Advies voor een nieuwe videokaart (HIS 7870 IceQ X Turbo)

Pagina: 1
Acties:

• De G
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-03-2022
Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste post (wees gerust, ik heb de CAA doorgelezen).
Ik ben al een paar maanden tegen de aankoop van een nieuwe videokaart aan het aanhikken. Mijn oude beestje begint het te begeven als ik al langer dan een uurtje een MMO op low graphics speel.
Sinds een paar dagen ben ik actief gaan rondkijken op het internet. In eerste instantie werd ik er niet veel wijzer van, maar ik heb doorgezet en uiteindelijk viel mijn oog op de HIS 7870 IceQ X Turbo.
Op dit moment heb ik ook een HIS en daar ben ik enorm over te spreken geweest gedurende de afgelopen vijf jaar. Het enige probleem is dat ik hier en daar lees dat mijn cpu wel eens een bottleneck kan gaan vormen voor deze kaart. Omdat ik op verschillende fora elkaar tegensprekende berichten las en ik er hier ook niet een duidelijk artikel over kon vinden, besloot ik dus om een topic te openen.
Zie hier mijn systeem:

MSI A55-G45 - Moederbord - ATX - Socket FM1 - AMD A55

AMD A6 3650 / 2.6 GHz - Socket FM1 - L2 4 MB

Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd

OCZ ZS Series - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3 - 80 PLUS Bronze - 650 Watt

Ik speel op een 27'' full hd monitor en wil natuurlijk het liefste op de hoogst mogelijke resolutie spelen :)

Als blijkt dat de HIS een bottleneck probleem gaat vormen, wat zou dan voor mijn systeem de next best thing zijn? Ik ben nou niet echt een hardcore gamer, maar als ik een keer een game speel, wil ik natuurlijk wel kunnen genieten van een beetje degelijke graphics (immers, het oog wil ook wat).
Mijn budget gaat niet verder dan, pak 'm beet, 250 euro.

Alvast bedankt!! ;)

PS.: Hier een link naar de videokaart op Pricewatch: pricewatch: HIS 7870 IceQ X Turbo

[ Voor 4% gewijzigd door De G op 04-02-2013 22:23 . Reden: Link toegevoegd naar de kaart ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32
Het nadeel van veel (oude) MMO's is dat ze een hoge singlecore performance vereisen. Jouw processor is wel een quadcore, maar de singlecore performance is niet heel hoog.
Persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan een 7850.
De 7870 geeft je doorgaans waarschijnlijk wel betere prestaties, maar niet evenredig met het prijsverschil.

• De G
Bedankt voor je reactie :) Wat betreft mmo's en processor eisen: Het gaat om GW2, een van de laatst uitgekomen mmo's. Ik heb tbh geen idee hoe het daarmee zit qua eisen. Op dit moment kan ik hem iig op low - medium draaien.
Weet je me iets te vertellen over dat bottleneckprobleem?

PS: ik speel overigens niet alleen maar mmo's. Ik hou van een breed scala aan games, van shooters tot rpg's. De reden dat ik tegenwoordig meer op mijn Xbox speel is onder andere mijn stervende videokaart ^^

[ Voor 27% gewijzigd door De G op 05-02-2013 00:38 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:44

Quad

Doof

Nja, als je voor die kaart zoveel wilt uitgeven pak dan gelijk de HD 7870 XT van Sapphire. Geeft veel meer performance.

Wat voor kaart gebruik je nu?
Aangezien je aangeeft 5 jaar gok ik op een HIS 3870 oid?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• De G
Op dit moment zit deze er nog in:

HIS ATI HD 4670 IceQ4 512

Ik zou het niet erg vinden om minder geld voor een kaart neer te leggen hoor (ben juist op zoek naar de perfecte prijs/kwaliteit verhouding :)) En al helemaal niet als ik straks ruim 200 euro's neertel en vanwege die bottleneck dus maar 70% (ofzo) van de potentie uit het ding kan halen.

• Quad

Quad

Doof

http://www.anandtech.com/bench/Product/549?vs=513

Iets andere GPU (HD 4870) maar aangezien je nu een langzamere variant hebt zal het verschil groter zijn.
Vergeleken met een HD 7850 2GB. Je zal wellicht de FPS die er staan niet halen, maar geeft wel een indicatie wat de kaart kan.

Ik vermoed dat zelfs een HD 7770 een prima kaartje is voor jou.

Edit: volgens deze site is een HD 4870 al twee keer zo snel soms dan de HD 4670..

En als je die dan vergelijkt met een HD 7770 lijkt de HD 4870 al weer een derde langzamer op technische details. In FPS lijkt dat verschil weer kleiner.

[ Voor 40% gewijzigd door Quad op 05-02-2013 00:53 ]

nggyu nglyd

• De G
Thx Quad! :)
Zal ook zeker even daarnaar kijken. Kan je me misschien ook uitleggen hoe dat hele bottlenecken nou precies werkt in de communicatie tussen mijn CPU en videokaart? En wat voor CPU zou ik dan bijvoorbeeld moeten hebben om de 7870 optimaal te kunnen benutten?

• Quad

Quad

Doof

pricewatch: Gigabyte GV-R777OC-1GD

Is een prima kaartje dan voor je :)

Als je CPU daadwerkelijk bottlenecked moet je dus een snellere nemen.
Echter zit je op FM1 platform, dus moet je eigenlijk upgraden naar FM2 of AM3+.

Maar wil je dus een balans zit je met de HD 7770 goed, deze maakt al gehakt van je huidige kaart..

[ Voor 14% gewijzigd door Quad op 05-02-2013 00:57 ]

nggyu nglyd

• De G
Ah vandaar. Ding is dat ik net een half jaar geleden een nieuw moederbord en cpu heb gekocht (pc was gestorven tijdens het renderen van een filmpje voor school, en ik had snel een nieuwe nodig). Geld om nu dus te kunnen upgraden van mobo en cpu heb ik helaas niet.
Je kan zeker zo aan mijn systeem niet zien of mijn cpu zal gaan bottlenecken bij een betere kaart, of wel? En waar kan ik dit zelf aan leren lezen?

Edit (op jouw laatste edit): het kaartje mag best wat sterker zijn hoor. Zo om en nabij de 200 euro vind ik wel ok ^^ ik wil echter zeker weten dat de rest van mijn hardware het kan bijbenen.

[ Voor 19% gewijzigd door De G op 05-02-2013 01:01 ]

Pagina: 1