Crucial M4 of Samsung 840 non-pro?

Pagina: 1
Acties:

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 15:36

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Topicstarter
Hoi,

Ik wil mijn huidige M4 upgraden. Heb 64gb maar is toch krap aan! Tijd voor een upgrade dacht ik zo.

Het is in ieder geval een beetje een balletje opgooien tussen deze twee:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB

Of is het nog all hail the old king?
pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB

Ik kan maar niet kiezen. De samsung staat me wat tegen vanwege de 130mb/s schrijfsnelheid tegenover een hogere van de M4. Maar de M4 is weer wat duurder en slechter verkrijgbaar. Al maakt dat laatste mij niet zoveel uit. De pro serie is me dan weer te duur eigenlijk en het performance verschil merk ik volgens mij toch niet =)

Graag uw mening!

Danku

[ Voor 9% gewijzigd door Mu.siQ op 04-02-2013 22:53 ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11-2025
Samsung 830 wordt niet meer geproduceerd dus de producten die over zijn stijgen aanzienlijk qua prijs, je hebt nu geen 830 meer voor 90eu waar je dat een maand of 3/4 geleden nog wel had oid. Uit de review van tweakers blijkt dat het geheugen wat gebruikt wordt in de goedkopere 840 ssd niet erg goed is en tevens ook hele slechte degradatie heeft (ssd wordt aanzienlijk langzamer wanneer deze bijna vol zit).

Of de m4 hier ook erg last van heeft weet ik niet.. Ik schat zo dat de m4 je beste optie van die drie zal zijn qua prijs/prestatie verhouding.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-03 00:45

Plato112

Da is toch nie normaal!

M4 heeft mlc-geheugen waar de 840 tlc-geheugen heeft dat sneller degradeert en onder bepaalde omstandigheden ook slechtere prestaties geeft.

Oftewel voor de M4 gaan of evt. de 830.

[ Voor 13% gewijzigd door Plato112 op 04-02-2013 23:20 ]

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

En ga gewoon gelijk voor een 256GB SSD ipv 128GB anders blijf je upgraden ;)

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:31:
En ga gewoon gelijk voor een 256GB SSD ipv 128GB anders blijf je upgraden ;)
Kost weer extra centjes natuurlijk. 128gb voor een windows installatie + een paar proggies is meer dan zat. Heb de rest van m'n programmas nu ook ergens anders staan en dat werkt meer dan prima :) Nut van de extra ruimte zie ik nog niet in.

@de rest. Ik neigde ook meer naar de M4. Lijkt wat meer stable op de lange termijn. Daar ga ik dan dus maar voor. Bedankt! :)

Verwijderd

Als je kunt wachten zou ik dat doen en een Crucial M500 nemen. Dit kan een potentiëel heel veilige SSD worden door de extra beveiligingen die deze SSD heeft boven zijn voorganger Crucial M4 en zijn concurrent Samsung 830/840.

Als je nu wilt kopen is Crucial M4 of Samsung 840 of Intel 320 wel goed. Maar alle drie niet écht heel goed. De Intel 320 heeft weer goede beveiligingen en stabiele firmware, maar is weer erg duur en ook zeker niet de snelste meer. De Crucial M500 kan de volgende 'beste' SSD worden omdat deze net als de Intel 320 over power-safe capacitors beschikt. De prestaties komen nu ook de bottleneck van SATA/600 dus daarover valt ook weinig te klagen. Dan blijft nog over de stabiliteit van de firmware.

Naar mijn inschatting kan de Crucial M500 heel goed dé SSD van 2013 worden. Hij staat al in de Pricewatch maar thans nog niet leverbaar:

pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Donderdag/vrijdag zal de dag van aankoop worden. Ik zal dan eens bekijken of ik de aankoop kan uitstellen tot nader order =) Bedankt voor je input, neem ik zeker mee!

*edit* niet geheel duidelijk natuurlijk maar er staat meer koop op de planning :P

[ Voor 20% gewijzigd door Mu.siQ op 05-02-2013 00:50 ]

Verwijderd

Nouja je kunt de afweging maken. Koop je nu gelijk een SSD, of misschien toch even wachten en eerste andere dingen zoals een hardeschijf (die ook in prijs zijn gedaald) en pas over anderhalve maand die nieuwe SSD; of wanneer hij dan ook leverbaar is.

Als je er echt op zit te wachten.. tsja.. dan maar gewoon halen. Ik geef alleen aan dat mijn algemene advies is om zo vlak voor de release van de M500 nog even te wachten. Mijn vooruitzicht is dat dit een heel succesvolle SSD kan gaan worden.

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 01:00:
Nouja je kunt de afweging maken. Koop je nu gelijk een SSD, of misschien toch even wachten en eerste andere dingen zoals een hardeschijf (die ook in prijs zijn gedaald) en pas over anderhalve maand die nieuwe SSD; of wanneer hij dan ook leverbaar is.

Als je er echt op zit te wachten.. tsja.. dan maar gewoon halen. Ik geef alleen aan dat mijn algemene advies is om zo vlak voor de release van de M500 nog even te wachten. Mijn vooruitzicht is dat dit een heel succesvolle SSD kan gaan worden.
Je hebt gelijk hoor, ik snap het punt dat je wilt maken.

