Samsung HD103SI kaduuk aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:35
Bijgevoegd is een uitdraai van Crystaldiskinfo.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/23h6dqg.png

Is deze schijf nu kaduuk aan het gaan? Ik heb hem opnieuw geformatteerd en hdd regenerator is nu aan het checken. Met Seegate seatools (voor windows) ziet hij de schijf niet eens (ook de andere HD154UI niet). Enig idee hoe dit kan?

edit: hdd regenerator heeft inmiddels 37 bad sectors gevonden en recoverd (bij 9%)

[ Voor 11% gewijzigd door Down Under op 05-02-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je hebt de SMART uitgelezen NADAT je de schijf hebt overschreven; dus ook je 'bewijslast' is dan verdwenen. Echter, je kunt nog wel zien dat de schijf tenminste één bad sector had in het verleden. Vroeger was je Current Pending Sector dus minimaal 1 en dat zal wellicht je probleem hebben gegeven.

Een enkele bad sector dus. Voorts heb je 82 (0x52) passieve bad sectors die zijn omgewisseld voor reservesectoren. Dat is wel meer dan gebruikelijk.

Er is geen enkele reden om te verwachten dat je schijf snel zal overlijden. Maar bad sectors kunnen ook een groot probleem zijn, een enkele sector al zelfs. Nu zou je echter geen problemen meer mogen hebben met die schijf, nu je die bad sector hebt overschreven.

Voortaan bij problemen met de hardeschijf eerst de SMART veiligstellen en pas daarna actieve utilities gebruiken zoals formatteren cq. zero writen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
Aha, ik had al wel voor het formatteren Crystaldiskinfo gedraaid maar geen screenshot gemaakt. Aangezien Seetools de disk niet wou zien heb ik de data eraf gehaald en geformatteerd.
Het probleem begon in 1e instantie dat newsleecher steeds moest wachten op de schijf en later een foutmelding gaf het tijdelijke bestand niet te kunnen schrijven.Eigenlijk klopt het wel dat rond de 9% bad sectors zitten want er stond zo'n 90 gig op. Hij zit nu rond de 15% en er komen (nog) geen bad sectors bij.
Iemand trouwens enig idee waarom Seetools de schijven niet ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan komen door bad sectors maar als je schijf in zijn geheel niet wordt gezien; draai je geen IDE mode op een normale controller, maar gebruik je of vreemde controllers (JMicron/Promise) of je chipset controller in RAID/AHCI mode. Je hebt IDE mode nodig voor volledige DOS-compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
Moederbord is http://www.gigabyte.eu/pr...uct-page.aspx?pid=2758#sp met South Bridge: AMD SB700 . De HD's zitten op 0 t/m 3 (de haaks erop is nog vrij). Waar kan ik vinden welke conroller er in zit?
Ik draai dus wel in AHCI, kan ik dit zo klakkeloos terug zetten naar IDE en weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hoeft overigens geen SeaTools te draaien hoor. Hij zal nu wel door de test heenkomen omdat er geen actieve bad sectors meer zijn. Maar als je dat wilt verifiëren kun je inderdaad je controller op IDE mode instellen, dan via USB stick naar FreeDOS booten en die utility starten. Voordat je weer reboot naar Windows dan weer de mode naar AHCI terugzetten. Dat kan dus gewoon ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
Thx voor de info, het is dus zaak om de dos variant te gebruiken en niet door te laten starten naar windows.
By the way hier nog ffrde info van regenerator, er zat gewoon een slechte plek in de disk. Zal hem laten uilopen maar verwacht geen bad sectors meer.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/fmoo4k.png
Pagina: 1