Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:51
Ik zit erover te denken om (te proberen) de switch te maken naar een baan als tester of testmanager. Ik heb zo'n vier jaar geleden TMAP Next certificering behaald, maar er verder nooit iets mee gedaan doordat ik van baan wisselde. Ik heb dus geen specifieke testervaring, los van het normale testen wat je als ontwikkelaar doet. Ik werk inmiddels langere tijd als webdeveloper, maar zie hier voor mezelf geen toekomst meer in, en ben toe aan iets anders. En m'n huidige takenpakket is zeer breed, van grafisch ontwerpen tot serverbeheer, php/html/css/postgres, soms ook klantcontacten, alles wat voorhanden komt.

Ik las vanmorgen toevallig in de Spits een artikel over een recruiter die verhaalde over hoe onvoorbereid sollicitanten waren als ze op gesprek gingen. Hij gaf als voorbeeld het geval van een salesmanager die als voorbereiding een lijst van mogelijke klanten mee zou kunnen nemen. Ik vind het lastig het voorbeeld naar een baan als tester te vertalen, dus daarbij wil ik jullie hulp inroepen.

Graag zou ik wat tips hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken, hoe jullie ertegenaan kijken, waar ik me in zou kunnen verdiepen etc. Alle tips zijn welkom! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik weet niets van testen, dus daar kan ik je niet meer helpen.

Voorbereid naar een sollicitatie gesprek gaan zie ik toch iets anders dan die recruiter. Waarom zou je al je eerste werkdag voorbereiden?

Als je wordt uitgenodigd ergens verdiep je in het bedrijf. Lees hun website dat je al wat van ze weet. Dan kan je doelgerichter vragen stellen en je weet e.e.a. van waar je terecht komt. Zoek bijvoorbeeld ook de Linkedin op van de mensen met wie je het gesprek gaat hebben. Dan heb je een idee van wie er tegenover je zullen zitten.

Wees ook voorbereid op de uitgekauwde/saaie/welbekende vragen die je zal krijgen. Waarom wil je hier graag werken? Waarom vind je het leuk om X te doen? (X is je beroep c.q. functie) Waar zie je jezelf over vijf jaar? Wat zijn je zwakke/sterke punten? etc. etc..

Vertellen over vorige werkervaringen ligt ook aan je functie. Als je solliciteert op een junior functie is dat niet zo belangrijk, maar als je reageert op een senior functie moet je over vorige werkervaringen kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik weet wel iets van testen :)

Je ontwikkelervaring icm klantcontacten kan erg waardevol zijn. Zou je goed in kunnen zetten als pré. Wat je als ontwikkelaar gedaan hebt zijn vermoedelijk vooral unittests en beperkte systeemtests. Als tester krijg je het spul over de balk gegooid, zonder dat je tijd hebt gehad voor voorbereiding, zonder releasenotes, zonder ondersteuning, maar met een gefixeerde deadline. Ontwerp loopt uit, jammer. Realisatie loopt uit, jammer. Dan moet het testen maar wat sneller. In welke onderdelen steek je dan de tijd die over is? Of ga je met andere technieken werken? In ieder geval heb je met ontwikkelervaring sneller in de gaten waar problemen veroorzaakt kunnen worden. Zoiets (http://testobsessed.com/w...euristicscheatsheetv1.pdf) heb jij dan in je hoofd zeg maar.

De intakes die ik afgelopen jaren gehad heb gingen echter niet zozeer over testkennis. Klanten nemen aan dat dat wel goed zit als ze je certificaten zien. Gesproken wordt ook over domeinkennis (verzekeringen, logistiek, energiemarkt, fiscaal, etc) en persoonlijke stijl. Hoe sterk sta je in je schoenen bij het verkopen van een niet zo rooskleurige uitkomst? Hoe ga je om met een wispelturige projectleider of nukkige ontwikkelaar? Ook kwam regelmatig tooling & techniek ter sprake. Tooling voor testdossierregistratie (TestFrame sheets in Excel) waarbij VB kennis wel handig is, voor bevindingenadministratie of voor testautomatisering. Techniek waar men bij de klant mee werkt. Wat voor ERP systeem, userinterfaces, batchprogramma's etc.

