iMac 2011 SSD Bootcamp problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Beste tweakers,

Ik heb sinds vandaag een Samsung 830 SSD in mijn iMac 2011 laten inbouwen (naast mijn 1TB HDD) en heb ik er nu Mountain Lion 10.8.2 op staan. Nu wil ik op dezelfde schijf Windows 8 installeren via bootcamp, maar nu kom ik bij de installatie de volgende meldingen tegen:

Afbeeldingslocatie: https://discussions.apple.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-21140020-212927/bootcamp.jpg

diskutil lijst:

/dev/disk0
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *1.0 TB disk0
1: EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_HFS Untitled 999.9 GB disk0s2
/dev/disk1
0: GUID_partition_scheme *256.1 GB disk1
1: EFI 209.7 MB disk1s1
2: Apple_HFS Macintosh SSD 135.2 GB disk1s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk1s3
4: Microsoft Basic Data WINDOWS 8 120.0 GB disk1s5
/dev/disk2
0: FDisk_partition_scheme *16.1 GB disk2
1: DOS_FAT_32 WININSTALL 16.1 GB disk2s1

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ben al uren aan het rond surfen via google, maar kom geen oplossing tegen.

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-10 21:50
Misschien een "domme" vraag, heb je wel een partitie aangemaakt voor je Windows installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Ja van 120gb, zie de diskutil lijst

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:11
Windows 8 wordt nog niet ondersteund door bootcamp/Apple. Windows 8 heeft een andere versie van UEFI nodig dan wat Apple gebruikt. Je zult waarschijnlijk met een fake BIOS moeten gaan werken om zo Windows op een MBR partitie te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Ah ok, ben nog wel wat tegengekomen wat ik nog kan proberen:

http://gadgetunit.com/201...ial&utm_campaign=wordtwit

Hoop alleen niet dat ik dan veel problemen in Windows krijg en anders moet ik wachten totdat Apple het gaat ondersteunen

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Installeer je Windows van een dvd? Bij mij lukte dat namelijk zonder problemen. Het schijnt dat je bij installatie vanaf een dvd in een speciale installatiemodus komt (te herkennen aan de vga-resolutie tijdens de installatie in plaats van de native resolutie van je computer) die niet toegankelijk is bij installatie via usb.

[edit]
bios mode dus, in tegenstelling tot efi mode

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 05-02-2013 12:28 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Ik installeer Win via een USB stick. Via een vriend heb ik volgende tip gekregen:

"Die melding heb ik ook gehad en dat betekent dus inderdaad dat er een MBR partitie op je SSD staat. Is het je wens om zowel OSX als Windows 8 op die SSD te zetten en de 1TB schijf puur voor data te gebruiken? In dat geval zou je de schijf eerst helemaal leeg moeten gooien via ofwel DISKPART (console programma van Windows) ofwel Disk Tools van de OSX herstelschijf. Punt is dat je de schijf 100% leeg moet maken, dus alle partities er af. Het beste kun je dat doen via de OSX herstelschijf. Je boot dan in de herstelomgeving (of via DVD/USB als je die hebt) en knalt dan alles van je SSD af. Daarna bouw je één nieuwe partitie terug als HFS+ (Journaling) die dus 100% van je SSD in beslag neemt. Dat is namelijk een EFI partitie systeem. Daarna kies je vanuit de herstelconsole om heel OSX opnieuw te installeren (via internet). Daarna bootcamp in, Windows ruimte aanmaken (via die slider die bepaalt hoe groot W8 mag zijn), dan rebooten en dan W8 installeren op de partitie die BOOTCAMP heet. Omdat je hele schijf nu HFS+ (EFI) is, zal Windows de partitie-indeling nu wel goedkeuren."

Dus dit ga ik vanavond maar eens uitproberen :)

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ok, maar is dat niet een beetje omslachtig?
Ik kreeg de melding ook toen ik probeerde te installeren van usb.

Toen heb ik de iso op dvd gezet (wel eerst mounten, dan pas de inhoud branden) en daarmee ging het in één keer goed. Ik hoefde dus niet mijn Mac OS-partitie weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:57
Ik heb hetzelfde probleem gehad, heb dus eerst via bootcamp W7 erop gezet en toen geupgrade naar W8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
@Canaria: Ok thanks ik kan dat ook eerst proberen. Heb de Superdrive eruit laten bouwen dus ik sluit hem nu via usb aan. Zou denk ik niet uit moeten maken voor het installeren.

