Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:26
Sinds dit jaar wil mijn baas dat vakantiedagen die opgenomen worden tijdens piekperiodes, geen 7,6 uur meer kost, maar het gemiddelde van een dag in die piekperiode.

Ik heb echter een 38uur contract, en tijdens piekperiodes werk ik rond de 43 uur. Dit zou dus betekenen dat ik ipv. 7,6 uur per dag, 8,6 uur per dag kwijt ben.

Is dit toegestaan? Volgens mij zou gewoon de 38-urige werkweek aangehouden moeten worden, aangezien ik een 38-uur contract heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:02
Het gaat toch om het weektotaal? Dus als je slechts 30 uur werkt in de week dan heb je 8 vakantieuren verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Hij wil dus dat het aantal te gebruiken vakantie-uren per dag hoger ligt in de piekperiodes.

Als ik een week vrij wil in een piekperiode, dan zou ik dus geen 5 * 7,6 = 38 kwijt zijn, maar 5 * 8,6 = 43. Overigens zou het in de rustige periodes ook mijn kant op werken, dan zou ik dus minder uur kwijt zijn.

Ik zit overigens in de Tuinbouw-CAO, er is voor zover ik weet niks geregeld over piekperiodes in deze CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Als er niks geregeld is over piekperiodes dan is het toch vrij simpel : In piekperiodes op de dagen dat je vrij wil ga je max 7,6 uur werken...
Dan werk je die dag dat uurtje maar niet over...

Alhoewel ik moet zeggen dat ik het wel apart vind dat vakantie-dagen/uren hier in gemiddeldes berekend worden. Waarom is dat niet gewoon het aantal uur / dagdelen (in geval van fulltime)?

Ik bedoel zeker met tuinbouw (waar volgens mij genoeg parttime /seizoensarbeid is) lijkt het mij heel raar dat als ik 16 uur per week ga werken (2 dagen) en ik neem 2 dagen vrij dat ik dan maar 2*(16/5) kwijt zou zijn... Wat zou er dan met de rest van de uren gebeuren? Krijg je die uitbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:07

ManiacsHouse

Scheisse!

Lijkt mij niet dat dit mag. Vakantie is opgebouwde dagen t.o.v. aantal gewerkte dagen volgens je contract. Ik vermoed dat fijne baas op deze manier probeert de ´overuren´ die je maakt meteen weer in te pikken, want die kun je dan opnemen als de piek voorbij is en dan hou je meer uren over. En dat vindt hij blijkbaar niet leuk.
Het is heel simpel. Vakantiedag staat voor 1 normale werkdag. Als je een contract hebt van 38 uur dan moet je om een week vrij te krijgen evenredig zoveel uren opnemen.
Tsja tuinbouw... Is dat niet de branche waar regelmatig Polen worden uitgebuit enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
Zijn 'piek-periodes' niet het probleem van de werkgever? Als iedereen over moet werken om het werk af te krijgen (binnen de contract-tijd) dan zijn er dus te weinig werknemers. Waarom moet jij dan opdraaien voor het probleem van de werkgever?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

edie schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:13:
Waarom moet jij dan opdraaien voor het probleem van de werkgever?
Blijkbaar denkt hij slim te zijn en zijn werknemers proberen een oor aan te naaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Hoe is je loon geregeld?
Krijg je het aantal uur dat je werkt uitbetaalt, of krijg je elke week 38 uur uitbetaalt?
Met een vast contract is het meestal de 2e optie.

Als je bijvoorbeeld 6 maanden/jaar (piek) 43 uur werkt en de overige 6 maanden 33 uur, dan is het logisch dat een week vrij in de 1e 6 maanden, je 43 vakantie uren kost.

Nu zou je bijvoorbeeld 3 weken kunnen opnemen in de piek periode. Waardoor je over het hele jaar 15 uur minder werkt dan een collega die in de dal periode 3 weken weg is. Maar jullie krijgen wel hetzelfde jaarsalaris.

Krijg je per uur uitbetaalt (dus in de piek heb je op het eind van de maand een flink hoger maandsalaris) dan is er geen goede reden om de vakantie regeling aan te passen.
Behalve dan dat je baas waarschijnlijk liever niet heeft dat iedereen in de drukste tijd van het jaar op vakantie gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Hoe krijg je uitbetaald in die piekperiode? Nemen je contracturen tijdelijk toe tot 43 uur of krijg je 38 contracturen uitbetaald met 5 overuren?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
RocketKoen schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:39:
Hoe is je loon geregeld?
Krijg je het aantal uur dat je werkt uitbetaalt, of krijg je elke week 38 uur uitbetaalt?
Met een vast contract is het meestal de 2e optie.

