Toon posts:

Basis PC (tot +/- €400). Wie kan mij hierbij helpen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren tot de samenstelling van een basis pc van +/- €400. Onderstaand heb ik een opsomming gemaakt van de voor mij belangrijke specificaties wat betreft het gebruik van een basis pc. Ik dien er wel bij te vermelden dat mijn hardware kennis beperkt is.
Ik heb e.e.a. aan topics en best buy guides doorgelezen om tot een samenstelling te komen van een PC. Verder heb ik uit een ander topic een configuratie als uitgangspunt gebruikt, ook van +/- €400 euro. Graag verneem ik of dit geschikt is of waar ik nog kan verbeteren om een leuke pc samen te stellen gebaseerd op een snelheid, opslag en grafische eigenschappen.

Windows 7/Windows 8
Het systeem moet compitabel zijn met windows 7, windows 8 zou mooi zijn (maar ken de systeemeisen niet).
Opslag
Veel foto's, muziek, film. Ik kan dus behoorlijk wat opslag gebruiken.
Geheugen
Ik wil me eens gaan verdiepen in video-editing, photoshop, webdesign. Verder gebruik van huis-tuin-keuken software als MS Office en SPSS. Voor zover ik kan inschatten verder geen zware applicaties. Toch wil ik zeker niet besparen op werkgeheugen.
Spellen
Volgens mij vereisen die hedendaagse spellen meer dan een pc van dit bedrag kan bieden? In dat geval blijf ik mijn spellen spelen op een console en is dit zeker geen directe vereiste.
Grafisch
Goede beeldkwaliteit op grote monitor. HDMI koppeling met TV zou mooi zijn.
Behuizing
Niet te frivool. DVD burner, genoeg USB poorten (USB 3.0? sneller?), een snelle Harddisk, SD card reader
Randapparatuur
Reeds aanwezig

Overige vragen:
- Voor weinig geld extra meer oplslagruimte mogelijk of in de toekomst een extra harde schijf aanschaffen?
- Processor AMD of Intell? Ik heb geen idee wat ik moet kiezen. Ik heb gekeken naar aantal GHz en Dual core, verder weet ik mij geen raad.
- Genoeg geheugenslots om e.v.t. keer uit te breiden?
- SSD drive is stuk sneller dan Harddisk dus musthave?
- (offtopic) Wat is een I7 systeem?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen naar een mooie pc. Ben benieuwd naar jullie reacties!!

UP-TO-DATE

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 90,40€ 90,40
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,50€ 57,50
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 58,40€ 58,40
1Cooler Master Elite 343€ 28,50€ 28,50
1Sharkoon SATA Kabel€ 1,90€ 1,90
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 47,-€ 47,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,95€ 15,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 38,50€ 38,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 87,-€ 87,-
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 21,80€ 21,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,95

Groet,

Lennart

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 21:55 ]

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

2 DVD stations ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee enkel één dvd reader/brander. Ik zal het verduidelijken in de tekst.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ik zie geen reden waarom dit niet slecht is, volgens mij heb jij je zowel goed verdiept als goed de onderdelen uitgezocht.

Keuze van die fan begrijp ik alleen niet, is 80mm heeft weinig luchtverplaatsing een maakt dan lawaai.

Wil je goede casefans in je behuizing neem dan deze: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm

Volgens mij hebje zowel voor als achter een 120mm zitten, dus kan je zo vervangen.
De behuizing heeft twee USB2 poorten, echter moederbord heeft ook gewoon USB 3 op het IO zitten, en de cardreader heeft een enkele USB 3 poort die je aan kan sluiten op het USB 3 header op het moederbord.

Ik voorzie geen problemen met deze PC.

Misschien toch een andere koeler erop zetten, mijn ervaring is dat ze bij de APU's vrij luidruchtig zijn, want deze worden relatief vlug warm ivm hun hoge TDP.

