Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 08:34

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben opzoek naar een beetje degelijk advies op het gebied van video-opname met een DSLR. Ik heb op het moment een Canon 600D, die ik nog wel eens gebruik voor video-opname. Maar bij deze camera is op 1080P duidelijk te zien dat de kwaliteit te kort schiet. Nu is de 600D natuurlijk ook geen peperdure camera, en is Canon volgens mij ook niet helemaal het merk dat zich richt op het gebruik van video-opname met DSLR (correct me if I'm wrong).

Nu ben ik al meerdere winkels afgegaan voor goed advies. Maar hier werken toch vaak de 'algemene' kenners op het gebied van Foto & Video. En kunnen mij niet echt het advies bieden waar ik naar opzoek ben.

Wat is nu precies mijn vraaag?

Wat ik graag wil weten is wat nu precies het verschil maakt bij een DSLR, voor hoge kwaliteit video. En wat zijn de DSRL camera's die hier veel voor gebruikt worden (mag in alle prijsklasses). Zoals ik al aangaf is de 600D beneden de kwaliteit die ik wens te behalen. Ik wil nog wel even aangeven dat ik wel over de kennis beschik voor het correct bedienen van een DSLR camera, dus de lage kwaliteit is 'echt' de beperking van 600D, en niet mijn kunnen.

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik denk dat een fullframe body je iets helpt, maar ik vermoed dat het niet eens zo'n grote stap is qua kwaliteit. En canon staat juist wel bovenaan bij de DSLR's als het gaat om filmen.
Als de 600d echt beneden de kwaliteit is die nodig is èn je inderdaad het maximale eruit haalt en de beperking ligt niet bij jou, dan vermoed ik dat fullframe je niet genoeg extra bied en je over moet naar een RED Dragon ofzo, maar dan ben je zo'n 20.000 euro kwijt.

Gezien de hoeveelheid kwalitatief hoogstaande films die wel gemaakt zijn met een DSLR sluit ik niet uit dat je mogelijkerwijs toch niet alles uit de 600d hebt weten te halen dat erin zit. Of je eisen zijn vrij specifiek mbt bijvoorbeeld fps. Je geeft namelijk nog niet aan waar de beperking ligt, is het qua detail, loopt het niet vloeiend, mis je kleurdiepte etc.

Mijn 5,5 centjes zet ik in dat je nog niet het maximale uit je body hebt weten te halen, maar ik laat me graag overhalen tot een andere gedachte :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Eventueel zou het een oplossing kunnen zijn om een DSLR te nemen die de ruwe videostream over HDMI kan gooien, zodat je een externe recorder kan gebruiken die wel aan je eisen voldoet.

Maar voordat dergelijk advies echt zinnig gegeven kan worden, is het inderdaad wel handig als je iets concreter kan aangeven wat er precies tekort schiet aan de video van de 600D.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Naast de voornoemde zaken (vertel eens wat er mis is met je huidige setup) zou ik je ook aanraden om even aan te geven welke lenzen je gebruikt. Een body is best belangrijk, maar de lenzen die je gebruikt kunnen ook wel heel erg veel verschil maken.

Om even een extreme situatie naast elkaar te leggen: Het maakt wel wat uit of je een Sigma 70-300 f3.5/f5.6 op 200 mm bij f5.6 gebruikt of een Canon 70-200 f2.8 IS op 200 mm bij f5.6. Dat ga je ook zeker terugzien in de kwaliteit van je beelden.
(En dan heb ik het nog niet over het verschil dat de twee lenzen maken als je gaat focussen.)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 05-02-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Volgens mij is het niet zo dat een duurdere camera betere HD filmen schiet.
Het ligt meer aan de gebruikte codec en hoe downsampling gebeurd.

Een interessante site is: http://www.eoshd.com/

Panasonic m43 camera's staan heel goed bekend als het gaat om HD film kwaliteit.
En dan vooral de GH2 en GH3.

