Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Server 2003 / 2008] Dagelijks vele NTVDM.exe foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Bij ons in het bedrijf werken we met een industrieel ERP pakket specifiek voor onze branche (geen SAP).
In dit pakket wordt nog gebruik gemaakt van een 16 bit's applicatie voor tekeningen.

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/CAD1.PNG

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/CAD2.png

I know .. erg lame. Maar wat doe je er aan :/

Onze leverancier is niet zo groot en zegt wel aan een vervanging voor dit onderdeel te werken, maar dat roepen ze al zo lang.. Wij maken ons ook grote zorgen hieromtrent, maar overstappen naar een ander ERP pakket incl. de gehele overgang gaat misschien wel een half miljoen kosten dus we zitten momenteel in een spagaat..

Op onze oude 2003 servers heeft het op zich wel goed gedraaid .. gaf enkelt eens een NTVDM fout. Misschien 1x per dag. Nu zijn we over op een VMware omgeving met een nieuwe 2003 en nieuwe 2008 Servers. De 2003 server is al een tegemoetkoming aan hun om alles aan de praat te krijgen, maar hun main app draait wel goed op de 2008 server ... behalve dat 16 bit onderdeel. 't Is russich roulette .. de ene keer gaat het goed, de andere keer krijg je deze fout ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/NTVDM_fout.PNG

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/NTVDM_logboek.PNG

Het meest concrete om deze fout op te lossen wat ik tot op heden gevonden heb, was Windows update KB2724917 te verwijderen...

http://www.experts-exchan...ms/Server/Q_27937677.html

"KB2724197 causing NTVDM.exe errors and crashes"

helaas lijkt dit niet geholpen te hebben.

Iemand nog suggesties hoe dit weg te krijgen? Of wat ik nog zou kunnen proberen?
Deze fouten drijven de mensen die hiermee moeten werken bijna tot waanzin .. ;(

Btw discussies over 16 bit apps anno 2013 zijn wat mij betreft ook welkom .. ben wel benieuwd naar jullie mening en of ervaringen.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:32

StarWing

Huh ?!?

Probeer de app eens te starten geforceerd op 1 CPU.
Wij hadden een soortgelijk probleem toen we van 2003 => 2008 gingen.

start /affinity 1 oid.

Page intentionally left blank.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ing._Buttje schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:59:
maar hun main app draait wel goed op de 2008 server ... behalve dat 16 bit onderdeel. 't Is russich roulette .. de ene keer gaat het goed, de andere keer krijg je deze fout ..
16 bit is wel heel legacy. 8)7

Je hebt meerdere mogelijkheden. Een is de software. 16 bit is wel heel legacy en ik denk dat dat gewoon niet zal werken in 2008, niet goed althans. Je kan nog proberen te spelen met compatibility mode om te zien of dat iets oplost.

Heb je de server echt geupgrade van 2003 naar 2008? (ik neem aan de x86 versie, en geen 2008R2) Heel soms kan een upgrade ook vreemde effecten geven.

Vwb een legacy software discussie. Ik ben zelf fan van die dingen eruit gooien als het kan. Die oude software houdt je enorm tegen soms bij upgrades aan een omgeving en kan uiteindelijk een risico worden zelfs. Je wordt soms nodeloos gedwongen oude OS'sen te draaien die niet meer support krijgen of patches.

Overigens een tip, censureer delen van je plaatjes. Ik kan je domein naam zien en je machinenamen. ;)

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-10 17:41
Heb je wat aan het volgende artikeltje?

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff756590.aspx

(Is voor Windows 7, maar volgens mij zitten de zelfde opties in 2008)

• CMD-Snake
rdvl schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:25:
Heb je wat aan het volgende artikeltje?

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff756590.aspx

(Is voor Windows 7, maar volgens mij zitten de zelfde opties in 2008)
Dit kan je proberen, dit zit onder compatibility mode en daar beschikt Server 2008 ook over.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
CMD-Snake schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:57:
[...]

