Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

42" tot 47" Televisie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een hele goedemiddag,

Sinds een week ben ik mijzelf aan het oriënteren op het gebied van televisies. Ik heb momenteel een 32" Panasonic LCD staan uit 2006, maar deze begint linksonder in het scherm al flink slechter te worden (lees: zwarte vlekken) en ben daarom toe aan iets nieuws. Ik ben al flink wezen zoeken op internet, en heb met name de pricewatch hier al veelvuldig gebruikt, maar ik ben beslist geen kenner en zou graag wat feedback willen, vandaar dit topic.

De kijkafstand is zo'n 4 tot 5 meter en ik wil daarom gaan voor minimaal een 42" en maximaal een 47" TV. Budget van rond de €600,-. Binnen die groottes zoek ik een gemiddeld model. Een high-end televisie lijkt mij niet nodig, maar ik hoef ook geen instapmodel waar ik misschien over een paar jaar weer spijt van krijg.

Via de pricewatch ik er al wat modelletjes/series uitgefilterd die mij wel wat lijken, maar ik weet niet hoe het met de daadwerkelijke beeldkwaliteit van deze merken/televisies zit;

Samsung series 5 (46")

Samsung series 6 (46")

Samsung lijkt mij (ook kijkend naar de vele kennissen die er eentje hebben) een veilige keuze, ook qua prijs/kwaliteit verhouding, maar naast de TV zitten ramen en de Samsung's zien er niet bepaald mat uit, waardoor ik bang ben voor weerkaatsing.

LG 42LS570S. Sowieso komen de LG's er redelijk goed uit via de pricewatch, maar ik ben niet goed bekend met de beeldkwaliteit van LG televisies.

Panasonic Viera TX

Philips 4000 series

Wat aanvullende informatie:

Betreft LCD of Plasma heb ik trouwens nog geen voorkeur. Verder zal de TV alleen worden gebruikt voor het kijken van reguliere TV-uitzendingen en het kijken van films. Er zal niet op worden gegamed of iets dergelijks.

Smart TV is leuk, maar hoeft niet per sé heel uitgebreid. Alternatieven in de vorm van Apple TV zijn namelijk al aanwezig. Daarbij vind ik een laptop via een HDMI eraan hangen ook prima. 3D is ook niet een pré, een leuke noviteit, maar niet iets wat ik mijzelf veel zie gebruiken.

Alle meningen/ervaringen/tips zijn welkom! :)

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Je geeft aan geen instapmodel te willen, toch vallen alle genoemde televisies in voor instapmodel. Of budget model om het beter te verwoorden.

In dit rijtje is de Samsung EH6030 het meest interessant. Deze heeft een 100Hz paneel (laat je niet gek maken door het geadverteerde aantal Hz) waardoor je minder last hebt van motion blur (het bekende ovale balletje bij voetbal).

In mijn ogen is plasma nog altijd superieur aan LCD, vooral in de prijsklasse die jij hebt. Echter heb je met plasma wel het probleem dat je net als de Samsung LCD modellen een glossy scherm hebt. Logisch ook wanneer het scherm een glasplaat is. Mijn advies zou sowieso zijn om te verduisteren want ook al heb je een mat scherm, je zult er altijd iets last van hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie!

Is plasma in jouw ogen superieur met name vanwege de beeldkwaliteit? Want gezien 3D, Smart TV en andere features geen hoge prioriteit hebben wil ik mijn pijlen met name richten op een zo goed mogelijk scherm (USB opties voor het kijken van films/videos vanaf een externe HDD is eigenlijk de belangrijkste eis, maargoed dat hebben alle TV's nu zo ongeveer al wel).

Verder hebben we hier lamellen hangen dus verduisteren is geen probleem. Bovendien staat de zon er alleen in de ochtend (wanneer er zo goed als nooit TV gekeken wordt) op dus bij nader inzien is een glossy scherm sowieso geen struikelblok.