De SSD is op het moment de enige hardwarematige upgrade die ik wil doen. Mijn 2500k + gtx670 doen het nog meer dan prima. Ik prop er alleen nog een H100i bij in. Waarschijnlijk ga ik nu dus wel wachten op de M500. Moet toch wel eventjes wat langer kunnen wachten dacht ik zo. Blijkt die toch tegen te vallen dan kan ik misschien net wat goedkoper de M4 alsnog oppikken :)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:31
Ik snap je heel goed dat je van 64 naar 128 wilt, heb zelf ook 64, maar ik snap ook "koop toch 256, en blijf niet naar de winkel rennen" . Maarja, de echt gouden tip is dan wanneer 256 rond het niveau van de 128 komt, plus 20% daarboven.

Heb dat meegemaakt met mijn m4 64, de 128 was gewoon net even TE, daalt die 2 weken nadat ik de 64 had gehaald, naar iets boven 64 waarden.. :S

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Sjah schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 01:15:
Ik snap je heel goed dat je van 64 naar 128 wilt, heb zelf ook 64, maar ik snap ook "koop toch 256, en blijf niet naar de winkel rennen" . Maarja, de echt gouden tip is dan wanneer 256 rond het niveau van de 128 komt, plus 20% daarboven.

Heb dat meegemaakt met mijn m4 64, de 128 was gewoon net even TE, daalt die 2 weken nadat ik de 64 had gehaald, naar iets boven 64 waarden.. :S
Hoe bedoel je het precies? Performance degradatie doel je nu op?

Ik heb niet het idee dat ik enig verschil ga merken in snelheden maar ik ben wel iemand die voor prijs/kwaliteit gaat. Daarnaast heb ik simpelweg meer ruimte nodig.

• Sjah
Nee qua wat je ervoor neertelt. Heb geloof ik 85 gelapt, 2 weken later had je voor 93 een 128 . :)

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Ja dat is het risico dat je altijd loopt. Je koopt product x in winkel y. Volgende week is er een aanbieding waarin product x opeens 20% goedkoper is. Lullig maar zo is het nou eenmaal. Daar moet en kan je je ook niet op incalculeren.

Ik zal nog eens een scroll door de 256gb ssd-tjes maken maar ik weet 95% zeker dat ik toch voor 128gb ga

• Sjah
Klopt, en het kan ook meezitten, mijn 2400 i5 is tot anderhalf jaar nadat ik hem haalde op dezelfde prijs gebleven.

Maar ok we gaan OT.

Zelf zou ik geen M4 nu nog halen, maar idd naar iets nieuws kijken, maar dan wel de 840 wegstrepen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32
Als highflow de 830 inderdaad voor 100 euro heeft liggen zou ik die pakken, de m4 kost tegenwoordig opeens weer meer...

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 01:51:
Als highflow de 830 inderdaad voor 100 euro heeft liggen zou ik die pakken, de m4 kost tegenwoordig opeens weer meer...
Dus de Samsung 830 staat eigenlijk nog boven de M4 volgens jou?

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Mu.siQ schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:46:
[...]

Kost weer extra centjes natuurlijk. 128gb voor een windows installatie + een paar proggies is meer dan zat. Heb de rest van m'n programmas nu ook ergens anders staan en dat werkt meer dan prima :) Nut van de extra ruimte zie ik nog niet in.

@de rest. Ik neigde ook meer naar de M4. Lijkt wat meer stable op de lange termijn. Daar ga ik dan dus maar voor. Bedankt! :)
Het gaat om een laptop neem ik aan ? anders laat je die van 64 er toch gewoon inzitten voor je os en de kleine programma's ?

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Zethiel schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:28:
[...]
Het gaat om een laptop neem ik aan ? anders laat je die van 64 er toch gewoon inzitten voor je os en de kleine programma's ?
Nope gaat om mijn game/multimedia PC. Met alleen windows / main drivers zit ik momenteel nog op ongeveer 15gb vrije ruimte op de SSD. In principe natuurlijk genoeg maar ik wil er straks wat meer op kwijt, bijvoorbeeld BF3 en/of recorden richting dat ding (ja niet lange stukken ;) ). Beetje future proof zijn is natuurlijk nooit verkeerd.

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Mu.siQ schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:30:
[...]

Nope gaat om mijn game/multimedia PC. Met alleen windows / main drivers zit ik momenteel nog op ongeveer 15gb vrije ruimte op de SSD. In principe natuurlijk genoeg maar ik wil er straks wat meer op kwijt, bijvoorbeeld BF3 en/of recorden richting dat ding (ja niet lange stukken ;) ). Beetje future proof zijn is natuurlijk nooit verkeerd.
Ja ik bedoelde ook je os en drivers etc op die van 64 en een SSD van 128 erbij dan voor je games en multimedia enz.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Dat zou inderdaad ook een mogelijkheid zijn. Voedsel tot nadenken. Eerst maar eens beslissen wat en wanneer ik het ga doen. Denk toch dat m'n 64gb de deur weer uit gaat

Bedankt voor de input iedereen!

Pagina: 1