Instellen Marantz SR 5004 met audyssey !

Pagina: 1
Acties:

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
Hoi iedereen,

Ik ben in het bezit van volgende setup :
Marantz SR 5004 receiver
Klipsch C10 center
Klipsch F20 fronts (2stuks)
Klipsch B3 rears (2stuks)
Klipsch Sub 10

Ik wil dus gebruik maken van de audyssey setup maar als leek is dit niet evident.
Ik heb ondertussen al een metingen gedaan en dan stelt hij mijn voorste in als large en de rest als small.
Hier heb ik geen probleem mee en kan ik volledig inkomen.

Maar de afstand die hij opgeeft klopt van de subwoofer niet...(verder dan hij in werkelijkheid staat)
Hoe komt dit?
Staat mijn volume & cross over van de subwoofer niet goed als ik de test doe en hoe moet ik deze dan instellen?

Ook past hij de channel levels aan & zet hij ze meestal lager (bv - 6ch voor de center).. welke uitleg zit hierachter?
Wil dit zeggen dat bepaalde luidsprekers dus stiller zullen spelen? En als ik alles gewoon op 0 zou zetten, heeft dit een invloed op de geluidskwaliteit?

Ook is er een mogelijkheid om db eq aan te zetten (audyssey en flat etc).... Het geluid werd hier aanzienlijk mee versterkt maar het was niet dragelijk want mijn subwoofer was constant irritant ! Veel te luid (ook al stond hij op 1/4 van zijn totale kracht).. en die dynamic eq zet ik op light maar dit helpt er ook niet echt aan om de subwoofer stiller te krijgen.
De enige oplossing was om de eq gwn off te zetten...

Ik geraak er dus helemaal niet meer aan uit!
Met audessey is m'n subwoofer te zwaar maar ik wil er toch gebruik van maken(van audyssey)

Kunnen jullie mij aub helpen!?

thx!!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:25
>Ik heb ondertussen al een metingen gedaan en dan stelt hij mijn voorste in als large en de rest als >small.
>Hier heb ik geen probleem mee en kan ik volledig inkomen.

Het is niet Audessey die deze instelling maakt hoor, Audessey zal het -3db punt bepalen en uiteindelijk je Marantz neemt de beslissing "large" of "small"
Persoonlijk zou ik ze toch "small" zetten, met een X-over op vb 80Hz. Zo voorkom je dat je Marantz onnodig veel vermogen moet leveren naar je fronts en dit overlaten aan je active subwoofer.

>Maar de afstand die hij opgeeft klopt van de subwoofer niet...(verder dan hij in werkelijkheid staat)
>Hoe komt dit?

Deze afstand is eigenlijk "akoestische afstand" !! Staat er ergens op je subwoofer zelf ook een "crossover-setting" oid ? Dit wil zeggen dat je signaal ergens nog wat "vertraging" (=afstand) tegenkomt.
Ongeveer 34,3 cm per milliseconde.
Als je ergens nog een filter oid hebt actief staan dat vb 15ms "delay" zou introduceren komt het signaal dus 15ms "later" aan de meetmicro en lijkt het dus 15x34,3=5,14meter "verder" staan dan dat het echt fysisch is.

Op je subwoofer zou ik dus zetten : Fase=0° en Crossover "disable" of "maximaal" oid (=120Hz of 180Hz ofzo)

>Ook past hij de channel levels aan & zet hij ze meestal lager (bv - 6ch voor de center).. welke uitleg zit >hierachter?

Audyssey doet een poging om 75dB afstelling te komen op de luisterplek bij een bepaald ingangssignaal.
Ik heb (net zoals jij) Klipsch speakers met hoog rendement, dus Audessey geeft aan dat je Marantz wat moet gaan "verzwakken" anders komt er teveel output uit. Je mag dit gerust verhogen hoor, maar dan wel lieft allemaal tegelijk met evenveel zodat alles in balans blijft.
Het heeft geen effect op de "filters" die Audessey gaat berekenen om de ruimte-correctie te maken.
Indien je bij "subwoofer" een groot -Xdm getal hebt staan wil dit zeggen dat je "Gain" of "Volume" op de sub wat teveel open staat.
Ideaal komt je liefst zo dicht mogelijk tegen 0 aan.

Algemene opmerking : pas ook goed op tijdens je metingen met Audessey. Het is een goed systeem maar niet helemaal fool-proof qua meten. Meet je te dicht bij een muur oid heeft dat serieus nadelige gevolgen. (is sowieso een slechte luisterplek)
Je receiver heeft MultEQ Audessey wat de op 1 na eenvoudigste variant is, maar wel filters heeft voor zowel subwoofer-freqs als de rest en tot 6 meetposities kan gaan.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Hoe dan ook is het gek dat Audyssey de fronts op "large" zet terwijl er wel een subwoofer aanwezig is. Audyssey zal in een dergelijk geval altijd voor alles op "small" gaan. Wellicht de subwoofer wat meer volume geven. Dat is ook het nadeel van Audyssey: je moet eerst de subwoofer zelf goed afstellen en dan Audyssey runnen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• niniansix
Super! Zal dit vanavond eens testen ;)
Maar wat met die harde dreun dat m'n woofer produceert bij die equalizer settings? Als ik alles uitschakel is het zo goed als weg...
M'n woofer staat wel net tegen een "valse wand/muur" of heeft dit er niets mee te zien?

