Geachte aanwezige experts en meelezers,
We zijn onze ADSL verbinding (Orange Frankrijk) zat: 2,5M down en 0,3M up is echt te weinig voor ons.
Dus op zoek naar alternatieven:
Aangezien we de ADSL toch aan willen houden (voor de telefoon, maar ook voor Skype etc), is nu dus de vraag: hoe richten we ons netwerk in (welke router / load balancer hebben we nodig)?
Wensen:
Vraag 2b: Stel dat ik mijn bestaande ADSL modem (Orange Livebox 2 FR, maar zal waarschijnlijk voor andere ADSL modems hetzelfde zijn) als bridge instellen, ben ik dan ook de telefonie-aansluiting op dat modem kwijt?
Vraag 2c: Heeft Netgear ook goede ADSL modems (eventueel zonder WiFi / router / firewall, maar met extra WAN poort) waar je POTS telefoons op aan kunt sluiten? Ik heb ze tot mijn verbazing niet kunnen vinden...
We zijn onze ADSL verbinding (Orange Frankrijk) zat: 2,5M down en 0,3M up is echt te weinig voor ons.
Dus op zoek naar alternatieven:
- Snellere ADSL is geen optie: Er zijn wel andere aanbieders, maar de bottleneck zit hem in de afstand tot het verdeelpunt: 7km...
- GSM zou kunnen, maar 3G is hier al het maximale, en dat is nauwelijks beter dan onze ADSL verbinding en minder stabiel / betrouwbaar
- Internet via de satteliet (http://www.tooway.com): Sinds een jaartje of zo lijkt dat een optie te zijn: 20M down en 6M up voor tussen de EUR 40 p/m (20G, unlimited van 23:00 - 07:00) en EUR 75 p/m (unlimited). Ik heb er geen ervaring mee, en latency schijnt een probleem te zijn met Skype, Lync en online games, maar het lijkt de beste optie.
Aangezien we de ADSL toch aan willen houden (voor de telefoon, maar ook voor Skype etc), is nu dus de vraag: hoe richten we ons netwerk in (welke router / load balancer hebben we nodig)?
Wensen:
- Load-balancing tussen de ADSL & IP-Sat verbindingen, waarbij Skype e.d. primair over ADSL gaan, en de rest over IP-Sat.
- TooWay levert modem mee, dus daarvoor is alleen een ethernet WAN port nodig.
- Vervangen van de bestaande ADSL modem/WiFi access point, indien mogelijk geintegreerd in de router.
- Telefonie (VOIP met POTS telefoons) over ADSL moet gewoon bruikbaar blijven.
- Fall-back naar GSM zou leuk zijn, maar geen eis.
- Simpel, zo minimaal mogelijk aantal devices.
- UTM9S en UTM25S: Erg interessant en niet te duur (EUR 300-450), en kan middels modules ook als ADSL router en WiFi access point dienen. Tegen meerprijs ook als spam/malware filter te gebruiken, maar dat is me wat te duur en overbodig (het blijft thuisgebruik). Maar als ik het goed lees, kan ik mijn POTS telefoons hier niet op aansluiten.
Vraag 2b: Stel dat ik mijn bestaande ADSL modem (Orange Livebox 2 FR, maar zal waarschijnlijk voor andere ADSL modems hetzelfde zijn) als bridge instellen, ben ik dan ook de telefonie-aansluiting op dat modem kwijt?
Vraag 2c: Heeft Netgear ook goede ADSL modems (eventueel zonder WiFi / router / firewall, maar met extra WAN poort) waar je POTS telefoons op aan kunt sluiten? Ik heb ze tot mijn verbazing niet kunnen vinden...
- SRX5308 (EUR 400): Lijkt een prima router / load balancer te zijn, maar dan moet ik wel een aparte ADSL modem en aparte WiFi access point erbij houden. Zelfs als VOIP POTS met de UTMxS modellen niet kan, geef ik daar waarschijnlijk toch de voorkeur aan omdat dan iig WiFi al inbegrepen is.
[ Voor 4% gewijzigd door EgMaf op 05-02-2013 21:15 . Reden: Anwoord op sommige VOIP vragen zelf al gevonden :) ]