Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-11 15:11

chaozz

Retrofiel

Topicstarter
Recentelijk heb ik een domeinnaam verhuist naar Transip en draai het domein op de nameservers van transip. Ik heb het domein ingesteld en alles werkt. Toch gaat er iets mis.

Een handje vol externe contacten krijgt de mails echter teruggestuurd.

Als ik mijn DNS laat checken op bijvoorbeeld: http://www.intodns.com krijg ik daar (maar ook op andere vergelijkbare sites) :
MX MX Records Oh well, I did not detect any MX records so you probably don't have any and if you know you should have then they may be missing at your nameservers!
Ik kan dit niet verklaren. Ik heb mijn DNS instellingen nauwkeurig gechecked, maar kan de fout niet vinden.

Hier een screenshot van mijn DNS-settings:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0Qp16c1YFy10hIN80TZaZh4F/full.png

Toelichting:
  • Het A-record @ wijst naar mijn exchange server
  • Het A-record email en mail wijzen naar mijn exchange server (ik heb een 2e toegevoegd als test, maar daarvoor werkte het ook niet)
  • Het A-record mijn wijst naar een portal
  • Het MX-record mx wijst naar het A-record mail en heeft prio 5
  • Het MX-record mx2 was een testje en wijst naar A-record email met prio 10 (zinloos, i know)
  • Het A-record wp wijst naar een andere portal
  • Het A-record www wijst naar een webhost waar onze site draait
Ik heb dus 2 MX-records, maar volgens de DNS checking websites en een handje vol externen heb ik geen MX-records. Als ik nu een mail stuur vanuit mijn hotmail naar mijn werk adres komt het INSTANT aan, maar toch zit er dus iets niet goed.

Wie ziet het? Ik zie door de A-records het bos niet meer. :)

chaozz.nl | RetroGameCouch

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Het kan zijn dat je dit vandaag pas hebt aangepast (IP's etc.)? Het kan tot 24 uur duren voordat wijzigingen de wereld rond zijn. Het maakt lang niet altijd uit als je een korte TTL hebt ingesteld, sommige DNS servers trekken zich daar geen klap van aan. Meestal is intoDNS wel snel met het oppakken trouwens.

Volgens mij heb je er verder geen fouten in zitten maar zonder domeinnaam is dat niet te controleren natuurlijk.

Ik neem aan dat je de nameservers wel op die van TransIP hebt ingesteld? Kijk anders ook even bij SIDN waar ze op staan, mogelijk dat daar een foutje zit?

Hint: je kunt TransIP gratis bij een domein als relay instellen voor je email, je tweede mx dan laten verwijzen naar relay.transip.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 05-02-2013 17:36 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wij zien het hele bos niet want je hebt de domeinnaam geblurred.

Oh, dat gezegd hebbende: je hebt nu 'mx.domein.nl' een MX record gegeven. Dat is niet nuttig. Je moet het domein zelf dat record geven. Vul dus @ in ipv 'mx' en 'mx2'.

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeR op 05-02-2013 18:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• chaozz

chaozz

Retrofiel

Topicstarter
@Bastien: de aanpassingen zijn rond de jaarwisseling gemaakt, dus de TTL zijn we wel voorbij :) Ik heb het domein inderdaad op de nameservers van transip staan. Jij concludeert net als ik dat het goed staat, maar toch werkt het niet.

@cyber: Ik hecht waarde aan mijn privacy en heb het op zo'n manier geblurred dat er voor iedereen toch relevante info uit te halen is. Verder wil ik het mx-record best aanpassen naar @, maar zal dat het probleem oplossen??

Ik wil de domainnaam graag via PM aan iemand versturen die het voor mij kan nakijken.

Moet de @ wellicht wijzen naar de nameserver van transip?? Als ik kijk bij een domein waar ik niets mee doe en die in feite staat geparkeerd bij Transip staat bij @ het ip 80.69.67.46

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

chaozz schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:01:
@cyber: Ik hecht waarde aan mijn privacy en heb het op zo'n manier geblurred dat er voor iedereen toch relevante info uit te halen is.
Dat is nu toevallig goed gegaan maar laat 't in het algemeen zo zijn dat het niet slim is om relevante informatie te verstoppen voor diegenen aan wie je hulp vraagt.
Verder wil ik het mx-record best aanpassen naar @, maar zal dat het probleem oplossen??
Ja. Beide MX records, welteverstaan.
Moet de @ wellicht wijzen naar de nameserver van transip?? Als ik kijk bij een domein waar ik niets mee doe en die in feite staat geparkeerd bij Transip staat bij @ het ip 80.69.67.46
Nee. @ Betekent 'dit domein'.

• chaozz

chaozz

Retrofiel

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, ik verwijder de 2 A-records email en mail, ik verwijder ook het MX-record mx2 en verander het MX-record mx naar 5 @ ?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarop check je?

