SolidWorks steeds dezelfde tekening gebruiken maar part verv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09-2024
Ik zit met een vraagstukje waar ik nergens de oplossing voor kan vinden.

Ik wil van een onderdeel in oplopende maten steeds dezelfde tekening maken (maar dan met de maten van het nieuwe model, die min of meer oplopen naarmate het onderdeel groter wordt.)

Ik heb één basistekening gemaakt (drawing) en wil er nu een ander model inhangen die hetzelfde is, alleen iets ander qua maten. Alle maatlijnen, ruwheden, en de rest van de layout moeten dus blijven bestaan. Het is geen optie om gebruik te maken van een standaard opmaak. Ik wil dat de maten geupdate worden namelijk.

Ik ben benieuwd of dit mogelijk is!

Where the bad roads ends, the good life begins!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 12:54

TTROX

Christian N

Hey

Ja dit kan wel
Als je in solidworks zit > CTRL + O (bestand openen) > een SW Drawing selecteren met linkermuisknop (1x drukken, dubbelklik is openen) > Klik op "References..." (ergens rechtsonderin het schermpje) > Nu zie je een nieuw scherm en hierin kun je zien welke SW Parts de drawing gebruikt, Dubbelklik op de Name van de part die je wilt vervangen > Nu opent zich weer een nieuw venster, selecteer nu het nieuwe part die je wilt gebruiken en 1 venster sluit zich > Druk op OK en het 2e venster sluit zich (je bent nu weer in het "open file" schermpje, als het goed is) > Selecteer de drawing (vaak is die nog steeds geselecteerd) en druk op OPEN.

Je hebt nu het part 'vervangen' op de drawing voor een nieuw part0

Laat me even weten wanneer je er niet uit komt!

[ Voor 99% gewijzigd door TTROX op 05-02-2013 23:18 ]

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Beste!

Ontzettend bedankt,
dit blijkt wel een goede oplossing te zijn!

Ik zit er nog wel mee dat er wat referenties missen wanneer ik ander bemate parts aan de drawing koppel.
De bemating kan soms zijn oorsprong niet meer terugvinden. Ik ga nu proberen om de maatlijnen te koppelen (via relations). Even kijken of ik dan alle maten mee krijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Ik bedacht mij, na even prutsen en het niet voor elkaar krijgen (maten blijven zweven), het parametraal tekenen van HyperCAD.

Even gezocht toen ik informatie vond over deze functie in SolidWorks (Configurations aanmaken en Modify Configurations voor het aanmaken van parameter.)

Is het voor in het vervolg slim om onderdelen die in maat oplopen te tekenen middels parameters?
Kan ik dan ook makkelijker een zelfde tekening van elke maat van het onderdeel afdrukken?

Alvast bedankt weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Ik ging er even vanuit dat de parts ook echt kopieën zijn van elkaar?
Dus echt in explorer, CTRL C en CTRL V, en daarna pas je de maten aan toch?

Dus geen volledig nieuw part maar wat er wel op lijkt?

Ik ben zelf niet bekend met Hypercad dus ik weet zo niet precies wat je bedoeld met het parametraal tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Beste mensen!

Ik ben eruit!

Aangezien het hier een in oplopende maten (best complexe) fitting betrof heb ik het op de volgende manier opgelost; (Inderdaad TTROX, het betrof hier geen identieke kopiën met alle maten bijvoorbeeld 105% oplopend...)

Na veel prutsen, zoeken en lezen heb ik de fitting éénmaal getekend.
Hierna heb ik een DesignTable aan het part toegevoegd. (Je maakt nu gebruik van de configurations in SW)
Alle maten die veranderen wanneer de 'slangmaat' oploopt heb ik in deze designtable gezet (Ik heb alle maten eerst goed benoemd! Dit scheelt veel gezoek). Zo staan er ook een aantal maten in het part die gelijk blijven, deze heb ik dus niet opgenomen in de designtable (gaat prima).

Nu ik één model had in de designtable kon ik de maten (die min of meer uit een catalogus komen) zo inkloppen in excel bij de juiste maataanduidingen (in de DesignTable behorend bij de part -> 'open DesignTable in new window'.)

Een probleempje waar ik tegenaan liep was dat de DesignTable blijkbaar niet geheel hetzelfde ingevuld kan worden zoals ik normaal met mijn nummerieke gedeelte van mijn TB doe. (Bijv; maat 10/2)
Dit heb ik opgelost door extra kolommen toe te voegen aan de DesignTable zodat sommige maten die ik invoer maal twee of gedeeld door twee berekend worden door Excel.

Alle oplopende fittingen zitten nu in SW.
Nu ga ik kijken of de tekeningen ook zo makkelijk te maken zijn van alle maten fittingen.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Oke, ja nu snap ik wat je wou dan.

Mooi dat het (tot nu toe) is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Update;

Tekeningen zijn wat lastiger blijkt!

Van alle parts die ik nu heb gecreerd vanuit de 'configuration-functie' wilde ik steeds een zelfde tekening hebben. Dit blijkt in praktijk niet echt makkelijk te gaan.
Ik heb van één maat van mijn part een tekening gemaakt. Vervolgens heb ik dat sheet gekopieerd en er steeds de oplopende maat van mijn part aangehangen. Op zich ging dit goed.

- De schaal moest ik handmatig terugrekenen om op dezelfde grootte te blijven van mijn views door de verschillende sheets (tekeningen).
- Mijn vieuws wandelen over het scherm tussen de verschillende views (kan ik de locatie van een drawing view vastzetten?)
- Maten die ik later in de tekening heb gezet kan ik niet kopieren naar andere sheets??? Is dit niet mogelijk???
- Kan ik de bemating niet vastzetten zodat op alle sheets de maten op dezelfde plek staan uitgelijnd??? Deze moet ik nu ook handmatig verslepen totdat het een beetje hetzelfde lijkt....

Pagina: 1