Na meer te hebben rondgelezen las ik dat je in een ander vergelijkbaar topic de Viera TX-P42ST50 aanraadde. Is die in jouw ogen op zijn beurt dan weer superieur aan de hierboven genoemde Samsung EH6030 (46")? Die 2 lijken namelijk voor mij nu op dit moment de twee meest aantrekkelijke opties. De Samsung is dan wel €100,- goedkoper, maar wellicht dat de Panasonic dit qua beeldkwaliteit weer compenseert? Misschien toch maar eens naar een MediaMarkt rijden om ze in real life eens te vergelijken.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:31
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:27:
Misschien toch maar eens naar een MediaMarkt rijden om ze in real life eens te vergelijken.
Dan gaat helaas de Panasonic geheel afvallen aangezien die in de daar aanwezige omstandigheden (zesduizend TL-balken per vierkante meter) een belabberd (vaal en dof) beeld gaat weergeven. Echter thuis, bij normaler licht, zal deze tv een plaatje van een beeld neerzetten en een stuk rustiger voor je ogen zijn. Naast elkaar een plasma en een LCD vergelijken is lastig, de meeste mensen zullen dan toch de LCD prefereren. Voor langdurig (en natuurgetrouwer) kijken is een plasma echter (mijns inziens) veel fijner. Mijn ouders hebben de 42ST50 en heb zelf een 65VT50 en beide tv's worden erg gewaardeerd, ook door mensen die langskomen. En nog nooit iets gehoord over een vaal beeld :)

Wel is jouw kijkafstand dermate groot dat een 42 inch geen "wow" effect zal hebben, zeker niet na een tijdje (lees: na de eerste film ;) ). Je zou dan ook eigenlijk inderdaad minimaal 47 maar als je het kwijt kan een 50 inch moeten overwegen. Dat is serieus veel en veel leuker kijken. Zit nu op nog geen drie meter van de 65 inch af (kwam van 50 inch) en ook dat went went (veel te) snel. Als je de ruimte hebt (zowel qua plaatsing als qua budget) altijd zo groot mogelijk kopen. De kans is anders aanwezig dat je mega spijt krijgt.

Nickname does not reflect reality

• Dimens
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:27:
Dank voor de snelle reactie!

Is plasma in jouw ogen superieur met name vanwege de beeldkwaliteit? Want gezien 3D, Smart TV en andere features geen hoge prioriteit hebben wil ik mijn pijlen met name richten op een zo goed mogelijk scherm (USB opties voor het kijken van films/videos vanaf een externe HDD is eigenlijk de belangrijkste eis, maargoed dat hebben alle TV's nu zo ongeveer al wel).
Qua beeldkwaliteit inderdaad. Een goede plasma scored op veel fronten erg goed en vooral wanneer het goedkoop moet zijn. De Panasonic ST50 is in mijn ogen de beste koop die je kan doen en krijg je het beste beeld voor een relatief lage prijs. Als je het geld er inderdaad voor hebt, zou ik zeker zeggen dat je die koop zou moeten overwegen. Echter moet je wel snel zijn, want ze raken op en tot mei komen er geen nieuwe modellen voor in de plaats.
[/quote]
Na meer te hebben rondgelezen las ik dat je in een ander vergelijkbaar topic de Viera TX-P42ST50 aanraadde. Is die in jouw ogen op zijn beurt dan weer superieur aan de hierboven genoemde Samsung EH6030 (46")? Die 2 lijken namelijk voor mij nu op dit moment de twee meest aantrekkelijke opties. De Samsung is dan wel €100,- goedkoper, maar wellicht dat de Panasonic dit qua beeldkwaliteit weer compenseert? Misschien toch maar eens naar een MediaMarkt rijden om ze in real life eens te vergelijken.
De EH6030 is zeg maar een net wel net niet model. Het heeft een 100Hz paneel waardoor motion blur toch weer minder weergeven wordt maar op alle andere aspecten is het maar een magere televisie. Uiteindelijk betaal je daar ook de prijs voor.
De ST50 heeft geen last van motion blur waardoor de bal dus ook echt een bal blijft. Niet alleen bij voetbal ga je dit merken, maar uiteraard bij alle bewegingen. Dit resulteert ook een veel rustigere kijkervaring.

Wat je niet moet doen is naar de MediaMarkt toe gaan en daar vergelijken. In winkels heb je namelijk een vertekend beeld door onnatuurlijke instellingen en omgevingslicht. Als ik in de MediaMarkt ga kijken naar een televisie vind ik LCD er ook beter uit komen dan plasma, aangezien plasma in winkels er altijd grauw uit ziet met een bruine gloed.

