Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN IPB te laag ingetraind

Pagina: 1
Acties:

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 13:11
Probleem:
Wij hebben al jaren IPB van KPN 8/1Mbit, dit werkte tot een paar maanden terug naar behoren.
Tot in december het internet enorm traag was, toen ik een kijkje in de router ging nemen bleek dat de router te laag ingetraind stond namelijk op 4/0.5 Mbit.
Ik dacht kan gebeuren, dus een berichtje naar KPN en die zetten het dan ook handmatig weer op 8/1 Mbit.
Zo ging dit een aantal keer achter elkaar: ik constanteer weer verkeerd ingetraind --> berichtje --> handmatig omhoog --> paar dagen later --> verkeerd ingetraind.

Enfin ik was het pas goed zat, we hebben al traag internet en dan maken ze het nog eens twee keer zo traag ;) Dus ik een bericht naar KPN dat ik nu gewoon een goede oplossing wilde en dat ik dacht dat het ergens bij hun fout zat.

Toen kreeg ik dit als antwoord:
Hallo __, we kunnen een afspraak plannen met een monteur. Zo kunnen we uitsluiten dat het probleem bij jou op locatie zit. Ik moet je wel aangeven dat er indien het op jou locatie niet goed aangesloten is, er kosten in rekening gebracht kunnen worden voor de monteur. Zou je me kunnen laten weten wanneer je in de gelegenheid bent de monteur te ontvangen? Ook ontvang ik graag je 06-nummer. -KPN-mederwerker-
Nu snappen jullie wel, ik wil niet het risico lopen om een dikke rekening te krijgen (of beter gezegd mijn ouders).

Dus nu mijn vraag aan jullie: wat gaat die monteur controleren en wat kan ik van te voren zelf al controleren? En wat zouden mogelijke oorzaken zijn? Ik heb pas de splitter al open gehad en dat zat allemaal nog goed vast.

Relevante technische gegevens:
Router: Arcaydan V8 (rond oktober hebben we deze als vervanging van de oude grijze Siemens gekregen)
Internet komt gewoon in de meterkast binnen in zon dop. Vervolgens gelijk de splitter en router erachter dus geen lange afstanden.
Afstand volgens BBned postcode check is ongeveer 700 meter.
Screenie van de router status:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mgObhIi.png

Mogelijke oorzaken:
-Nieuwe router?
-NAS met torrent client die altijd staat te seeden (geen idee of dat invloed heeft)
-Jullie ideeën

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Controle is simpel, wat het moet zijn volgens KPN:
ISRA -> kort draadje -> splitter -> kort draadje -> modem/router.

Als je enkel zo'n dop hebt, moet het allemaal netjes aangesloten zitten, al deze ze bv in mijn geval daar niet al te moeilijk over. Als jij dus met plakband heel draadfestijn hebt gemaakt dat per saldo probleem dus aan jouw kant, zijn het jouw kosten.

Wat hij verder achter je modem doet of welk verkeer je hebt, doet er niet toe.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 04-02-2013 16:59 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Je attainable rates zijn uitstekend voor ADSL2+, het lijkt me een probleem bij KPN en niet bij jou, je hebt alles ook prima aangesloten direct na het ISRA-punt :)

Goedkoop bellen via VoIP

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon een ander draadje gebruiken en rechtstreeks op isra aansluiten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kunt ook gewoon melding doen van een instabiele lijn, en of KPN hem op afstand wil doormeten.
Als er wat met die lijn aan de hand is, kunnen ze het aan de hand van een lijnmeting zien.

Wat wel altijd aangeraden wordt, is het testen met een nieuwe korte kabel van IS/RA naar modem.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:32

Speedmaster

Make my day...

Een 2 tal dingen uit je post vallen mij op.

1. Waarom gebruik je nog een splitter? analoge telefoonlijn in gebruik?
2. Probeer eens een week of 2 geen torrents te draaien en kijk dan eens naar je snelheid.