Zoals het hierboven staat (even google.com als voorbeeld gepakt) :
- google.com heeft geen MX-record
- mail.google.com heeft geen MX-record (maar er is binnen het domein wel een MX-record wat hiernaartoe verwijst)
- email.google.com heeft geen MX-record
- mx.google.com heeft wel een MX-record
- mx2.google.com heeft wel een MX-record

Daaruit volgend :
mail.mx.google.com heeft wel een MX-record ( geen specifieke maar wel een general )

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

chaozz schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:30:
Voor de duidelijkheid, ik verwijder de 2 A-records email en mail, ik verwijder ook het MX-record mx2 en verander het MX-record mx naar 5 @ ?
Nee? Je verandert de naam van de twee MX records beide naar @. De waarde is prima.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ahh ja, moest even nadenken hoe Cyber het bedoelde... krijg je als je te lang wakker bent :P

naam ttl type waarde
@ 5min MX 10 mail.domein.nl.
@ 5min MX 20 mail2.domein.nl.
mail 5min A IP1
mail2 5min A IP2

Ik had het toch niet zoals in jouw voorbeeld :+

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 05-02-2013 22:33 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10
Nog even voor de duidelijkheid, zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://dump.powermage.nl/powermage/mxrecords-transip.PNG

je had in jou voorbeeld een nieuw email domein gecreerd (je emailadres zou dan dus naam@mx.domein.nl zijn geweest ipv naam@domein.nl)

Join the club

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 18:44
Gebruikt dat handje vol mensen waar het mis gaat niet toevallig de DNS server van je oude provider of de mailserver van je oude provider.

In beide gevallen al vaker meegemaakt dat alles goed staat, heel de wereld weet waar het afgeleverd moet worden alleen.

De oude DNS servers de zone nog hebben met de oude gegevens of....
De oude mail server mail probeerd af te leveren op een interne mailserver die zogenaamd authoritative is maar waar de mailboxen al verwijderd zijn.

Gaat mij niet om het domein maar dat is op zich wel goed te checken maar zonder echte gegevens is het gewoon gokken.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12
Harrie666 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 21:37:
Gebruikt dat handje vol mensen waar het mis gaat niet toevallig de DNS server van je oude provider of de mailserver van je oude provider.
Exact mijn gedachte. Eerder heb ik dit meegemaakt bij inbelproviders die ook zakelijke hosting deden. De mailserver accepteerde nog mail voor $domein, zag dat er geen mailbox was, dus ging fijn retour.

Vanaf welke provider ben je vandaan verhuisd?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat handjevol contacten krijgt de mail retour omdat z'n DNS niet klopt (hij heeft geen MX'en voor het domein) en hun servers doen niet wat ze horen te doen, namelijk in het geval van geen MX'en het domein A-record (213.x.x.250 in dit geval) als MX gebruiken.

Als 'ie de MX'en netjes toevoegt zoals ik aan het begin zei komt alles goed.

• chaozz

chaozz

Retrofiel

Topicstarter
Ik heb nu als MX-record dit:

@ - 5m - MX - 10 @

Aangezien @ een alias is van mijn exchange server. Als ik nu mijn dns check via dezelfde site, dan ziet hij wel een MX-record. Bedankt allen!!!

[ Voor 71% gewijzigd door chaozz op 07-02-2013 00:25 ]

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 19:07
chaozz schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 00:22:
Ik heb nu als MX-record dit:

@ - 5m - MX - 10 @

Aangezien @ een alias is van mijn exchange server. Als ik nu mijn dns check via dezelfde site, dan ziet hij wel een MX-record. Bedankt allen!!!
Dit is niet correct. het laatste stukje (de naam van de mailserver) had je kunnen laten staan.

@ is een alias voor je root domeinnaam. als je domeinnaam pietje.nl is dan is het dus @ == "pietje.nl" Mail wil je altijd binnen hebben komen op je root domeinnaam. dus als je "piet@pietje.nl" als mail adres gebruikt, is "pietje.nl" het domein wat daarbij hoort.

2 email servers (ofwel 2 MX records) is niet verplicht, en heeft alleen zin als je ook daadwerkelijk 2 fysieke servers hebt.

Ik heb je plaatje aangepast naar hoe het zou moeten zijn voor jou.

- het 2de MX record weggehaald, alsmede het A record wat erbij hoorde
- het A record van @ gelijk gezet aan www. dit wil je over het algemeen zodat als je zowel <domeinnaam>.com als www.<domeinnaam>.com intikt in de browser je altijd op de site terecht komt.
- het 1ste MX record gekoppeld aan @
Afbeeldingslocatie: http://www.daaw.org/data/304201.png

Wowhead profiel

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
wat normaal gebruikelijk is is de volgende situatie.
1 mx record onder het normale domeinnaam
hieronder 2 mx records voor de beide mailserver die verwijzen naar de a records
dan 2 a records die verwijzen naar het ip van de mailserver waar ze naar wijzen.
hierdoor hebben andere domeinen 1 aanspreek punt namelijk je mx record.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• chaozz

chaozz

Retrofiel

Topicstarter
@Dr Flash: ik heb het nu aangepast naar wat jij hebt gezegd en het werkt inderdaad EN de website is nu ook bereikbaar vanaf http://domein.nl.

Bedankt voor je tip!

[ Voor 3% gewijzigd door chaozz op 10-02-2013 09:08 ]

Pagina: 1