Op eoshd.com vind je ook veel informatie over de GH2 en GH3.
Deze schijnen bijvoorbeeld betere details in film op te leveren dan een Canon 5D III:
http://www.eoshd.com/cont...-mark-iii-vs-gh2-vs-nex-7
http://www.eoshd.com/cont...asonic-gh2-vs-5d-mark-iii

Of Gh2 vs 600d:
http://www.eoshd.com/cont...nasonic-gh2-vs-canon-600d
http://www.eoshd.com/cont...nasonic-gh2-which-is-best
http://www.eoshd.com/cont...top-dog-for-video-quality

(of google bijvoorbeeld op "gh2 vs 5d video")

[ Voor 18% gewijzigd door leendertv op 05-02-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Welke lenzen gebruik je met die 600d? Als je bvb enkel een 18-55 kitlens gebruikt, of andere lenzen van dat niveau, dan denk ik dat je meer vooruitgang maakt met betere lenzen dan met een iets betere body.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

voor een DSLR is de lens belangrijker dan de body maar een FullFrame zal het beste resultaat geven in weinig licht zoals in een theaterzaal, bijvoorbeeld. De dingen doen ook aan compressie/downsampeling dus dat is ook een factor. kan je een andere optie nemen voor het bestand?

Ansich is duur goed of andersom: goede dingen zijn duur. Dus als je er de knaken voor over hebt kan je ook een ander soort camera nemen maar dat komt pas aan de orde als je 4 a 5K hebt liggen en echt beter wil kunnen filmen. Echter kan er heeeel veeel met DSLR

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
Orion84 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:14:
Maar voordat dergelijk advies echt zinnig gegeven kan worden, is het inderdaad wel handig als je iets concreter kan aangeven wat er precies tekort schiet aan de video van de 600D.
Precies, want nu weten we eigenlijk nog niets en kunnen er dus -tig oplossingen aangereikt worden die in prijs variëren tussen €0 (Magic Lantern) en een paar ton voor een RED EPIC systeem....
Zoals is aangegeven zijn lenzen nog belangrijker dan de body als we het hebben over de grotere sensor camera's (GH2/3, 600D, 5D3). En ook belangrijk is de hardware eromheen om bijvoorbeeld beter te kunnen focussen, stabielere beelden, of invloed hebben op het licht.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07 15:21

jd1987

cliquefotografie.nl

Oei oei wat een raar advies om een RED aan te raden aan iemand die wat meer wil dan DSLR kwaliteit... Dat is hetzelfde als iemand een Hasselblad of middenformaatcamera aanraden als diegene wat meer wilt dan een compactje, er zit nog een zee van camera's tussen. Daarbij is de Dragon een sensor upgrade voor de Epic, die dit jaar waarschijnlijk nog niet eens uitkomt. Een Epic is €19.000 en reken nog op €10.000 aan accessoires en media voordat je echt aan de slag kunt. Als ik het zo lees is de OP gewoon een hobbyist(no offence) en twijfel ik wel degelijk aan zijn kunnen dan aan de camera.

Zelf heb ik 2 jaar lang een leuke boterham verdient met het draaien met mijn 550D en daarnaast ook vaak op de 7D of 5DMKII. Deze klussen varieerde van simpel webvideootje tot klussen met BN-ers en bedrijfsfilms met budgetten van 10-duizende euro's. Nooit een klant horen klagen dat de beeldkwaliteit niet toereikend was. Morgen moet ik weer op pad om een BN-er te interviewen voor een grote Nederlandse energiemaatschappij(freelance voor een ander bureau) en ik moet met de 5D draaien...(beeld kwaliteit tussen APS-C en FF is nihil op DoF aspect na). Ik heb vorig jaar nog deze film gedraaid met mijn simpele 550D en een Canon 24-70:

http://vimeo.com/38772722

Zag er prima uit hoor geprojecteerd in de bios! ;) Er zijn legio voorbeelden van high end films die met DSLR's zijn geschoten en die er prima uitzien. Er zullen genoeg shots zijn langs gekomen en de bios, zonder dat je het door hebt gehad.

De enige reden dat ik ben overgestapt op large sensor camera's van DSLR's is omdat het voor mijzelf makkelijker werken is. Nog nooit heeft een klant iets gezegd over de verbeterde kwaliteit van het beeld.

Het is daarom beter imo om te kijken wat je niet goed vind aan de beeldkwaliteit van je 600D? Gebruik je de camera beroepsmatig of is het alleen voor de hobby. Welke lenzen, accessoires etc heb je nu? Je camera is prima bruikbaar, voordat je onnodig upgrade naar iets anders zou ik eerst uitsluiten of het echt niet aan jezelf ligt of aan de lenzen/accesoires/etc die je gebruikt.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

jd1987 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:50:
Oei oei wat een raar advies om een RED aan te raden aan iemand die wat meer wil dan DSLR kwaliteit...
Ik denk dattie sarcastisch was :)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 22:56
Heb je niet een voorbeeld filmpje waarmee je kan laten zien wat je nu doet en waar je de kwaliteit niet voldoende van vind?
Pagina: 1