@Mektheb: Als de methode van Canaria niet lukt en die ik had gepost ook niet, probeer ik dit thanks.

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:11
Over dat verhaal van die vriend: Het is juist Bootcamp die de MBR partitie aanmaakt. Als ik dat verhaal volg ga je juist via Bootcamp de partitie weer aanmaken en dus ook weer MBR. Ik denk niet dat dat gaat werken.
Je zou dit nog kunnen volgen: http://huguesval.com/blog...perdrive-with-virtualbox/
Je installeert hem dan eerst virtueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Even een toelichting waarom installeren van een dvd wel werkt en van een usb-stick niet:
If you choose to save the Windows 8 installation media to a USB drive or SD card, it will install, but you'll be left with a broken installation. For me, this meant missing devices (specifically the soundcard no longer showed up in the Windows Device Manager) and Boot Camp causing crashes (accessing the Boot Camp Control Panel, or trying to adjust the brightness using the F1/F2 keys, caused a BAD_POOL_HEADER blue screen of death).

Plenty of other people on these forums have had the same issues, and they seem to believe it's related to the Mac's use of EFI vs. Windows' use of UEFI. Using a USB drive or SD card to install Windows triggers an EFI-based installation, which in turn causes the problems above. It's unclear who's at fault (Apple, Microsoft, Intel, or a combination thereof), but as of December 2012 / OS X 10.8.2 / Boot Camp 5, it's broken.

However, using a DVD to install Windows triggers a legacy BIOS-based installation. For whatever reason, this works just fine: all devices are recognized and Boot Camp installs correctly.

[...]

Quick tip: You can tell if you're using a BIOS-based installation as you'll briefly see the BIOS flash up when your Mac is booting up. The Windows installer itself will also appear low-res (i.e. around 800x600). If you're using the EFI-based installation, you won't see any BIOS screen and the Windows installer will be high-res (i.e. matching your display's native resolution).
Meer informatie: http://uits.iu.edu/page/bcmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Aah dat verklaart een hoop. Ik laat het jullie weten zodra het is gelukt via de methode van Canaria

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Ik ben nu tegen het volgende aangelopen. Ik heb de Win8 ISO op een DVD gezet en vervolgens laat ik de iMac booten (ook via option key). Maar nu krijg ik een zwart scherm met een knipperende cursor linksboven in.

Is hier ook een fix voor?

Heb denk ik al wat gevonden, maar weer eens proberen |:(

https://discussions.apple.com/message/19509848#19509848

edit: Heeft niks geholpen :(

edit2: RAM verwisseld heeft ook niet geholpen

[ Voor 29% gewijzigd door Motabeatz op 07-02-2013 23:23 ]

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Installeer rEFIt en al je bootproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Zet de WIN8-dvd wel even op een bootable usb-stickje.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:47
Ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde imac (icm Samsung SSD).
Meermaals over gediscusseerd in het Imac topic, maar geen oplossing kunnen vinden.

Hierdoor heb ik besloten om te wachten op een W8 Bootcamp update, maar met W7 lukt het me ook niet (MSDN ISO).

Succes met het vinden van een oplossing, ik ga dit zeker volgen :D

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
@Witte: Dan kom ik weer op hetzelfde verhaal terug als in mijn startpost

@Bospa1: Ah dat is niet leuk om te horen. Hoop dat Apple snel met een update komt, want ik word er helemaal gek van 8)7 . Ik ga het nog proberen met Win7 en anders probeer ik het nog wel met de methode die Pendora had doorgegeven.

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Ik heb overigens toendertijd niet getest met USB DVD Drive.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Nou met de Win7 DVD bleef de cursor linksboven in ook knipperen met een zwart scherm. Dus ben ik maar de installatie gaan volgen via VirtualBox. Nu ben ik dus bij de laatste stap uitgekomen waar ik met Winclone een image van een raw moet kopieren. Nu krijg ik dus de volgende melding:

Step 1 (Save MBR) failed with exit code 255!

Nou heb ik maar een mail gestuurd naar de makers van Winclone om te kijken of zij een oplossing hebben.

Wat een gedoe allemaal :(

edit: Het zou toch wel mogelijk moeten zijn om Windows 7 te installeren op de SSD die nu op de plaats zit waar de Superdrive zat?