Als het mogelijk is, ga dan eens bij iemand met een (recente) plasma kijken naar het beeld. In een thuissituatie is het beeld veel en veel mooier dan in de winkels en dan is een LCD ineens helemaal niets meer naast zo'n plasma televisie. Diepe kleuren en diep zwart, erg mooi en natuurlijk.

Wat betreft de kijkafstand ben ik het met Brad Pitt eens. Op 4 á 5 meter is een 42" behoorlijk klein voor de tijd waar we in leven. Films zijn allemaal in hoge resolutie en kwaliteit, televisie is op hoge resolutie en redelijke kwaliteit te ontvangen en televisies zijn er natuurlijk ook voor in staat. Met zo'n grote afstand zul je een hoop informatie die te televisie te bieden heeft missen en dat is zonde. Op de afstand die jij zit zou je zelfs 80" kunnen nemen zonder de pixels te kunnen tellen. Erg groot en zou ik zelf ook niet doen, maar 50" of zelfs 55" zou ik zeker aanraden. Helaas zul je dan of kwaliteit moeten inleveren om de kosten te onderdrukken of je budget moeten verhogen.
Of, voor velen een vies woord, sparen.

Verwijderd

Topicstarter
Wederom dank voor de uitgebreide reacties. Mijn beeld qua mogelijkheden en beste opties begint een stuk helderder te worden.

42" is inderdaad ook wel het minimum aan formaat wat ik graag zou willen. 55" lijkt mij weer wat te groot (wordt dan wat buitenproportioneel i.v.t. de meubels) maar 47" en 50" zouden ook prima staan. Het probleem wordt dan inderdaad het budget. Zo neigde ik nogal naar de ST50 van Panasonic, maar de 50" versie wordt simpelweg te duur. Dat geldt dan bijvoorbeeld weer niet voor 50" Full HD plasma's van LG (50PV350 en de 50PA6500). Het prijsverschil hierin t.o.v. de Panasonic is aanmerkelijk. Komt dit vooral door het gemis van 3D en SmartTV of verwachten jullie dat je er qua beeldkwaliteit dan ook erg op achteruit gaat?

Overigens, mochten de LG plasma's sterk afgeraden worden en de 42" Panasonic ST50 mij toch te klein lijken, dan zal ik hoogstwaarschijnlijk gaan kiezen voor een 46"/47" LCD. Na wat verder georiënteerd te hebben lijken de Samsung Series 6 UE46EH6030 of de Panasonic Viera TX-L47E5 mij de meest interessante opties in dit segment, of zijn jullie het met een kennis van mij eens dat Philips de beste LCD's maakt?

• Dimens
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:10:
Wederom dank voor de uitgebreide reacties. Mijn beeld qua mogelijkheden en beste opties begint een stuk helderder te worden.

42" is inderdaad ook wel het minimum aan formaat wat ik graag zou willen. 55" lijkt mij weer wat te groot (wordt dan wat buitenproportioneel i.v.t. de meubels) maar 47" en 50" zouden ook prima staan. Het probleem wordt dan inderdaad het budget. Zo neigde ik nogal naar de ST50 van Panasonic, maar de 50" versie wordt simpelweg te duur. Dat geldt dan bijvoorbeeld weer niet voor 50" Full HD plasma's van LG (50PV350 en de 50PA6500). Het prijsverschil hierin t.o.v. de Panasonic is aanmerkelijk. Komt dit vooral door het gemis van 3D en SmartTV of verwachten jullie dat je er qua beeldkwaliteit dan ook erg op achteruit gaat?
Samsung en Panasonic zijn op het gebied van plasma toch een stuk beter dan LG dat doet. Eventueel is een model lager dan de ST50, de pricewatch: Panasonic Viera TX-P50UT50, een goed model voor jou. Is een budget model plasma van Panasonic maar doet niet veel onder aan de ST50.
Overigens, mochten de LG plasma's sterk afgeraden worden en de 42" Panasonic ST50 mij toch te klein lijken, dan zal ik hoogstwaarschijnlijk gaan kiezen voor een 46"/47" LCD. Na wat verder georiënteerd te hebben lijken de Samsung Series 6 UE46EH6030 of de Panasonic Viera TX-L47E5 mij de meest interessante opties in dit segment, of zijn jullie het met een kennis van mij eens dat Philips de beste LCD's maakt?
Philips maakt zelf geen televisies meer. Philips televisies is overgenomen door TP Vision wat een B merk is. Ze zijn er dit jaar erg op achteruit gegaan en qua beeldkwaliteit is het allemaal erg mager. Veel hebben ze gewoon niet op orde zoals motion blur/frame interpolation maar ook de bediening is een drama. Hardware eb software werken totaal niet goed samen met elkaar waardoor je trage menu's krijgt terwijl de interface dood simpel is.