Overige vragen:
- Voor weinig geld extra meer oplslagruimte mogelijk of in de toekomst een extra harde schijf aanschaffen?
Als je het nu gelijk goed voor elkaar wilt hebben, kan je beter direct opslag erbij hebben, want dan kan je gelijk vanaf het begin na een installatie de locaties voor documenten, afbeeldingen etc. goed zetten. Dan blijft je SSD goed ontzien wat betreft data. en wordt het puur gebruikt voor OS en applicaties.
- Processor AMD of Intel? Ik heb geen idee wat ik moet kiezen. Ik heb gekeken naar aantal GHz en Dual core,
Wil je het voor jezelf duidelijk hebben, moet je kijken naar dezelfde prijsklasse CPU en benchmarks opzoeken. Voor dit budget is de APU de beste prijs/prestatie CPU, want je kan gerust nog een spelletje op spelen.
verder weet ik mij geen raad.
- Genoeg geheugenslots om e.v.t. keer uit te breiden?
Je hebt nu 2x 4GB geselecteerd, prima.. Kans dat je meer dan 8GB nodig gaat hebben voor nu en over twee jaar acht ik klein. Mocht het toch gebeuren, kan je er nog twee naast plaatsen.
- SSD drive is stuk sneller dan Harddisk dus musthave?
Een SSD moet je enkel gebruiken voor OS en applicaties, vooral met deze grootte moet je er gewoon geen data op zetten en dat dus naar een opslag HDD. Het is aan te raden om die te gelijk mee te nemen, zie hierboven.
- (offtopic) Wat is een I7 systeem?
Een computer met een i7 processor. :9 Hoef je niet druk over te maken, zal uit je budget vallen.

[ Voor 45% gewijzigd door Quad op 05-02-2013 13:42 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je verduidelijkend antwoord Quad! Onderstaand heb ik nog wat vragen en opmerkingen op de door jou aangedragen adviezen. Verder heb ik wel het idee dat ik met een extra harde schijf, extra koeler? twee ventilatoren? ruim over mijn budget heen ga van 400 euro. Verder vind ik de voeding nog aan de dure kant kan dat kloppen of is dit toch wel wat ik nodig heb?
Keuze van die fan begrijp ik alleen niet, is 80mm heeft weinig luchtverplaatsing een maakt dan lawaai.
Wil je goede casefans in je behuizing neem dan deze: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm Volgens mij heb je zowel voor als achter een 120mm zitten, dus kan je zo vervangen.
Bedankt voor de tip! Ik ga direct mijn wensenlijst updaten. Hierover zou ik graag nog wel willen weten of dit noodzakelijk is, aan te raden is, en of ik in dat geval dan ook twee casefans moet aanschaffen.
De behuizing heeft twee USB2 poorten, echter moederbord heeft ook gewoon USB 3 op het IO zitten, en de cardreader heeft een enkele USB 3 poort die je aan kan sluiten op het USB 3 header op het moederbord.
Inderdaad! Op die manier heb ik mooi een USB 3 aan de voorzijde!
Misschien toch een andere koeler erop zetten, mijn ervaring is dat ze bij de APU's vrij luidruchtig zijn, want deze worden relatief vlug warm ivm hun hoge TDP.
Wat voor koeler zou dit moeten zijn?
Een SSD moet je enkel gebruiken voor OS en applicaties, vooral met deze grootte moet je er gewoon geen data op zetten en dat dus naar een opslag HDD. Het is aan te raden om die te gelijk mee te nemen, zie hierboven.
Dus als ik het goed begrijp is het aan te raden één SSD schijf aan te schaffen van de aangegeven grootte voor windows en programma's en daarbij een HDD schijf voor data?
Wil je het voor jezelf duidelijk hebben, moet je kijken naar dezelfde prijsklasse CPU en benchmarks opzoeken. Voor dit budget is de APU de beste prijs/prestatie CPU, want je kan gerust nog een spelletje op spelen.
In dit geval ga ik dan uit van de voor mij beste keuze. APU dus.
Je hebt nu 2x 4GB geselecteerd, prima.. Kans dat je meer dan 8GB nodig gaat hebben voor nu en over twee jaar acht ik klein. Mocht het toch gebeuren, kan je er nog twee naast plaatsen.
Prima.

Verwijderd

Topicstarter
Hardware configuratielijst aangepast.

Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm toegevoegd.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Prima lijstje. Ik zou denk ik gewoon proberen met de stock koeler, mocht je dat later niets vinden kan je het altijd nog aanpassen.

