SSD voor Toshiba Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 22:05
Al een paar weekjes ben ik me aan het oriënteren op een SSD voor deze laptop: pricewatch: Toshiba Satellite L500-1ZP. Na herinstallatie vond ik mijn laptop namelijk niet echt veel sneller gaan. Ik vermoed dus dat mijn HD gewoon veel trager is te worden. Ik merk dat heel erg met opstarten, programma's die traag lopen en opstarten.

Er zijn een paar dingen die ik me afvraag en waar ik niet echt een antwoord op kon vinden

- Mijn laptop heeft een SATA van 3 GB. Heeft het dan enig nut om daar een SSD met 6 GB op aan te sluiten? Met andere woorden wat zijn de max lees en schijfsnelheden van SATA-II 300? Kan ik beter focussen op SSD met SATA 3?

- Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

- Welke SSD zou je me aanraden voor deze laptop?

EDIT: Opslag minimaal 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Je kan kiezen voor een betaalbare SATA-300 SSD, die past goed bij de i3 laptop en haalt alle performance uit de SATA-300 bus die erin zit.
Kies je voor SATA-300, dan zou ik de Sandisk kiezen.

Je kan ook wat meer geld investeren en een SATA-600 drive kiezen. Op dit moment zal je dan niet de volledige snelheid van de drive benutten, maar ga je ooit in de toekomst upgraden, dan kan je wel de snelheid eruit halen die erin zit. (mits je natuurlijk dan een device hebt met SATA-600 interface ..)
Kies je voor een upgrade mogelijkheid SATA-600 dan zou ik de Crucial M4 kiezen.

Houd er rekening mee dat je minder opslag ruimte over houdt dan men adverteert:
128 GB = 119 GiB Windows partitie - 10 % SSD werkruimte = 107 GB werkbare opslag ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
Hmm goed punt over het gebruik in de toekomst bij een upgrade. Die Crucial ben in inderdaad al eerder tegengekomen. Maarja, die prijs hé. Tegenhanger zou de Samsung 830 vervangen door de 840 zijn.

Ik ben ook eventueel 250GB aan het overwegen. Maar meer als €150 moet het niet kosten.

Ik kwam trouwens ook de volgende aanbieding tegen die deze week ingaat bij MyCom. Wellicht is dat voor mij een goede optie. Met name dat zinnetje ook verkrijgbaar in 250GB voor €144 is interessant.

Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1128/1128965.gif

Of is dit een slechte Samsung SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 20:56
slechte samsung ssd's bestaan niet;)

Ik zou kijken naar de beste prijs/qualiteit/prestatie verhouding, vooralsnog is dat voor mij de samsung 840/830 of de crucial m4

Het maakt niet uit of het nu sata2 of 3 is, 3 is backward compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
Het nadeel dat de Samsung gebruik maakt van Triple Level Cell is verwaarloosbaar? Heb nl gelezen dat TLC sneller slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:13

Quad

Doof

Ligt er maar net aan hoeveel er wordt geschreven, maar gemiddeld genomen zou een TLC SSD wel 5-7 jaar zonder problemen mee kunnen gaan.

Overigens is de Samsung 840 nog vrij nieuw en zou je nog weinig over de kwaliteit kunnen zeggen.
waar dat wel over kan is de Crucial M4.

[ Voor 34% gewijzigd door Quad op 04-02-2013 16:49 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 20:56
idd, het ligt er ook maar net aan wat voor qualiteit TLC geheugen er in zit.
Samsung geeft wel nogsteeds 3 jaar garantie op hun ssd's, dus dat zit wel goed.

Ook is 144 euro voor 250gb wel erg lekker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:51
Het slijt sneller, dat is een feit. Maar zelfs als het maar 1000 P/E cycles kan trekken in plaats van 3000, dan gaat de ssd nog steeds jaren mee.
1000 cycles op de 256GB schijf is dus 250TB aan writes die mogelijk zijn. Onder normaal gebruik haal je 1 tot 5TB aan writes per jaar, dus zou hij het nog altijd 50 jaar moeten uithouden voor hij versleten is.

De kans is groter dat hij tussendoor overlijdt als je de firmware probeert te updaten, of door plotseling spanningsverlies.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Ik zou gewoon een sata 600 ssd nemen. In de praktijk zit er helemaal niet zoveel verschil. Alleen als je blokken data gaat lezen zal je sata 300 poort voor een bottleneck zorgen, maar het grootste deel van de tijd gebruik je een ssd voor random io. Dan is de toegangstijd belangrijk en dat werkt prima op sata-300.

De ssd's die met sata 300 specificatie verkocht worden zijn vaak ook echt budget schijven met slechtere snelheden inclusief random IO's (die je wel prima kan benutten.)

En zoals al eerder genoemd, als je straks een andere computer hebt met sata 600 poort kun je hem gewoon daarin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
rutger465 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:50:
Samsung geeft wel nogsteeds 3 jaar garantie op hun ssd's, dus dat zit wel goed.
Samsung geeft 5 jaar garantie op de pro versie, dus er zal wel degelijk een verschil in zitten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Er zit verschil, maar geeft wel aan dat Samsung de betrouwbaarheid bij de pro hoger inschat dan bij de gewone 840.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga kijken of ik die aanbieding van MyCom kan bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
Nog een extra vraagje:

Ik zag zojuist dat de hoogte van de pricewatch: Samsung 840 series SSD 250GB kleiner is dan mijn huidige HDD. Die is namelijk 9.5 mm en deze Samsung is 6.6 mm. Zit dat niet erg los zo in mijn laptop als er ruimte over is. De aansluiting zit weliswaar zo veel mogelijk naar beneden zodat hij op het afdekplaatje zou liggen, maar toch. Iemand ervaring met het plaatsen van een dunnere SSD? Zijn hier oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:51
Bij sommige ssd's zoals de Intel 320 zit er een plastic rand op die eraf te halen is met enkele schroeven, zodat deze hoger of lader kan worden gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.maximumpc.com/files/u139222/ssd_intel_320.jpg
De 840 lijkt dit echter niet te hebben.

Nu bijvoorbeeld in mijn eigen macbook zou het niet uitmaken, omdat deze gefixeerd wordt met schroeven.
Mocht het in jou laptop wel een probleem zijn, dan kan je nog altijd een stukje karton oid erop plakken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

De SSD wordt vast gezet op de bracket normaal gesproken. Dus het zou geen problemen mogen opleveren.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
Mijn HDD zit niet vast met schroeven. Aan de buitenkant van de HDD zitten uitsteeksels die precies passen in de uitsparingen in de laptop. Door dan de HDD naar links te schuiven zit deze vergrendeld. Daarnaast zitten er op het klepje twee lipjes die ervoor zorgen dat hij niet naar rechts kan schuiven.

Hoe bedoel je dat precies met vastzetten op de bracket?

Naja, anders verzin ik er t.z.t. wel wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-07 13:45
De uitsteeksels plaatsen in de SSD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 16:34
Wat een boefjes by MyCom, de huidige prijs voor een Samsung 840 128Gb is 89,99 en geen 99 zoals in de advertentie staat. Fijne korting 8)7

De full kit is 104,99 dus die zal het niet zijn...
Pagina: 1