Hulp bij aanschaf NAS februari 2013

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Omdat ik vorige keer op uitstekende wijze geholpen ben door de tweakers leden beroep ik me opnieuw op jullie expertise :). Heb zelf al het een en ander nagelezen op het forum en het nodige onderzoek gedaan. Toch ben ik benieuwd wat jullie me adviseren.

Het zit zo: Graag wil ik naar een systeem waarbij ik overal (waar ik een internet verbinding tot mijn beschikking heb) en altijd bij mijn data kan. Daarbij wil ik meteen een veilige oplossing voor het bewaren van deze data. Nu heb ik begrepen dat ik voor dit laatste opzoek moet gaan naar een RAID1 oplossing daar dit de meest voor de hand liggende oplossing is. Aangezien het bedoeld is voor de oplslag van muziek, films (1080p) en zakelijke documenten denk ik dat een 2bay NAS volstaat. Ik ben voornemens om er in dat geval 2 keer 2TB of 3TB in de rammen. Uiteindelijk zal ik veelvuldig gebruik maken van het streamen van 1080p films via mijn nog aan te schaffen raspberry met XBMC omdat dit er naar horen zeggen geweldig uitziet.

Daarbij is het goed om aan te geven dat er vandaag een aanbieding op iBood te vinden is. Namelijk de http://tweakers.net/pricewatch/294019/zyxel-nsa320.html. Nu is het zo dat ik daar echter behoorlijk wat vage verhalen over teruglees. Nogmaals, ik heb er niet ontzettend veel verstand van en met de hulp van het internet/tweakers komen we altijd een heel eind maar toch. Voor mij is een zo simpel/overzichtelijk/gebruikersvriendelijke interface erg fijn. Op dat gebied heb ik begrepen dat de Synology systemen worden geadviseerd. Wat denken jullie? Is de iBood voor mij een aanrader? Of kan ik me toch beter richten op het goedkoopste synology systeem a http://tweakers.net/price...-disk-station-ds212j.html.

Qua harde schijven had ik in gedachte om de volgende schijf in tweevoud aan te schaffen:
http://tweakers.net/price...0014-st3000dm001-3tb.html

Verder weet ik niet of het belangrijk is, ik heb een 60MB UPC internet verbinding met daarbij een door UPC aangeleverd linksys modem. Van zaken als Gigabit en Mbit heb ik weinig verstand. Wel weet ik dat alles bedraad gaat worden aangesloten. Zijn hiervoor nog speciale kabels nodig of volstaat een normale internetkabel?

Al jullie adviezen zijn welkom! Bij voorbaat dank!

Grtz,
Daan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 11:04
Voor de schijven kun je inderdaad voor de Seagate kiezen deze hebben een wat betere performance dan de 3TB WD Green schijven. Echter voor opslag zou je ook voor de WD Green kunnen gaan gezien deze wat minder verbruiken dan de Seagate. Zelf heb ik voor de WD Green gekozen voor mijn thuisserver.

Voor een Gigabit (1000 Mbit) verbinding moet je minimaal Cat5e kwaliteit kabels hebben (staat op de kabels zelf geschreven). Ook moet je router 1Gbps ondersteunen. Indien je router dit niet ondersteund kun je ook vrij goedkoop een switch tussen je router en de rest van je netwerk hangen zelf maak ik gebruik van deze welke zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12-2023
De ZyXEL NSA320 zou wel maar maximum 4TB ondersteunen, maar dit wordt met updates blijkbaar uitgebreid
[Er kan met de huidige firmware gebruik gemaakt worden van 2x 3TB HDD’s maar vanaf de aankomende 4.60 firmware kan er gebruik gemaakt worden van 2x 4TB.
De nieuwe firmware staat geplanned voor Q2 2013
Bron iBood forum
]