Als je bijvoorbeeld 6 maanden/jaar (piek) 43 uur werkt en de overige 6 maanden 33 uur, dan is het logisch dat een week vrij in de 1e 6 maanden, je 43 vakantie uren kost.

Nu zou je bijvoorbeeld 3 weken kunnen opnemen in de piek periode. Waardoor je over het hele jaar 15 uur minder werkt dan een collega die in de dal periode 3 weken weg is. Maar jullie krijgen wel hetzelfde jaarsalaris.

Krijg je per uur uitbetaalt (dus in de piek heb je op het eind van de maand een flink hoger maandsalaris) dan is er geen goede reden om de vakantie regeling aan te passen.
Behalve dan dat je baas waarschijnlijk liever niet heeft dat iedereen in de drukste tijd van het jaar op vakantie gaat.
We doen sinds dit jaar tijd voor tijd. Voor dit jaar werd ieder uur uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Het makkelijkste kan je het zien alsof je uren inwisselt voor salaris. Of je werkt voor arbeidsuren of je zet vakantie-uren in. Zet je meer vakantie-uren in dan krijg je ook meer salaris.
Sjoan schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:47:
We doen sinds dit jaar tijd voor tijd.
Nu krijg je elke maand dus hetzelfde uitbetaald en overschot/tekort aan gewerkte uren wordt bijgehouden zodat die per jaar op 0 uitkomen? Ongeacht de periode is alleen het aantal vakantie-uren nodig om je salaris gelijk te houden, namelijk 38 per week. Je werkt niets meer of minder dan je ingezette vakantie-uren, dus je tijd-voor-tijd-saldo blijft ongewijzigd, terwijl dit toe zou nemen als je extra werkt in de piekperiode.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Sjoan schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:47:
[...]

We doen sinds dit jaar tijd voor tijd. Voor dit jaar werd ieder uur uitbetaald.
Wat is dan het probleem? Je neemt 8,6 uur vakantie op maar krijgt daarbij ook 1 uur tijd voor tijd (die je gelijk opneemt) et voila, effectief heb je 7,6 uur vakantie opgenomen.

Dan heb je dus in een week 43 uur opneemt, maar je krijgt ook 5 uur tijd voor tijd die je gelijk opneemt. Dus effectief 38 uur opgenomen.

Ik zie het probleem niet? Of verwachtte je dat je na een week vakantie je 5 uur tijd voor tijd zou overhouden in de piekperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Gomez12 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 07:14:
[...]

Wat is dan het probleem? Je neemt 8,6 uur vakantie op maar krijgt daarbij ook 1 uur tijd voor tijd (die je gelijk opneemt) et voila, effectief heb je 7,6 uur vakantie opgenomen.

Dan heb je dus in een week 43 uur opneemt, maar je krijgt ook 5 uur tijd voor tijd die je gelijk opneemt. Dus effectief 38 uur opgenomen.

Ik zie het probleem niet? Of verwachtte je dat je na een week vakantie je 5 uur tijd voor tijd zou overhouden in de piekperiode?
Het probleem is dat ik die 5 overuren niet ga krijgen, want die heb ik niet gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Sjoan schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 09:04:
[...]

Het probleem is dat ik die 5 overuren niet ga krijgen, want die heb ik niet gewerkt.
Dan heb je het dus over 5 * 7,6 uur. Als je die overuren niet werkt.

Het gaat linksom of rechtsom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Het lijkt mij dat wanneer je in de piekperiode meer uren kost om een dag vrij te nemen, je dan ook meer vakantiedagen opbouwt.

Maar volgens mij mag dit allemaal niet zomaar. Een werkgever mag niet zonder slag of stoot voorwaarden aanpassen voor eigen belang. Ik zal dit sowieso even bij de OR of vakbond aankaarten.

zal het even aan standevrouw vragen, die heeft er aardig verstand van

[ Voor 11% gewijzigd door Standeman op 05-02-2013 09:21 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Standeman schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 09:20:
Het lijkt mij dat wanneer je in de piekperiode meer uren kost om een dag vrij te nemen, je dan ook meer vakantiedagen opbouwt.