16 bit is wel heel legacy. 8)7

Heb je de server echt geupgrade van 2003 naar 2008? (ik neem aan de x86 versie, en geen 2008R2) Heel soms kan een upgrade ook vreemde effecten geven.
Nee, complete nieuwe installatie.

Vwb een legacy software discussie. Ik ben zelf fan van die dingen eruit gooien als het kan. Die oude software houdt je enorm tegen soms bij upgrades aan een omgeving en kan uiteindelijk een risico worden zelfs. Je wordt soms nodeloos gedwongen oude OS'sen te draaien die niet meer support krijgen of patches.
Klopt .. we wilden Server 2008 R2 i.v.m. meer werkgeheugen en nieuwe features (voor multiple monitor support o.a.) .. maar i.v.m. die 16 bit app heb ik er al in toegestemd om dan maar 2x een Server 2008 x86 uit te rollen.

Overigens een tip, censureer delen van je plaatjes. Ik kan je domein naam zien en je machinenamen. ;)
(@^#%()*@^ .. verkeerde plaatje geupload .. had net de andere gecensureerd :P thanks!

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• CMD-Snake
ing._Buttje schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:39:
Klopt .. we wilden Server 2008 R2 i.v.m. meer werkgeheugen en nieuwe features (voor multiple monitor support o.a.) .. maar i.v.m. die 16 bit app heb ik er al in toegestemd om dan maar 2x een Server 2008 x86 uit te rollen.
Is het toevallig een terminal server?

Mocht compatibility mode niet werken dan kan je ook nog kijken naar iets als app-v. Daarmee virtualiseer je de applicatie, dat kan helpen om de applicatie toch werkend te krijgen zonder fouten. De applicatie draait dan helemaal geïsoleerd van het OS in een eigen ruimte.

App-V zit in het MDOP pakket van MS. Moet je maar kijken of je er een licentie voor hebt. Je kan App-V stand alone draaien en dan een applicatie er in zetten. Mocht je het daar in werkend krijgen dan kan je het ook zo werkend krijgen op 2008R2 machines.

Overigens is 2008 nog gewoon supported en zal dat voorlopig nog wel zijn. Dat hoeft geen probleem te vormen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CMD-Snake schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:10:
App-V zit in het MDOP pakket van MS. Moet je maar kijken of je er een licentie voor hebt. Je kan App-V stand alone draaien en dan een applicatie er in zetten. Mocht je het daar in werkend krijgen dan kan je het ook zo werkend krijgen op 2008R2 machines.
Een 16 bits applicatie ga je niet werkend krijgen op een 64 bits Server. Ook niet middels App-v ;)

@TS: ik zou eens gaan testen met DEP disabled. Ik heb wel meer rare applicatiecrashes gezien door DEP, zeker wat oudere applicaties.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
klopt, goeie. DEP staat op zich al uit. d.w.z. zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/CAD4.PNG

Ik heb net even gekeken welke .exe ik mogelijk zou moeten aanpassen qua compatibiliteitsmodus ..
Bij het starten van het 16 bit progsel starten de volgende processen:

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/CAD3.png

dus,
  • ntvdm.exe (NT Virtual DOS Machine) = moeder process met een ID, spawned de rest
  • wowexec.exe (Windows on Windows)
  • modstart.exe (?!?!?)
  • cad_run.exe (?!?!?)
Alleen ntvdm.exe kan ik fysiek op schijf vinden ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/CAD5.PNG

.. maar daar kun je geen compatibiliteit voor instellen (doh) 8)7

Voor modstart.exe kom ik alleen bij PrevX uit 8)7
En cad_run.exe vind je nergens, dus dat zou een .exe van onze leverancier kunnen zijn wat mij betreft.

[...]