Philips zie ik alleen nog gekocht worden door mensen die het willen omdat het uit eigen land komt. Het enige wat nog interessant is aan Philips is Ambilight. Maar dat weegt niet op tegen de kwaliteit van het beeld en Ambilight is in principe ook zelf te maken. mrwolf's tweakblog: DIY Ambilight voor je XBMC HTPC

Verwijderd

Topicstarter
Aha duidelijk, dan valt Philips sowieso af. Bij nader inzien de 50" modellen ook, toch wat te groot voor in de kamer. Ik weet bijna zeker dat 46"/47" prima zal voldoen. Dat betekent dus dat ik met een budget van rond de €600/€650,- veroordeeld ben tot de LCD's. Dan heb ik het meeste er nu wel uitgefilterd denk ik, dan zal ik gaan kiezen tussen de Samsung 46" of de 47" Panasonic.

Als ik het dus goed begrijp in die vergelijking is het verschil tussen de twee Samsung's dat de EH6030 een normal range is (relatief dan, ik begrijp dat het nog steeds een goedkoper model is) en de ES5500 meer een budget TV, maar wél de slimline? De Panasonic is qua adviesprijs wel duurder, heeft die dan weer een beter scherm? Kan verder weinig recensies vinden met duidelijkheid over de beeldkwaliteit, maar kan me niet voorstellen dat dit elkaar veel gaat ontlopen, dat wordt dus kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 19:03 ]

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52
Stond een paar weken geleden voor dezelfde keuze als jij. Was op zoek naar een scherm rond de 46".

Uiteindelijk blind op basis van de meningen van de tweakers gegaan voor de TX-P50UT50. Was in de aanbieding voor 600 bij de wehkamp.

Indien er een 46" variant was had ik die mss gekozen. Maar met een enkel de keuze tussen 42" en 50" en een prijsverschil van 80e was de keuze snel gemaakt. Speelt ook mee dat mijn kijkafstand ca. 4 - 4.5m bedraagt.

Mijn enige eisen waren prijs/kwaliteit en uiterlijk.

Ik zou zeggen, maak je jezelf het niet te moeilijk.

• Dimens
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:29:
Aha duidelijk, dan valt Philips sowieso af. Bij nader inzien de 50" modellen ook, toch wat te groot voor in de kamer. Ik weet bijna zeker dat 46"/47" prima zal voldoen. Dat betekent dus dat ik met een budget van rond de €600/€650,- veroordeeld ben tot de LCD's. Dan heb ik het meeste er nu wel uitgefilterd denk ik, dan zal ik gaan kiezen tussen de Samsung 46" of de 47" Panasonic.
Jammer.
Houdt er wel rekening mee dat die 3" maar 7,62cm diagonaal meer is en dat de uiteindelijke omlijsting echt maar iets groter is.
Verschil tussen de 50" UT50 en de 47" E5 is bijvoorbeeld in de breedte maar 6,9cm. Mede ook wel doordat de bezel van de UT50 iets dikker is maar het is maar een klein verschil.
Als ik het dus goed begrijp in die vergelijking is het verschil tussen de twee Samsung's dat de EH6030 een normal range is (relatief dan, ik begrijp dat het nog steeds een goedkoper model is) en de ES5500 meer een budget TV, maar wél de slimline?
De ES5500 moet je absoluut niet kopen. Het mag dan wel een budget model zijn, je betaalt er alsnog teveel voor wat je krijgt. Het heeft een 50Hz paneel is op bijna elk gebied slecht.
De Panasonic is qua adviesprijs wel duurder, heeft die dan weer een beter scherm? Kan verder weinig recensies vinden met duidelijkheid over de beeldkwaliteit, maar kan me niet voorstellen dat dit elkaar veel gaat ontlopen, dat wordt dus kiezen.
De Panasonic E5 is geen interessant model op groot formaat. Het heeft een 50Hz paneel en op 47" moet je eigenlijk gewoon geen 50Hz paneel nemen. Hoe groter de televisie, des te meer gaat motion blur opvallen. Vooral bij IPS panelen welke ook in deze televisie zit is dat een probleem en zo ga je veel scherpte verliezen.

