Welke HDD voor RAID 5 of Storage Pool Optie (WS2012)

Pagina: 1
Acties:

• NoordTer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 00:29
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik aan het onderzoeken wat het beste is voor mijn Data Storage. de Huidige Situatie ziet er als volgt uit:

raidcontroller:3ware 9650SE-4LPML
Disk:
- 2x WD 20 EARS 2TB
- 1x WD 20 EARX 2TB

De opstelling draait op RAID 5, wou hier nog een WD 20 EARX 2 TB toevoegen.

Nu kwam ik er laatste achter dat deze schrijven niet echt RAID 5 aankunnen en met de tijd snel kunnen uitvallen of kapot kunnen gaan. (Bron: Western-digital-green-hdds-in-raid5-no-tler-huge-problem

Nu zit ik dus te zoeken naar wat de beste oplossing is en het lijkt me toch om over te gaan naar Softwarematig RAID (ZFS of Storage Pool)

Ik werk veel met Windows Server en ben niet echt Linux of BSD mens en aangezien ik een Hyper-v server draai leek het me misschien beter om het via Storage Pool te doen dit geef weer mogelijkheden die ZFS niet hebben maar ook weer nadelen (Schrijf snelheid laag)

Iemand een idee wat het beste is om te doen of eventueel mogelijkheden (oplossing/voorkeuren?) voor aanschaf andere schrijven die wel in me RAID kaart doen. Hiervoor heb ik ook gekeken maar een RAID schrijf die 200 a 300 euro (2TB of hoger) kost vindt ik niet echt rendabel aangezien het een Thuis omgeving is.

Met vriendelijke groet,

NoordTer

Verwijderd

Momenteel ben ik aan het onderzoeken wat het beste is voor mijn Data Storage
Welk onderzoek heb je precies gedaan, ik zie hier niks over?
Nu kwam ik er laatste achter dat deze schrijven niet echt RAID 5 aankunnen en met de tijd snel kunnen uitvallen of kapot kunnen gaan. (Bron: Western-digital-green-hdds-in-raid5-no-tler-huge-problem
Er zijn tientallen 2TB schijven je mag ook een ander merk nemen? Vaak komt er voor probleem schijven een nieuwe firmware voor schijf of controller die het allemaal oplost. Helaas is niet iedere technologische verandering per direct een succes. We moeten het doen met soms trage maar welgemeende verbetering
Nu zit ik dus te zoeken naar wat de beste oplossing is en het lijkt me toch om over te gaan naar Softwarematig RAID (ZFS of Storage Pool)
Waarom is hardware RAID niet goed genoeg?
Iemand een idee wat het beste is om te doen of eventueel mogelijkheden (oplossing/voorkeuren?) voor aanschaf andere schrijven die wel in me RAID kaart doen.
Wat heb je zelf al gevonden? 1 schijf opnoemen die wat problemen heeft gegeven in het verleden is nou niet wat je noemt onderzoek doen of mogelijkheden doornemen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 05:53 ]

• NoordTer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 00:29
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 05:50:
[...]
Welk onderzoek heb je precies gedaan, ik zie hier niks over?
Wat ik precies heb gedaan is uit zoeken hoe het precies zat met WD Green en Hardware matige RAID oplossingen. Daarnaast ook gezien of een Software matig oplossing misschien beter is. Zoals ik eerder beschreef.
[...]
Er zijn tientallen 2TB schijven je mag ook een ander merk nemen? Vaak komt er voor probleem schijven een nieuwe firmware voor schijf of controller die het allemaal oplost. Helaas is niet iedere technologische verandering per direct een succes. We moeten het doen met soms trage maar welgemeende verbetering
Ik weet dat er tientallen 2 TB schrijven zijn maar welke zijn het beste momenteel voor RAID oplossingen, zoals ik beschreef blijft dat WD Green een korte levenduur hebben als je ze in RAID 5 doet. Daarom ook een vraag wat momenteel de beste is om in RAID 5 te draaien
[...]
Waarom is hardware RAID niet goed genoeg?
Hardware RAID is goed enkel om Enterprise RAID schrijven aan te schaffen voor een thuis storage is redelijk duur. Daarom op zoek of er alternatieven zijn om goed RAID te draaien met schrijven die het toch goed ondersteunen.
[...]
Wat heb je zelf al gevonden? 1 schijf opnoemen die wat problemen heeft gegeven in het verleden is nou niet wat je noemt onderzoek doen of mogelijkheden doornemen?
Is niet één schijf maar vooral de WD Green waar ik veel over lees maar ook de overige merken. Daarom dacht ik wie weet dat iemand hier weet welke schrijven het beste gebruik kunnen worden. Er zijn vele merken op de markt maar de één is minder geschrikt als de andere.

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je ZFS gaat gebruiken zijn je EARX`s prima hoor. Daar heb je geen schijven met TLER voor nodig.
Zie ook: Het grote ZFS topic