[ Voor 12% gewijzigd door Motabeatz op 09-02-2013 13:02 ]

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik vind het zo raar :/
Ik heb op twee verschillende Macs probleemloos met Boot Camp Windows 8 geïnstalleerd.
Alleen de eerste keer, toen ik het met een usb-stick probeerde, lukte het niet omdat ik de foutmelding uit de openingspost kreeg.
Daarna heb ik de iso op een dvd gezet en met die dvd ging het beide keren probleemloos.
Dat was wel via Boot Camp Assistant trouwens. Dus niet door opstarten met option ingedrukt. Gewoon op het moment dat er een melding komt dat het installatiemedium geplaatst kan worden, de dvd erin stoppen. De Mac herstart dan vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Ok, ja ik vind het ook raar. Misschien dat het toch aan de SSD ligt die nu op de Superdrive plaats zit. Waarschijnlijk gaat het wel werken als ik mijn HDD verwissel met mijn SSD en eventueel mijn HDD verplaats naar de Superdrive bay.

Heb het afgelopen maandag laten installeren door MacRepair, dus ik hoop dat ik niet weer moet lappen om dit te kunnen wijzigen

edit: Weet iemand of ik nog de snelheid van de SSD behoud als ik hem op de plek zet van de HDD ipv de Superdrive?

[ Voor 35% gewijzigd door Motabeatz op 09-02-2013 13:55 ]

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58
Canaria schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:37:
Ik vind het zo raar :/
Ik heb op twee verschillende Macs probleemloos met Boot Camp Windows 8 geïnstalleerd.
Alleen de eerste keer, toen ik het met een usb-stick probeerde, lukte het niet omdat ik de foutmelding uit de openingspost kreeg.
Daarna heb ik de iso op een dvd gezet en met die dvd ging het beide keren probleemloos.
Dat was wel via Boot Camp Assistant trouwens. Dus niet door opstarten met option ingedrukt. Gewoon op het moment dat er een melding komt dat het installatiemedium geplaatst kan worden, de dvd erin stoppen. De Mac herstart dan vanzelf.
Het is zeker maf... Bij mij lukte het ook niet via USB stick, maar met externe DVD drive op m'n MBA stond Windows 8 er zo op. Ik heb ook gewoon Boot Camp gebruikt en verder geen bijzondere toeren uit hoeven halen :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

NickySantoro schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:51:
edit: Weet iemand of ik nog de snelheid van de SSD behoud als ik hem op de plek zet van de HDD ipv de Superdrive?
Ja, ik had de harddisk in een iMac 2011 vervangen door een ssd en de link speed was 6 Gigabit.
Waardoor zou een ssd op die plek trager worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Canaria schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:56:
[...]

Ja, ik had de harddisk in een iMac 2011 vervangen door een ssd en de link speed was 6 Gigabit.
Waardoor zou een ssd op die plek trager worden?
Ja weet niet, dacht misschien ivm een andere SATA aansluiting. Wat kunnen jullie aanraden?
- SSD verplaatsen naar HDD en dan HDD naar plek van Superdrive?
- of SSD verplaatsen naar HDD, Superdrive weer terugzetten op de originele plek en HDD in externe bracket?

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb er verder niet zo op gelet, maar ik weet nog wel dat ik het probleem had met de fans die op hoge snelheid bleven draaien onder Windows via Boot Camp. Dat deden ze onder Mac OS ook wel, maar dat was eenvoudig te verhelpen met SSD Fan Control.

Bij mijn iMac zat de ssd dus op de plek van de harddisk. Misschien treedt het probleem met de fans niet op als de ssd op de plek van de SuperDrive wordt geplaatst, maar dat was voor mij geen optie. Ik gebruikte de SuperDrive vaak en had geen behoefte aan een extra harddisk.

Het zou verder niet uit moeten maken, volgens mij zijn de sata-aansluitingen gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Het is dus toch uiteindelijk gelukt, me happy. Heb deze tutorial gebruikt met nog een aantal andere truukjes: http://www.andrewsavory.com/blog/2011/2156

Ik zit nu gewoon op Windows 7 met alle drivers, vind het nog niet nodig om naar Windows 8 te gaan.

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Wat zijn de andere truckjes die heb gebruikt naast deze tutorial ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Ik heb via VMware de installatie gedaan van Win7 en als die voor de eerste keer gaat rebooten voor "shutdown" gekozen in VMware.

Als het goed is heeft die dan een NTFS partitie aangemaakt met je Windows bestanden. Die bestanden heb ik allemaal verwijderd van de partitie en vervolgens de Windows bestanden van de DVD naar de partitie gekopieerd.

Dan moet je de Mac opnieuw booten en kun je vervolgens met een schone Win installatie beginnen

motabeatz.com

Pagina: 1