Bij het berekenen van de bestelkosten kom je totaal op E416,- uit. http://tweakers.net/price...cts=5&maxshops=2#shoplist

[ Voor 42% gewijzigd door Quad op 05-02-2013 15:02 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:00:
Prima lijstje. Ik zou denk ik gewoon proberen met de stock koeler, mocht je dat later niets vinden kan je het altijd nog aanpassen.
Is dit geen risico met betrekking tot overhitting e.d.?
Bij het berekenen van de bestelkosten kom je totaal op E416,- uit. http://tweakers.net/price...cts=5&maxshops=2#shoplist
Het is dus een aanrader hierbij nog een aparte HDD schijf aan te schaffen voor data-opslag?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:23:
[...]

Is dit geen risico met betrekking tot overhitting e.d.?
Dat zal niet gebeuren :9 Maar ik vind de stock koeler nogal luid. Je kan overigens prima in de UEFI een fan profiel instellen.
[...]

Het is dus een aanrader hierbij nog een aparte HDD schijf aan te schaffen voor data-opslag?
Als het budget toereikend is zou ik het aanbevelen.
Als 500GB genoeg is: pricewatch: Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB

[ Voor 19% gewijzigd door Quad op 05-02-2013 15:30 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor de hulp quad!!

Heb jij of anderen nog tips waar ik op moet letten bij een HDD behalve opslag?
SATA-300/SATA-600 is de aansluiting op het moederbord? Wat is geschikt voor mij?

Iemand nog een bepaald merk of bepaald product aan te raden tot max. 50 euro?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

De SSD op de Sata 600 aansluiten, staat op het moederbord aangegeven. De HDD en optical maakt niet uit.
Heb je wel ergens nog een sata kabel? Asrock levert er maar twee mee.

Wat tot maximaal €50,- zoek je?

Edit, gewoon de HDD dus :9
Een HDD met sata 600 is marketing praat, een hdd zal nooit de limieten van sata 300 halen.

[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 05-02-2013 15:55 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:53:
De SSD op de Sata 600 aansluiten, staat op het moederbord aangegeven. De HDD en optical maakt niet uit.
Heb je wel ergens nog een sata kabel? Asrock levert er maar twee mee.

Wat tot maximaal €50,- zoek je?
Ik zoek een harde schijf welke goed bekend staat met bij voorkeur zo'n 500GB of anders iets minder voor een zo laag mogelijke prijs. 30, 40, max. 50. Ik probeer met pricewatch te zoeken maar ik heb nog niet echt een duidelijk overzicht te pakken met gebruik van de queries. Ook omdat van veel de prijs niet bekend is.

En ik heb geen Sata kabel. Heb ik niet voldoende aan twee voor de harde schijven en worden deze ook niet met beide schijven extra geleverd? Nogmaals mijn kennis is vooralsnog enigzins beperkt maar ik ga de uitdaging aan (met hulp van anderen) maar ik weet niet wat optical inhoud..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Quad,

Ik zie dat je jouw bericht hebt aangepast. Ik ben alleen nu even de draad kwijt. Even terugkomende op de indeling harde schijven. Als ik het goed heb begrepen adviseer jij mij het volgende:

1 SSD voor windows en programs (omdat dit sneller is)
2 HDD voor opslag (meer opslag voor goedkoper)

Tot zover. Of je moet bedoelen twee SSD opslagmedia maar zo heb ik het begrepen.

In dit geval zoek ik dus nog een betrouwbare HDD van €30 tot €50. Met bij voorkeur 360 GB of meer opslag, om mijn systeem compleet te maken. Om dit te vinden heb ik gebruik gemaakt van Pricewatch (en daar een aantal queries op losgelaten) maar ik heb nog geen keuze gemaakt. Nog tips?

Aansluiting:
1. SDD op Sata600
2. HDD op Sata600 of Sata300 (maakt dus niet veel uit begrijp ik)
3. Optical? (wat hiermee bedoeld?) op Sata600 of Sata300

- Zitten er één of twee Sata600 aansluitingen op dit moederbord?
- Ik kom dus een derde SATA kabel tekort? Heb ik voor Sata600 of Sata300 dezelfde SATA kabel nodig en laatste vraag: wordt deze niet extra bijgeleverd bij de HDD of SDD dan of echt alleen die twee bij het moederbord?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

optical is je dvdspelert.