Met name de torrents zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn van het dichtslibbben van je verbinding met als gevolg een instabiele verbinding.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Speedmaster schreef op maandag 04 februari 2013 @ 18:27:

2. Probeer eens een week of 2 geen torrents te draaien en kijk dan eens naar je snelheid.

Met name de torrents zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn van het dichtslibbben van je verbinding met als gevolg een instabiele verbinding.
Maar die hebben absoluut niet de kracht om het modem lager te laten intrainen, en al helemaal niet op maar 20% van zijn maximaal haalbare snelheid :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Als de verbinding lager intrained dan komt dat door verbrekingen. DLM treed dan in werking. Dit zou betekenen dat er signaal uitval is, dat vervolgens een medewerker de DLM reset en je weer even een betere verbinding hebt. Je moet dus uitzoeken waarom het signaal wegvalt. Dit is kennelijk niet opgelost, gebeurt elke keer weer en je zit in een cirkel. Vervang de bekabeling, wees er zeker van dat alles zo kort mogelijk is en vraag dan pas weer een DLM reset aan.

• Dutch Lion
Speedmaster schreef op maandag 04 februari 2013 @ 18:27:

1. Waarom gebruik je nog een splitter? analoge telefoonlijn in gebruik?

Je hebt een splitter nodig anders werkt je IPB niet? Je moet naar het modem namelijk een DSL en een phone lijn toevoeren.

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Dutch Lion schreef op maandag 04 februari 2013 @ 19:34:
[...]

Je hebt een splitter nodig anders werkt je IPB niet? Je moet naar het modem namelijk een DSL en een phone lijn toevoeren.
En dat klopt niet. Als je echt ipb hebt kan de splitter de deur uit.

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Dutch Lion schreef op maandag 04 februari 2013 @ 19:34:
[...]

Wat staat er in je modem op het tabblad Voice, Staat daar een voip account?
Dan heb je voip en dus geen analoge lijn = exit splitter

• Dutch Lion
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P4tnJyC.png

Dit is wat ik kan vinden. Geen idee of dat voip is.
Wij hebben dit best al wel heel lang dus het zou kunnen dat wij nog op iets ouds zitten of iets dergelijks?

Situatie is nu zo: ISRA(Dop)--->splitter==>DSL en PSTN

waarbij -- 1 draad, == twee draden

Ik kan die PSTN er eventueel uit trekken en kijken wat er gebeurd.

[ Voor 10% gewijzigd door Dutch Lion op 04-02-2013 19:52 ]

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Dutch Lion schreef op maandag 04 februari 2013 @ 19:46:
[afbeelding]

Dit is wat ik kan vinden. Geen idee of dat voip is.
Wij hebben dit best al wel heel lang dus het zou kunnen dat wij nog op iets ouds zitten of iets dergelijks?

Situatie is nu zo: ISRA(Dop)--->splitter==>DSL en PSTN

waarbij -- 1 draad, == twee draden
Zover als ik kan zien is dit inderdaad voice. Het modem is door KPN zover verbouwd dat de voipaccount niet zichtbaar is of aan te passen is.
Zet het modem uit (om de DLM niet te frustreren) haal de splitter er eens tussenuit en connect het modem direct aan de xDSL lijn. Dus ISRA(Dop)==>DSL
Modem opnieuw opstarten en in ongeveer 5 minuten moet je lijn up en running zijn. Controleer op je modem og het voice lampje bij phone 1 groen gaat branden. Is dat het geval dan lost dit alvast 1 mogelijk probleem op.

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
Het is niet toevallig zo dat jullie iedere avond de modem uitzetten?
Als je dit iedere dag doet gaat DLM dat echt niet leuk vinden en denken dat er iets mis is met je verbinding en je dan steeds lager in gaat laten trainen.

• Dutch Lion
Dennis-L schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:05:
Het is niet toevallig zo dat jullie iedere avond de modem uitzetten?
Als je dit iedere dag doet gaat DLM dat echt niet leuk vinden en denken dat er iets mis is met je verbinding en je dan steeds lager in gaat laten trainen.
Tenzij de Nuon ons loopt te gallen, gebeurt dit niet.

Ok zit nu dus zonder splitter er tussen (en alles werkt), zal nu zeker weer een DLM reset aan moeten vragen om te kijken of de hoge snelheid blijft. Of komt dat vanzelf terug?

Edit: Leuk dat KPN mij dit ook even vertelt; zelfs in de handleiding die ik bij de nieuwe modem kreeg (die ik nu pas lees ;) ) staat dat je die PSTN weer aan moet sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Dutch Lion op 04-02-2013 20:10 ]

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Zou inderdaad een DLM reset aanvragen waarbij je er verstandig aan doet om mijn punt 2 ook voor de komende 14 dagen even te laten, blijft je lijn de komende 14 dagen stabiel dan kan je daarna kijken wat er gebeurd als je weer met torrents aan de slag gaat.