Ik ben ook op zoek naar een goedkoop NAS systeem met de mogelijkheid voor minstens 2 disk - raid-0
Deze aanbieding van iBood is nu niet meteen zo spectaculair want je vind dit systeem op meerdere plaatsen terug voor minder dan 90 euro.
De originele prijs van 189.99 vind ik nergens terug hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 07:31
De twee leidende merken op GOT zijn ongeveer Qnap en Synology. Ik heb zelf een Qnap single bay nas, met één 2TB schijf. De 1,2Ghz processor is de beperkende factor tot downloaden, momenteel ben ik gelimiteerd op 3MB/sec. (Dit vereist dus grofweg 30Mbit van mijn ISP), terwijl ik geabonneerd ben op een 50Mbit abonnement.

Eerst denk je jammer.. Maar nee hoor :) Op dit moment blijft er altijd genoeg bandbreedte over om pc's en smartphones te gebruiken tijdens het downloaden van een film. Daarbij download de nas 24/7, de snelheid maakt dan al minder uit. De hoofdreden waarom het niet uit maakt is Sickbeard en Couchpotato, die zelf films in de wachtrij gooit en ze download. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:39

Eagle Creek

Breathing security

De twee leidende merken op GOT zijn ongeveer Qnap en Synology.
Met als reden dat beide apparaten semi-professionele functies bieden, überhaupt overlopen van de functies en goede softwarematige uitbreidbaarheid hebben. Daar staat echter wel een prijskaartje tegenover..

Ik heb ervaring met beide merken en ben er zeker over te spreken. Maar budget is wel een aandachtspunt, zeker bij QNAP.

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 04-02-2013 22:59 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen jullie mij uitleggen hoe dat downloaden op een NAS precies werkt? Ik dacht namelijk dat ik gewoon zou downloaden via bijvoorbeeld grabit (usenet) om vervolgens als doellocatie voor het opslaan van mijn bestanden de NAS zou selecteren. Ik begrijp uit de verhalen die ik lees dat er applicaties op de NAS geïnstalleerd kunnen worden om met de NAS te downloaden? Wat zijn hier de voordelen van? Op dit moment overweeg ik om de Synology DS212j http://tweakers.net/price...-disk-station-ds212j.html aan te schaffen in combinatie met 2 x 3TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je PC kan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe weet de NAS dan wat hij moet downloaden? Kan ik vanaf mijn werk bijvoorbeeld downloads aanzetten (usenet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ja. (Voorop gesteld dat je werk geen firewall/proxy/... heeft die het verhindert). Afhankelijk van de exacte implementatie kun je een nzb file uploaden via een webinterface, of via ftp/scp/... hem in een directory zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Netjes hoor.. dat lijkt me zeker relaxed :D. Raden jullie mij verder aan om de NAS als RAID1 in te stellen? dit is natuurlijk wel de veiligste manier maar is het ook echt noodzakelijk? :)

De NAS die ik op het oog heb is dat voor mij de beste keuze gezien de gebruiksvriendelijkheid opties/gebruikersdoeleinden etc.? Zoja, dan is de kans aanwezig dat ik vandaag de NAS bestel. Zijn er verder nog voedingskabels nodig om de schijven in de NAS te hangen? Zitten deze doorgaans bij de harde schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
RAID1 wordt zwaar overgewaardeerd. Het beschermt je files tegen één falende harde schijf. Het beschermt je niet tegen
  • Per ongeluk weggooien van files (meest voorkomende vorm van dataverlies)
  • Diefstal
  • Brand
  • Blikseminslag, die beide schijven tegelijk vernietigt
  • Laten vallen van NAS. Beide schijven dood.
  • Falende voeding, die met een laatste spanningspiek de schijven meeneemt
  • ...
En zelfs als één schijf overlijdt, is de kans dat de tweede gaat voor je de array hebt kunnen rebuilden met een nieuwe schijf groter dan comfortabel. (De schijven komen hoogstwaarschijnlijk uir dezelfde batch, en hebben exact evenveel draaiuren/spinups gehad).

