Extra case koeling Origen S10V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LENZ75
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-02-2023
Recent een gebruikte origen s10v htpc behuizing gekocht en sinds dit weekend heb ik alles werkend, ben alleen niet tevreden met de processor temperaturen. Behuizing heeft standaard 4 casefans van 60mm, echter bij mij zaten er 2 niet gemonteerd (1 los in doos). Ik heb een AMD A6 5400/gigabyte F75hd2 en de meegeleverde processorkoeler vervangen door een Scythe Shuriken Rev B (100mm fan).
De Origen is een vrij dichte kast ,de in en uitlaatopeningen zitten aan de zijkanten, echter wordt dit behoorlijk afgeschermd doordat hij in een stereomeubel staat. Bovenzijde is geheel gesloten en daar staat een kleine BR speler op.

Tijdens voetbalwedstrijd kijken via eredivisielive.nl tussendoor even temperaturen gechecked (hw monitor en speccy) en daar kwam de processor temp geregeld boven de 80 graden, tewrijl ik lees dat 70 de max temp is voor deze AMD. Als ik in de bios kijk zit ik rond de 50 graden.

Zojuist de htpc uit het meubel gehaald en zonder bovendeksel gecontoleerd of alle fans wel draaien en dan blijft het geheel stabiel rond de 50 graden (lijkt me nog te hoog, maar minder kritisch dan gesloten metingen.
Heb nu de PWM instelling aangepast en onder zware belastingen piekt hij af en toe net boven de 70 graden.
Heb het idee dat de werkelijke temp lager ligt dan wat HW monitor aangeeft, maar wil mede door het ontbreken van de 4e casefan en de ongunstige plaatsing in het stereomeubel de airflow verbeteren.

Blijkt dus nog niet zo makkelijk te zijn om extra koelers te plaatsen, wilde graag 2x 92mm Noctua fans plaatsen , maar zie daar nu eigenlijk geen ruimte voor.
Aanzuigen.uitblazen via de zijkanten is ook niet ideaal en via de voorzijde kan ook niet.
Wil best gaten in bovendeksel (of onderzijde?) maken, maar vraag me dan ook af of dat wel zin heeft.
Naast de fan van de processor zou nog wel ruimte zijn om een 10 cm fan te plaatsen in de bovendeksel om warme lucht weg te zuigen, maar heeft een aanzuiger van 10cm of 12cm wel zin ter hoogte van het display in het bovendeksel

En waar kan ik dan de aanzuiger het beste plaatsen en waar de afzuiger.
Zie dat ik ook een 80mm fan kwijt kan aan de buitenkant achterzijde waar de insteekkaarten voor moederbord inkomen.

En wil ik eigenlijk dat de Scythe processor fan blaast of zuigt?
De 3e fan heb ik inmiddels teruggeplaatst (rechts naast mobo) welke de warme lucht weg zouden moeten zuigen, maar op volle snelheid doen die kleintjes gevoelsmatig heel weinig)

Een hoop vragen van een onervaren htpc maker! :) Afbeeldingslocatie: http://i1215.photobucket.com/albums/cc504/LENZ155/DSC_1352_zps473421df.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Mogelijk heb je de koeler gehaald omdat het beter past maar als ik deze review mag geloven is het gewoon een zeer slechte koeler: http://www.hardocp.com/ar...1/budget_cooler_roundup/5 die ruim 20graden boven de concurrentie uitkomt vreemd genoeg (koeler ziet er niet verkeerd uit). Ik wou zeggen dat je meer koelpasta moest gebruiken of de schroefjes harder moest aandraaien maar het hoort dus zo hoog te zijn. De enige oplossing lijkt mij dus een andere koeler te halen.
Ik heb ook een vrij pittige PC in een HTPC kast gebouwd en vele problemen met temperaturen gezien. Mijn kast staat ondanks vele aanpassingen op het moment open en dient de GTX590 als kamer verwarming als deze belast word (das wel handig deze winter).

Hier een overzicht van mijn aanpassingen ( gallery: larsiano > Darko)

- UV Blauw raam in bovenkant gedecoupeerd/gedremeld (met dubbelzijdig plakband) + Raamrubber
- 3 x 12cm UV ccfl in kast + 2 x Schakelaar in 5,25" bay
- 6>8cm fan adapters geplaatst + ventilator roosters gedremeld
- 8>14cm Ventilator gedremeld voorzijde + Lucht inlaat in front paneel vergroot
- 8cm ventilator in zijkant gedremeld
- 5, 1/4" bay uitgedremeld om E-ATX passend te maken
- 3,5" Rek is verwijderd
- Originele bovenkap frame balken verwijderd
- Kast inbraak alarm + speaker verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LENZ75
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-02-2023
Die test had ik niet gezien, las wel dat er bij elke BBG deze steeds naar voren kwam en had begrepen dat de standaard koeler teveel herrie maakte, deze is wel lekker stil, maar je zou verwachten dat je flink wat luchtverplaatsing in de kast hebt als deze 10cm fan 2300 rpm staat te draaien, van boven voel ik niks, ga er dan ook van uit dat deze fan naar beneden blaast , zodat mobo ook wordt gekoeld, maar ook daar voel ik weinig wind. Mobo temp blijft overigens wel rond de 38 graden.
Heb nu de fan regeling disabled zodat de fan nu voluit draait en dan blijft de temp wel redelijk binnen de perken en slechts een enkele keer kortstondig boven 70, maar meestal rond de 50.
Gekke is dat ik in de BIOS heb aangegeven dat ik een signaal wil horen als de temp boven de 70 graden komt, heb gister zelfs 90 graden gehaald volgens speccy/hw monitor, maar geen gepiep, denk dus de echte temperatuur minder schokkend is dan ik denk, maar wil er gewoon geen omkijken naar hebben.
Ga dus nu sowieso wat extra casefans bestellen.