Hoe weet ING dat mijn SIM verandert is? (Vodafone abo)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:07
Zojuist mijn nieuwe SIM-kaart geactiveerd bij Vodafone (verlening van abonnement, nummerbehoud, naar microSIM).

Krijg ik het ineens de volgende SMS
Beste ING klant, er is een wijziging in uw mobiele telefoon. Over 48 uur kunt u weer gebruik maken van uw TAN-functie. Kijk voor meer informatie op ing.nl/48uur
De genoemde website biedt geen enkele duidelijkheid. Hoe weet ING dat mijn SIM-kaart is vervangen? Ik heb geen ING apps op mijn mobiel (zowel oude S2 als nieuwe S3). Mijn Vodafone rekeningen lopen via een Rabobank rekening, dus daar kan het ook niet door komen.

Hoe weten ze dit? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-06 19:53

azteke

King

Ben je wel klant van ING, met internetbankieren gekoppeld aan je mobiele telefoon? Lijkt me op zich niet raar dat uit het oogpunt van veiligheid het betaalsysteem naast het telefoonnummer gekoppeld is aan een simkaartnummer.

CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Ja mijn mobiele nummer is gekoppeld aan een ING rekening. Maar ik snap niet hoe ze dit kunnen zien. Monitoren ze daar bij de ING alle gekoppelde mobiele nummers continu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

afaik stuurt een SMS altijd een SIM ID mee, daar zien ze het aan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
SinergyX schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:16:
afaik stuurt een SMS altijd een SIM ID mee, daar zien ze het aan.
Ja maar ik heb hun dus helemaal niks gestuurd. Ik stopte m'n nieuwe SIM erin en binnen 5 seconden een bericht van de ING.

Dus ofwel mijn telefoon stuurt zonder mijn toestemming berichten naar alle banken in NL, of ING monitort alle telefoonnummers gekoppeld aan rekeningen continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:58
Waarschijnlijk tracken ze simkaartnummers met telefoon nummers etc.
Zelfde als dat Vodafone ziet in welke Tel je sim zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Mektheb schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:19:
Waarschijnlijk tracken ze simkaartnummers met telefoon nummers etc.
Zelfde als dat Vodafone ziet in welke Tel je sim zit.
Ja maar dat mijn telecom provider dit kan snap ik. Maar dat de ING (en dus iedereen) dit kan is zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-06 06:48
Ik ben ook geswitched van simkaart (telfort -> vodafone) maar ik kreeg die melding niet. Misschien was het nummer nog niet volledig overgezet oid? Of misschien geeft vodafone een ander telefoonmodel door?

Wat maakt het uit, is lekker veilig toch? En dat de ING het kan hoeft niet te betekenen dat iedereen het kan, misschien hebben ze die functie wel aangevraagd?

[ Voor 28% gewijzigd door maarud op 05-02-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
maarud schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:21:
Ik ben ook geswitched van simkaart (telfort -> vodafone) maar ik kreeg die melding niet. Misschien was het nummer nog niet volledig overgezet oid? Of misschien geeft vodafone een ander telefoonmodel door?

Wat maakt het uit, is lekker veilig toch? En dat de ING het kan hoeft niet te betekenen dat iedereen het kan, misschien hebben ze die functie wel aangevraagd?
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het een prima functie. Alleen snap ik vanuit een technisch oogpunt niet hoe het werkt. Ik ben gewoon geïnteresseerd.

Misschien heeft de ING inderdaad simpelweg een deal met alle NL telcos dat dit wordt doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12
maarud schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:21:

Privacy is een groot goed, ik ben ook benieuwd hoe dit kan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:58
BasNation schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:21:
[...]

Ja maar dat mijn telecom provider dit kan snap ik. Maar dat de ING (en dus iedereen) dit kan is zorgelijk.
Ik heb zelf precies hetzelfde gehad van gewone sim naar microsim
ben stiekem ook wel benieuwd wat de echte rede is dat dit zo is, al vind ik het wel netjes ze het uit voorzorg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 12:29
Hier ook precies hetzelfde na overstap van Nano naar Micro sim, maar ik kreeg de melding pas na het openen van de ING app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Simpel dus, ING werkt samen met providers om dit te zien, zij horen dus van T-mobile/Vodafone dat er een Sim wijziging is, dit is het resultaat :)
Tijdelijke blokkade TAN-functie bij simwissel

De ING en de telecomproviders hebben besloten samen te werken om identiteitsfraude met simwissels te voorkomen.

Om te voorkomen dat criminelen kunnen frauderen met het ontvangen van TAN-codes via SMS, informeren telecomproviders de ING als er een simwissel heeft plaatsgevonden op een bepaald mobiel nummer. De telecomproviders verstrekken aan de ING uitsluitend het ‘kale’ mobiele nummer en het moment van de simwissel zonder overige informatie. De juridische basis voor het verstrekken van de informatie is artikel 8 sub f van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Doordat de telecomproviders de ING informeren over simwissels, kan de ING het voor deze klanten gedurende 48 uur onmogelijk maken om TAN-codes te ontvangen. Op deze manier wordt mogelijk misbruik en schade als gevolg daarvan voorkomen. Deze procedure is enkele maanden geleden in gang gezet op verzoek van de ING. De ING gebruikt de informatie uitsluitend voor het voorkomen van fraude en dus niet voor commerciële doeleinden of anderszins. Op deze manier willen de telecomproviders en de ING samen een bijdrage leveren aan het voorkomen van identiteitsfraude via mobiele telefoons
Edit, linkje ervan:
http://www.ing.nl/de-ing/...unctie-bij-simwissel.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 05-02-2013 10:28 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Duidelijk. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ah interessant. Viel mij ook op een tijdje terug toen ik een nieuwe SIM van Hi kreeg.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lees nu wel wat oude berichten dat providers dat nog wel eens stellig willen ontkennen, GS bijvoorbeeld:
http://www.geenstijl.nl/m...gt_er_ing_of_tmobile.html

Pagina: 1