In short, bereid ik me voor op een intake met deze punten in het achterhoofd:
- domein
- cultuur
- techniek

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
@CMD-Snake
Ik wil me niet nu al voorbereiden op de eerste werkdag. Ik wil bij een sollicitatiegesprek laten merken dat ik al iets verder vooruit kijk.

@Testert
Dat is zinnige informatie! Die pdf is zeer nuttig. De aandacht voor domein, cultuur en techniek van klanten, daar had ik niet zo bij stilgestaan, los van het feit dat je natuurlijk weet dat je bij klanten komt te werken en dat cultuur en specifieke technieken altijd per klant verschillen. Dit is wat ik dus bedoel, dat ik nu hier wat bewuster bij stil kan staan, m'n cv daar misschien nog wat op aan kan passen, en een verhaal op basis van m'n kennis en ervaring wat beter kan voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:30
sumac schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:05:

@Testert
Dat is zinnige informatie! Die pdf is zeer nuttig. De aandacht voor domein, cultuur en techniek van klanten, daar had ik niet zo bij stilgestaan, los van het feit dat je natuurlijk weet dat je bij klanten komt te werken en dat cultuur en specifieke technieken altijd per klant verschillen.
Dat geldt natuurlijk alleen als je via een detacheerder gaat werken. Ik weet of je in een specifieke (test) hoek zou willen gaan werken, maar bij zitten er voldoende mensen die zonder systeem/techniek kennis zijn binnengekomen. Of zelfs van buiten het domein.
De instelling en analytische vaardigheden van de tester weegt dan zwaarder.

Al kan ik me zo voorstellen dat als je wilt gaan testen aan websites er meer aanbod is aan goede testers en juist de specifieke kennis zwaarder gaat wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 15:40
Ik zit ook alweer enige jaren in het testvak. Het beeld wat testert schetst klopt wel aardig. Voor mij is de mindset en hoe een tester in zijn schoenen staat het belangrijkste.Test- en domeinkennis kan je leren. De juiste mindset en assertief zijn niet.

Met mindset bedoel ik dat je altijd voor kwaliteit gaat, uiteraard heb je scherp in de gaten wat hoofd en bijzaak is. Collega's scherp houden op dit gebied, ook al maken ze 10x dezelfde fout er op blijven wijzen.

Sterk in je schoenen staan. Communicatief sterk zijn, je wijst mensen op fouten die ze gemaakt hebben. Het is niet persoonlijk, iedereen maakt fouten. Jezelf dus ook ;) Wees niet bang voor conflict situaties, het klinkt misschiern ernstiger dan het is maar ze zullen voorkomen.

Dat je al een TMAP certificeren hebt is mooi mee genomen. Vlak je eigen tests niet uit, je hebt ervaring met testen.<punt> Dus mijn tips. Vertel zeker over je certificaat en je ervaring en zorg daarnaast dat je assiertief overkomt. Bij veel bedrijven kom je niet in een gespreid bedje terrecht en moet je informatie halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
@celshof
Ik begrijp dat je ook binnen een enkele organisatie kunt werken, dat het niet via detachering hoeft te gaan. Wat je zegt over analytische vaardigheden - ik heb veel ervaring met problemen analyseren, vaak niet op mijn vakgebied (bv systeembeheertaken die mij in de schoenen werden geschoven), deze zelfstandig problemen uitzoeken, meestal doordat ik er alleen voor stond. Om kennis op te bouwen heb ik altijd veel gedocumenteerd zodat ik naderhand terug kon vallen op die ervaringen. Ik heb er ook altijd veel waarde aan gehecht om vragen die ik via online fora stelde, zo te formuleren dat meteen duidelijk was wat ikzelf al uitgezocht had.

@Loev
Communiceren, dat is voor een groot deel karakter, maar ook een groot deel zelfvertrouwen. Dat laatste, daar kun je aan werken, en daar kun je echt stappen mee maken. En dat fouten maken iedereen overkomt is me helemaal duidelijk, en dat het niet persoonlijk is, ook dat weet ik onderhand.

Dank jullie! Dit zijn zeer nuttige tips voor mij! Meer is welkom!!!
Pagina: 1