De pricewatch: Panasonic Viera TX-L47ET5 is veel en veel interessanter. Deze biedt wel een 100Hz paneel aan en maakt gebruik van een effectief Backlight Scanning technologie waardoor motion blur veel en veel minder is. Vrijwel geen terwijl je maar iets meer betaalt. Het is niet alleen 3D maar ook de beeldkwaliteit waar je extra voor betaalt en dat is die meerprijs 1000x waard.

Verwijderd

Topicstarter
Dus (simpel gesteld) is in de prijsklasse rond de €600,- (met minimaal een 46" scherm) de Samsung EH6030 de enige met een 100Hz paneel en daarom ook de meest interessante? En wanneer ik het budget zou opschroeven wordt de Panasonic ET5 het meest interessant op LCD gebied, maar heb ik voor hetzelfde geld ook de P50UT50 plasma met daardoor ook meteen een mooier beeld/groter scherm.

• Dimens
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:20:
Dus (simpel gesteld) is in de prijsklasse rond de €600,- (met minimaal een 46" scherm) de Samsung EH6030 de enige met een 100Hz paneel en daarom ook de meest interessante? En wanneer ik het budget zou opschroeven wordt de Panasonic ET5 het meest interessant op LCD gebied, maar heb ik voor hetzelfde geld ook de P50UT50 plasma met daardoor ook meteen een mooier beeld/groter scherm.
En de ET5 die nu €600,- bij Apollo is. Geen idee of dat een goede webshop is maar dan is het wel interessant.

Maar ik blijf er nog steeds bij dat je het beste de Panasonic TX-P50UT50 kan nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook zien staan, alleen is een winkelmodel jammer genoeg. Hij kan natuurlijk in perfecte staat zijn, maar ik speel met deze bedragen toch liever op safe. Dan ga ik nog eens goed nadenken over mijn budget, anders wordt het de EH6030, en anders ga ik inderdaad voor een Panasonic ET5 of UT50. In ieder geval ontzettend bedankt voor de informatie tot nu toe, heeft onwijs veel geholpen!

• Dimens
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:37:
Heb ik ook zien staan, alleen is een winkelmodel jammer genoeg. Hij kan natuurlijk in perfecte staat zijn, maar ik speel met deze bedragen toch liever op safe. Dan ga ik nog eens goed nadenken over mijn budget, anders wordt het de EH6030, en anders ga ik inderdaad voor een Panasonic ET5 of UT50. In ieder geval ontzettend bedankt voor de informatie tot nu toe, heeft onwijs veel geholpen!
Ik heb HIER nog wat leuk leesvoer voor je. Misschien wel interessant om te weten.

• Brad Pitt
Dimens schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 23:07:
Ik heb HIER nog wat leuk leesvoer voor je. Misschien wel interessant om te weten.
Wow, geweldige post... Is een van de dingen die ik op de voet volg en waarin grote interesse is dus ondanks het feit dat er niets nieuws in stond (en ik het met alles eens ben) chapeau voor de er in gestoken tijd! d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend hulpvolle post inderdaad. Dergelijke posts zouden hier eigenlijk een sticky moeten zijn! Helpen mensen zoals ondergetekende een ontzettend eind op weg.

Mijn "probleem" is alleen dat Panasonic plasma's in de maten 42" en 50" maakt en ik eigenlijk toch voor een 46"/47" wil gaan. 42" vind ik bij nader inzien toch te klein voor mijn kijkafstand (4 meter), maar 50" is simpelweg te groot i.v.t. het interieur. Wordt waarschijnlijk daarom toch een LCD. Wordt hoe dan ook een flinke vooruitgang t.o.v. de huidige dus blij zal ik er sowieso van worden.

