Fotobewerking computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0wleveL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 13:36
  1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het systeem zal hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor bewerking van foto RAW bestanden met photoshop elements. Daarnaast zal er met excel, internet, afspelen van video's en dergelijk mee gedaan worden. Er wordt niet mee gegamed.
    Verder zal er misschien in de toekomst video's mee bewerkt worden. Nu zeker nog niet, maar het systeem zal er op berekent moet zijn dat er later een videokaart bij geplaatst moet kunnen worden ten behoeve van videobewerking (componenten als voeding).

Er zal Windows 8 op dit systeem geïnstalleerd worden.
  2. Wat mag het systeem gaan kosten?

Tussen de €600 en max €700 (incl verzending).
  3. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Monitor - Dell U2410

Overige randapparatuur als printer, toetsenbord, muis, enz zijn allemaal aanwezig.
  4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zie onderstaande onderdelenlijst.
  5. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Neen
  6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

- Grootte - De kast mag niet al te groot zijn, hij komt onder een bureau op een "houder" te staan. De hoogte van de kast mag daarom max zo'n 45cm zijn, de diepte mag max 70cm zijn en de breedte max 25cm.

- Geluidsniveau - De kast staat in een ruimte met weinig achtergrond geluid, het zou daarom fijn als de pc zo weinig mogelijk geluid produceert, er moet in ieder geval naar een rustig muziekje geluisterd kunnen worden zonder dat de pc daarbij (duidelijk) aanwezig is. De pc komt echter niet in een woonkamer te staan, dus ultieme stilte is ook niet nodig (stiller is duurder).

- Energieverbruik - is niet echt interessant.

- Opslagruimte - Ondanks dat er met RAW bestanden gewerkt wordt is er niet veel opslagruimte nodig. Persoonlijke RAW bestanden (familie, vakantie, etc) worden bewaard op externe opslag en DVD's, zakelijke RAW bestanden worden na bewerking tot jpeg's het uitleveren van het product na een aantal maanden verwijderd van de PC. Daarom is er in deze opzet gekozen voor een +/-250GB SSD. Mocht later blijken dat extra interne opslag toch gewenst is dan zal er een HDD (1 a 2 TB) aangeschaft worden.

- Overclocken - er zal NIET overgeclocked worden met dit systeem!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245V2 Boxed€ 239,30€ 239,30
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,60€ 56,60
1Fractal Design Define Mini€ 80,80€ 80,80
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 76,95€ 76,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,95€ 15,95
1XFX Pro 450W v2€ 42,-€ 42,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,50

Concrete vragen:
  • Is dit de juiste voeding (wattage) bij deze setup met daarbij de gedachte dat er misschien later nog een (cuda) videokaart bijgeplaatst wordt?
  • Is het "slim" (prijs/prestatie) om te kiezen voor de CPU met geïntegreerde GPU of beter kiezen voor een simpele losse videokaart (bijvoorbeeld deze) met Xeon 1230v2 CPU?
  • Geheugen, ik heb nu gekozen voor 1600 geheugen omdat de processor dit gebruikt en het Mobo dit ondersteund. Ik zie in andere setups 1330 geheugen staan. Maakt dit uit in stabiliteit en performance of kan ik die +/- €15 beter in de zak steken?
Alvast hartelijk dank voor de input.

[ Voor 1% gewijzigd door L0wleveL op 05-02-2013 14:14 . Reden: overige randapparatuur toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 16:43

RoofTurkey

PredatorKalkoen

L0wleveL schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:12:
Concrete vragen:
  • Is dit de juiste voeding (wattage) bij deze setup met daarbij de gedachte dat er misschien later nog een (cuda) videokaart bijgeplaatst wordt?
  • Is het "slim" (prijs/prestatie) om te kiezen voor de CPU met geïntegreerde GPU of beter kiezen voor een simpele losse videokaart (bijvoorbeeld deze) met Xeon 1230v2 CPU?
  • Geheugen, ik heb nu gekozen voor 1600 geheugen omdat de processor dit gebruikt en het Mobo dit ondersteund. Ik zie in andere setups 1330 geheugen staan. Maakt dit uit in stabiliteit en performance of kan ik die +/- €15 beter in de zak steken?
-Je gaat er waarschijnlijk geen high-end kaart in stoppen, dus ja dan zal dit ruim voldoende zijn.
-Een intel HD4000 is leuk, maar voor foto/video bewerking ben ik persoonlijk toch meer een fan van meteen een losse (nvidia) videokaart erbij. Een GT610 is alleen een beetje zonde van het geld denk ik, neem liever minstens een GT640 of probeer gewoon eerst of het met de HD4000 alleen ook lukt.
-1600mhz geheugen is toch wel wat fijner met foto/video bewerking, of je het verschil (zoek nu wat benchmarks via google) het geld waard vindt dat is helemaal aan jou ;) .

