Nothing phone 3a - AMD RX 6900 XT - AMD Ryzen 7 5800X
Anoniem: 418802
Ik heb een vergelijkbaar setje ram. Ram kan best hoog worden geclockt, het is meer of de chipset/cpu het aankan en het voltage wat belangrijk is. Ook heb ik ooit ergens gelezen dat ram het zelfs beter doet als het opgewarmt is. Maar dat kan ik niet bevestigen.
Ram koelen heeft niet heel gek veel zin, in een warme case zou het prettig zijn als er wat airflow langs je ram komt, maar verder ook niet.
Echt veel winst haal je niet uit ram OC. 1333mhz cl9 (heb je nu) naar 1600mhz cl10 zou je iets kunnen helpen, denk daan de 0.5~2%, afhankelijk van je CPU / chipset.
Een Z77 i5 of i7 heeft 5% baat bij 1333 -> 1600 indien gelijke timings, een P55 met i5 (ondersteund officieel ook geen 1600) zal dit de helft zijn.
Warme ram zou bij hogere voltages degraderen, hierbij zou men het afhankelijk van de chip gebruikt op je ram, aan 65-70 graden moeten denken. Als je ram over de jaren degradeerd, stopt het na een tijdje met correct werken bij dezelfde snelheden / voltages. Dit is vrij zeldaam. Ook onder de degradatie temperaturen zou degradatie optreden maar dan langzamer. Fabrikanten verkopen ram vaak zo dat het rustig 10 jaar mee gaat. En dan nog, degradatie heeft nooit echt schokkende gevolgen en ram werkt vrijwel nooit goed als het over de 80 graden wordt door extreme voltages, maar voor die tijd gaat veelal je CPU / moederbord al lang dood!
Exteme lage temperaturen zouden ook niet goed voor de performance zijn, maar hierbij moet je aan onder de 10 graden denken.
==
Mocht je nog steeds graag met je ram willen gaan rommelen voor deze marginale winst, post dan even de rest van je systeem info en huidige clocks. Grote kans dat je met andere overclocks meer winst kan behalen.
Extra ram vinnen of koeling is waarschijnlijk niet nuttig. Extra van die parallel aan je Ram nieuwe lucht je kast in blaast is nooit weg, dan is namelijk dan direct verse lucht voor je CPU.
Echt veel winst haal je niet uit ram OC. 1333mhz cl9 (heb je nu) naar 1600mhz cl10 zou je iets kunnen helpen, denk daan de 0.5~2%, afhankelijk van je CPU / chipset.
Een Z77 i5 of i7 heeft 5% baat bij 1333 -> 1600 indien gelijke timings, een P55 met i5 (ondersteund officieel ook geen 1600) zal dit de helft zijn.
Warme ram zou bij hogere voltages degraderen, hierbij zou men het afhankelijk van de chip gebruikt op je ram, aan 65-70 graden moeten denken. Als je ram over de jaren degradeerd, stopt het na een tijdje met correct werken bij dezelfde snelheden / voltages. Dit is vrij zeldaam. Ook onder de degradatie temperaturen zou degradatie optreden maar dan langzamer. Fabrikanten verkopen ram vaak zo dat het rustig 10 jaar mee gaat. En dan nog, degradatie heeft nooit echt schokkende gevolgen en ram werkt vrijwel nooit goed als het over de 80 graden wordt door extreme voltages, maar voor die tijd gaat veelal je CPU / moederbord al lang dood!
Exteme lage temperaturen zouden ook niet goed voor de performance zijn, maar hierbij moet je aan onder de 10 graden denken.
==
Mocht je nog steeds graag met je ram willen gaan rommelen voor deze marginale winst, post dan even de rest van je systeem info en huidige clocks. Grote kans dat je met andere overclocks meer winst kan behalen.
Extra ram vinnen of koeling is waarschijnlijk niet nuttig. Extra van die parallel aan je Ram nieuwe lucht je kast in blaast is nooit weg, dan is namelijk dan direct verse lucht voor je CPU.
Nee, je hebt geen extra koeling nodig. Als je een beetje airflow in je kast hebt is dat al meer dan genoeg. Zelfs airflow ontwikkeld door de CPU koeler die er vlak naast zit is al voldoende. Mijn geheugen draait 24/7 op 2666Mhz zonder grote koelvinnen (G.Skill Ares geheugen) en deze dingen worden niet overmatig heet, hooguit wat warm.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Behuizing: Zalman Z11 Plus met de standaard 5 fans, waar ik nog van plan ben 2 bij te zetten.djunicron schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:30:
Moederbord: Asus M5A97 R2.0
CPU: AMD FX-6200 Black Edition @ standaard clock (3.8 GHz / turbo: 4,1 GHz)
RAM: GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC
CPU cooler: Cooler Master V8
mocht je meer willen weten hoor ik t wel
Nothing phone 3a - AMD RX 6900 XT - AMD Ryzen 7 5800X
Ah ok, dat is een FSB overclockende setup. Voor een OC van de CPU zou je de FSB van 166mhz naar b.v. 200 kunnen zetten. Je 1333mhz geheugen gaat van van 8:1 (8x166 = 1333mhz) naar 8x200 = 1600mhz.
