Vraag over aansluiting surroundset

Pagina: 1
Acties:

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Beste allemaal,

Sta op het punt een tweedehands Harman Kardon dolby surround set te kopen inclusief versterker enzovoorts. Het is een AVR235 receiver, welke dus geen HDMI poorten heeft. Hij heeft wel tweemaal een optical in.

Mijn idee is het volgende:
- UPC horizonbox met HDMI op de tv.
- De playstation ook.
- Mijn laptop met een displayport to HDMI converter op de tv.
- TOSLINK kabel in de optical out van de TV, andere kant op de optical in van de versterker.
- In de TV (samsung) instellen dat alle audio door de optical out moet lopen.

Op deze manier heb ik toch al mijn geluid op de dolby surround set, of werkt het zo niet?

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

De theorie klopt en je zal ook zeker geluid hebben via de AVR. Echter hebben TV's nogal snel de neiging om geluid niet één op één door te zetten. Veel TV's zetten geluid eerst terug naar 2.0 stereo voordat het via de Audio Out gestuurd wordt. Er zijn TV's die Dolby Digital 5.1 nog wel door willen sturen, maar DTS 5.1 zie je echt maar zelden. Vanaf een interne CI-module kan het nog wel, maar vanaf externe bron eigenlijk haast nooit.

Mooier is dus om de apparaten met HDMI naar de TV te doen voor het beeld en dan het geluid via een andere weg te laten lopen. Dus vanaf de bron met een audiokabel naar de receiver. Ben je wel verzekerd dat DTS en DD 5.1 werken. Nadeel is wel dat je veel meer kabels nodig hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Aha oke op die manier :) Nu is het zo dat de PS3 en de Horizon box wel een optical out hebben, maar mijn laptop (waar ik veel films mee afspeel) helaas niet. Dit is een simpele stereo jack. Als ik de displayport gebruikt poept hij wel meer dan 2 kanalen uit omdat het HDMI signaal is, maar die kan ik dan dus niet op de receiver aansluiten, beetje jammer :)

Edit: Misschien toch maar minder krenterig zijn en iets zoals een Xtreamer aanschaffen...

[ Voor 11% gewijzigd door Dark Wanderer op 04-02-2013 15:20 ]

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))