Maar volgens mij mag dit allemaal niet zomaar. Een werkgever mag niet zonder slag of stoot voorwaarden aanpassen voor eigen belang. Ik zal dit sowieso even bij de OR of vakbond aankaarten.

zal het even aan standevrouw vragen, die heeft er aardig verstand van
Om een week vrij te krijgen hoef je maar 38 uur op te nemen. En niet ineens 43 uur omdat de baas geen zin heeft je later in het jaar meer vrij te geven vanwege tijd voor tijd. Dit is dus gewoon het niet nakomen van de afspraken en een achteruitgang in loon. Dit mag dus niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
ManiacsHouse schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 09:26:
[...]

Om een week vrij te krijgen hoef je maar 38 uur op te nemen. En niet ineens 43 uur omdat de baas geen zin heeft je later in het jaar meer vrij te geven vanwege tijd voor tijd. Dit is dus gewoon het niet nakomen van de afspraken en een achteruitgang in loon. Dit mag dus niet nee.
Op deze manier zou hij op het eind van het jaar op -5 uur tijd-voor-tijd staan.

Verlof kost je de uren die je normaal ingeroosterd zou staan.
Spreek je bijvoorbeeld af dat je om de week een vrijdag vrij hebt (bijvoorbeeld een 36 uren contract), dan kost een week vakantie je 4 of 5 keer 8 uur. Afhankelijk van of je vrijdag al vrij zou hebben of niet. En niet 36 uur.

Als je met je werkgever dus de afspraak hebt gemaakt dat je een half jaar 43 uur werkt en een half jaar 33, om zo op een 38 uren contract te komen, dan kost een week vrij in het 1e half jaar je 43 uur verlof en in het 2e halfjaar maar 33.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ManiacsHouse schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 09:26:
[...]

In wezen is het gewoon heel erg simpel : Je baas mag vakantie uren rekenen over uren die hij uitbetaalt, betaalt hij 7,6 uur uit dan kan hij niet zeggen dat je 8,6 uur vakantie hebt opgenomen (1 uur onbetaalde vakantie???)

En dat is het gewoon in de basis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Het lijkt me nogal een kromme redenering van je baas.
Want neem jij vakantie dan draai jij geen overuren die hij dus moet compenseren, zijn kost = 7,6 uren.

Als je baas vakantie nemen wilt ontmoedigen in bepaalde periodes dan moet hij het niet op deze (wsl. illegale) wijze proberen maar op de volgende:
- minimale bezetting eisen
- verbod om tijdens bepaalde periodes vakantie op te nemen
Beide zaken zijn perfect af te dwingen zolang ze redelijk blijven.
Er zijn bv. boekhoudkantoren in België die geen vakantie in april/juli vaak toelaten omdat er dan gewoon veel werk verzet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hij kan ook 'n bonus geven als je geen vakantie neemt tijdens de piek-periodes, maar goed, dat zal hij wel niet doen ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55
:D Natuurlijk kan dit niet. Kijk in je CAO, daar staat hoogstwaarschijnlijk het volgende in: 'Een volle week vakantie is gelijk aan het gemiddelde aantal uren per werkweek'. Je maakt per jaar gemiddeld 38 uren per werkweek (want 38 is wat in jouw contract staat en waarschijnlijk zelfs de standaard volgens jouw CAO) dus kost een week vakantie jou 38 uren, niet meer, niet minder.

Straks zegt hij dat je 50 uur moet opnemen voor jouw vakantieweek, want je zou anders 50 uur hebben gewerkt in die week, of 60 of 70 of 80 uren, geheel door je baas te bepalen. Da's lekker :P
En dan nog, jullie doen nu schijnbaar aan tijd voor tijd: die 5 virtuele meeruren die je anders gewerkt zou hebben streep je weg tegen de 5 virtuele uren die je anders als tijd voor tijd had kunnen opnemen zodat je dus aan die 38 uur vakantieuren voldoende hebt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Abbadon schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 20:27:
:D Natuurlijk kan dit niet. Kijk in je CAO, daar staat hoogstwaarschijnlijk het volgende in: 'Een volle week vakantie is gelijk aan het gemiddelde aantal uren per werkweek'. Je maakt per jaar gemiddeld 38 uren per werkweek (want 38 is wat in jouw contract staat en waarschijnlijk zelfs de standaard volgens jouw CAO) dus kost een week vakantie jou 38 uren, niet meer, niet minder.