• Dutch Lion
Speedmaster schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:12:
Zou inderdaad een DLM reset aanvragen waarbij je er verstandig aan doet om mijn punt 2 ook voor de komende 14 dagen even te laten, blijft je lijn de komende 14 dagen stabiel dan kan je daarna kijken wat er gebeurd als je weer met torrents aan de slag gaat.
Wat voor effect heeft dat dan precies? Komt het door de hoeveelheid connecties o.i.d. dat de DLM denkt dat de lijn instabiel is?

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Denk inderdaad dat het grote aantal connecties wat wordt gemaakt het modem over de z**k gaat en daardoor zijn verbinding verliest, gevolg DLM ziet een verstoring zet het profiel omlaag en modem traint lager in, DLM ziet weer verstoring...afijn zo kom je in een neerwaardse spiraal.
Laat het modem minimaal 14 dagen met rust, mogelijk gaat dan ook je downloadsnelheid omhoog.
Weet niet wat voor een soort abbo je hebt en wat volgens KPN maximaal geleverd kan worden op dat abbo.

• DonDee
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-11 15:50
Arcaydan V8 is zo wie zo drama wat mij betreft , maar goed .

KPN monteur controlleerd idd , hoe je heft hebt aangesloten en gaat testen eventueel zonder splitter. desnoods reset hij de modem als klant akkoord gaat of test het eventueel met zijn modem ( nieuwe modem),. mocht je de siemens nog hebben test het daar mee anders?

idd kan het zo zijn dat DLM te laag intraind dus dat je even paar dagen moet wachten , direct op isra..

vraag anders KPN of ze lijn meting kunnen doen, is niet zo moeilijk voor ze..2min werk.
zowel met en zonder splitter.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Serieuze reactie: wat je iig zeker moet controleren is of je niet toevallig voor een klein beetje meer per maand, kabelinternet + bellen kunt krijgen. Goedkoper, stabieler, snelheid gegarandeerd en geen vervelende KPN helpdesk die je kosten in rekening brengt als het probleem in je huisaansluiting blijkt te liggen. Nergens voor nodig ook, want ze kunnen bij de kabelaars op afstand zo het kabelmodem uitlezen.

Tenzij je ergens in een hutje op de hei woont moet dat mogelijk zijn. Ik neem toch aan dat je ook TV kijkt? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

DonDee schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:55:
Arcaydan V8 is zo wie zo drama wat mij betreft , maar goed .

KPN monteur controlleerd idd , hoe je heft hebt aangesloten en gaat testen eventueel zonder splitter. desnoods reset hij de modem als klant akkoord gaat of test het eventueel met zijn modem ( nieuwe modem),. mocht je de siemens nog hebben test het daar mee anders?

idd kan het zo zijn dat DLM te laag intraind dus dat je even paar dagen moet wachten , direct op isra..

vraag anders KPN of ze lijn meting kunnen doen, is niet zo moeilijk voor ze..2min werk.
zowel met en zonder splitter.
Volgens mij waren we er over de splitter al uit dat deze ertussen uit kon.
Ook het DLM verhaal is inmiddels al afgekaart.

Speedmaster vraagt zich af of DonDee wel kan lezen..

• Dutch Lion
Vandaag is de DLM gereset door KPN.

Kijken of het stabiel blijft. Volgens KPN kunnen torrents o.i.d. niet de oorzaak zijn van een instabiele lijn. T enige dat ze kunnen doen is je bandwith opeten maar dat snap ik zelf ook wel ;)

@The Eagle: geen TV en kabelaar is redelijk duur hier.

Ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 4% gewijzigd door Dutch Lion op 05-02-2013 20:22 ]

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 09:26
Direct op isra zonder splitter. Korte kabel van kpn, evt vervangen als je er nog 1 hebt liggen. DLM zal op zoek gaan naar hoogst mogelijke stabiele snelheid. Duurt +/-3 dagen. Daarna kijken waar modem op is ingetraind. Evt KPN bellen voor monteur als dit wederom dramatisch is, dwz groot verschil tussen actual en attainable rate.
Pagina: 1