Soms krijg je een SATA-kabel bij je hardeschijf, soms niet. Idem dito voor je DVD-speler. Ik zou op safe spelen en gewoon eentje erbij kopen.

HDD zou ik dan gewoon lekker op sata-600 houden, net als je SSD.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ah natuurlijk. Had ik kunnen weten :) Ga ik dat maar doen. En wat Quad al zegt kan ik het beste gewoon voor een HDD sata-300 gaan dus dan doe ik dat ook maar. Ik heb nu een betaalbare keuze gemaakt voor een HDD (zie onderstaande lijst) Ik heb echter geen idee waar ik verder op moet letten, of het merk goed bekend staat etc...alleen over de opslag kan ik wat zeggen. Kan iemand mij wel/niet bevestigen dat ik hier goed aan doe of een alternatief weet?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,95

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 21:55 ]

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Review van de HDD: productreview: Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB review door -Bas

Voor de rest, een prima build!
Sata kabeltje: Gewoon bij de PCboer eentje vragen, in mijn ervaring krijg je er altijd wel eentje mee zonder te dokken :)
Zo heb ik er een hele zut gekregen. :P

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze inderdaad gekozen op basis van de review, al heb ik weinig vergelijkend materiaal omdat er verder weinig HDD's gereviewt zijn. Maar goed, het is een positieve review dus daar gaan we voor! Dan rest mij nog een laatste vraag:
Wat is jou of jullie ervaring met aankopen via Tweakers? Ik zie dat de hardware is verdeeld over drie ketens en dat automatisch de goedkoopste optie is geselecteerd incl. bestelkosten. Loont het om behalve de bedrijven waar tweakers mee werkt nog verder te kijken voor goedkopere opties..?
Verder staat er per product een levertijd, kan ik nog ergens aangeven dat ik het allemaal tegelijk wil ontvangen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 17:24 ]

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:20:
Ik heb deze inderdaad gekozen op basis van de review, al heb ik weinig vergelijkend materiaal omdat er verder weinig HDD's gereviewt zijn. Maar goed, het is een positieve review dus daar gaan we voor! Dan rest mij nog een laatste vraag:
Wat is jou of jullie ervaring met aankopen via Tweakers? De hardware is verdeeld over drie ketens en ik mag aannemen dat automatisch de goedkoopste optie wordt geselecteerd incl. bestelkosten? Ook staat er per product een levertijd, kan ik nog ergens aangeven dat ik het allemaal tegelijk wil ontvangen?
Je koopt niet via Tweakers hè! Pricewatch functie is gewoon een feature :).

Via bestelkosten berekenen kan je je eisen aanpassen, zoals levertijd, minimum producten per shop of maximaal aantal shops.

Dit is met levering binnen drie dagen en maximaal 2 shops als eis: http://tweakers.net/price...cts=6&maxshops=2#shoplist

De winkels Afuture en Update.nl zijn prima zaken met een vlotte levering.

[ Voor 13% gewijzigd door Quad op 05-02-2013 17:26 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Voor een euro meer binnen 3 dagen van twee winkels, nice! Ik heb voor de laatste mail de lijst bijgewerkt, ik heb nu een compleet systeem (excl. randapparatuur) dacht ik zo?
Ondanks dat het een feature is zal tweakers vast wel een provisie krijgen.. denk je niet? Hoe dan ook lijkt het mij een zeer redelijke prijs voor een prima pc en heb ik alle vertrouwen in de leveranciers. Verder allen bedankt voor alle hulp en moeite echt top!!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik vind het een prima build :).
Komt overeen met een aantal builds die ik de laatste in elkaar gedraaid heb.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ben er ook erg blij mee! Nu nog in elkaar..maar dat komt vast wel goed! Maak je die build uit liefhebberij voor vriend en familie of voor je werk? Hoe dan ook hartstikke bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik verder niks nodig? Koelpasta misschien?

