Windows installatie wil niet Raid 0 vervangen door SSD

Pagina: 1
Acties:

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-01 12:47
Hallo,

Op mijn thuis pc (Q6600 Gigabyte P35-DS4, 8GB altijd 32bit gedraaid, cpu is wel overgeclocked geweest) heb ik al menige jaren een Raid0 config draaien met multiboot van windows xp en vista. Ik heb eindelijk een ssd (Crucial M4 256GB) aangeschaft en natuurlijk wilde ik deze gaan gebruiken met win8 64bit. Ik kom dus van een werkend systeem af.

Het probleem: elke windows installatie die ik wil starten gaat HEEL traag (lijkt alsof deze hangt, heel traag is minimaal een half uur nodig hebben om langs het allereerste laadscherm te komen).
Ik heb al de volgende stappen geprobeerd:
- andere win8 dvd geprobeerd
- RAID0 al naar AHCI gezet (alleen SSD eraan)
- beide raid controllers al eens uitgeprobeerd
- originele sata schrijven zijn er van afgekoppeld.
- alleen originele RAID0 config terug gezet en windows (XP, vista, 8) installatie geprobeerd.

Telkens krijg ik het zelfde probleem.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? :?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Op welke kleur poort is je SSD aangesloten?
Want de paarse (gigabyte controller) zou je niet moeten gebruiken.

Zou je van je SSD een AS-SSD benchmarkje kunnen laten zien? Terwijl je bijvoorbeeld boot met een bestaande windows installatie vanaf je raid-0 HDD's.

[ Voor 81% gewijzigd door Swordlord op 05-02-2013 13:23 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je wel de drivers geïnstalleerd van de fabrikant, Windows kennende neemt ie zijn eigen drivers maar die zijn zwaar out of date.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:38

Quad

Doof

Doe eens een bios reset, sluit de SSD aan op het moederbord en niet op een RAID kaartje.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:43
Trage installatie ?
Schakel in de bios de diskettedrive uit.
Solution for (very) #slow #installation of #win8 : Disable your floppy drive in the bios http://forums.whirlpool.net.au/archive/1279161

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Damic schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:23:
Heb je wel de drivers geïnstalleerd van de fabrikant, Windows kennende neemt ie zijn eigen drivers maar die zijn zwaar out of date.
^ zoiets. Ik denk incompatibiliteit van het moederbord? Maar eenmaal geïnstalleerd en juiste drivers geinstalleerd, draait alles dan wel goed? Mogelijk ben je beter af met insteekkaartje met goede drivers dan onboard SATA als je maar een PCI-express poort over hebt. edit: heb je, 2x PEG slot

http://forums.pcper.com/s...35-DS4-AHCI-mode-and-RAID

Mogelijk zou een andere SSD het met dit bord beter doen. Intel wordt bijvoorbeeld genoemd.

[ Voor 17% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-02-2013 13:42 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

ing._Buttje schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:39:
[...]

^ zoiets. Ik denk incompatibiliteit van het moederbord? Maar eenmaal geïnstalleerd en juiste drivers geinstalleerd, draait alles dan wel goed? Mogelijk ben je beter af met insteekkaartje met goede drivers dan onboard SATA als je maar een PCI-express poort over hebt. edit: heb je, 2x PEG slot

http://forums.pcper.com/s...35-DS4-AHCI-mode-and-RAID

Mogelijk zou een andere SSD het met dit bord beter doen. Intel wordt bijvoorbeeld genoemd.
Sorry, maar dat is grote bullshit...
De ICH9 controller is vele male beter dan de Marvell 91xx controllers die op insteek kaarten zitten... Op het vlak van prestaties en ook van compabiliteit...

De volgende screen zijn dan wel van de ICH10 controller, maar de ICH9 is niet veel anders.

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/ST32000641AS/HD-Tune_Bandwidth_Speed_Agility-SSD.png
Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_Agility-EX_SSD.png
Damic schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:23:
Windows 8 drivers zwaar out of date voor een chipset die ouder is... Yeah right....
De Microsoft AHCI drivers, zijn lange tijd de meest gewenste drivers geweest in Windows 7 voor SSD's, in windows 8 zijn de drivers echt niet opeens crap geworden...

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 05-02-2013 13:55 ]

• lordloeder
Swordlord heeft gelijk, de intel is vele malen beter. Goed, maar even ontopic. Als je goed las zag je dat ik de ssd er niet in krijg gezet want dan ben ik mijn raid kwijt.