Aka je CPU clock en ram zijn aan elkaar verbonden. Ik zeg niet dat je gewoon maar dit moet gaan doen, zoals altijd netjes en stapje voor stapje overclocken natuurlijk.
CPU & Ram tegelijk overclocken levert VEEL meer op dan enkel je Ram bumpen. Je zou natuurlijk een 9:1 (indien beschikbaar) of een 10:1 kunnen pakken, maar als je dan aan je CPU gaan de gang gaat, moet je em toch weer verlagen. Overigens zal een systeem met 200*8 (1600mhz) langzamer zijn in veel gevallen dan 265*5 (1325mhz) simpelweg omdat de CPU en het moederbord dan VEEL harder werken. Nou is over de 220mhz FSB veelal enkel op de top-OC borden bruikbaar (stabiel te krijgen) en ik vrees dat voor over de 233 je ook naar waterkoeling zal moeten kijken. Sterker nog, ik denk dat de temps al te hoog worden voor 23x200mhz met een CM V8 CPU koeler, maar je weet maar nooit.
Ik ben al in geen tijden meer een AMD systeem overclockt, dus vandaar... Als je hiermee wilt gaan beginnen, verdiep je er eerst even goed in, er staat al heel erg veel op internetpagina / fora beschreven.
Aka je CPU clock en ram zijn aan elkaar verbonden. Ik zeg niet dat je gewoon maar dit moet gaan doen, zoals altijd netjes en stapje voor stapje overclocken natuurlijk.
CPU & Ram tegelijk overclocken levert VEEL meer op dan enkel je Ram bumpen. Je zou natuurlijk een 9:1 (indien beschikbaar) of een 10:1 kunnen pakken, maar als je dan aan je CPU gaan de gang gaat, moet je em toch weer verlagen. Overigens zal een systeem met 200*8 (1600mhz) langzamer zijn in veel gevallen dan 265*5 (1325mhz) simpelweg omdat de CPU en het moederbord dan VEEL harder werken. Nou is over de 220mhz FSB veelal enkel op de top-OC borden bruikbaar (stabiel te krijgen) en ik vrees dat voor over de 233 je ook naar waterkoeling zal moeten kijken. Sterker nog, ik denk dat de temps al te hoog worden voor 23x200mhz met een CM V8 CPU koeler, maar je weet maar nooit.
Ik ben al in geen tijden meer een AMD systeem overclockt, dus vandaar... Als je hiermee wilt gaan beginnen, verdiep je er eerst even goed in, er staat al heel erg veel op internetpagina / fora beschreven.
vroegah had je nog diehard overclocks op de corsair latjes(rechtstreeks 3.3 volt erop)
toen had het nog een beetje zin om extra koeling op het geheugen te zetten.
tegenwoordig is het imo niet meer nodig.
mocht je watercooling hebben dan zou ik een langzaam draaiende fan erop zetten.
tip,voel na een uur strestesten maar aan je geheugen of het warm/heet is.
als het heet is een fannetje erop
toen had het nog een beetje zin om extra koeling op het geheugen te zetten.
tegenwoordig is het imo niet meer nodig.
mocht je watercooling hebben dan zou ik een langzaam draaiende fan erop zetten.
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Kijk, en dat is een tip waar ik ook wat mee kan. Heb inderdaad waterkoeling dus geen cpufan ernaast. Twee kleine fannetjes van zo'n ramkoeler?erikdeperik schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:30:
...mocht je watercooling hebben dan zou ik een langzaam draaiende fan erop zetten.
@Ricky, ik kaap je topic, maar is gelukkig al 'ietsje' ouder...
gewoon een fan die je kwijt kan op 5volt ofzopoljaap1984 schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:56:
[...]
Kijk, en dat is een tip waar ik ook wat mee kan. Heb inderdaad waterkoeling dus geen cpufan ernaast. Twee kleine fannetjes van zo'n ramkoeler?
het gaat erom dat er evt warme lucht niet erbij blijft hangen
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Kapen en necrotopics kicken is iets dat we hier niet graag zien. Open gewoon je eigen topicpoljaap1984 schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:56:
[...]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.