Verder wel een nette setup hoor :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 21:24
Ik zou gaan voor een Xeon met ingebouwde graphics. De reden hiervoor is dat, wanneer je later een GPU bij plaats, je gebruikt kunt maken van Lucid Virtu MVP wat encoding/decoding veel sneller maakt.

Verder zou ik ook 1600Mhz geheugen nemen, de prestatiewinst tussen 1333 en 1600Mhz is redelijk te noemen, 1600 naar 1866 is in procenten alweer minder.

Wat betreft de voeding zou ik even letten op het aantal PCIe power connectors. De door jou gekozen XFX voeding heeft namelijk maar één enkele 6pins. Stel je schaft later een videokaart aan met 2x6pins, dan zit je al in de problemen (of je moet gaan klooien met een molex > PCIe verloopstuk).

Afgezien daarvan ziet het pakket er prima uit.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 15:29
Ik zou voor de goedkopere Xeon gaan met een gtx640 of zelf 650. Reden, je zit ineens goed, geen gezever erna.

Dat van die Lucid Virtu MVP hierboven klinkt allemaal wel leuk maar probleer eens 1 persoon te vinden waarbij het werkt + die er voordeel van merkt. Juist... heel moeilijk dus...

Al de rest ziet er goed uit.

Wil je nog besparen zonder performance te verliezen dan kan je naar een goedkopere case kijken. Maar cases zijn heel persoonlijk dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Inrage schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:21:
Dat van die Lucid Virtu MVP hierboven klinkt allemaal wel leuk maar probleer eens 1 persoon te vinden waarbij het werkt + die er voordeel van merkt. Juist... heel moeilijk dus...
Bij mij werkt Lucid Virtu MVP zonder problemen. Je moet even de settings in je bios goed zetten en de software installen, maar thats it. Nu moet ik zeggen dat ik niets met video-editing doe, maar heb het eens getest met 3D Mark 11 runs en toen kreeg ik best grappige resultaten (meen me te herinneren iets van 15-16k in 3D11 met een enkele GTX670 :P ).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0wleveL
RoofTurkey schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:26:
-Je gaat er waarschijnlijk geen high-end kaart in stoppen, dus ja dan zal dit ruim voldoende zijn.
-Een intel HD4000 is leuk, maar voor foto/video bewerking ben ik persoonlijk toch meer een fan van meteen een losse (nvidia) videokaart erbij. Een GT610 is alleen een beetje zonde van het geld denk ik, neem liever minstens een GT640 of probeer gewoon eerst of het met de HD4000 alleen ook lukt.
-1600mhz geheugen is toch wel wat fijner met foto/video bewerking, of je het verschil (zoek nu wat benchmarks via google) het geld waard vindt dat is helemaal aan jou ;) .

Verder wel een nette setup hoor :) .
- Je zegt ruim, dat houd in dat dit overkill is? Is er een manier waarop ik het gemiddelde/max energie verbruik van mijn setup kan berekenen en daarmee het juiste overall/piek wattage van de voeding kan bepalen? Is dit bijvoorbeeld domweg alle watt van de componenten optellen?
- Wat ik er tot nu van gelezen heb is met name ruwe (single) processor kracht nuttig voor foto bewerking en wordt er (vrijwel) geen gebruik gemaakt van de videokaart. Bij videobewerking is dit een ander verhaal, maar zoals in mijn startpost aangegeven is het videobewerken nog een big maybe. Vandaar mijn keuze om daar op dit moment geen geld in te stoppen en tzt als de maybe een toch wel wordt als nog een dedicated kaart daarvoor te scoren. Mijn vraag is daarom ook meer gericht op €40 uitgeven aan de processor met gpu of een losse GPU van €40. Ik vermoed zelf dat de gt650 van zo'n €75 nog niet heel erg veel zoden aan de dijk zet met videobewerking (dat deel heb ik nog niet zo hard onderzocht). Ik hoor het uiteraard graag als ik het mis heb :X
- 1600 mhz it is :)

Moi_in_actie schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:32:
Wat betreft de voeding zou ik even letten op het aantal PCIe power connectors. De door jou gekozen XFX voeding heeft namelijk maar één enkele 6pins. Stel je schaft later een videokaart aan met 2x6pins, dan zit je al in de problemen (of je moet gaan klooien met een molex > PCIe verloopstuk).

Afgezien daarvan ziet het pakket er prima uit.
Deze opmerking in combinatie met "overkill" met 450w voeding geeft mij de hint dat ik uit moet kijken naar een andere voeding.

