ff op de ntc uitvoering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
Mezzo: Mwa, daar had ik destijds als MTS'er óók best wel last van... Eigenlijk nog steeds, maar het printje wat eerder door ons is gepresenteerd, heeft (nog steeds) het predicaat PROTOTYPE. Uiteraard wordt de 'definitieve' versie wèl netjes afgewerkt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3003

hmm, denk dat ik 'm maar na ga bouwen, moet alleen ergens nog een scoopje vandaan scoepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:33

ChUcKiE

Dus........

Het beginstuk heb ik gemist...
Maar wordt het uiteindelijke resultaat in grotere oplagen gemaakt en verkocht?? Is dat de bedoeling van dit projektje?

Quanta costa?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5493

MnM(tm): Nou ik moet toegeven.. als ik hem maak (als prototype) dan zal hij er ook wel zo uitzien :).. maar anyway goed werk.. maar ik zou niet proberen om het zo klein mogelijk te krijgen want iedere tweaker heeft toch een big tower en dus zat ruimte over... zelf ga ik nu ook iets in elkaar flansen ( met of zonder ntc) maar dan controle over meerdere fans.. Als ik wat af heb dan laat ik het zeker een toppic achter hier..
Hmmm.. jij bent een hardware mannetje net als ik denk ik... als er nu iemand is die goed kan proggen is het dan niet mogelijk om de tempmeters van het mobo te gebruiken??.. lijkt me inter. maarja ik heb dus geen verstand van programmeren maar alleen van de hardware.. dus lach me niet uit als dit onzin is :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
Tclient: Waarom scoop nodig? Printje bouwen = probleemloos werken... :)

ChUcKiE: Dit project is inmiddels al zo'n 2 weken aan de gang. Grote oplagen? Nou nee, meer 'on-demand' productie. Oftewel: questie van bestellen en dan gaan wij klussen... :)
Kosten: zo rond de ƒ15,- (zelfbouw pakket), ƒ20,- (compleet gebouwd)...

Mezzo: Inderdaad, ik ben zo'n hardware-freak. Maar een avondje Delphi is ook niet te versmaden... :) Maar ook in MC68HC11 assembly en PIC16F84 RISC heb ik het best naar m'n zin... :)

Afijn, we zijn nog aan het uitzoeken wat de handigste oplossing is voor het aansturen van meer dan één fan. Een FETje per fan er bij is 'n beetje te omslachtig (en te duur), dus zijn we nog op zoek naar alternatieve mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 12:53

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Een FETje per fan te duur, weet niet wat die buz11 dingen bij jullie kosten maar hier dus vrij weinig, tenmiste ik vindt ze niet duur voor wat ze kunnen.

En daarbij mijn voordeel nog, ik kan ze lekker tegen inkoop krijgen, worden ze iets van 80cent geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Hmm, dat is al een stuk beter dan 1,95 per 25 bij DIL....

Kun je ook aan 555 jes komen??

***** EDIT *****

Prijzen inclusief of exclusief BTW ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Ik weet niet in hoeverre ik ze in het groot mag kopen voor zulke projecten, ik zal er wel even naar vragen binnekort, ook zou het wel handig zijn om even een id te krijgen in wat voor hoeveel heden jullie gaan denken, wil niet dat de baas na de schatting zegt van dat kan wel maar bij de bestelling een rolberoerte krijgt, dus ff een polletje of iets in die richting, als we maar een redelijke schatting krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ik zal van de week een pol maken.. post wel ff als ie het doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
Hmmm, heb het nogal errug druk (gehad). Heeft iemand nog ge-xperimenteerd met NTC's?

'k Zal me er van de week nog maar eens over buigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikarus
  • Niet online

Ikarus

Nerd 1e klas

Ik ben er mee bezig met dat NTC'tje het testen gaat niet lekker maar ik zal eens snel wat schema's online gooien.

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Heb de onderdelen wel maar kan nie testen, hele breadbord zit vol met een moviehouse decoder :), zou nog net het 555je ergens kwijt kunnen maar de rest lukt echt niet, helaas, hoe staat het verder met de evt. pol oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
TriLithium: MovieHouse decoder??? Lees ik dat goed? Ik ben gek op decoders. :) :)
Is dat niet dat systeem waarbij 't beeld net zo verkloot is als bij Canal+ op de kabel, maar waar je toch nog gewoon geluid hebt?

