Router vragen ivm dual backbone voor thuis: ADSL & IP-Sat

Pagina: 1
Acties:

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Geachte aanwezige experts en meelezers,

We zijn onze ADSL verbinding (Orange Frankrijk) zat: 2,5M down en 0,3M up is echt te weinig voor ons.
Dus op zoek naar alternatieven:
  • Snellere ADSL is geen optie: Er zijn wel andere aanbieders, maar de bottleneck zit hem in de afstand tot het verdeelpunt: 7km...
  • GSM zou kunnen, maar 3G is hier al het maximale, en dat is nauwelijks beter dan onze ADSL verbinding en minder stabiel / betrouwbaar
  • Internet via de satteliet (http://www.tooway.com): Sinds een jaartje of zo lijkt dat een optie te zijn: 20M down en 6M up voor tussen de EUR 40 p/m (20G, unlimited van 23:00 - 07:00) en EUR 75 p/m (unlimited). Ik heb er geen ervaring mee, en latency schijnt een probleem te zijn met Skype, Lync en online games, maar het lijkt de beste optie.
Vraag 1: Iemand ervaringen met Internet via de satteliet? Zijn Skype, Lync, DA-VPN, online gaming enz echt zo slech via de satelliet?

Aangezien we de ADSL toch aan willen houden (voor de telefoon, maar ook voor Skype etc), is nu dus de vraag: hoe richten we ons netwerk in (welke router / load balancer hebben we nodig)?
Wensen:
  • Load-balancing tussen de ADSL & IP-Sat verbindingen, waarbij Skype e.d. primair over ADSL gaan, en de rest over IP-Sat.
  • TooWay levert modem mee, dus daarvoor is alleen een ethernet WAN port nodig.
  • Vervangen van de bestaande ADSL modem/WiFi access point, indien mogelijk geintegreerd in de router.
  • Telefonie (VOIP met POTS telefoons) over ADSL moet gewoon bruikbaar blijven.
  • Fall-back naar GSM zou leuk zijn, maar geen eis.
  • Simpel, zo minimaal mogelijk aantal devices.
Ons LAN bestaat uit 3x Netgear GS108E, en dat merk bevalt prima. Dus ik ben vooral bij NetGear gaan kijken en daar zag ik 2 typen die bruikbaar lijken:
  • UTM9S en UTM25S: Erg interessant en niet te duur (EUR 300-450), en kan middels modules ook als ADSL router en WiFi access point dienen. Tegen meerprijs ook als spam/malware filter te gebruiken, maar dat is me wat te duur en overbodig (het blijft thuisgebruik). Maar als ik het goed lees, kan ik mijn POTS telefoons hier niet op aansluiten.
Vraag 2a: Klopt dat? Zo ja, dan kan ik altijd nog een VOIP adapter kopen. Iemand een advies welke goed zijn?
Vraag 2b: Stel dat ik mijn bestaande ADSL modem (Orange Livebox 2 FR, maar zal waarschijnlijk voor andere ADSL modems hetzelfde zijn) als bridge instellen, ben ik dan ook de telefonie-aansluiting op dat modem kwijt?
Vraag 2c: Heeft Netgear ook goede ADSL modems (eventueel zonder WiFi / router / firewall, maar met extra WAN poort) waar je POTS telefoons op aan kunt sluiten? Ik heb ze tot mijn verbazing niet kunnen vinden...
  • SRX5308 (EUR 400): Lijkt een prima router / load balancer te zijn, maar dan moet ik wel een aparte ADSL modem en aparte WiFi access point erbij houden. Zelfs als VOIP POTS met de UTMxS modellen niet kan, geef ik daar waarschijnlijk toch de voorkeur aan omdat dan iig WiFi al inbegrepen is.
Vraag 3: Adviezen? Maak ik een denkfout?

[ Voor 4% gewijzigd door EgMaf op 05-02-2013 21:15 . Reden: Anwoord op sommige VOIP vragen zelf al gevonden :) ]

Verwijderd

Is het een idee, om bv. met een paar buren, samen een glasvezel laten trekken naar de centrale, als de provider dat niet doet? Of even met hun een deal sluiten (van ik blijf dan bv. 3 jaar klant, of 50-50 deal voor aanlegkosten etc...)