• jvanhambelgium
FeaR schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:18:
Hoe dan ook is het gek dat Audyssey de fronts op "large" zet terwijl er wel een subwoofer aanwezig is. Audyssey zal in een dergelijk geval altijd voor alles op "small" gaan. Wellicht de subwoofer wat meer volume geven. Dat is ook het nadeel van Audyssey: je moet eerst de subwoofer zelf goed afstellen en dan Audyssey runnen.
Toch niet hoor, bij calibratie zijn de "chirps" pulsen voor elke speaker apart en die zijn zo'n beetje "full spectrum"
Audessey kan aan de hand hiervan het -3dB punt bepalen en de Marantz gebruikt deze info om uiteindelijk de keuze te maken "large" of "small"
Audessey doet dit zelf niet !

Ik heb vb heel flinke Klipsch speakers (RF7-II) en een héél flinke sub (SVS PB13) en m'n Onkyo geeft ook "full range" aan voor m'n Fronts. Nochtans werk ik gewoon met X-over op 60Hz ofzo.
Als ik "full range" wil beluisteren zet ik de Onkyo gewoon op "Pure Audio" stand zodat er geen processing is en alles naar de fronts gaat...

Een echte topper voor subwoofer-calibratie is de Audyssey MultEQ zeker niet, de XT en XT32 versies hebben véél meer controle-punten !
Mischien dat een specifieke DSP (Antimode oid) hier beter voor is ? Ga er binnenkort 1 testen om eens te vergelijken trouwens.
De instap-versie van Audessey doet zelfs geen sub-correctie.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Naar mijn ervaring is het altijd meteen "small" als er een subwoofer wordt gedetecteerd en dus op "YES" wordt gezet. Dit omdat er maar weinig speakers zijn die echt full-range zijn en daarom er al snel een crossover nodig is, al is het maar op 40 Hz. Denk dat er toch heel andere waarden uitkomen als je de subwoofer eerst goed afstelt en dan nog een keer runt. Maar dan nog heb ik geen hoge pet op van Audyssey en dan heb ik nog wel de "betere" XT-versie op mijn receiver zitten.

• niniansix
En hoe stel je dan de sub goed af ? ;)

greetz

• jvanhambelgium
niniansix schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:05:
En hoe stel je dan de sub goed af ? ;)

greetz
Dat is al wat moeilijker en vereist eigenlijk dat je zelf gaat meten om correcte analyze te maken.
De plaats waar je de sub in de ruimte zet is al héél belangrijk...
De vorm van de ruimte ook eigenlijk , maar daar kan je niet veel aan veranderen.

Ik zou je eerder naar HTForum.nl doorverwijzen daar staan hele blz vol met tips & resultaten qua submetingen etc.
Vb in deze rubriek

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=17.0

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het verschil tussen small en heeft eigenlijk meer van doen met het feit of ze lage tonen goed weer kunnen geven of niet, en niet zo zeer met de grootte :)
Uit eigen ervaring met mijn Denon (zoals je inmiddels weet zelfde fabriek) was het zo dat ik eerst Audissey draaide. Die stelde de speakers in mbt large en small, maar dat heb ik zelf gecorrigeerd. Vervolgens nog eens Audissey er over en toen bleven mijn settings staan. Dus dat kan ook schelen bij het inregelen.

Wat je verder ook eens zou moeten nagaan is of er niet toevallig ergens iets mee staat te trillen. Ik had ook last van een rommelende bas, totdat bleek dat mijn kast stond mee te vibreren :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• niniansix
Heb net alles proberen in te stellen en ik ben best wel tevreden...

M'n subwoofer staat volledig open qua frequentie & qua power op 1/3 ofzo en in de settings op -18 db en het is doenbaar (met db eq op audyssey)..

Maar het kan denk ik wel nog betere maar ja ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

-18.0 dB? Lijkt mij niet correct om eerlijk te zijn. Is dat toevallig niet een bug? Ik weet dat de XT-versie van Audyssesy een bug had betreffende de subwoofer door deze op -12.0 dB te zetten. Met -18.0 dB doe je daar nog wel een schepje bovenop.

• niniansix
Het is inderdaad vreemd... Misschien doe ik toch iets verkeerd?
Ik heb de subwoofer op de helft gezet & de cross over helemaal open voor ik de meting begon...
Maar waar ik ook last van heb is dat na mijn audessey test mijn rears veel luider zijn als ik gebruik maak van die equalizer & enzo... Waardoor het soms lijkt datk m'n fronts niet meer zo goed hoor.. en soms als er geen 100% klank uit de rears moeten komen, maken ze een raar gezoem of er maar de helft doorgegeven wordt of net als het geluid niet goed doorkomt (soort van echo). Maar dat gaat weer weg zodra er bepaalde zaken (achtergrondmuziek ofzo) uit de rears komen... (bv bij een voetbalmatch of bij reclame op tv of bij bepaalde stille momenten in series enz)

[ Voor 41% gewijzigd door niniansix op 06-02-2013 13:11 ]

Pagina: 1