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Zit OF al bij je koeler OF zit al op je koeler.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Bij stock koelers zit het erop. :)

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Oké dan!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even wat betreft de voeding. Het lijkt mij een vrij dure optie. Iemand nog tips of is dit toch wel een voeding die ik moet hebben voor deze pc configuratie?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Je moet niet besparen op een voeding :)
Deze is wel een prima geval, een voeding wat je PC naar de kloten kan helpen moet je natuurlijk niet hebben.

Wil je toch goedkoper: pricewatch: Antec VP350P
Gebruik ik ook wel eens, prima voor jouw doeleinden!

Overigens, die Antec draait ook prima met een Q8200 en een HD7770, en die comibinatie vereist wel wat meer dan de AMD A8 :)

[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 05-02-2013 19:59 ]

nggyu nglyd

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Voor die paar eurotjes zal ik inderdaad het risico niet nemen om een kwalitatief mindere voeding te nemen.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Dat ga ik dan ook zeker niet doen. Ik ben er nu dan echt bijna uit. Zojuist heb ik nog doen besluiten toch te gaan voor een HDD met meer ruimte (Toshiba DT01ACA100, 1TB).

Ik had bij het kiezen voor een HDD zonder veel prijsverschil de keuze tussen één met een SATA-300 aansluiting en deze HDD met een SATA-600 aansluiting. Ik neem dus aan dat ik in dat geval toch beter voor een SATA-600 kan gaan? Heeft mijn moederbord dus wel twee SATA-600 aansluitingen? (voor mijn SSD en HDD dus) Kon er niet vinden in de specs. Als ik het goed begrijp zou het nu zo zijn:
1. Toshiba DT01ACA100, 1TB - SATA-600
2. SSD schijf - SATA-600
3. DVD burner - SATA-300

Kunnen jullie mij hierbij helpen? Maak ik een juiste keuze als er weinig prijsverschil is deze HD te verkiezen boven een SATA-300? Hieronder mijn actuele configuratie. Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,95

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 21:58 ]

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik zou voor de goedkoopste variant gaan.
Sata 300 of sata 600 is marketing praat, en alleen leuk voor SSDs.

Een normale HDD zal de 3Gb/s niet eens halen, misschien in een goede RAID 0 Array..

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Oké duidelijk. Maar de eerste en tweede optie zijn verder vrijwel gelijk in prijs. Dan toch de voorkeur geven aan de Toshiba of maakt het zoals jij zegt echt helemaal niks uit? Ik zie trouwens dat de derde optie ook wel veel "gewild" is (Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB met SATA600). Is dat misschien een goede optie? Ik heb echt geen idee waar ik dus verder naar moet kijken behalve aansluiting en opslag. En als ik voor een SATA600 ga dan heb ik daarvoor een tweede SATA600 slot beschikbaar op dit moederbord?

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingupload.nl/uploads/hdd.jpg

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Sata 300 kan op Sata 600 poort, Sata 600 kan op Sata 300 poort, met een mooi woord heet dat backwardscompatible.

Van de bovenste 3 zou ik de WD Blue nemen, die heeft 64MB Cache en is volgens mij mede daardoor de snelste van die drie. (moet je even kijken naar benchmarks oid)

Maar je kan geen foute keuze maken eerlijk gezegd.. ;)

nggyu nglyd

Verwijderd

Het is volgens mij om het even met deze harde schijven. WD blue, green, barracude 7200 of deskstar 7k1000 zit echt heel weinig verschil tussen. En sata 600 maakt ook geen klap uit: Gewone harde schijven lukt het al niet sata150 volledig te benutten. Het bord heeft zo te zien zelfs 5 sata-600 aansluitingen.
Wat wel uitmaakt is cachegeheugen, er zijn sommige harde schijven in de PW die nog 8mb hebben, dat is echt niet meer van deze tijd, en aangezien het in prijs toch niet uitmaakt is er eigenlijk geen reden om niet voor 64 te gaan. pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB is dan een prima optie. maar elke andere hiervan is eigenlijk niet minder.

Verwijderd

Topicstarter
Dank! Ik heb gekozen voor de Western Digital Blue. Hieronder mijn definitieve configuratie. Bedankt voor alle hulp!

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 58,50€ 58,50
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 25,20€ 25,20
Bekijk collectie