Je moet gewoon voor goede backups zorgen.
Zijn er verder nog voedingskabels nodig om de schijven in de NAS te hangen?
Nee. Je prikt de schijf direct in een connector op het moederbord van de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 20:36
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:26:
Hoe weet de NAS dan wat hij moet downloaden? Kan ik vanaf mijn werk bijvoorbeeld downloads aanzetten (usenet)?
Voor synology is er ook een firefox plugin waarmee je download-links direct naar de Synology kan sturen en de download center app op de synology download hem vervolgens.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:24:
RAID1 wordt zwaar overgewaardeerd. Het beschermt je files tegen één falende harde schijf. Het beschermt je niet tegen
  • Per ongeluk weggooien van files (meest voorkomende vorm van dataverlies)
  • Diefstal
  • Brand
  • Blikseminslag, die beide schijven tegelijk vernietigt
  • Laten vallen van NAS. Beide schijven dood.
  • Falende voeding, die met een laatste spanningspiek de schijven meeneemt
  • ...
En zelfs als één schijf overlijdt, is de kans dat de tweede gaat voor je de array hebt kunnen rebuilden met een nieuwe schijf groter dan comfortabel. (De schijven komen hoogstwaarschijnlijk uir dezelfde batch, en hebben exact evenveel draaiuren/spinups gehad).

Je moet gewoon voor goede backups zorgen.
Thanks voor jouw input! Het gaat mij er met name om dat ik bepaalde data gewoonweg niet wil/kan verliezen. Denk aan muziek/documenten/filmpjes etc. Daarom dacht ik dat ik het beste voor die optie kon gaan. Hoe zie jij een goede backup precies voor je zonder een 2e systeem aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 20:36
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:43:
[...]

Thanks voor jouw input! Het gaat mij er met name om dat ik bepaalde data gewoonweg niet wil/kan verliezen. Denk aan muziek/documenten/filmpjes etc. Daarom dacht ik dat ik het beste voor die optie kon gaan. Hoe zie jij een goede backup precies voor je zonder een 2e systeem aan te schaffen?
- Externe hardeschijf (helpt niet tegen brand)
- Syncen met cloud
- Syncen met een ander systeem (laptop/pc) (helpt niet tegen brand, tenzij ergens anders)

Ik kwam laatst de Symform app tegen. Hiermee stel je ruimte beschikbaar aan anderen, hiervoor krijg jij dan ook backup ruimte in de cloud terug. Best een aardig concept.

Je kunt je afvragen of films en dergelijke dermate belangrijk zijn om deze zo grondig te backuppen. Ik zou alleen kiezen voor documenten/foto's en andere zaken die je onmogelijk terug kunt vinden. Het is maar net hoe belangrijk je bepaalde zaken vindt en hoeveel kosten/moeite hier tegenover mag staan.

Ik zou voor films (grote bestanden, vervangbaar) RAID1 al overkill vinden, maar dat is persoonlijk. Je zou ook een index kunnen genereren en deze backuppen, dan weet je in ieder geval wat je mist na een crash ;)

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen mijn muziek en foto's zijn voor mij onmisbaar. Films en dergelijke vind ik inderdaad niet belangrijk. gaat in totaal om max 100 gig. Wat zou jij in dat geval aanraden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:34
dagelijks die map syncen met een schijf op een andere locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb aan mijn desktop een externe HD van 1 TB hangen. Alle data van die schijf gaat straks naar mijn NAS. Kan ik automatisch laten syncen met die externe HD schijf? En kan ik dan ook aangeven welke map wel en welke niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Normaal gezien wel, ik geloof zelfs dat mijn QNAP daarvoor een usb-poort aan de voorkant heeft, dit proces zal je wel handmatig in gang moeten zetten elke keer je een backup wilt want hij kan wel een dagelijkse sync doen, maar niet als je schijf niet aanwezig is.
En je moet wel zorgen dat je de schijf ook afkoppelt als je niet aan het backuppen bent, anders is ze nog gevoelig voor schade door spanningspieken en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk :-).