- Dat Lucid moet ik nog even induiken, ik zal de video bekijken en elders op internet (t.net) info inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Verbruik kun je (als tweaker) min of meer wel schatten. En zonder videokaart is die voeding van 450 watt inderdaad ruim genoeg. Maar wel een goede keuze omdat voedingen met een lager wattage vaak net zo duur zijn als deze. Daarnaast hebben de grotere boertjes van deze voeding bewezen dat XFX hele degelijke voedingen maakt.

Ik denk niet dat het loont om er een videokaart in te plaatsen. Winst bij Photoshop is er niet tot nauwelijks en bij videobewerking ook maar weinig. Dat loont vooral bij mensen die echt veel en snel willen videobewerken.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0wleveL
L0wleveL schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:32:
- Dat Lucid Virtu MVP moet ik nog even induiken, ik zal de video bekijken en elders op internet (t.net) info inwinnen.
Wat ik hiervan terug kan vinden is dit een feature die op Z77 borden geleverd wordt/kan worden. Gezien het bordje in mijn setup een B75 is zal dit niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
L0wleveL schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:32:
[...]
Deze opmerking in combinatie met "overkill" met 450w voeding geeft mij de hint dat ik uit moet kijken naar een andere voeding.
Zonder een losse GPU is 450W inderdaad behoorlijke overkill, dan zal je maximaal misschien 150W verbruiken. Stel je plaatst er iets bij als een GTX660Ti, zelfs dan zul je niet boven de 300W totaal uitkomen (of je moet al gaan overclocken, 10 harddisks erin hangen etc.). Alleen, in dat hypothetische geval, voldoet de voeding niet vanwege het aantal PCIe stekkers (660Ti heeft er 2 nodig).
Je zou daarom mijn inziens beter kunnen gaan voor een voeding als een Seasonic S12ii 430W welke 1x PCIe 6+2pins en 1x PCIe 6pins power connectors heeft. Zo houdt je in ieder geval mogelijkheid open om in de toekomst een stevige GPU bij te plaatsen, mocht dit gewenst zijn.

edit:
L0wleveL schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:08:
[...]

Wat ik hiervan terug kan vinden is dit een feature die op Z77 borden geleverd wordt/kan worden. Gezien het bordje in mijn setup een B75 is zal dit niet werken.
Dat zou kunnen, ik zat vanochtend op het werk en had even niet de tijd om de video nogmaals helemaal te kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Moi_in_actie op 05-02-2013 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
My 2 cents:

Voorlopig wil je werken met photoshop elements. Daarvoor heb je helemaal geen cpu met hyperthreading nodig.

Alleen als je wilt video bewerken of renderen heb je veel voordeel van hyperthreading. Videobewerking alleen maakt gebruik van je cpu en hoe meer threads, hoe beter.

Sowieso heb je met een systeem met een dedicated videokaart meer aan dan eentje met een geïntegreerde hd 4000. Kijk voor een een gtx 650 1 GB of een HD 7750. Photoshop maakt gebruik van opencl en opengl.

(Je kunt ook overwegen om voor een gpu met passieve koeling te gaan mocht je stilte belangrijk vinden)

[ Voor 8% gewijzigd door mirp op 06-02-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0wleveL
Allen dank voor de inbreng! _/-\o_ Mede op basis van de hier gegeven adviezen en de ideeën bij het huidig gebruik en mogelijk toekomstig gebruik heb ik gekozen voor onderstaande opzet.

De kast is geswitched ivm de positie van de knoppen/aansluiting op het frontpanel. De knoppen/aansluitingen zaten bovenop, dat in combinatie met de plaatsing onder een bureau maakte dat ze niet goed meer bruikbaar waren. Na veel zoeken is de keuze gevallen op de Nexus Thrio 310 kast die ook relatief stil moet zijn, net even kleiner is en de knoppen/aansluitingen echt aan de voorkant heeft zitten.

De voeding is toch een 450w variant geworden vanwege de kwaliteit, aansluitingen en mogelijkheid om het systeem later zwaarder te belasten met een extra videokaart.

Omdat dit systeem 4 à 5 jaar mee moet kunnen heb ik bij de processor uiteindelijk toch gekozen voor de versie met HT en IGP. HT ivm de optie om zwaardere (videobewerking) taken uit te kunnen voeren en IGP omdat een losse videokaart van vergelijkbare meerprijs slechter zal presteren. De meerprijs van deze processor met HT en IGP ten opzichte van eentje zonder is +/- €50, al met al een goede prijs/kwaliteit verhouding naar mijn idee.

Volgende week zullen de onderdelen binnenkomen en zal ik dit systeempje in elkaar draaien en win8 installeren. :9~

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245V2 Boxed€ 242,80€ 242,80
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 43,90€ 43,90
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 5,45€ 10,90
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 81,45€ 81,45
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,95€ 15,95
1XFX Pro 450W v2€ 42,50€ 42,50
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 165,90€ 165,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,85