Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter18
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07-2020
Ik kon het nergens anders vinden dus ik vraag het hier maar. Is een beamer scherm rustiger om naar te kijken? aangezien je indirect in het licht kijkt? of zie ik dit verkeerd ben namelijk een leek op dit gebied maar ik krijg na een tijdje hoofdpijn van een tv scherm. Als dit zo het geval is het voor mij een mogelijkheid is op een beamer aan te schaffen.

alvast bedankt,

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Bij de meeste TV's heb je een aantal instellingen die de scherpte etc aanpassen. Dit kan erg helpen om hoofdpijn tegen te gaan. Ook zou je mogelijk is het duurdere segment moeten zijn voor een redelijk paneel er is nou eenmaal veel rommel op de markt. Ook kunnen de nieuwe LED schermen een uitkomst bieden omdat deze geen TL balken meer achter de pixels verstoppen om de helderheid omhoog te krikken.
Een beamers is goed te gebruiken voor een paar uur echter kan je daar net zo goed hoofdpijn van krijgen en maakt het verder niet veel uit wat voor bron je kijkt. Ook gebruikt menig beamer best veel stroom en produceert aardig wat herrie. Al is er net zoals bij de TV industrie een 4K revolutie opkomt die alles kunnen veranderen echter was het eerste type hiervan rond de 21.000€ en dus niet voor iedereen weggelegd.
Ik zou zeggen ga is lekker bij de Mediamarkt ofzo op bezoek en vraag naar een demonstratie (dit kan je een paar keer doen bij verschillende verkopers dan merkt je langzaam hoe en wat).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 91626 op 05-02-2013 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Beamers werken met een andere lichtbundel, waardoor dit rustiger zou kunnen ogen ja.

Beste advies is dan nog: beamers bekijken en vergelijken met televisietoestellen in de winkel. Aangezien jouw ogen gevoelig zijn, wordt advies erg lastig.

Ik krijg oveirgens ook snel hoofdpijn van schermen en schrief dan vaak de verlichting wat omlaag (vooral bij mijn laptop...daar krijg ik vrijwel meteen hoofdpijn).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Krijg je geen koppijn doordat je continue met je ogen aan het knijpen bent omdat het scherm te fel is? Dit zie ik namelijk wel vaker met de televisies van tegenwoordig. Uit de doos komen deze met een te hoge luminantie en wanneer je dan 's avonds televisie gaat kijken kunnen je ogen niet wennen aan het beeld en ga je knijpen. Door continue je spieren rond je ogen te spannen, krijg je ook hoofdpijn.

Zet de televisie eens op een film/cinema stand. Is veel rustiger voor je ogen en waarschijnlijk heb je dan direct ook een veel beter beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter18
.

[ Voor 98% gewijzigd door Wouter18 op 05-02-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter18
Dimens schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 19:53:
Krijg je geen koppijn doordat je continue met je ogen aan het knijpen bent omdat het scherm te fel is? Dit zie ik namelijk wel vaker met de televisies van tegenwoordig. Uit de doos komen deze met een te hoge luminantie en wanneer je dan 's avonds televisie gaat kijken kunnen je ogen niet wennen aan het beeld en ga je knijpen. Door continue je spieren rond je ogen te spannen, krijg je ook hoofdpijn.

Zet de televisie eens op een film/cinema stand. Is veel rustiger voor je ogen en waarschijnlijk heb je dan direct ook een veel beter beeld.
dat zou inderdaad wel kunnen ik ga eerst wel even wat proberen met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Dat klinkt zeker plausibel.

Over het algemeen heeft een tv ook een hogere refreshrate dan een scherm. Wanneer er dan intelligente software (zoals bijv. true motion bij philips) aan het werk gaat heb je een nog rustiger beeld.
Beamers lopen wat dat betreft nog achter..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
DukeBox schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 20:57:
^ Dat klinkt zeker plausibel.

Over het algemeen heeft een tv ook een hogere refreshrate dan een scherm. Wanneer er dan intelligente software (zoals bijv. true motion bij philips) aan het werk gaat heb je een nog rustiger beeld.
Beamers lopen wat dat betreft nog achter..
Ja en nee.
Ligt namelijk aan de techniek die gebruik wordt. Bij de techniek knippert LCD niet (op backlight blinking na). Bij praat je eigenlijk over 0Hz aangezien er geen trillingen zijn zoals wel bij plasma en CRT het geval is. LCD is een continue verandering van kleur die als een soort eindeloze stroom doorgaat.

LCD wat van rood naar blauw gaat en terug.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A2N3O.gif

Meer hierover leren? Kijk eens HIER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter18
Dimens schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:51:
[...]

Ja en nee.
Ligt namelijk aan de techniek die gebruik wordt. Bij de techniek knippert LCD niet (op backlight blinking na). Bij praat je eigenlijk over 0Hz aangezien er geen trillingen zijn zoals wel bij plasma en CRT het geval is. LCD is een continue verandering van kleur die als een soort eindeloze stroom doorgaat.

LCD wat van rood naar blauw gaat en terug.

[afbeelding]

Meer hierover leren? Kijk eens HIER
Waarneer weet je dan of een tv volledig 200 hz is? of bestaat het dan gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Wouter18 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 07:13:
[...]

Waarneer weet je dan of een tv volledig 200 hz is? of bestaat het dan gewoon niet?
Dat is dus het probleem, dat geven de meeste fabrikanten niet vrij. Maar 200Hz vind je vrijwel alleen terug in de dure modellen LCD televisies. Denk aan de Samsung ES8000 en de Sony HX850 series.
Pagina: 1