Betere koeling door geplande overstap?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik ben al een tijd lang actief op tweakers.net en heb al menig pc gebouwd. Custom waterkoeling is echter iets waar ik nog nooit aan toe ben gekomen. Momenteel heb ik een Antec 620 met 2 AP-15 GT's op mijn cpu zitten, maar deze schiet echter gewoon te kort voor de oc die ik graag zou willen draaien. 1,35volt @5ghz op een 2500k. De temperatuur is dan om en nabij de 80graden bij intel burn in.

Nu heb ik na wat zoeken de volgende aftermarket cpu kit gevonden.

Kom net ook het volgende reservoir tegen. Eentje die wel geschikt zou kunnen zijn. Misschien nog even wachten totdat die op de markt is.

Mijn vraag is nu. Kunnen jullie een inschatting maken van wat deze kit aan temperatuurswinst gaat opleveren? Ik zou op de radiator een config van twee AP-15 GT's plaatsen, niet de bijgeleverde fan. Afhankelijk van de verwachte temperatuurswinst, ga ik een aankoop overwegen.

De volgende aanvullende vraag, ja ik kijk altijd met 1 oog naar de toekomst. Zouden deze pomp en dit reservoir ook nog een tweede RX120 aankunnen met een gpu only blok op een GTX 670? Of moet ik dan meer gaan denken aan een Koolance RP-401X2 5,25 reservoir met 2 pmp-400's?

Even ter volledigheid mijn complete systeem:
Fractal Define Mini
Asus ROG Z68 Gene IV
Intel I5 2500k
Mushkin Ridgeback 1866 DDR2 2*4GB
EVGA GTX 670 FTW
Chieftec Nitro 88+ 850W
Corsair Force GT 60GB SSD
Samsung F1 1TB drive
Fan Controller Scythe Kaze Master II
Ik kan over 6 GT AP-15's beschikken

[ Voor 19% gewijzigd door Gizzy op 04-02-2013 16:40 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een schatting kunnen we niet echt doen, daar moet je op de reviews vertrouwen.
Overigens hangt het ook zwaar af van de omgevingstemperatuur, en of het koelblok fatsoenlijk gemonteerd wordt.

Als je echt betere temperaturen wilt halen omdat je nog meer warmte in je omgeving kunt dumpen, moet je een grote radiator monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Heb ik dan meer aan een 240 radiator, die dun id of vooral een dikkere 120mm radiator?

De x2o 450 pomp uit de gelinkte kit kan max 2,5 gallons/minuut of 7,5l/minuut verplaatsen. Daar de meeste reviews de koelingscapaciteit vaststelling bij een bepaalde gallon of liter per minuut, kan ik nu kijken wat de koelingscapaciteit zou kunnen zijn van de set. Klopt deze conclusie een beetje?

[ Voor 63% gewijzigd door Gizzy op 04-02-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat is 450 liter per uur.
Zodra je meer componenten of componenten plaatst met meer restrictie valt dat getal naar beneden waarna je weinig flow overhoudt....

Wat de fabrikant aangeeft, zijn onbelaste cijfers.

Het beste is een Laing D5 pompje, onbelast 1200 liter per uur (20 per minuut).

Maar een 240mm rad is beter, dan heb je meer oppervlak.
280mm of 360mm is helemaal ideaal, en kun je een GPU ook koel mee houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Het zou prima moeten werken hoor. Met een goede 120mm rad kun je een CPU koelen.
Wlje echt voor sjieke Temps gaan kun je echter beter:

Meer rad oppervlak nemen
Betere pomp (de hier genoemde d5 of een dcc350/355/35x pomp). Voor al die pompen bestaan ook bay reservoirs waar ze in passen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Ah bedankt voor de tips. ik kwam ook al een res tegen waar 2 dc-lt pompjes in zouden kunnen. Dan kom je op 700l/uur. Daarnaast heb ik ook nog een eheim pump gevonden die 700l per uur doet. Dat komt wat meer in de buurt. Van wat jullie voorstellen zondat dat het gelijk ook financieel uit de klauwen loopt. Zit zelf te mikken op kosten richting de 125 tot 150 euries.

[ Voor 25% gewijzigd door Gizzy op 05-02-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Dat is inderdaad krapjes voor custom waterkoeling. Maar De meesten krijgen wel spijt van goedkope pompen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 14:58

India Sierra

Learn by failure

Ik denk zowieso dat je over die 150 euro heen gaat als je CPU + GPU wil gaan koelen, vooral als je hoge eisen stelt (5Ghz). Custom waterkoeling is nou eenmaal duur en dat zal het ook blijven, het is immers custom. Ik raad je sterk aan om wat langer te sparen en in 1 keer iets fatsoendelijks te kopen dan iets wat je teleurstelt, moet vervangen en daardoor meer werk en geld kwijt bent.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Voor 150 euro kom je met tweedehands anders best ver, zeker als je alleen een CPU hoeft te koelen. Laing DDC pompje is meer dan zat en moet je voor 4 tientjes kunnen scoren. CPU block ook 40 euro, reservoir en radiator 2-3 tientjes elk en als je 't goed speelt haal je 't bij iemand die je er gratis fittingen en slang bij geeft. Inbouwen en knallen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Bedankt voor de adviezen. Heb nu een ek blokkie incl. fitting en slangen gevonden dat gelijk zou moeten presteren met een raystorm. Dit blok heeft wel behoorlijk wat obstructie dus moet ik el een high pressure pomp vinden. Ik neig dus in de richting van een pmp-400 of een ddc. De dc-lt of een hydor zijn dan niet zo geschikt.

Wat betreft rad, ga ik toch mijn kast een beetje voor modden. Even mijn onderste drive bay uitboren (4popnagels) en dan kan ik een 240 rad kwijt van 6cm diep. Een dergelijk rad ga ik aanstaande maandag naar kijken. Daar zou ook een d4 pomp te koop zijn met reservoir. HDD en SSD kunnen dan met een 5,25 bracket in mijn 5,25 dat ik over heb. Reservoir en pomp moeten dan achter het rad komen oid.

Pagina: 1