Spoed: Schijven kopen voor NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb een probleem; in mijn (ZFS based) raidz2 NAS zijn inmiddels twee* schijven overleden. Dat houdt in dat mijn array niet alleen degraded is, maar inmiddels ook niet meer redundant is. Tijd dus om (met spoed) nieuwe schijven aan te schaffen.

In de NAS zitten nu vier 2TB schijven van Seagate, voor vervanging heb ik de volgende drie schijven geselecteerd:
http://tweakers.net/price.../50/315329;283950;297052/
- WD red 2TB
- WD green EARX 2TB
- Seagate ST2000DM001 2TB (die gelukkig niet zo brak zijn als de seagate serie die ik nu heb).

De vraag is nu; welke van deze schijven is het 'beste' voor 24/7 aan? Ik hen gehoord dat de RED serie van WD speciaal voor NAS systemen zou zijn, ik vraag me af in hoeverre dat een marketingverhaal is. Prijzen variëren van €79 voor de seagates en €96 voor de WD red, de EARX zit er precies tussenin. Kan iemand me helpen om een goede keuze te maken?

*De eerste dit weekend, de tweede vanavond na stroomuitval :(

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De RED schijven zijn idd gemaakt voor NAS systemen. Natuurlijk is het ook geluk hebben, hier heb ik gewoon green schijven in m'n NAS/server(s) en die draaien al een eeuwigheid prima. Maar voor de zekerheid, pak die RED schijven.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:30
Volgens mij heeft het ook met de manier van garantie te maken.
Dat wanneer ze staan te overlijden, dat je dan eerst een nieuwe thuis krijgt en dan na kopieren je oude kunt terug sturen.
Maar, WD heeft hoe dan ook de service dat wanneer je je Credit Card op geeft, je dan een nieuwe toegestuurd krijgt, maar je moet dan wel binnen een bepaalde tijd je oude op sturen, anders wordt er af geschreven en duurt het nog langer, dan 120 euro oid.

Dus met de Reds koop je dit er standaard bij. Ikzelf heb van bovenstaande met Greens gebruik gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Fair enough, dat verhaal van garantie zie ik wel zitten. Deze schijven zijn inmiddels allemaal al een keer vervangen (minstens), maar steeds eerst schijf opsturen en daarna pas een nieuwe..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Move OM->CAA

Welke schijven heb je nu precies? Dat heb je nog niet vermeld. ;)

Ik denk dat je deze kunt overwegen: pricewatch: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB
Dit zijn de meeste moderne schijven met 1000GB platters. Dit zorgt voor hoge doorvoersnelheden waar lage rpm-schijven goed in zijn. De oudere EARX zijn 666GB platter schijven dus dezelfde generatie als Samsung F4EG die inmiddels niet meer gemaakt wordt (afgezien van die Seagate rebrand).

Voor ZFS en Linux software RAID wil je geen WD Red
De vraag is namelijk of je TLER nodig hebt. WD Red ondersteunt dit, WD Green niet. Echter, als je geen TLER nodig hebt, dan wil je het ook niet. TLER kan namelijk potentiëel gevaarlijk zijn en je data kosten in situaties waar je geen redundancy meer tot je beschikking hebt.

Kort gezegd, neem je alleen TLER-schijven als je hardware RAID draait of Windows onboard RAID. Het is namelijk de RAID-engine die hier het probleem vormt en schijven als gefaald beschouwen bij timeouts langer dan 10/20/30 seconden. Systemen als software RAID onder Linux en zeker ZFS gaan hier veel intelligenter mee om en vereisen dus geen beperking van de recoverytijd.

Integendeel, dit zorgt ervoor dat je laatste defensie-mechanisme - die van de schijf zelf - intact blijft mocht je bijvoorbeeld degraded draaien zoals nu het geval is bij jou Pixeltje. Dan wil je dus juist geen TLER hebben omdat als je nu een bad sector tegenkomt het met TLER gelijk een 'bad sector' is met I/O error als resultaat. Dat kan in geval van ZFS betekenen dat je een bestand niet meer (intact) kunt uitlezen. Maar je weet wel precies welk bestand en ZFS zelf blijft intact omdat de belangrijke metadata nog extra kopiën heeft zodat bad sectors de metadata eigenlijk nooit kunnen opeten.

Kortom, ik zou gewoon voor de nieuwste generatie 'green' schijven gaan, wat betekent alle hardeschijfmerken met lage rpm en hoge datadichtheid. WD EZRX 2TB lijkt een goede kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Dank! Ik was inderdaad al aan het zoeken naar dat TLER verhaal, ik heb er in het verleden wat over gehoord maar wist niet precies meer hoe eea zat. Ik draai Raidz2 via FreeNAS, dus softwarebased en ZFS. Geen RED schijven dus. Meen me overigens ook te herinneren dat er bij de greens iets was met headparking? Geldt dat nog steeds of is dat van de vorige gen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Spoed schijven kopen > dan moet je naar de winkel gaan, zo belangrijk is het dus niet :)

De prijzen van HDD's is al 14 maanden niet zoals het hoort wegen de grote overstromingen van oa. Thailand. Ook zal je moeten kiezen wat je wil als het om de genoemde kwaliteit gaat en zal je dat aan de prijs merken. Dit is dus allemaal heel normaal en allang bekend ook!

Mijn idee elke HDD kan en gaat ooit stuk maakt niet uit welke of wat voor type. Dit is ook waarom de term MTBF ontstaan is (Mean time between failures). Neem wat jij he beste vind binnen de NAS schijven. En let voortaan beter op wanneer er een schijf uitvalt. Mocht je een degelijke RAID controller hebben kan je hem een mailtje laten sturen bv als er een schijf uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Pixeltje schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:13:
De vraag is nu; welke van deze schijven is het 'beste' voor 24/7 aan?
WD Red. No further discussion :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Het zijn twee stuks pricewatch: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB geworden, voornamelijk omdat ze geen TLER hebben en, voor wat ik op internet kan vinden, headparking problemen bij deze schijven niet voorkomen.

Worden morgen geleverd dus dan hoef ik niet zo lang te vrezen voor mijn data. Nu nog even uitzoeken waarom FreeNAS me niet netjes een mailtje gestuurd heeft over het uitvallen van de schijf dit weekend, maar wel over die van zojuist door een stroomstoring :(

Bedankt voor de tips!

Pagina: 1