Dan ben ik nog steeds van mening dat ik ga voor

http://tweakers.net/price...-disk-station-ds212j.html

In combinatie met 2 keer:http://tweakers.net/price...0014-st3000dm001-3tb.html

Nice one isn't it? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Jazeker, Synology en Qnap zijn zeker koplopers op het gebied van functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid, daarom zijn ze ook zo populair op het tweakers forum.

Op het gebied van harde schijven zou ik graag even verwijzen naar de originele betekenis van raid -> redundant array of inexpensive disks. De hele filosofie erachter is dat je goedkope disks kiest en niet zo zeer duurzame. Ik heb in de 4 jaren dat ik een 4-bay heb 1 schijf moeten vervangen (4x samsung 1TB).

Je zit volgens mij even goed met die seagate als met een andere. Het enige wat volgens mij een bepalende factor mag zijn bij het kiezen van een raid disk is energieverbruik, als je daaraan belang wilt hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zoals het er nu naar uitziet dus niet voor een RAID1 systeem. Ik zet mijn muziek en foto's gewoon eens per maand over op mijn externe harde schijf. Aangezien voor mij met een 2bay systeem de opslagruimte wel belangrijk is zou ik in principe voor de goedkoopste 3TB schijven kunnen gaan. De seagate schijven zijn met 113€ per stuk het goedkoopst.

Verder nog een vraag. In hoeverre is het mogelijk om mijn NAS in mijn TV meubel te plaatsen op het moment dat het deurtje aan de voorzijde dicht is en er aan de achterkant enkel een gat (diameter ~10CM) zit voor de snoeren? Verder staan er geen apparaten in die warmte kunnen afgeven. Op het moment dat 1 zo'n gat te weinig is zou ik er nog 2 naast kunnen boren. Weet niet hoe het zit met de warmte ontwikkeling van een NAS. Vandaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Dat hangt van je schijven en kamertemperatuur af, mijn nas zit doorgaans tussen de 20 en 30 graden, voor het aan te sluiten heb je eigenlijk enkel een netwerkkabel en een voedingskabel nodig.
Ik weet wel niet of de leefruimte de beste plaats is om de nas te zetten, want hoewel het niet veel lawaai maakt zal hij toch altijd opstaan en lichtjes zoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hou er rekening mee dat de J serie de instap budget modellen zijn van Synology. Deze ondersteunen bijna alle functies maar hebben vaak een wat langzamere processor en minder geheugen. Het kan zijn dat je later tegen performance issues aan loopt.

Hier een overzicht van de processoren: http://forum.synology.com...d_of_CPU_does_my_NAS_have

Eventueel een optie is om ipv de ds212j (2012 model) de ds213 of ds213+ te nemen (260/310 euro) en deze i.c.m. met 1 harddisk. Je zou later zonder problemen een tweede schijf bij kunnen plaatsen en het type uitbreiden naar raid1. Zoals al genoemd is Raid geen backup systeem en geeft het alleen bescherming tegen een hardware fout van de schijf.

Als ik kijk naar wat je wil zal dit allemaal moeten kunnen op een J. Bij mijn ouders heb ik een ds210j staan en ik heb zelf de ds412+. Ik merk goed het verschil met meerdere applicaties tegelijk. Als je gebruik wilt maken van download station (torrent/usenet) met 60 mbit en tevens een hd film via het netwerk wilt versturen weet ik niet of de combinatie werkt. Je Nas ga je niet zo snel meer vervangen, ik ga zelf vaak voor de duurzame investering.

[ Voor 24% gewijzigd door Viper® op 05-02-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor deze info! Is onderdaad zo dat ik bij aanvang meer dan genoeg heb aan 1 3TB HD..