Ik heb mijn definitieve keuze nu ook zo goed als gemaakt. Ik ben nu alleen nog aan het twijfelen tussen de Samsung 46EH6030 en de Panasonic TX-L47ET5. Het zijn volgens Dimens als het goed is beide 100Hz panelen, alleen de Panasonic is wel €150,- duurder. Dan krijg je daarvoor wel meer features (Smart TV, WiFi, wat meer USB/HDMI aansluitingen), maar het gaat mij eigenlijk vooral om de beeldkwaliteit. Als die verder gelijkwaardig is ben ik geneigd voor de Samsung te gaan, al zegt mijn gevoel dat de Panasonic hierin iets beter zal zijn. Ga dit weekend de knoop maar eens doorhakken. :P

• Dimens
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 19:03:
Ontzettend hulpvolle post inderdaad. Dergelijke posts zouden hier eigenlijk een sticky moeten zijn! Helpen mensen zoals ondergetekende een ontzettend eind op weg.
Werd al eens eerder genoemd maar dan verlies ik ook een klein beetje mijn hobby. Misschien dat het wel eens komt hoor maar dan een heel stuk uitgebreider. Daar heb ik het voornamelijk gehad over Hz en is de rest niet echt aan bod gekomen. Tevens staan er nieuwe modellen op de stoep dus is mijn verhaal binnenkort misschien niet eens meer relevant. Dat moeten we nog even zien.
Mijn "probleem" is alleen dat Panasonic plasma's in de maten 42" en 50" maakt en ik eigenlijk toch voor een 46"/47" wil gaan. 42" vind ik bij nader inzien toch te klein voor mijn kijkafstand (4 meter), maar 50" is simpelweg te groot i.v.t. het interieur. Wordt waarschijnlijk daarom toch een LCD. Wordt hoe dan ook een flinke vooruitgang t.o.v. de huidige dus blij zal ik er sowieso van worden.
Toch jammer. Dan is het dus uitzoeken welke LCD het gaat worden.
Ik heb mijn definitieve keuze nu ook zo goed als gemaakt. Ik ben nu alleen nog aan het twijfelen tussen de Samsung 46EH6030 en de Panasonic TX-L47ET5. Het zijn volgens Dimens als het goed is beide 100Hz panelen, alleen de Panasonic is wel €150,- duurder. Dan krijg je daarvoor wel meer features (Smart TV, WiFi, wat meer USB/HDMI aansluitingen), maar het gaat mij eigenlijk vooral om de beeldkwaliteit. Als die verder gelijkwaardig is ben ik geneigd voor de Samsung te gaan, al zegt mijn gevoel dat de Panasonic hierin iets beter zal zijn. Ga dit weekend de knoop maar eens doorhakken. :P
Hz is niet het enige wat de beeldkwaliteit bepaald. Het heeft wel een grote rol maar Hz zegt weer niets over kleur, contrast en kijkhoek.
Naast dat de techniek van beide televisies LCD is, heb je onder LCD ook nog verschillende technieken. Bij deze twee modellen spreken we over een LCD IPS paneel en een LCD PVA paneel. Beide hebben zo hun voordelen en nadelen.

Voordelen IPS

- Goede kleurreproductie
- Goede kijkhoek

Nadelen IPS

-Slechte zwartwaardes
-Langzame kristallen

Voordelen PVA

-Betere zwartwaardes

Nadelen PVA

-Smearing
-Slechte kijkhoek

Dit ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van het paneel.
Naast dat heb je ook nog verschillende backlight technieken om het beeld te verbeteren. Panasonic maakt bij het ET5 model hier heel goed gebruik van met backlight scanning. Daardoor is de motion resolution (scherpte bij bewegingen) hoger dan dat van de Samsung. Een motion resolution van 1080 wat voorlopig ook nog het maximum is. Ondanks met het IPS paneel met langzamere kristallen, is het scherm dus optisch wel sneller dan dat van Samsung. En de kleurreproductie is beter.

Niet elk 100Hz paneel is dus qua beeldkwaliteit gelijk aan elkaar.

• AadPiraat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-10 16:45
Ook ik zit tussen de Samsung UE46EH6030 en de Panasonic TX-L47ET5 te twijfelen, met als derde contestant de LG 47LM640S.

Aangezien het scherm wordt aangesloten op een HTPC boeien de extra opties niet echt, voor mij is beeldkwaliteit het belangrijkste. Helaas is mijn vriendin erg gevoelig voor trillende schermen, dus valt plasma af. Oh, hoe het ding eruit ziet is ook nog wel enigszins belangrijk :9

Mijn overwegingen: de Samsung heeft de beste prijs maar weinig extra's en is niet zo heel mooi (dik), de LG ziet er mooi uit maar heeft een 50hz-panel (meerdere tweakers melden echter dat er geen motion blur is, vandaar toch opgenomen) en de Panasonic heeft alles maar is weer de duurste. Keuzeskeuzes. Of zijn er misschien nog andere alternatieven?