Is het toevallig een terminal server?
ja, en niet "toevallig" ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-02-2013 14:28 ]

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
[...]
kan ie beter MED-V pakken :)
App-V werkt alleen als de app ook normaal op het OS draait. MED-V is voor compatibility/legacy apps.

oh en kan het niet laten.... doe toch maar ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Question Mark op 04-02-2013 15:45 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zet DEP eens systemwide uit? Nu crashed NTVDM, en da's gewoon een Windows process. Met je huidige instelling valt die onder het regime van DEP.

code:
1
bcdedit.exe /set {current} nx AlwaysOff
Sometimes an innocent application will trigger DEP simply due to faulty coding. We often see this on older applications or things like shareware. It is usually not intentional and never caused a problem in the old days, but now that security is paramount, inefficient (and sometimes sloppy!) memory management can cause some serious issues. The right answer of course is for the application vendor to rewrite the portion of the app that is triggering DEP, but that is of course not likely in the case of older applications or shareware applications.
Ik heb overigens geen idee hoe DEP omgaat met NTVDM omgevingen, maar even uitsluiten kan nooit kwaad. Wel even herstarten na dit commando overigens.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Razwer
[mbr]doe toch maar ;) [/]
pff azijnpisser. nu kan ik mn bericht niet meer editen.
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-c7M2K3M3iW4/T4GGdSlQbiI/AAAAAAAAAAU/fZT6s75qgno/s1600/chine+censure.jpg

dit moest er nog bij: MED-V werkt alleen op Windows 7, niet op 2008R2.

[ Voor 24% gewijzigd door Razwer op 04-02-2013 15:51 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Razwer schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:42:
[...]

kan ie beter MED-V pakken :)
App-V werkt alleen als de app ook normaal op het OS draait. MED-V is voor compatibility/legacy apps.
ik ken App-V en Med-V niet, maar ik betwijfel of het mogelijk is want dit onderdeel wordt aangeroepen vanuit Uniface -doet zijn ding- en sluit dan weer en de gegevens worden dan door Uniface overgenomen. Het is dus geen simpel DOS progje wat je stand-a-lone op kunt starten en de hele middag draaien laten kan. Het wordt te pas en te on pas opgestart en weer gesloten.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:44:
Zet DEP eens systemwide uit? Nu crashed NTVDM, en da's gewoon een Windows process. Met je huidige instelling valt die onder het regime van DEP.

code:
1

Ik heb overigens geen idee hoe DEP omgaat met NTVDM omgevingen, maar even uitsluiten kan nooit kwaad. Wel even herstarten na dit commando overigens.
Dank. zal ik doen! :)
Moet vanavond toch aan de bak omdat LibreOffice er ineens mee ophoudt (JRE 7u13 bug??)

Moet je in VMware daar nog wat (op 'bios' niveau) voor doen? :?

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

Heb je mijn suggestie al eens geprobeerd ? Zoals gezegd heb ik ook een probleem opgelost met een 16bit app onder dos / w2008 / Terminal server / xenapp

• Razwer
ing._Buttje schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:52:
[...]

ik ken App-V en Med-V niet, maar ik betwijfel of het mogelijk is
Verdiep je eerst eens in de materie voordat je zulke uitspraken doet ;)

MED-V kan zelfs op het host-os op basis van url kiezen of je IE 9 of IE 6 voorgeschoteld krijgt. Afhankelijk hoe je 16bit app wordt aangesproken zou het prima op MED-V kunnen. het grote nadeel aan med-v is dus dat het alleen op windows 7 draait.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter

onderweg ;)

StarWing schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:58:
Heb je mijn suggestie al eens geprobeerd ? Zoals gezegd heb ik ook een probleem opgelost met een 16bit app onder dos / w2008 / Terminal server / xenapp
nee, ik weet niet hoe ntvdm.exe aangeroepen wordt. We hebben geen snelkoppeling naar het DOS baksel .. het wordt onderwater aangeroepen. Zie ook mijn post hierboven.

Ik heb onze leverancier ook even weer per mail een schop gegeven.