Maargoed, 't gaat hier over fannen, controllers, en tweakers die geen (ruimte op hun) breadboard hebben... ;)

_-=Erikje=-_ heeft inmiddels een meervoudige uitvoering in mekaar gepleurd... (Ziet er niet uit, maar 't werkt! >:) )

Ben zelf nog op zoek naar geschikte NTC's. Moet toch 'ns wat mobo's gaan slopen, geloof ik... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

ja dat lees je goed moviehouse, voor zover ik weet alleen voor upc abbo's

http://www.thoic.net/macbase/misc.htm kijk hier maar eens, daat staat het schema, ik ben hem zelf nog wat aan het finetunen, maar daar gaat het hier niet over :)

Maar klap es een schets van die meer fan sturing neer, ben wel benieuwd hoe jullie dat denken te doen. Moet zaterdag toch werken dus dan denk ik dat ik ff de onderdelen meeneem en een andere breadbord erbij koop, hebbe we weer ruimte zat, kenne we direct even goed meten met m'n nieuw ,zeer mooie, scoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
TriLithium: ...ben 'ns ff wezen kijken op die site. Als jouw breadboard er net zo uit ziet als die op die site, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen als je egt dat je nog nèt genoeg ruimte hebt voor 'n NE555... :)
Afijn, meer fannen? Dan elke fan z'n eigen FETje geven (die elk weer hun eigen weerstandje aan de gate hebben). Simpel toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

ben gelukkig tot de conclusie gekomen dat er wat van weg kan, dus weer ruimte :)

Een Retje voor elek FET, ja dat dacht ik al. lekker easy, lekker simpel uitbreidbaar en in principe kan het ook wel aangezien het bijna overal redelijk de zelfde temp is in de kast, tenminste op de plaatsen waar je fans plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
offtopic:
TriLithium: kun je eens een fotootje posten van een nog gecodeerd beeld? (Meer mag ook, aangezien 't wel errug warrig zal zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

ik zag laatst dit: http://www.pyramid19.com/vh/projects/rheostats/index.htm

is dit nou echt veel minder goed dan het ingewikkelde geval wat jullie maken? Dit kan ik ook zelf nog wel maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4552

RdB>> de fancontroller op die site moet je zelf stellen en de fancontroller hiero wordt automatisch aangepast aan de warmte van de processor als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

RdB> Dit is de smerigste,energie weggooiende maar inderdaad simpelere manier dan dat wij doen, ik vin dit wel zo'n goor design, een stomme dure meer watts potmeter, hoe durven ze. Aan dat "ontwerp" zitten een paar valkuilen waarmee jeje dure potmeter kan laten verbranden.

MNM(tm)> zal ff wat proberen, beloof niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
...heb ff op die site gekeken...

... :( ...

Dit is nou precies waarom wij 'moeilijk' doen! _-= Erikje =-_ kwam nl. aanvankelijk met hetzelfde idee aanzetten. Meteen daarop kwam ik dan maar met dat schemaatje met die tor (je weet wel, met dat gedoe met kick-start enzo... :) ), in het kader van: als je tóch energie wil verstoken, doe 't dan wèl ff goed: in een tor dus. Na dit schemaatje op GoT gepost te hebben, kwamen er al vrijwel meteen reakties dat dit eigenlijk óók niet zo'n goed plan was... (Op de ene plaats in je PeeCee de boel proberen af te koelen met fans, om vervolgens op een andere plaats in je PeeCee weer (meer) warmte te produceren ;) ) Vandaar dus dat we (incl. Grimreaper!) dit 'moeilijke' schakelingetje hebben bedacht... :) èn: als je niet in staat bent om 't ding zelf te bouwen, koop 't ding dan gewoon compleet gebouwd bij ons (= MNM(tm) | _-= Erikje =-_) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4552

Hoe zit het met dit projectje! Heb namelijk wel interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Laatst online: 18:43

Diamon

The Weird One

Jep, laat effe weten als het ontwerp/levering zover zijn.
Wat regeling voor mijn 3 Fan's kan geen kwaad.
Tis toch weer geluid vermindering :)

Mzzl Diamon, die geen f*ck snapt van dat "schema" :)

And The Only One

Pagina: 1