Straks zegt hij dat je 50 uur moet opnemen voor jouw vakantieweek, want je zou anders 50 uur hebben gewerkt in die week, of 60 of 70 of 80 uren, geheel door je baas te bepalen. Da's lekker :P
En dan nog, jullie doen nu schijnbaar aan tijd voor tijd: die 5 virtuele meeruren die je anders gewerkt zou hebben streep je weg tegen de 5 virtuele uren die je anders als tijd voor tijd had kunnen opnemen zodat je dus aan die 38 uur vakantieuren voldoende hebt :)
Precies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het gaat er puur om wat er in je contract staat.

Je hebt een contract voor 38 uur maar tijdens piekperioden werk je 43 uur. Hoe is dat geregeld in je contract?

Als daarin alleen de werkweek van 38 uur staat gedefinieerd, dan zijn die 5 uur extra tijdens piekperioden overuren. Ondanks dat je dan die 43 uur werkt in de piekperiode, bouw je maar over 38 uur vakantie-uren op. Als je tijdens die piekperiode een week vakantie neemt, kost je dit dus ook maar 38 vakantie-uren en je krijgt dan ook maar voor 38 uur uitbetaald want die 5 overuren heb je immers niet gewerkt.

Als je een of ander speciaal contract hebt waarin de piekperiode gedefinieerd is, en dat je in de dalperiode 38 uur werkt en in de piekperiode 43 uur, dan werk je dus geen overuren tijdens de piekperiode en bouw je tijdens de piekperiode ook vakantie-uren op op basis van 43 uur. Dan is het dus ook logisch dat je, wanneer je een week vakantie zou nemen in de piekperiode, nog steeds voor 43 uur betaald krijgt en ook 43 vakantie-uren inlevert.

Maar ik vermoed dat het eerste geval van kracht is. Dat in je contract 38 uur staat en eventueel dat er van je verwacht wordt om in piekperiodes 5 overuren per week te maken. Een week vakantie in die piekperiode kost je dan dus ook gewoon 38 uur. Anders zou je "dubbel genaaid" worden: je zou dan als je een week vakantie neemt voor 38 uur betaald worden (je maakt de overuren immers niet), maar 43 vakantie-uren inleveren. 8)7

Kort gezegd gaat het er bij vakantie en ziekte niet om hoeveel uren je in de praktijk gewerkt zou hebben, maar hoeveel uren je volgens je contract gewerkt zou moeten hebben. En dat is dus 38 uur.

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 06-02-2013 15:52 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:56
Kan wel, mits er aantoonbaar ook meer uren opgebouwd worden in site die periode en minder in de rustige periode. Makkelijker is dus voor hem om te zeggen april-aug mag je geen vakantie. Wet zegt alleen dat een werknemer de mogelijkheid moet krijgen om twee weken aaneengesloten vakantie op moet kunnen nemen per jaar. Niet wanneer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:05
Paultje3181 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 07:16:
Kan wel, mits er aantoonbaar ook meer uren opgebouwd worden in site die periode en minder in de rustige periode. Makkelijker is dus voor hem om te zeggen april-aug mag je geen vakantie. Wet zegt alleen dat een werknemer de mogelijkheid moet krijgen om twee weken aaneengesloten vakantie op moet kunnen nemen per jaar. Niet wanneer...
Mag WG niet zomaar zeggen. wetgever zegt dat een vakantie alleen geweigerd mag worden met gewichtige reden. Als het werk van een aard is dat het makkelijk door een vakantiekracht kan worden overgenomen is er geen gewichtige reden voor WG om vakantie te weigeren.

geheelonthouder met geheugenverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:56
Dan moeten die vakantiekrachten er wel zijn natuurlijk... Extra personeel in moeten zetten om vaste krachten vrij te kunnen geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Paultje3181 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:46:
Extra personeel in moeten zetten om vaste krachten vrij te kunnen geven...
Tja, vaste krachten hebben nu eenmaal recht op vakantiedagen. Als je op een afdeling 10 medewerkers nodig hebt, moet je er in de praktijk 11 neerzetten want er is er altijd wel één vrij of ziek.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Lijkt mij dat dit soort nieuwe regels via de personeelsvertegenwoordiging/OR moeten.
Er staat niets over in de CAO voor de Glastuinbouw, of heb je een andere CAO die van toepassing is?
http://www.cnvvakmensen.nl/caos/land-en-tuinbouw/
Artikel 3 Verplichtingen van de werkgevers- en werknemersorganisaties
Sociaal beleid
4. De werkgever informeert en raadpleegt het medezeggenschapsorgaan in zijn onderneming
regelmatig over de gang van zaken in de onderneming in het algemeen en meer in het bijzonder
over het gevoerde personeelsbeleid. Hij neemt daarbij de bepalingen uit de Wet op de
Ondernemingsraden in acht.