Als het niet veranderd zie ik ons (directeur en ondergetekende) deze week nog in de auto naar Duitsland tuigen om daar nog eens face to face over deze problematiek te praten ..

• Razwer
ing._Buttje schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:02:
[...]
Als het niet veranderd zie ik ons (directeur en ondergetekende) deze week nog in de auto naar Duitsland tuigen om daar nog eens face to face over deze problematiek te praten ..
Dat zou ik uberhaupt doen want het is echt niet meer van deze tijd om te roepen dat je met een 16 bits applicatie moet werken. Dat kan gewoon niet meer. Je zit nu met techniek te prutsen voor een politiek probleem.
Helaas is switchen van software pakket ook altijd een traject dus ben je eigenlijk gewoon de sjaak...

• CMD-Snake
Razwer schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:05:
[...]

Dat zou ik uberhaupt doen want het is echt niet meer van deze tijd om te roepen dat je met een 16 bits applicatie moet werken. Dat kan gewoon niet meer. Je zit nu met techniek te prutsen voor een politiek probleem.
Helaas is switchen van software pakket ook altijd een traject dus ben je eigenlijk gewoon de sjaak...
Een upgrade of nieuw pakket lijkt me wel wenselijk voor de toekomst. Misschien krijg je het nu wel met wat trucjes gestart, maar dat gaat je zo niet lukken in 2008R2 of 2012.

Het is nog knap dat een 16-bit applicatie zo lang is meegegaan.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ja idd. Het draait ook wel, maar crasht de andere helft van de tijd. Maar wellicht dat het gewoon aan DEP ligt .. zou fijn zijn. Dat valt nog wel te overzien.

Heb onze leverancier en hun directie ook in de Cc nog eens hierop gewezen en op het feit dat Server 2003 in 2015 ook door Microsoft niet meer ondersteunt wordt. Server 2008 installeren is al bijna een probleem, 2008 R2 en 2012 kun je met 16 bit gewoon shaken. 2008 x86 is hun laatste stro-halm.

Als ze dit niet weten op te lossen, weet ik ook niet of ze 2014-2015 wel overleven.. :/

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

ing._Buttje schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:02:

nee, ik weet niet hoe ntvdm.exe aangeroepen wordt. We hebben geen snelkoppeling naar het DOS baksel .. het wordt onderwater aangeroepen. Zie ook mijn post hierboven.
Normaal de "hoofd" exe starten moet voldoende zijn.

• Razwer
CMD-Snake schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:10:
[...]
Een upgrade of nieuw pakket lijkt me wel wenselijk voor de toekomst. Misschien krijg je het nu wel met wat trucjes gestart, maar dat gaat je zo niet lukken in 2008R2 of 2012.

Het is nog knap dat een 16-bit applicatie zo lang is meegegaan.
mjah dat is wat ik zeg/bedoel in andere woorden. Switchen van software pakket doe je alleen niet in een dag of een week. Daar gaat (moet) goede planning overheen.
ing._Buttje schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:13:
Heb onze leverancier en hun directie ook in de Cc nog eens hierop gewezen en op het feit dat Server 2003 in 2015 ook door Microsoft niet meer ondersteunt wordt.
err, Server 2003 (en R2) is al niet meer ondersteund. het zit op LTS nu, daar mag je flink je portemonaie voor open trekken als je support wilt hebben.
Microsoft Product Lifecycle Search
Ze bakken nog wel de broodnodige hotfixes voor zware security issues, maar dat eindigd dus ook in 2015.

In jouw geval zou ik terug gaan naar de (half) werkende situatie met 2003 en zsm een software pakket nemen wat WEL future proof is. Houtje touwtje oplossingen voor een bedrijf moet je niet willen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:44:

code:
1

done and done :)

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/DEP_off.PNG

.. eerst alleen op 1 van 2 terminal servers gedaan. Morgen even kijken hoe het draait.

Pagina: 1