Dan heb je perfecte snelheid, en geen latency problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 21:40 ]

• EgMaf
Ik zou wel willen, maar dan moeten we dus 7km verderop, dwars door ons dorp en het buur-dorp...
En met de Franse bureaucratie zal dat pas toegestaan worden tegen de tijd dat niemand het meer nodig heeft :)

Er is hier recent een petitie geweest, ruim 200 handtekeningen, maar volgens de beheerder van de centrales zal er voor 2015 niets gebeuren want er zijn nog genoeg gebieden die helemaal geen ADSL hebben, en die krijgen voorrang boven ons trage ADSL.

Dat nieuws was voor ons dan ook de aanleiding om de knoop door te hakken...

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik neem aan dat er ook geen kabel verkrijgbaar is (ik check het maar even ;))
En de issue met sattellite is dat het inderdaad hoge latency levert. Wat je zou kunnen doen is een router nemen die op Layer 7 kan routeren waardoor je bijv skype en games over het ADSL kan routeren, en gewone data (denk aan: mail, http, nntp, etc.) over je sattalietverbinding.

Ik weet niet of die netgears het kunnen, maar oplosingen zoals pfSense, SonicWall, etc. kunnen dat prima.

Edit: Ik heb niets over Application Layer level filtering in de datasheets van de Netgears kunnen vinden. Dus het lijkt me niet dat ze het kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door ShadowAS1 op 06-02-2013 20:57 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• EgMaf
ShadowAS1 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 20:55:
Ik neem aan dat er ook geen kabel verkrijgbaar is (ik check het maar even ;))
Geen kabel, en ook geen fiber inderdaad :)
En de issue met sattellite is dat het inderdaad hoge latency levert. Wat je zou kunnen doen is een router nemen die op Layer 7 kan routeren waardoor je bijv skype en games over het ADSL kan routeren, en gewone data (denk aan: mail, http, nntp, etc.) over je sattalietverbinding.

Ik weet niet of die netgears het kunnen, maar oplosingen zoals pfSense, SonicWall, etc. kunnen dat prima.

Edit: Ik heb niets over Application Layer level filtering in de datasheets van de Netgears kunnen vinden. Dus het lijkt me niet dat ze het kunnen.
Ze kunnen het op port-level (dat heet dan Protocol Binding): load-balancing kan zo opgezet worden dat de poort met de meeste bandbreedte het meeste verkeer te verwerken krijgt, maar dat specifieke poorten alleen over één specifieke WAN poort gaan. Volgens mij is dat hetzelfde als Application Layer level filtering, toch?

Ik heb (nog) niet kunnen vinden wat er gebeurd als die poort down gaat... Hopelijk neemt de andere poort het dan wel over...

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Of ie het dan overneemt is afhankelijk van jou instellingen en de mogelijkheden van je router, dat zou je in dit geval dus bij Netgear moeten navragen.

Ik weet niet in wat voor 'n omgeving je zit, zakelijk/pro/thuis; maar als je er geld genoeg voor hebt zijn Juniper SRX Routers ook handig.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• EgMaf
Het is voor thuis (slechte ADSL, dus ik wil ADSL en SAT gaan gebruiken).
Het hoeft niet de goedkoopste oplossing te worden, maar ik wil ook geen duizend(en) euros aan de router alleen uitgeven....

Maar is protocol binding inderdaad hetzelfde als Application Layer level filtering?
Ik lees nogal wat wisselnde informatie over pfSense en de filteringmogelijkheden. Bijvoorbeeld op SmallNetBuilders. Volgens sommigen kan pfSense welke applicatie het is (Skype), ongeacht het poortnummer, volgens anderen kan (ook v2.0.x) het alleen op poortnummer, en is dat nog brak ook als je het wilt gebruiken in combinatie met dual-WAN setups.
Pagina: 1