Artikel 11 Basis- en uitgebreide regeling
Arbeidsduur
2. a. De standaard arbeidsduur in deze cao is 38 uur per week.
b. Werkgever en de individuele werknemer kunnen in overleg een werkweek van 36 of 40 uur
overeenkomen.
c. De werkgever kan met de individuele werknemer die een dienstverband voor onbepaalde tijd
heeft een dienstverband van 42 uur afspreken. Op verzoek van werkgever of werknemer kan
het dienstverband van 42 uur teruggezet worden naar een dienstverband van 38 uur.

Artikel 12 Bedrijfstijden en arbeidsduur
1. In de basisregeling is de bedrijfstijd van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 18.00 uur.
De arbeidsduur is 7 uur en 36 minuten per dag en 38 uur per week (of indien van toepassing 36,
40 of 42 uur per week).
2. De werkgever kan met instemming van de meerderheid van het personeel overeenkomen dat de
arbeidsduur per dag 8 uur bedraagt en de arbeidsduur over de week 38 uur blijft.
3. Onder handhaving van het gemiddelde van 38 uur per week op jaarbasis kan de werkgever met
de werknemer(s) overeenkomen de arbeidsduur te verschuiven als volgt.
a. Gedurende maximaal 10 weken per jaar kan 9 uur per dag gewerkt worden met een
maximum van 45 uur per week.
b. Gedurende maximaal 15 weken per jaar kan 6,5 uur per dag gewerkt worden wanneer de
werkdag voor de resterende periode minimaal 7 uur bedraagt.
c. De perioden hoeven niet aangesloten te zijn mits de verschillende perioden minimaal een
week van te voren worden vastgesteld.
d. Wordt gebruik gemaakt van deze mogelijkheid om de arbeidsduur te verschuiven dan dienen
alle eventueel gewerkte extra uren te worden verrekend bij van einde van het dienstverband.
e. De werknemer van 55 jaar en ouder is niet verplicht deel te nemen aan een regeling van
verschoven uren.

Artikel 13 Toeslagen
1. De basisregeling kent de volgende toeslagen:
- feestdagentoeslag (lid 2)
- zondagtoeslag (lid 3)
- overwerktoeslag, onregelmatigheidstoeslag en roostertoeslag (lid 4).
Toeslagen worden niet bij elkaar opgeteld; het hoogste percentage geldt.
2. Wanneer de werknemer werkt op een doorbetaalde feestdag, dan ontvangt hij naast het
overeengekomen week- of maandsalaris ook het uurloon over het aantal gewerkte uren plus een
toeslag van 50%.
3. Wanneer de werknemer op zondag werkt, dan ontvangt hij over de gewerkte uren een toeslag
van 100% op het uurloon.
4. Wanneer de werknemer werkt buiten zijn overeengekomen arbeidstijd op maandag t/m
zaterdag, dan gelden voor de gewerkte uren de volgende toeslagen op het uurloon.
a. Tussen 21.00 uur en 03.00 uur een toeslag van 50%.
b. Tussen 03.00 uur en 21.00 uur ingeval van overwerk of inconveniënte uren een toeslag van
35%.
c. Op zaterdagmiddag ingeval van inroostering een toeslag van 20%. Voor de zaterdaghulp
geldt deze toeslag niet.
d. Op zaterdag tussen 03.00 uur en 21.00 een toeslag van 50%. Voor de zaterdaghulp geldt
deze toeslag niet.
e. Op zaterdag tussen 00.00 uur en 03.00 uur en tussen 21.00 en 24.00 uur een toeslag van
100%.
De werknemer die ervoor kiest om op zaterdag te werken ter vervanging van een doordeweekse
dag, heeft geen recht op een overwerk- of onregelmatigheidstoeslag. Wordt in dat geval op
zaterdagmiddag gewerkt, dan geldt een toeslag van 20% op het uurloon.
5. De uitbetaling van toeslagen gebeurt in geld. Werkgever en werknemer kunnen uitbetaling in tijd
overeenkomen.