Dan ga ik vanmiddag/morgen maar even een Raspberry PI en een ds213 deze kant op rossen.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bias
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
hoppa!!! en zo scheelt het weer een topic aanmaken!! goeie info! weet weer genoeg voor de keuze van mijn eerste NAS!!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12-2023
Waar blijft nu het antwoord op de oorspronkelijke vraag van deze forum post ?
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:26:Wat denken jullie? Is de iBood voor mij een aanrader? Of kan ik me toch beter richten op het goedkoopste synology systeem a http://tweakers.net/price...-disk-station-ds212j.html.
Ik ben gisteren op de aanbieding ingegaan en heb daar nog geen spijt van je kan inderdaad opteren voor een duurder NAS maar wat zijn nu de voordelen betrouwbaarheid ? de mogelijkheden ?

Uit de discussie heb ik het volgende geleerd. Gebruik een NAS voor opslag voor sharing maar niet voor back-up.

@dvanderhofstede wat heeft je gedreven om af te zien van de aanbieding ?
Viper® schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:05:
Bij mijn ouders heb ik een ds210j staan en ik heb zelf de ds412+.
De ds412+ wordt omschreven als een NAS voor kleine en grote ondernemingen. Bij BOL betaal je hem 560 euro.

Dat is 6,5 X zoveel als de ZyXel NSA320.

De DS213 kost 270 euro.

Wat verantwoord hun meerkost, kunnen ze niet net hetzelfde ? Uitgezonderd 4 disk ipv 2 bij de 412+

[ Voor 5% gewijzigd door yasaka op 05-02-2013 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terecht dat je deze vragen stelt. Dacht er zelf ook nog over na. Over de zyxel lees ik simpelweg veel verhalen waarbij het me te technisch wordt om bepaalde basis zaken aan de praat te krijgen. Bij de synology systemen lijkt dit eenvoudiger/gebruiksvriendelijker. Voor mij is het inderdaad puur bedoeld voor opslagsharing. Backuppen doe ik straks op mijn externe HD.

Een paar posts geleden werd ik gewezen op het feit dat de ds213 een betere processor heeft wat de prestaties zou verbeteren. In dat geval kom ik met 1 HD van 3TB op hetzelfde bedrag uit dan wanneer ik voor de ds212 zou gaan icm 2 HD's van 3TB. Met het oog op de toekomst denk ik dan dat ik beter iets meer geld in het systeem kan stoppen dan in de HD's die op termijn nog goedkoper zullen worden..

Vragen beantwoord? :-) misschien zijn niet al mijn keuzes gerechtvaardigd, dan hoor ik het graag! Alle info is immers welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ter info:

Vorige week heb ik de DS212j aangeschaft en in gebruik genomen icm met 1 seagate baracuda 3TB schijf. Moet zeggen dat de snelheid over het netwerk prima is met zo'n 30 a 35 UP en een download snelheid die ik nog niet getest heb.

Echter heb ik vandaag toch een DS213 gekocht daar ik de tijd die de DS212j nodig heeft om bestanden te verifiëren / unrarren (zowel sabnzbd als nzbget) toch wel storend vind. In beide aplicaties gebruikt hij zijn volledige CPU en duurt het soms wel 3,5+ uur voor ik een Planet earth aflevering a 25GB gedownload en geunrarred heb. Wanneer ik de film uitpak op een toch wel verouderde laptop duurt dit +/- 20 minuten,

Om die reden (mijn NAS gaat voornamelijk gebruikt worden om films en series te downloaden) ben ik toch over gegaan en stuur ik mijn DS212j terug. De kerel die 3 reacties hier boven dit advies heeft gegeven, je hebt gelijk gehad! :) Moet zeggen dat ik de DS212j toch dankbaar ben, heb mijn netwerkkennis flink aangescherpt waardoor ik mijn ds213 nu in 1 keer goed kan instellen. Nu al zin in!
Pagina: 1