Vraagje m.b.t. compatibiliteit van "GigaByte GA-X48-DS5"

Pagina: 1
Acties:

• marijnvonk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Goedendag,

Ik ben het bezit van het moederbord "GigaByte GA-X48-DS5 (LINK: http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=2766#ov)".
Nu wil ik graag mijn pc upgraden met een SSD (Samsung 830 series of Crucial m4). Nu weet ik echter niet of dit moederbord daar optimaal geschikt voor is en of de sata aansluitingen voldoen?
Ook ben ik in de toekomst van plan een i7 processor aan schaffen. Ondersteund dit moederbord dergelijke processors helemaal niet, of...?
Ik hoop dat jullie antwoorden kunnen geven op deze vragen.
Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door marijnvonk op 05-02-2013 00:57 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je moederbord ondersteunt geen i7, i5 of i3 reeks. Je moederbord ondersteunt wel de Core2Quad reeks. Een CPU uitbreiding voor dat verouderde platform is duur, en je schiet er weinig mee op. Misschien is het dan een slimmer plan om samen met de CPU upgrade ook het moederbord en het geheugen mee te pakken, waar je meer aan hebt.

Of het zinvol is om een SSD voor dat systeem te kopen hangt voornamelijk van jezelf af. Elk systeem heeft er wel degelijk profijt van. Je systeem zal hierdoor vlotter aanvoelen en sneller opstarten in Windows, al zal de SSD wel gelimiteerd worden door de SATA bus (wat op zich niet heel erg is).

[ Voor 25% gewijzigd door Lip op 05-02-2013 01:26 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• marijnvonk
Top, bedankt. Dan ga ik maar eens kijken naar een nieuw moederbord denk ik.
Enige aanraders? Ik heb 2 HD4870 kaarten in crossfire (PCIe) en nog eens een geluidskaart die 2 PCI aansluitingen vereist. Er moet ook wel wat ruimte tussen de PCIe aansluitingen zitten (die graka's zijn nogal groot). Verder wil ik er dus een SSD en een i7 processor in hebben.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:32

Ultrapc

Anyone steak?

Socket 1155 en SATA600 poorten voor de ssd, let wel op: dit is NIET dezelfde socket als die je nu gebruikt (775), en waarschijnlijk moet je nog DDR3 geheugen bijkopen, aangezien je nu DDR2 hebt.

Dus:
-Nieuw mobo
-Nieuwe CPU
-Nieuw geheugen

Succes!

Allround.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een X48 heeft een ICH9R southbridge, deze voorziet enkel in SATA 3Gbps, niet in SATA 6Gbps wat de meeste SSDs tegenwoordig gebruiken. Gelukkig is dat allemaal backwardscompatible, ik heb ook een SSD in m'n notebookje zitten die op 3Gbps draait. Je haalt daarmee weliswaar niet de maximale doorvoersnelheid, maar doordat je nog steeds met lage accesstimes zit blijft het gewoon behoorlijk snel.

Als je er een SSD instopt, hang hem aan de Intel controller, niet aan de GSATAcontroller die erin zit.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 09:55
Wat wil je doen met deze set?
Wat gebruik je nu afgezien van je ATI4870 in CF?
CPU?
RAM?
Voeding?

X-48 was Intels' high-end chipset voor Socket 775 en met een een goede Quad Core CPU en genoeg geheugen beslist niet langzaam.
Indien je al een Quad hebt en minimaal 4GB RAM zou ik eerst eens naar een nieuwe GPU kijken.
7870XT of een 7950 zijn leuke kaartjes.

Zoals TERW_DAN hierboven al aangaf is een goede SSD altijd een leuke upgrade, SATA 3Gbps is in de praktijk geen grote bottleneck.

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
marijnvonk schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 04:59:
Top, bedankt. Dan ga ik maar eens kijken naar een nieuw moederbord denk ik.
Enige aanraders? Ik heb 2 HD4870 kaarten in crossfire (PCIe) en nog eens een geluidskaart die 2 PCI aansluitingen vereist. Er moet ook wel wat ruimte tussen de PCIe aansluitingen zitten (die graka's zijn nogal groot). Verder wil ik er dus een SSD en een i7 processor in hebben.
Dit kan misschien van pas komen:

reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013

Ik zie dat je een i7 wenst, maar onderschat deze i5 niet. Als je niet overklokt is deze misschien beter voor jou:
pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed

Als je toch een i7 wilt kun je best deze nemen:
pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed

• marijnvonk
Bedankt voor alle reacties! Zo te zien komt het er vrijwel op neer dat ik de hele inhoud van mijn kast kan gaan verwisselen.

Als antwoord op de vraag hoe mijn pc nu is opgebouwd:
- Moederbord: GigaByte GA-X48-DS5
- Processor: Intel Core 2 Duo,E8500, Socket 775 (Overclocked naar 4.01GHz)
- Geheugen: Corsair TWIN2X4096-8500C5DF,4096MB, 1066MHz, DDR2, PC8500, 2x
- HDD: Samsung SpinPoint F1,7200RPM
- GPU (x2): Sapphire Radeon HD4870,GDDR5, PCI Express x16
- Voeding: Cooler Master Real PowerPro Modular,700Watt, Retail
(- Kast: Antec Nine Hundred, Zwart)
(- Koeler: Zerotherm BTF90)

@Ultrapc
Waarom moet ik DDR3 geheugen bijkopen? Wat zou er niet werken als ik de DDR2 gebruik?

@TERW_DAN
De Intel controller is ook een Sata-aansluiting?

[ Voor 14% gewijzigd door marijnvonk op 05-02-2013 18:05 ]

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:15

Sorbo

Uw hulp in huis!

marijnvonk schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:50:

Waarom moet ik DDR3 geheugen bijkopen? Wat zou er niet werken als ik de DDR2 gebruik?
Alles.

DDR2 en DDR3 zijn onderling niet uitwisselbaar. Als je moederbord dus alleen DDR3 ondersteunt, zul je ook echt DDR3 geheugen moeten gebruiken. Het scheelt wel dat DDR3 ruim de helft goedkoper is dan DDR2, dus een hele dure upgrade is het niet.

• marijnvonk
Oké, goed om te weten. Bedankt!

Ik zit nu trouwens te kijken naar dit moederbord uit de desktop best-buy guide van Tweakers: "MSI Z77A-G45". Deze heeft "4x PCI-e 2.x 1x, 3x PCI-e 3.x 16x" aansluitingen. Echter heb ik een geluidskaart, namelijk de Creative E-MU 1212m PCI, ofwel niet PCI-e. Kan ik deze alsnog op bovenstaand moederbord aansluiten of kan ik dan beter voor zoiets gaan als moederbord: "ASRock Z77 Extreme4"?

[ Voor 15% gewijzigd door marijnvonk op 05-02-2013 18:02 ]

Pagina: 1