Artikel 14 Medezeggenschap en overige voorwaarden
1. a. De uitgebreide regeling is, of onderdelen ervan zijn, van toepassing als de werkgever
daarover overeenstemming heeft bereikt met zijn medezeggenschapsorgaan. Wanneer het
medezeggenschaporgaan er niet is, moet de werkgever overeenstemming bereiken met
twee-derde van de werknemers met een vast dienstverband of een dienstverband van ten
minste één jaar.
De regeling kan, of onderdelen ervan kunnen, met de individuele werknemer worden
overeengekomen in ondernemingen met minder dan 10 werknemers waar geen
medezeggenschapsorgaan is.
b. De werkgever geeft ten minste een maand voor de invoering aan alle werknemers schriftelijk
de inhoud van de regeling door.
2. Wanneer het begin en einde van de arbeidstijd wisselend of volgens rooster worden ingevuld,
worden werktijden tijdig en ten minste een week van tevoren aan de werknemer meegedeeld.

Artikel 14A Bedrijfstijden en arbeidsduur
1. In de uitgebreide regeling ligt de bedrijfstijd tussen 06.00 uur en 19.00 uur.
2. a. Een werkweek omvat 5 aaneengesloten dagen. Deze dagen worden aangeduid als dagen 1
t/m 5. Een werkweek vangt aan met dag 1 en kan op elk van de 7 dagen in een week starten.
Zie de leden 3 en 4 voor de wijze
[...]
5. In de uitgebreide regeling kan op de dagen 1 t/m 5 een arbeidsduur worden overeengekomen
tussen de 6 uur en 10 uur per dag en 30 en 45 uur per week onder handhaving van het
gemiddelde van 38 uur per week (of indien van toepassing 36, 40 of 42 uur per week).
6. a. De bedrijfstijd als bedoeld in lid 1 kan gedurende drie maanden per jaar met één uur worden
verschoven. De bedrijfstijd ligt dan tussen 05.00 uur en 18.00 uur of 07.00 uur en 20.00 uur.
b. In afwijking van lid 5 kan gedurende drie maanden per jaar de arbeidsduur liggen tussen de 5
uur en 9 uur per dag.
7. Bij invulling van de arbeidsduur overeenkomstig lid 5 is verrekening van min- en plusuren
mogelijk onder de volgende voorwaarden:
- binnen de bedrijfstijd uit lid 1,
- binnen de overeengekomen arbeidsduur per dag uit lid 5,
- op de dagen 1 t/m 5.

Artikel 23 Vakantie
1. Het vakantiejaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
2. Het aantal uren vakantie met behoud van loon bedraagt per 1 juli 2010 9,96% van het aantal
overeengekomen arbeidsuren per jaar en het gemiddelde aantal meeruren bij
deeltijddienstverbanden conform artikel 11 lid 3 sub c. Bij een voltijd dienstverband is dit 26
vakantiedagen per jaar.
Een volle week vakantie is gelijk aan het gemiddelde aantal uren per werkweek.
Vakantieaanspraken van de werknemer, die een deel van het vakantiejaar in dienst is (geweest)
worden naar evenredigheid toegekend.
[...]
7. De werknemer met voldoende vakantieuren kan een vakantie opnemen van drie weken. De
werknemer kan in overleg met de werkgever eenmaal per twee jaar een aaneengesloten
vakantie opnemen van ten hoogste zeven weken, als hij daarvoor voldoende vakantieuren heeft.
De werknemer dient hiervoor ten minste 12 maanden voor het begin van de gewenste vakantie
schriftelijk een verzoek in.

http://www.cnvvakmensen.n...lastuinbouw_2012-2014.pdf

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
We hebben geen personeelsvertegenwoordiging of OR.

Ik heb een 'standaard' 38-uurcontract, waarin hierover niks staat.

Dit is allemaal zonder ook maar iets van overleg met personeel ingevoerd. Samen met de nieuwe tijd voor tijd regeling en alle pauzes voor jezelf, zorgt dit ervoor dat de sfeer op de werkvloer erg slecht is momenteel.

Bedankt voor alle informatie. Nu denk ik dat ik dit wel kan tegen houden tot de tijd dat ik een nieuwe baan heb :)
Pagina: 1