Wie kan een rekenmodel voor gebalanceerde componenten maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp20366
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 08:44
Mooi dat we tegenwoordig snelle SSD's hebben, snel geheugen en -controllers, rappe CPU's, maar....
waarom kan er niet iemand een rekenmodel maken tussen al deze pc componenten?

We weten inmiddels al lang dat een top GPU geen top CPU nodig heeft. Quadchannel RAM ook weinig meerwaarde heeft voor de normale thuisgebruiker ten opzichte van Dual Channel.
Laatst een X79 met i73930k, Quadchannel en GTX670 gebouwd. En ja die was snel, maar mijn AMD890GX met triplecore, dual channel DDR3 en HD5850 is niet merkbaar veel langzamer. Benchmarkverschilmax 30%, maar dat ligt ook aan GPU niveauverschil.

Zelf ben ik niet zo handig in rekenen met bits, bytes, multipliers etc.
Daarom mijn vraag?

Kan iemand een rekenmodel produceren?

(kan me voorstellen dat er dan uitkomt: top GPU x2 in PCIe 2.0, DDR3-1600, Quadcore iCore of AMD, SSD, HDD cached met SSD)

Intel Z97, i5-4670K, 8GB Corsair DDR3@1600, nVidia 780Ti, SSD M2 256GB, Obsidion 250D Case, K95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat wil je met dat rekenmodel bereiken dan?

Als ik een config wil die ingezet wordt voor renderen dan wil ik geheugenbandbreedte en een snelle CPU, maar dan is de GPU wat minder relevant. Wil ik een systeem waarmee ik veel wil gamen, dan wil ik er juist een snelle GPU inhebben, maar hoef ik niet per se een dual CPU setup te hebben.
Wil ik een systeem waarbij ik veel snelle storage nodig heb, dan moet ik juist zorgen voor een fatsoenlijke RAIDcontroller met ditto disks erbij.

Doordat de eisen en wensen zo compleet variabel zijn kun je hier nooit een generiek model aan vastknopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 13:57
En daarom hebben we om de maand een best-buy guide hier.

TheS4ndm4n#1919