• Dimens
AadPiraat schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 21:02:
Ook ik zit tussen de Samsung UE46EH6030 en de Panasonic TX-L47ET5 te twijfelen, met als derde contestant de LG 47LM640S.

Aangezien het scherm wordt aangesloten op een HTPC boeien de extra opties niet echt, voor mij is beeldkwaliteit het belangrijkste. Helaas is mijn vriendin erg gevoelig voor trillende schermen, dus valt plasma af. Oh, hoe het ding eruit ziet is ook nog wel enigszins belangrijk :9

Mijn overwegingen: de Samsung heeft de beste prijs maar weinig extra's en is niet zo heel mooi (dik), de LG ziet er mooi uit maar heeft een 50hz-panel (meerdere tweakers melden echter dat er geen motion blur is, vandaar toch opgenomen) en de Panasonic heeft alles maar is weer de duurste. Keuzeskeuzes. Of zijn er misschien nog andere alternatieven?
Motion blur is er wel degelijk bij deze LG. Vooral op dat formaat en dan 50Hz is het heel snel te zien.
Dat er Tweakers zijn die melden dat ze het niet zien, wil nog niet zeggen dat het er niet is. Want als ik er naar kijk, zie ik het heel duidelijk.
Voor 32" is het een leuk type (althans, de LM620S aangezien de LM640S niet te krijgen is in klein formaat) maar voor grote formaten niet. En tevens is het sowieso geen televisie die ik zou kopen, aangezien het een Duits model is. Je krijgt 0 service van LG op het moment dat er iets mee is.

Als je een HTPC neemt/gebruikt kan ik je wel de software XBMC aanraden. Een goed stukje mediaspeler software wat iedereen zou moeten gebruiken i.p.v. VLC. Vergeet dan niet om DXVA (Hardware Acceleratie) aan te zetten.

• AadPiraat
Thanx voor de XBMC-tip, zeker van plan dat te gaan gebruiken!

Zit even te zoeken naar reviews van de Samsung, niet echt te vinden. Wel een paar figuren die melden dat 3D mindere kwaliteit heeft (HD ready, 3D in 720p?). Is dat zo? Dat is natuurlijk niet besteld.

De LG valt in ieder geval af ivm motion blur en het feit dat de Panasonic niet veel duurder is.

[ Voor 9% gewijzigd door AadPiraat op 06-02-2013 22:14 ]

• Dimens
AadPiraat schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 22:02:
Thanx voor de XBMC-tip, zeker van plan dat te gaan gebruiken!
Was je dat al van plan of nog niet? XBMC wordt gelukkig wel steeds bekender maar het is zonde dat er nog zoveel mensen VLC gebruiken. VLC was vroeger goed doordat je met een programma alles kon afspelen. Maar tegenwoordig wordt het links en rechts ingehaald door andere spelers die ook heel veel afspelen maar veel beter. VLC zit nog in een beta voor hardware acceleratie waar veel andere spelers dat allang hebben.
En naast het beter afspelen is de interface ook goed. Kun je redelijk goed zelf aan passen als je zou willen al vind ik de standaard confluence interface erg mooi en duidelijk genoeg om een ander interface te gebruiken.
Daarnaast instel mogelijkheden. Ik gebruik zelf mijn computer (HTPC) als mediaspeler maar wanneer ik gewoon aan het computeren ben, wil ik het geluid over mijn 2.1 set speakers hebben. Niet dat die echt geweldig zijn, maar 5.1 hoeft mij echt niet wanneer ik een video op Youtube aan het kijken ben of een game aan het spelen ben. Dus Windows zelf staat op stereo over jack. Maar zodra ik in XBMC een film afspeel, stuurt deze het geluid over optisch s/pdif uit. DTS, DTS-HD, Dolby etc. Ik hoef er verder niets voor om te zetten. Enkel eenmaal in te stellen.