OPLOSSING:
Wat ik echter gedaan heb: 2 reepjes geheugen er uitgehaald ( ik had 4*2 ) en voila. De installatie verliep ineens zonder problemen. Nu weer even proberen het geheugen er terug bij te zetten en kijken wat het systeem dan doet EN alvast de garantiebon zoeken van het geheugen.....

Dank jullie wel alvast voor het meedenken

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Bij controllers van Intel, kun je gewoon je SSD bijpluggen, ookal staat de controller is RAID mode.

De nieuwste drivers zorgen namelijk dat schijven die geen deel uitmaken van een RAID array, als AHCI worden gezien in windows. Hierdoor blijft elke functionaliteit die je nodig hebt (voornamelijk TRIM) gewoon intact.
Zo kun je dus gewoon je SSD gebruiken en je RAID-0 ook intact houden.

Of hoe bedoel je et nou precies? :P

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 05-02-2013 14:07 ]

• lordloeder
Ik dacht dat Raid0 en trim alleen in de nieuwe chipsets ondersteund gaat worden?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Je SSD staat niet in RAID-0 he ;) Alleen je HDD's.

RAID en AHCI is heel vergelijkbaar met elkaar, dus omdat de SSD geen deel is van een RAID-array, kan deze dus gewoon als AHCI worden aangestuurd.

Edit:
Natuurlijk wel met de nieuwere Intel drivers ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 05-02-2013 14:12 ]

• lordloeder
Maar AHCI staat toch uit in de bios?
Ik kan alleen disabled, AHCI of RAID kiezen (of ik moet 2 controllers gebruiken)

Ja volgens mij met nieuwe drivers moet dit kunnen. Maar ik snap alleen even niet of de bios dan niks hoeft de doen.
In ieder geval nu in de bios is ahci enabled.,(en geen raid 0 meer)

[ Voor 44% gewijzigd door lordloeder op 05-02-2013 14:14 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

FF heel grof gezegd. RAID = AHCI... In vele vormen

Dus als de controller in RAID staat, stuurt hij elke disk op enigszins dezelfde manier aan, als dat hij ze zou aansturen in AHCI mode.
Het probleem met RAID array is, dat deze willen communiceren meestal middels het SCSI protocol, omdat windows dit tenminste goed kent.

Vroeger, waren de RAID drivers niet zo slim en deden gewoon alles doorpompen, als SCSI, waardoor een single disk, dus ook als SCSI device werd aangeleverd en windows dus communiceerde middels SCSI. Waar het TRIM commando niet in aanwezig is.

Onderhanden wordt er onderscheid gemaakt tussen single disk en RAID array op dezelfde intel controller. Waardoor schijven die geen deel uitmaken van een RAID-array, gewoon als een AHCI device worden aangeleverd in Windows ookal staat de intel controller op RAID mode.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 05-02-2013 14:22 ]

• lordloeder
Okee, dank je wel voor de uitleg, dus AHCI kan uit in de bios en raid0 weer aan, als ik het goed begrijp?

Geheugen terug gezet: boot tijd is ongeveer weer iets vanuit het ide of wat zit daar nog voor tijdperk. ;) Dus of geheugen is kapot /mobo of whatever.

In ieder geval op 4 gb draait het zoals een ssd moet draaien (heb er ook 1 in mijn laptop)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Controller op RAID-0, nieuwste intel drivers, Sluit je SSD aan.
Kijk daarna in apparaat beheer, of ATA "crucial m4 blabla' device staat. (vanaf intel RST 11 wordt er soms nog eens scsi disk op et einde geplakt, maar het eerste stukje ATA telt.)

Dan weet je zeker dat de drive middels het ATA protocol wordt aangestuurd en dus TRIM passtrough heeft.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Swordlord schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:51:
[...]

Sorry, maar dat is grote bullshit...
gauw aangepast zie ik? zag daarnet nog een hele andere toonzetting .. snel op je teentjes getrapt zeg :Z

ing._Buttje schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:39:
[...]

je weet wat die onderstreepte en vet gedrukte woorden betekenen?

Ik heb me niet ingelezen in de specs van het mobo, noch heb ik zelf ervaring met deze, maar afgaande op hetgene de TS aangeeft en een vluchtige Google en eigen ervaring zou ik mij kunnen indenken dat toevallig dit moederbord moeite heeft met deze ssd.

Ik kan er ook naast zitten ..

Succes ermee. Zo te lezen zit hier een pro met 15 jaar ervaring!

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1