mediaspeler enkel voor audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500627

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een mediaplayer om mijn verzameling muziekbestanden te kunnen afspelen. Deze staan nu op een USB-schijf; de bedoeling is om eindelijk eens alle CDs in een paar dozen op zolder te kunnen gooien.

Ik heb de meeste mediaspelers al bekeken, maar telkens opnieuw blijkt uit de reviews dat deze niet ideaal zijn voor het afspelen van muziekbestanden (bvb. door ontbreken van playlists, moeizame navigatie doorheen een grote mediabibliotheek, ...).

Wat ik zoek:
- mediaspeler voor de meest courante audio-codecs
- goed playlistbeheer - mogelijkheid om doorheen bestanden te bladeren tijdens het afspelen - ... (zowat alles wat je met pakweg WinAmp ook kan)
- moet overweg kunnen met een grote mediabibliotheek (alle bestanden staan wel keurig in folders per artiest/album ingedeeld)
- eigen harde schijf (dan kopieer ik alle bestanden wel over), of mogelijkheid om via USB er eentje aan te koppelen
- audio output naar mijn versterker (dus ingebouwde versterker is niet nodig)
- eenvoudige navigatie doorheen bestanden via TV, of eigen scherm (voldoende groot, geen LCD-display met 12 karakters) zodat ik er geen bijkomend PC-scherm moet naast zetten
- al de rest is nice to have, maar hoeft niet (bvb. wifi, internetradio, kunnen afspelen van video-bestanden, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:31
Nou, ik heb voor 300 euro een Asrock ION 3D 152d HTPC gescoord. Niet met dit doel, maar daarop draait dus XBMC. Dat gebruikte ik heel leuk voor films en series, maar omdat ik 2 nieuwe speakers beneden in de woonkamer heb aangeschaft, wilde ik daar ook muziek gaan luisteren.

Nu moet je normaal gesproken daar de TV voor aan hebben want dan kun je zien wat je afspeelt (moet ook, want de HTPC heeft geen display), maar na wat zoeken kwam ik er achter dat je XBMC vanaf een iOS en/of een Android toestel kunt bedienen.

Dus ik weet niet of jij een tablet of een telefoon hebt met een van beide OS'sen, maar indien ja, dan is wat jij wil wel heel erg eenvoudig uit te voeren, want dat heb ik namelijk ook op die manier gedaan. XBMC remote installeren, die maakt verbinding met je XBMC die je hebt draaien, en vervolgens kun je gewoon al je files benaderen, XBMC style, dus onderverdeeld in film/serie/muziek.

Vervolgens zie je al je cds/artiesten geindexeerd staan, en kun je kiezen tussen albums, losse nummers, artiesten, of gewoon scrollen door je directory structuur. Aantikken is _direct_ afgespeeld worden via je versterker :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 18:26
Tweedehands Squeezebox Touch. Ze zijn nieuw niet meer te koop.

Pure muziek speler met een redelijk groot scherm en van daaraf ook te bedienen.
Ook te bedienen via Smartphone,Tablet of PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

2 de hands lappie met xbmc werkt erg goed.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik zit zelf met een vergelijkbaar probleem. Ik ben op zoek naar een standalone oplossing voor muziek. Analoog aansluiten is eigenlijk geen optie, ik ben gebonden aan een digitale oplossing. Analoog heb ik hier altijd last gehad van aardlussen waardoor brom te horen was. XBMC op Windows en Linux is beide geen succes, ofja uberhaupt een pc met linux of windows was geen succes:
- Gigantisch traag inladen van folders met muziek (oa XBMC, 2000 nummers waarvan de tags gelezen moeten worden)
- Surround niet werkend te krijgen op mijn hardware via linux (HDMI audio, nog niet eens een XBMC issue)
- Surround / Stereo wisselen niet goed te krijgen, dus stereo in stereo en surround in surround
- niet af kunnen spelen van DTS audio in een LPCM signaal of andere rare varianten
- User interface niet gebruikersvriendelijk. Ik wil het namelijk via mijn Logitech Harmony kunnen bedienen.

Foobar2000 is mijn favoriete speler op windows, maar de bediening is waar ruk met een afstandsbediening. Op linux ook niet stabiel in geluid, daarnaast kreeg ik surround op linux niet eens werkend.

Mijn Dune Prime 3.0 media speler ben ik ook niet tevreden voor audio. Afspelen van surround en stereo in allerlei formaten gaat prima, echter vallen de eerste 2 seconden van ieder nummer weg omdat het digitale signaal niet aan blijft staan en mijn receiver dus iedere keer weer in moet schakelen.

Mijn eisen zijn simpel:
- Zo'n beetje de eisen als in de start post +
- Digitaal geluid dat continue geluid uit stuurt via hdmi (op mijn windows machine heb ik dat opgelost via optical)
- Liefst standalone oplossing, geen onderhoud nodig en blijft werken, bediening is vaak beter via afstandsbediening
- NFS support (ik stream alleen maar)
- Stereo afspelen als 5ch stereo (geen Dolby rommel ed), indien deze nonstop surround uitstuurt.
Optioneel:
- Surround formaten af kunnen spelen (waaronder DTS in wav)
- FLAC

Deze onderdelen kom ik ook nooit tegen in reviews en dergelijke, dus tot op heden eigenlijk niets gevonden. Ik zoek dus een mediaspeler voor audio en niet voor video. Mijn dune is echt perfect voor video, maar audio gewoon totaal niet. Iemand ideeën?

Edit: Mijn panasonic tv (P50VT50) doet het via UPnP via Foobar2000 al redelijk. Stuurt permanent stereo uit (dus geen missende eerste 2 seconden), maar de bediening is klote. Kan niet snel door lijsten heen scrollen en helaas geen surround opties.

[ Voor 6% gewijzigd door Twazerty op 20-05-2013 22:44 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.