Welke cpu matched mijn crossfire 6850?

Pagina: 1
Acties:

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
Hallo iedereen

Ik heb momenteel een crossfire pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE maar deze word gebottleneckt door mijn pricewatch: AMD Phenom X4 9950 Black Edition.

Ik draai dit op een amd2+ mobo, samen met 4 gb ddr2 ram. Het is dus tijd voor een upgrade.

Wat raden jullie mij aan? Welke cpu bottleneckt mijn videokaarten niet, terwijl de prijs niet te hoog ligt? En welk mobo gaat er dan bij? Ik ga er 8 gb ddr3 bij nemen, als dat iets uitmaakt.

Op zich mag het een nieuw systeem zijn, maar iets uit v&a (http://tweakers.net/categorie/568/upgradesets/aanbod/) mag ook, dit zal waarschijnlijk meer "bang for the buck" geven, en tweedehands hardware ben ik niet vies van.

Groet roger

Edit: overclocken wil ik wel "een beetje" doen, zeg maar binnen de marge dat "gewoon" kan. Ik ga geen extreme overclock draaien, een stabiel systeem gaat boven alles.

[ Voor 9% gewijzigd door roger128 op 04-02-2013 23:44 ]

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45
Overklokken?

5700X | RX 6600

Verwijderd

Ik zou je voor een stevige game PC die ook redelijk future proof is minimaal een Intel Core i7 960 of equivalent willen aanraden. Deze geeft 6,002 punten in de cpu chart, dus wil je wat snellers moet je het hoger in de lijst zoeken lager zou ik niet gaan! Welk systeem erbij hoort kan je opzoeken via de CPU: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

bij V&A kom je als eerste een Intel 2600K systeem tegen wat een tijdje als top segment heeft gefunctioneerd: V&A aangeboden: PC i7-2600K @ 3,40ghz, GTX 560 Ti

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een i7 is helemaal niet superinteressant als gamesysteem. Pak liever een i5, die zijn een stuk voordeliger, maar zijn meer dan snel zat voor in games. Het voornaamste verschil is iets van 100MHz kloksnelheid en HyperThreading, iets dat in games vrijwel niet voor prestatiewinst zorgt.

• roger128
@TERW_DAN haha maar welke i5 dan?

@larsiano Ik zie dat je aangeeft dat 6000 punten voldoende is. ik heb hier (V&A aangeboden: Asus Crosshair IV Formula, AMD 6core, 4gb ram) een leuk setje gevonden met een 1090T, welke 5665 punten geeft.

Ik hoef niet per cé zo futureproof te zijn, ik wil vooral zorgen dat ik nu geen bottleneck meer draai.

Edit: overclocken wil ik wel "een beetje" doen, zeg maar binnen de marge dat "gewoon" kan. Ik ga geen extreme overclock draaien, een stabiel systeem gaat boven alles. ook edit in op gedaan

[ Voor 18% gewijzigd door roger128 op 04-02-2013 23:44 ]

Verwijderd

Een i7 is helemaal niet superinteressant als gamesysteem.
Absolute onzin natuurlijk al is het met minder ook mogelijk misschien neemt het niet weg dat het er meer dan geschikt voor is, het is niet voor niks het top segment! Misschien moet je het woord equivalent is opzoeken. als je nou wat voorbeelden geeft van i5 zou het de topic starter helpen nu lijkt het wel of je de grote zeikerd bent :)
Ik zie dat je aangeeft dat 6000 punten voldoende is. ik heb hier (V&A aangeboden: Asus Crosshair IV Formula, AMD 6core, 4gb ram) een leuk setje gevonden met een 1090T, welke 5665 punten geeft.

Ik hoef niet per cé zo futureproof te zijn, ik wil vooral zorgen dat ik nu geen bottleneck meer draai.
Mijn CPU is ook ongeveer 5700 pujnten en is eigleijk prima voor gebruik ! dus datsetje kan een prima upgrade wezen voor jou

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2013 23:43 ]

• roger128
@larsiano

Je draait een 590 toch? deze is in principe nog iets hoger als mijn 6850 set.
Dus met 5600 punten zal het geen bottleneck zijn?

Dan nog een vraagje (ook al is dit niet echt het goede forum)
Welke gpu kan ik op mijn oude systeem plaatsen, voor mij broertje?
Een beetje in dezelfde gedachtegang als wat ik hier vraag: geen cpu bottleneck, geen gpu bottleneck, dat het een beetje op elkaar is afgestemd:

-4gb ddr2
-http://tweakers.net/pricewatch/218691/amd-phenom-x4-9950-black-edition.html
-http://tweakers.net/pricewatch/230557/asus-m4a78-e.html

• PCBaas
De hele bedoeling van een overklok is dat je systeem stabiel draait, maar dan op een hogere snelheid. Aangezien je toch sowieso van plan was om de CPU/bord/geheugen te vervangen kan je net zo goed all-out gaan met deze set; mocht dit niet genoeg resultaat leveren kan je dit alsnog doen.

5700X | RX 6600

• roger128
Hoe bedoel je, "all out"?

• PCBaas

5700X | RX 6600

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Snap het niet helemaal, als je de videosettings opschroeft heb je helemaal geen cpu bottleneck, ook nu niet. Of speel je zonder AA ofzo ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:42:
[...]
Absolute onzin natuurlijk al is het met minder ook mogelijk misschien neemt het niet weg dat het er meer dan geschikt voor is, het is niet voor niks het top segment! Misschien moet je het woord equivalent is opzoeken. als je nou wat voorbeelden geeft van i5 zou het de topic starter helpen nu lijkt het wel of je de grote zeikerd bent :)
Zeker geen absolute onzin. Een i7 mag dan wel een topsegment zijn, maar daar betaal je ook flink voor, terwijl de toegevoegde waarde vrij beperkt is ten opzichte van een i5. Welke i5 maakt niet uit, je gaat logischerwijs uit van dezelfde generatie natuurlijk.

Als geld geen probleem is dan is de dikste i7 die je kunt vinden natuurlijk een leuke CPU, maar wil je een beetje een gebalanceerd systeem zonder daar gelijk een bult geld voor neer te leggen kun je prima met een quadcore CPU zonder HT overweg. Zeker als je als GPU een 6850 crossfire hebt.

• roger128
Jongens ik zie net dat die 1090T een 6-core is. Hierdoor is de prestatie-per-core lager als een quadcore die eenzelfde 5600 punten haalt. Moet ik me hierbij - met de hedendaagse games - nog zorgen om maken?

En iemand nog een idee welke videokaart er goed past bij mijn oude setup (voor m'n broertje)?
Specs:
-4gb ddr2
-http://tweakers.net/pricewatch/218691/amd-phenom-x4-9950-black-edition.html
-http://tweakers.net/pricewatch/230557/asus-m4a78-e.html

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Lang niet alle games kunnen goed overweg met veel cores. Afhankelijk van de applicatie kun je beter een paar snelle cores hebben, dan meerdere langzamere cores.
Maar kijk niet specifiek naar 1 benchmark, pak er zoveel mogelijk om een idee te krijgen van de prestaties van het apparaat.

• roger128
okee dit ga ik doen. Wat weet jij uit je persoonlijke ervaring (als je die hebt)?
Pagina: 1