Het zijn kleine instellingen die het een heel fijn programma maken.
Zit even te zoeken naar reviews van de Samsung, niet echt te vinden. Wel een paar figuren die melden dat 3D mindere kwaliteit heeft (HD ready, 3D in 720p?). Is dat zo? Dat is natuurlijk niet besteld.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat zo is. Vorig jaar hadden de series 6 televisies van Samsung inderdaad 3D op halve resolutie maar of de EH6030 op 720p 3D weergeeft weet ik niet. Ik ben het ook nog nooit tegen gekomen maar aan de andere kant zou het mij ook niets verbazen als het zo is.

De hogere modellen 6 series hebben in ieder geval wel 3D op volle resolutie.

• Brad Pitt
Dimens schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:05:
[...]
Maar zodra ik in XBMC een film afspeel, stuurt deze het geluid over optisch s/pdif uit. DTS, DTS-HD, Dolby etc. Ik hoef er verder niets voor om te zetten.
Dat kan niet, optisch kan geen HD-audio signalen transporteren, alleen normale DD5.1 en DTS-core :P

• Dimens
Brad Pitt schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:34:
[...]

Dat kan niet, optisch kan geen HD-audio signalen transporteren, alleen normale DD5.1 en DTS-core :P
:'( Je hebt gelijk.
Al maak ik mij geen zorgen hierover aangezien ik nog geen content heb met DTS-HD.

• mlguys
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-11 18:35
Is het net een optie om gewoon iets door te sparen en dan toch voor een 50st50 te gaan? ik had een Philips 47pfl68777 gekocht en dit was een mooie tv, alleen beeldkwaliteit vond ik verschikkelijk. Hiervoor had ik een Panasonic 32 lcd en nooit problemen mee gehad. Ik zou toch goed naar reviews van tv kijken en eventueel een paar testfilms kijken. Op aanraden van Dimens heb ik de tv ingeruild voor een 50st50, ik kreeg zelfs geld terug. Beeld van dit model is fantastisch en ik zit op ongeveer 2,5 meter en dit is een prima maat.

• Dimens
mlguys schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 21:17:
Is het net een optie om gewoon iets door te sparen en dan toch voor een 50st50 te gaan? ik had een Philips 47pfl68777 gekocht en dit was een mooie tv, alleen beeldkwaliteit vond ik verschikkelijk. Hiervoor had ik een Panasonic 32 lcd en nooit problemen mee gehad. Ik zou toch goed naar reviews van tv kijken en eventueel een paar testfilms kijken. Op aanraden van Dimens heb ik de tv ingeruild voor een 50st50, ik kreeg zelfs geld terug. Beeld van dit model is fantastisch en ik zit op ongeveer 2,5 meter en dit is een prima maat.
Ik kan het mij nog herinneren ja.
Dimens schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:17:
De ST50 heeft zeker wel een betere beeldkwaliteit. Het zal een verademing zijn om naar deze televisie te kijken na het model wat je nu hebt. Dat durf ik met alle zekerheid te zeggen.

• AadPiraat
mlguys schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 21:17:
Zit nu te denken om het budget maar wat te verhogen en echt iets fatsoelijks te kopen, van de 6030 word ik eigenlijk ook niet echt gelukkig. De Panasonic plasma's passen geweldig in het plaatje, maar ik zal zoals eerder aangegeven toch voor een LCD moeten gaan. Er zou eigenlijk een soort van 'best LCD for the money' moeten zijn a la Tom's hardware :P Helaas begrijp ik maar al te goed dat een keuze voor een TV iets persoonlijker is dan die voor een videokaart.

Iemand nog een goede optie voor een 46-47" LCD tussen de € 700 en € 1.000? Zit nu te kijken naar de Samsung UE46ES6100 en UE46ES6710.

• Dimens
AadPiraat schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 00:23:
[...]

Zit nu te denken om het budget maar wat te verhogen en echt iets fatsoelijks te kopen, van de 6030 word ik eigenlijk ook niet echt gelukkig. De Panasonic plasma's passen geweldig in het plaatje, maar ik zal zoals eerder aangegeven toch voor een LCD moeten gaan. Er zou eigenlijk een soort van 'best LCD for the money' moeten zijn a la Tom's hardware :P Helaas begrijp ik maar al te goed dat een keuze voor een TV iets persoonlijker is dan die voor een videokaart.

Iemand nog een goede optie voor een 46-47" LCD tussen de € 700 en € 1.000? Zit nu te kijken naar de Samsung UE46ES6100 en UE46ES6710.
Ik zou zeggen de pricewatch: Sony KDL-46HX750
Pagina: 1