Problemen i5 3570k + msi 680GTX 4GB

Pagina: 1
Acties:

• dabelg
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-06-2025
Collega's

Ik heb volgende probleem.

ik heb een i5 3570k @4.5 16GB corsair vengeance 1600 RAM intel 520 SSD + corsair turbo SSD + MSI 680 4GB OC versie

ik draai win8

nu heb ik "single GPU" last van enorme micro-stutters en krijg deze niet uit mijn configuratie.

heb dat ik GPU bottlenecked ben (gpu draait ingame constant 98%) , maar dit zou toch geen micro-stutters mogen geven ? ook heb ik alle background programma's afgesloten dus draait niet op achtergrond enkel die rot METRO (kan je niet helemaal uitzetten) ;p

opstelling is OS op intel SSD , games op corsair SSD

iemand een idee wat ik kan doen om games vloeiend te laten draaien ?

PS als ik adaptive VSYNC opzet heb ik het probleem minder "maar dan heb ik input lag in games"

[ Voor 6% gewijzigd door dabelg op 04-02-2013 10:14 ]

Mijn iRacing profiel / YouTube / Twitch.TV

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Kijk eens op google of er mensen zijn met zelfde problemen @ windows 8. '' Windows 8 GTX 680 stutter/problems'' oid.

Zal wel aan windows 8 liggen.. imo

Mischien gelijk ff alle chipset drivers moederbord updaten +_bios update.. kan geen kwaad

[ Voor 88% gewijzigd door A87 op 04-02-2013 11:26 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• dabelg
probleem gevonden handig voor mense die WIN8 draaien "downgraden als je kan"

zie : http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2250925

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Dat topic is wel erg oud. Juni 2012 met W8 release preview..
Ondertussen zit je met de officiele Windows versie en menig patch en driver updates later.
Niet iets wat je 1 op 1 kunt vergelijken toch?

Zelfs draai ik sinds een week ook een een nvidia uit de 600 serie
Een enkele GTX670 @ 1202, voorheen draaide ik met een gtx570 SLI setje op W8.
En heb totaal geen last van stutter en ook nooit gehad.

Ik draai W8 pro 64Bit up 2 date en laatste nvidia beta driver.
Aangezien 310.90 bar en bar slecht is.

Probleem lijkt niet echt W8 gerelateerd te zijn imo.

[ Voor 19% gewijzigd door mukkel op 04-02-2013 14:06 ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
@mukkel: Dus jij baseert jouw ontkrachting van het argument van TS op jouw eigen ervaring waarin het juist niet zo was. Lekker plausibel verhaal. En waar TS een bron aanvoert, heb jij er geen behalve eigen ervaring met een totaal andere setup, bovendien ook een SLI setup waar TS single-GPU draait.

Ik denk dat gezien de leeftijd van het topic over inputlag, je even zou moeten zoeken op de Win8 update die deze inputlag ongedaan maakt. Als die er niet is, kun je ervan uitgaan dat het probleem nog steeds kan spelen. Heeft de downgrade jouw probleem trouwens opgelost??

Buiten de Win8 verdenking, welke games draai je en op welke settings, in welke resoluties? En ik zou ook even proberen om via Afterburner oid niet een Vsync methode aan te zetten (ook niet adaptive, Vsync is drama voor echte gamers) maar screen tear te verhinderen met een 'Frame Limiter'. Vsync gaat namelijk ook geen microstuttering tegen, het gaat screen tearing tegen. Die zet je dan een paar fps hoger dan wat je nodig hebt (60 hz monitor = 60 fps max, dan doe je 62+) en je bent je screen tearing kwijt zonder inputlag. Meestal zorgt de frame limiter ook voor een koele GPU, want hij gaat niet meer proberen om maximale fps te persen maar een gemaximeerd aantal.

[ Voor 36% gewijzigd door Vayra op 04-02-2013 16:41 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-01 08:06
Heb je wel de nieuwste drivers van Nvidea geïnstalleerd?

De 98% belasting is wel erg veel. Het lijkt er toch op dat je kaart het niet bij beent. Het gaat dan wel stotteren.
Als ik speel met ongeveer 50% belasting, met piekjes naar 90/100, dan gaat het goed. Als ik speel met 90% belasting, merk ik ook vaak dat ie stottert.

Speel je battlefield of doe je een bepaalde rendering ofzo?

Ik verwacht ook niet dat het in W8 zit.
Zie bijvoorbeeld:
http://nl.hardware.info/r...ing-prestaties-vergeleken
Daar blijkt dat er weinig verschil in zit.

De rest van je hardware zou het ook gewoon goed bij kunnen houden.

@vayra
Hij geeft aan dat het de RC versie van W8 is. De uiteindelijke versie van W8 heeft heeeeeeel veel updates gehad in vergelijking tot de RC. Dus hij heeft wel een punt.

