Verwachte dagopbrengst o.b.v. PVoutput gegevens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zoals een paar van jullie weten heb ik een WebApp gemaakt op basis van PVoutput data: PVdashboard

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/Photo%2027-01-13%2022%2000%2031.png

Met @MasterMaceMichu kwam ik erop dat we eigenlijk de verwachte dagopbrenst willen zien. Ofwel stel dat je om 13:00 (ongeveer midden dag) op 2 kWh opgewekt zit is de verwachte opbrengst kWh.

De opbrengst per dag ziet eruit als een parabool. Hoe kun je nou slim per uur berekenen op hoeveel % van de dag je zit en daarmee wat de rest opbrengst is.

Mijn idee:
- dag opdelen in 10 gelijke blokken
- dag start = zonsopgang
- dag eind = zonsondergang
- per blok % van opbrengst uitrekenen; eerste blok zal <10% zijn en middelste blok zal >10% zijn

Maar hoe reken ik nou het % per blok uit?

Als ik dat heb kan ik de resolutie verhogen door b.v. naar 100 blokken te gaan per dag.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:57
De verwachtte dagopbrengst is eigenlijk alleen maar een kwestie van wachten, rond 18:00u heb je een behoorlijk idee. Probleem is dat mijn parabooltjes nogal eens happen met terugloop vertonen (wolken). Al er dan rond 12:00u een opbrengst wordt verwacht is het jammer als het later tegenvalt.
Wat wellicht wel leuk (of juist confronterend is) is een vergelijk tussen wat jouw installatie doet in kWh/Wp t.o.v. andere installaties in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
MeTooPV schreef op maandag 04 februari 2013 @ 22:05:
De verwachtte dagopbrengst is eigenlijk alleen maar een kwestie van wachten, rond 18:00u heb je een behoorlijk idee. Probleem is dat mijn parabooltjes nogal eens happen met terugloop vertonen (wolken). Al er dan rond 12:00u een opbrengst wordt verwacht is het jammer als het later tegenvalt.
Waar ik een beetje op gok is dat als er hapjes uit de parabool zijn dat dat 's ochtends ook al zo is alhoewel dat vandaag niet op zou gaan. En als de dag stralend begint zie je om 12:00 wat je zou kunnen opwekken aan het eind vd dag (tenzij het regenen gaat :)).
Wat wellicht wel leuk (of juist confronterend is) is een vergelijk tussen wat jouw installatie doet in kWh/Wp t.o.v. andere installaties in Nederland.
Daar is PVoutput op dit moment heel goed in; dat vergelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

krijg het niet aan de praat hier op de iphone, read only key en SID ingevuld maar hij zet automatisch een punt tussen de 4 cijferige SID, de android tab gaat wel goed.
ideen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Ik heb de setup aangepast zodat hij het niet meer als nummer ziet. Helpt dat je?
De punt hoort er inderdaad niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Nee helaas maakt het geen verschil. Ik dacht dat het die punt wel kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik had ook een punt ertussen staan op de ipod bij het aanmelden.
Na een paar keer proberen lukte het toch nog....
Dus geen idee waar die punt vandaan kwam. Misschien nog eens proberen?
@twixx Wel heb ik bovenin nog continue NaN staan bij "current" Enig idee wat de oorzaak is?
De rest klopt wel.

Voorspellen lijkt me moeilijk. Hier ook flinke happen uit de parabool. Afhankelijk vd bewolking.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

De punt heeft hij er uitgehaald maar de appeltjes doen automatisch een hoofdletter, en het is hoofdletter gevoelig :)
werkt tadeloos nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Ow en over het idee waar het topic over begon. een schatting kan slecht ivm het weer , wel kan je een maximaal haalbare doen.
zonopkomst is begin, zon onder is eind, en dan ingeven wanneer je de zon recht op je panelen hebt, (hier bijv is dat 180 graden zuid dus om 12:40, dan kan je met een X factor van opkomst omhoog naar het punt wat je ingeeft met een max piek van - 30% tdc. En weer met diezelfde factor naar zons onder.
dat is dan het max haalbare, alleen werkt dat weer alleen op zuid goed omdat een zzo bijv naar zons ondergang harder naar beneden gaat en zon op eerder naar max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Zou de dag estimate van huidige maand gebruiken niet zinvoller zijn? Iets uitrekenen lijkt me onmogelijk of heel erg onnauwkeurig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:56:
@twixx Wel heb ik bovenin nog continue NaN staan bij "current" Enig idee wat de oorzaak is?
De rest klopt
Ik krijg NaN van PVoutput als er geen live data is. Of beter gezegd als het vermogen niet beschikbaar is. Sommige loggers sturen alleen de hoeveelheid opgewekte Wh's ipv de Wh's en de W's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Mr-Leo schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:14:
Zou de dag estimate van huidige maand gebruiken niet zinvoller zijn? Iets uitrekenen lijkt me onmogelijk of heel erg onnauwkeurig. :)
En hoe wil je dat de eerste dag doen? ;) Dan komt er nog bij dat die estimate helemaal niets van klopt.
Misschien is het wel niet te doen, 2 dingen weet je zeker, zon opkomst en ondergang, de rest is variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:57
De opbrengst grafiek lijkt mij een Gauss Curve.
Denk dat je het gemiddelde maximale vermogen en tijdstip van de afgelopen week moet nemen gecombineerd met start en eindtijd. Daarmee zou je de dagopbrengst moeten kunnen voorspellen.
Als je dan weet dat er om 11:00u 20% zou moeten zijn opgewekt en er is pas 10% opgewekt, dan kan je verwachten dat de dagopbrengst ook de helft is.

Link met wat formules:
Wikipedia: Normale verdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:05
Ik had het meer over de 'simpele' verwachtings percentage per dag op Pvoutput. Als je daar in de settings je maandelijkse verwachting (bijv. gebaseerd op pvgis gegevens) invult, dan krijg je bij je opbrengst van die dag te zien op hoeveel % je zit van wat je die dag had moeten halen om je maandopbrengst te halen.....

Of elke dag even zwaar wordt gewogen heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar ik vind het een handige feature....

@Twixx: kun je dit niet als eerste implementeren? Jouw versie lijkt me een stuk lastiger.... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

MasterMaceMichu schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 06:48:
Ik had het meer over de 'simpele' verwachtings percentage per dag op Pvoutput. Als je daar in de settings je maandelijkse verwachting (bijv. gebaseerd op pvgis gegevens) invult, dan krijg je bij je opbrengst van die dag te zien op hoeveel % je zit van wat je die dag had moeten halen om je maandopbrengst te halen.....

Of elke dag even zwaar wordt gewogen heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar ik vind het een handige feature....

@Twixx: kun je dit niet als eerste implementeren? Jouw versie lijkt me een stuk lastiger.... ;)
Je bedoeld de estimate dus? ( die je overigens zelf invult) Alleen pv output berekend het per week en dag op het ingevulde maand aantal.

Pagina: 1