[ Voor 59% gewijzigd door maartenv op 04-02-2013 16:59 ]

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Vayra schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:37:
@mukkel: Dus jij baseert jouw ontkrachting van het argument van TS op jouw eigen ervaring waarin het juist niet zo was. Lekker plausibel verhaal. En waar TS een bron aanvoert, heb jij er geen behalve eigen ervaring met een totaal andere setup, bovendien ook een SLI setup waar TS single-GPU draait.
Waar heb ik dat aan verdiend om afgeblaft te worden???
Als je ook wat beter had gelezen zie je dat ik momenteel een enkele GTX670 heb ipv een SLI setup...
Ik duid alleen om het feit dat het aangeprikte topic verwijst naar de preview versie van W8.
Destijds een OS in "ontwikkeling" met kinderziektes, zonder enige officiele W8 graka driver...

Dat kun je niet vergelijken met de huidige status van W8 en drivers.
En dat hoef ik ook niet te bekrachtigen, dat is gewoon een feit.

Maar meer info van de TS is welkom... welke games, resolutie, scherm, drivers en wat bij ingame V-sync ipv adaptive V-sync ect.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
@mukkel: je hebt gelijk, mijn excuses. Had ik even anders moeten formuleren en beter moeten lezen.

Je GPU gaat zonder frame limiter altijd op volle kracht werken om maximale frames te pushen. Zonder Vsync of frame limiter zit je in de meeste games (dx9 en dx11) dus al gauw op 98% met eender welke gpu.

Zo komt er bij mij een slappe 250-290 fps uit in het menu van Borderlands 2 en is de gpu op dat moment ook volop bezig en tikt de 65 graden aan. Zet ik de frame limiter op 62, dan zitten we opeens in datzelfde menu op 54 graden en is de gpu utilization ook minimaal geworden.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• dabelg
heeey

ik draai triple screen en speel vooral BF3, iracing en farcry 3

nu de downgrade naar win7 is voor vanavond heb wel al latency ckecks gedaan en gaat constant 1000µs en wanneer ik het voel geeft die tool ook spikes naar 1500µs dus zit duidelijk iets mis in "mijn" Win8 gaan met xperf eens kijken welke driver ervoor zorgt, lukt dit niet gaat win7 er terug op.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Zit je kaart gewoon niet op z'n max?
Een enkele 680 is geweldige kaart maar wat "weinig" voor deftig gamen op 3 monitoren.
(resolutie 5760*1080?) Je zou dan eerder richting een SLI setup moeten gaan.

Ik heb zelf geen ervaring met multi-monitor setups, maar zie reviews langkomen van de 680 4GB die bf3 5760*1080 op ultra die amper de 30fps gemiddeld halen.

Maar ik ben benieuwd wat er uit komt icm W7.

• dabelg
verdere status : Win7 herinstalled stuttering weg maar zette zich nu om naar tearing (dit wegens latency weg is ) had dit vroeger voor win8 niet. mails gestuurd naar MSI en hier heeft een zekere svet mij heel goed geholpen.

2 problemen gevonden

1. disable onboard audio in bios disabled audio niet echt (moederbord is ASUS P8Z77V le plus)
disable gedaan in device manager "microsoft" realtek driver zorgde voor problemen
2. de tearing hebben we voor een grootstuk opgelost door een modified bios van MSI voor mijn vidcard waarvoor dank aan svet.

dus kan terug happy gamen (zal later wel eens kijken of deze probs ook de stuttering veroorzaakte op win8, blijf nu voorlopig op win7 tot triplescreen beter ondersteund wordt op win8)

PS trouwens Ultra is niet te doen singel kaart 5760x1080 idd, maar als je AA afzet (laat je best post render doen) en in driver render max 2 frames ahead opzet (plus paar settings die "uiterlijk" weinig verschil maken van ultra op high zet) haal ik toch constante 60 FPS met deze kaart en proc

[ Voor 16% gewijzigd door dabelg op 06-02-2013 09:39 ]

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Tearing is toch puur het mislopen/scheuren van frames door het niet synchroon lopen van de output FPS van je kaart en je refresh rate van je monitor. Oplossing voor tearing is ingame V-sync aan te zetten. Synchroniseert Frame rate met output FPS (anders als FPS limiter)
Daarvoor is V-sync ook in het leven geroepen :)

Maar mooi dat je weer kan gamen!
Misschien dat je ergens nog een schijf hebt voor een dual boot.
Dan kun je ook eens een verse W8 installatie proberen

[ Voor 7% gewijzigd door mukkel op 06-02-2013 11:32 ]

• dabelg
[quote]mukkel schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 11:27:
Tearing is toch puur het mislopen/scheuren van frames door het niet synchroon lopen van de output FPS van je kaart en je refresh rate van je monitor. Oplossing voor tearing is ingame V-sync aan te zetten. Synchroniseert Frame rate met output FPS (anders als FPS limiter)
Daarvoor is V-sync ook in het leven geroepen :)

ja normaal wel maar hier was iets mis met een uitgang op mijn kaart volgens svet. en je merkt verschil nu wel het was meer dan de normale tearing die je kan verwachten (beeld was niet om aan te zien) :+

Pagina: 1